Tulipa paha mieli, kun erehdyin lukemaan ninaTT:n blogia :(

• Viestiketjun aloittaja "Silja"
  • Ensimmäinen viesti
Status
Viestiketju on suljettu.
[QUOTE="vieras";26334519]Kasvatuksesta en keskustele alaa opiskelevan, lapsettoman ihmisen kanssa. Myös lapsettomat vasta-alkajien kommentit sivuutan täysin, kyllähän he voivat yrittää neuvoja antaa, mutta luotan itseeni enemmän. Konkareiden kanssa voisin aiheesta keskustellakin, jos tulee joskus tarvetta, oli heillä lapsia tai ei. Sinun kanssasi näiden kommenttiesi perusteella en koskaan :)[/QUOTE]

Kivat sulle, ylemmyydentunto se kannattaa aina. ;)

kriisiä pukkaa
Hampaiden pesu on mielestäni niin tärkeää lapsen terveyden kannalta, että täydellinen pesemättömyys ei olisi vaihtoehto. Antaisin lapselle oman harjan käteen ja toisella harjaisin itse hänen hampaitaan. Kaikki kiintymysvanhemmat eivät pesisi vastoin lapsen tahtoa. Itse kyllä yrittäisin keksiä keinon, jolla ne tulisi pestyä. Poikkeustilanteissa voisi jättää pesemättä.

Kotona toimitaan kodin säännöillä, päiväkodissa päiväkodin säännöillä. Kotona tehdään asiat lapsen ja perheen kannalta parhaalla tavalla, päiväkodissa yritetään sopeutua yhteisiin käytäntöihin.

Yönapostelun jälkeen ei tarvitse harjata hampaita. En usko, että lapsi tahallaan menisi nälissään nukkumaan. Jos heräisi keskellä yötä nälkäisenä niin saisi hakea jotain pientä tai voisin itse hakea.

Mä en ole monessakaan asiassa kovinkaan ehdoton, ymmärrän asioita monesta eri näkökulmasta eikä useimmissa asioissa voi olla varma, mikä on se paras tai vähiten haitallinen keino.
Mitä on yönapostelu? Ja miksi pitäisi illalla harjata hampaat muttei yöllä jos on siis...yönapostellut? Jos heräisi keskellä yötä nälkäisenä....öh...kuinka monen palstalaisen lapsi on herännyt keskellä yötä nälkäisenä? Ja moniko on hakenut jotain pientä syötävää lapselleen keskellä yötä? Eikös ihan tuo iltapala ole sitä varten että...vai? Olenko mä kasvattanut lapseni väärin kun olen huolehtinut että hän saa ravintoa PÄIVÄLLÄ ettei tarvitse yöllä syödä?

"vieras"
Kivat sulle, ylemmyydentunto se kannattaa aina. ;)
Sanoo tytteli joka on pari vuotta opiskellut kasvatustiedettä ja joka kuvittelee voivansa ihan pokerinaamalla kertoa miten hän tekisi asiat paremmin kuin lapsen omat vanhemmat =) Yrittää neuvoa aikuisia ihmisiä omien lastensa kasvatuksessa,jeejee. Miksi sua pitäisi kuunnella? Mikä on se juttu mikä tekee sun mielipiteistä niin päteviä että ne kannattaa ottaa vakavasti?

[QUOTE="vieras";26335312]Sinähän sen tiedät ;)[/QUOTE]

En tiedä. :) Mä en koe olevani niin täydellinen ja kaikkitietävä, etten olisi valmis keskustelemaan kenen tahansa kanssa asioista. En ajattele, ettei ihmisellä voisi olla mitään fiksua tai ajattelemisen arvoista sanottavaa mihinkään vain siksi, että hän on esim. minua nuorempi, kouluttamattomampi tai mitä tahansa.

"vieras"
[QUOTE="vieras";26335362]Sanoo tytteli joka on pari vuotta opiskellut kasvatustiedettä ja joka kuvittelee voivansa ihan pokerinaamalla kertoa miten hän tekisi asiat paremmin kuin lapsen omat vanhemmat =) Yrittää neuvoa aikuisia ihmisiä omien lastensa kasvatuksessa,jeejee. Miksi sua pitäisi kuunnella? Mikä on se juttu mikä tekee sun mielipiteistä niin päteviä että ne kannattaa ottaa vakavasti?[/QUOTE]

Voi hyvää päivää. Ymmärrätkö ollenkaan, että kyse on keskustelusta, ei siitä, että tytsi täällä väittäisi tekevänsä sata asiaa kasvatuksessa paremmin kuin sinä.

[QUOTE="vieras";26335362]Sanoo tytteli joka on pari vuotta opiskellut kasvatustiedettä ja joka kuvittelee voivansa ihan pokerinaamalla kertoa miten hän tekisi asiat paremmin kuin lapsen omat vanhemmat =) Yrittää neuvoa aikuisia ihmisiä omien lastensa kasvatuksessa,jeejee. Miksi sua pitäisi kuunnella? Mikä on se juttu mikä tekee sun mielipiteistä niin päteviä että ne kannattaa ottaa vakavasti?[/QUOTE]

3 vuotta. ;)

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja kriisiä pukkaa;26335306:
Mitä on yönapostelu? Ja miksi pitäisi illalla harjata hampaat muttei yöllä jos on siis...yönapostellut? Jos heräisi keskellä yötä nälkäisenä....öh...kuinka monen palstalaisen lapsi on herännyt keskellä yötä nälkäisenä? Ja moniko on hakenut jotain pientä syötävää lapselleen keskellä yötä? Eikös ihan tuo iltapala ole sitä varten että...vai? Olenko mä kasvattanut lapseni väärin kun olen huolehtinut että hän saa ravintoa PÄIVÄLLÄ ettei tarvitse yöllä syödä?
Eikun kato ei ruoka-aikoina tartte syödä,kun lapsi itse päättää. Jos haluaa iltapala-aikaan rakentaa vaikka legoilla niin sit sanotaan että okei kulta,tule sitten sanomaan äidille kun haluat syödä ja mennä nukkumaan,äiti menee jo kun äitiä väsyttää,kello on jo ykstoista illalla ja äidin täytyy nukkua että jaksaa herätä aamulla kuudelta töihin. Mutta hypi sinä vaikka trampoliinilla rakas,äiti herää sitten kuorimaan omenaa :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja kriisiä pukkaa;26335306:
En tiedä kovinkaan montaa lasta tai aikuista, joka ei koskaan olisi herännyt keskellä yötä nälkäisenä. Sitä ei useimmiten tapahdu niin usein, että olisi jotenkin välttämätöntä pestä hampaat aina silloin, kun niin käy. En ainakaan itse pese. Riittää, että pesee hampaat aamulla ja illalla.

"juhuu"
Illalla on pakko pestä hampaat kun se on terveyden kannalta tärkeää, mutta yöllä kun mässyttää leipää niin ei tarvi koska hammaspeikot nukkuu öisin eikä happohyökkäile pikku hampeihin.

neptunelma
En tiedä kovinkaan montaa lasta tai aikuista, joka ei koskaan olisi herännyt keskellä yötä nälkäisenä. Sitä ei useimmiten tapahdu niin usein, että olisi jotenkin välttämätöntä pestä hampaat aina silloin, kun niin käy. En ainakaan itse pese. Riittää, että pesee hampaat aamulla ja illalla.
Sulla on varmaan laaja kokemusten kirjo kun noin hyvin osaat yleistää tuon että moni lapsi ja aikuinen herää yöllä nälkäisenä.

EIkös tossa ole jo oppimisen paikka, syödään illalla iltapala?

"vieras"
Ja tiedätkö miksi? No sen takia, että jos ovat joskus heränneet, niin ei heille ole alettu yöllä kokkailla, korkeintaan voitu vesihörppy antaa tai maitolasi. Lapsethan OPPIVAT erilaisia tapoja ja jos heitä alkaa ruokkia öisin, niin ihan varmasti alkavat sitten jatkossakin heräillä öisin vaatimaan RUOKAA. Ymmärrätkö?

eiköhän se tytsikin viisastu
Mä VÄHÄSEN veikkaan että kun tytsillä on se sinappitykki viekussa joka alkaa kahden-kolmen vuoden iässä vaatimaan metwurstileipää. kääntää tytsi vaan kylkeä ja urahtaa että "oisit syöny iltapalaa, nyt on yö ja nyt nukutaan".....

Sulla on varmaan laaja kokemusten kirjo kun noin hyvin osaat yleistää tuon että moni lapsi ja aikuinen herää yöllä nälkäisenä.

EIkös tossa ole jo oppimisen paikka, syödään illalla iltapala?
Miten vaan, kyllä mä ainakin olen lapsena, nuorena ja aikuisena silloin tällöin herännyt yöllä nälkäisenä. :p Onpas kamalaa, jos kaikki ei tapahdu aina valmiiksi suunniteltujen rutiinien ja odotusten mukaan.

"hih"
Ai sä tarkoititkin itseäsi eri ikäisinä kun puhuit monesta lapsesta, nuoresta ja aikuisesta....tiesithän että toisinaan kova jano voi tuntua nälältä?

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;26335550:
No tähän hokemaan monet ninaTT:n esimerkkiratkaisut ovat loppujen lopuksi päätyneet.
Mun mielestä toi sopii vain tilanteisiin, joissa tuo pitää paikkansa, eli jos lapsi oikeasti meinaa tehdä jotain, mistä äidille tulee paha mieli.

kyllä
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;26335550:
No tähän hokemaan monet ninaTT:n esimerkkiratkaisut ovat loppujen lopuksi päätyneet.
KOmppaan, Ninatt on aina syyllistänyt lastaan; äiti myöhästyy töistä jos...jne. On saanut lapsensa tottelemaan ja toimimaan itsensä kautta, siten että lapsi on joutunut nimenomaan toimimaan siten että äitille on tullut hyvä mieli, äiti on ehtinyt....

tai sitten se onkin Nina tt joka on ryssinyt koko kiintymysvanhemmuuden kokonaan?

Mun mielestä toi sopii vain tilanteisiin, joissa tuo pitää paikkansa, eli jos lapsi oikeasti meinaa tehdä jotain, mistä äidille tulee paha mieli.
Niin minunkin mielestäni, mutta ninaTT käytti tätä ainakin siinä töihinlähtemisesimerkkitilanteessa ja oli joku muukin esimerkkitilanne joskus, mutta en muista enää. Ja jälleen kerran herää kysymys, missä kohtaa tämä eroaa siitä kiristys-uhkaus-lahjonta-linjasta, paitsi käsitetasolla, mutta tiedän, että ninaTT ei tule tähän kysymykseen koskaan vastaamaan.

Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä