"ninaTT"
[QUOTE="vieras";26336747]Lainaan edellä kirjoittanutta suurta kasvattajaa, joka ilmaisi asian minua paremmin:
"Päiväkodissa on pakko käyttää lisäksi rangaistuksia, mm jäähypenkkiä, jossa lapsi voi rauhoittua. Ei siellä ole aikaa vahtia jatkuvasti, ettei joku lapsi käy kiinni toisiin lapsiin. Resurssit eivät aina riitä. Lapsia täytyy motivoida silloin myös rangaistusten/palkintojen avulla käyttäytymään hyvin vaikka se ei aitoa empatiaa opetakaan. Lisäksi esim. jotkut erityislapset eivät kykene tuntemaan riittävästi empatiaa muita lapsia kohtaan, jotta heidän kohdallaan riittäisi vain muiden tunteista kertominen."
Rangaistus, mm. jäähypenkki, antaa siis lapselle tilaisuuden rauhoittua, ja opettaa käyttäytymään hyvin. Näin puhui Tytsi-89.[/QUOTE]
Tytsi varmaan yritti sanoa (saa korjata!) että rangaistukset toimivat kyllä, siis näennäisesti, eli lyhyellä tähtäimellä lapsi saattaa käyttäytyä koska toivoo palkkiota tai välttelee rangaistusta. Jossakin vaiheessa nämä palkitsemiset ja rangaistukset kuitenkin loppuvat - missä silloin ollaan? Onko lapselle kehittynyt empatiaa, osaako hän lukea sosiaalisia sääntöjä, haluaako hän olla hyödyllinen osa yhteisöä? Jotkut väittävät, että toistuvalla rankaisemisella lapsi oppii välittämään muista ihmisistä, minä väitän, että se lähinnä hidastaa oppimista. Rangaistuksista lapsi oppii, että on ok satuttaa muita ihmisiä jos itseään harmittaa. Sitten hänen pitää oppia, että niin saa tehdä vain tietyn ikäiset ihmiset, toisille tietyn ikäisille ihmisille. On paljon yksinkertaisempaa opettaa alusta asti ne ns oikeat pelisäännöt, eli kukaan ei saa tahallisesti ja tarkoituksellisesti aiheuttaa mielipahaa toiselle (välillisesti se on totta kai joskus välttämätöntä).
Rangaistuksilla pyritään siis lyhytaikaisesti hallitsemaan lapsia, ei kasvattamaan.
"Päiväkodissa on pakko käyttää lisäksi rangaistuksia, mm jäähypenkkiä, jossa lapsi voi rauhoittua. Ei siellä ole aikaa vahtia jatkuvasti, ettei joku lapsi käy kiinni toisiin lapsiin. Resurssit eivät aina riitä. Lapsia täytyy motivoida silloin myös rangaistusten/palkintojen avulla käyttäytymään hyvin vaikka se ei aitoa empatiaa opetakaan. Lisäksi esim. jotkut erityislapset eivät kykene tuntemaan riittävästi empatiaa muita lapsia kohtaan, jotta heidän kohdallaan riittäisi vain muiden tunteista kertominen."
Rangaistus, mm. jäähypenkki, antaa siis lapselle tilaisuuden rauhoittua, ja opettaa käyttäytymään hyvin. Näin puhui Tytsi-89.[/QUOTE]
Tytsi varmaan yritti sanoa (saa korjata!) että rangaistukset toimivat kyllä, siis näennäisesti, eli lyhyellä tähtäimellä lapsi saattaa käyttäytyä koska toivoo palkkiota tai välttelee rangaistusta. Jossakin vaiheessa nämä palkitsemiset ja rangaistukset kuitenkin loppuvat - missä silloin ollaan? Onko lapselle kehittynyt empatiaa, osaako hän lukea sosiaalisia sääntöjä, haluaako hän olla hyödyllinen osa yhteisöä? Jotkut väittävät, että toistuvalla rankaisemisella lapsi oppii välittämään muista ihmisistä, minä väitän, että se lähinnä hidastaa oppimista. Rangaistuksista lapsi oppii, että on ok satuttaa muita ihmisiä jos itseään harmittaa. Sitten hänen pitää oppia, että niin saa tehdä vain tietyn ikäiset ihmiset, toisille tietyn ikäisille ihmisille. On paljon yksinkertaisempaa opettaa alusta asti ne ns oikeat pelisäännöt, eli kukaan ei saa tahallisesti ja tarkoituksellisesti aiheuttaa mielipahaa toiselle (välillisesti se on totta kai joskus välttämätöntä).
Rangaistuksilla pyritään siis lyhytaikaisesti hallitsemaan lapsia, ei kasvattamaan.