"vieras"
Vitsi oon joskus miettiny että tehtäispä semmosia 250cm leveitä sänkyjä,siis oikeita PERHEPETEJÄ niin mahtuis sit kaikki kolme lasta ja minä ja mies.
Juu, häivyin, häivyin. Kirjoitin viestin ja lähdin takaisin lukemaan fysiikkaa, mulla ei ole koko päivää aikaa päivystää kaksplussalla, pääsykokeet on ensi viikolla.Ja niin häipyi Nina tt kuin pieru saharaan, ylläripylläri!
Toi on NIIIIIN Ninamaista! "Mitävittuemmäoonoinsanon" ja sitten kun lyödään omat sanat eteen niin se tulee väittämään että tarkoittikin jotain ihan vallan muuta.
Hellurei ja kukkia Ninalle!
Eiköhän ollut kyse pinnasängyssä nukkumisesta, eikä yksin nukkumisesta. Suurella osalla vauvan pinnasänky on ihan oman sängyn vieressä.En mä kyllä sanoisi, että 99% pitäisi vauvan yksin nukuttamista hyvänä juttuna. Ei edes Suomessa, saati sitten muualla maailmassa. Kyllä ihan luonnolliset vaistot useimmiten ohjaa äitiä olemaan öisinkin lähellä vauvaansa.
Kappas, mä kun olen käsittänyt että kiintymyssuhde vanhempi saattaa nimenomaan sanoa lapselle, että: ei ole kivaa mennä sinne, äidille tulee paha mieli. Normaali vanhempi sanoisi, että: älä mene sinne, sinä voit satuttaa itsesi. Ja jos ei mene perille, hakee lapsen sieltä pois.Siksi sanoinkin, että hän ei edusta kiintymysvanhemmuutta, mutta moni hänenkin kirjoituksensa tukee kiintymysvanhemmuuden teesejä. Minustakin on tilanteita, joissa ainoa vaihtoehto on turvautua avoimeen vallankäyttöön, mutta ei se ihannetilanne ole enkä kannata sitä jatkuvana ja suunniteltuna kasvatuskeinona.
"Kotikasvatuksessa käytetään monia vallan muotoja, joista manipulatiiviset ja
väkivaltaiset vallan muodot eivät näyttäydy oikeutettuina. Sen sijaan kotikasvatuksessa
joudutaan toisinaan turvautumaan avoimeen vallankäyttöön. Vallan
muotojen tarkastelussa tärkeänä kriteerinä näyttäytyi kasvatettavan identiteetin
kehittymisen ja arvojen sisäistymisen mahdollistuminen. Eettisesti kestävä vallankäyttö
kotikasvatuksessa perustuu dialogiseen kasvatussuhteeseen, painottaa
vanhempi-lapsisuhdetta, suuntautuu nykyhetkeä pidemmälle, pyrkii kasvatettavan
hyvään elämään ja kasvuun sekä toteutuu välittämisen ilmapiirin mukaisena
toimintana."
Hän suhtautuu kriittisesti mm. uhkailuun, lahjontaan, kiristykseen ja rangaistusten käyttöön ja lapsen manipuloimiseen. Korostaa vanhempi-lapsisuhdetta ja keinoja, joiden avulla lapsi _sisäistää_ asioita, eli haluaa toimia "oikein". Vanhemmalla on aina valtaa, sitä ei kiistä kukaan kiintymysvanhemmistakaan. Kyse on siitä, miten sitä valtaansa käyttää.
Mä ymmärrän jossain määrin pinnasängyssä nukuttamisen ja kaltoinkohtelun vertaamista toisiinsa. Riippuu vähän, millä tavoin se pinnasängyssä nukuttaminen on toteutettu. Jos se pinnasänky on esim. eri huoneessa tai saman huoneen toisessa päässä tms. niin pieni vauvahan ei näe, kuule tai haista äitiään, kun huoneessa on pimeää eikä pienen vauvan näkökykykään ole vielä niin kehittynyt, että erottaisi, missä äiti on. Lisäksi äiti ei kykene reagoimaan eri pedissä vauvansa muihin viesteihin kuin vasta siihen itkuun. Yksin nukkuminen vaikuttaa myös lapsen kortisolitasoihin. Äidin iholla oleminen rauhoittaa ja auttaa lasta hengityksessä ja lämmönsäätelyssä jne. En osaa tuosta mielipiteestä loukkaantua vaikka muakin on nukutettu pinniksessä.Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26333817:Voi hyvänen aika NinaTT. Pidin sinua järkevänä tyyppinä ja hyvänä perustelijana, mutta nyt menee kyllä liian paksuksi! Siis todella. Kommenttisi on jopa jossain määrin hävytön. Tekisi mieli sanoa, että kuinka kehtaat - siis ettäs kehtaat - verrata fyysistä pahoinpitelyä ja vauvan nukkumista ei vanhempien sängyssä toisiinsa. Hyh hei.
Sanoit siinä samalla, että 90% muista vanhemmista tekee lapselleen pahinta mitä kuvitella saattaa. Ja kutsut vielä lampaiksi. Mikä sinua vaivaa?
Ettäs kehtaat.
Mä ajattelen asian niin, että se itsesuojeluvaisto voi herätä liian myöhään. Jos siis sattuisi sellainen tilanne, että joku vanhempi tosiaan antaisi lapsen jäädä halutessaan vaikka kauppakeskukseen ja itse lähtisi pois. Lapsi voisi olla uppoutunut omiin juttuihin ja toisaalta varmaan yleisessä vanhempi-lapsisuhteessa luottaisi siihen, ettei äiti kauas mene. Se voisi johtaa siihen, että lapsi havahtuisi vasta myöhään, että äiti on poissa ja iskisi paniikki.Terveen itsesuojeluvaiston omaava lapsi ei jäisi sinne kauppaan yksin, jos vanhempi päättäisi lähteä.
Koska tytsi on ihastunut ninaan. Tytsi kertoo tietouttaan kaikissa ketjuissa, jotka on ninatt:n erikoisalaa. Polyamoria, taaperoimetys, kiintymysvanhemmuus.. listaa voisi varmaan jatkaa loputtomiin...mä en oikeasti edes jaksa lukea koko ketjua ja ninatt:n jutut tiedän jo entuudestaan mutta sitä en oikein saa aivooni et miks ihmeestä tytsi on täällä kertomassa kirjatietouttaan ilman todellista kosketusta lasten kasvatukseen ja niiden kanssa elämiseen?
Mä taas en ymmärrä tällaisia viestejä, ihan turhia koko ketjussa. Ei tarvitse olla äiti voidakseen keskustella lasten kasvatuksesta, yksinkertaista...mä en oikeasti edes jaksa lukea koko ketjua ja ninatt:n jutut tiedän jo entuudestaan mutta sitä en oikein saa aivooni et miks ihmeestä tytsi on täällä kertomassa kirjatietouttaan ilman todellista kosketusta lasten kasvatukseen ja niiden kanssa elämiseen?
Tietenkin - kaikki vaikuttaa kaikkeen. Mutta varmasti valtaosa meistä äideista nukuttaa pienet vauvat aivan itsensä vierellä (sängyt vierekäin tai samassa sängyssä), iso osa jopa sylissä.Mä ymmärrän jossain määrin pinnasängyssä nukuttamisen ja kaltoinkohtelun vertaamista toisiinsa. Riippuu vähän, millä tavoin se pinnasängyssä nukuttaminen on toteutettu. Jos se pinnasänky on esim. eri huoneessa tai saman huoneen toisessa päässä tms. niin pieni vauvahan ei näe, kuule tai haista äitiään, kun huoneessa on pimeää eikä pienen vauvan näkökykykään ole vielä niin kehittynyt, että erottaisi, missä äiti on. Lisäksi äiti ei kykene reagoimaan eri pedissä vauvansa muihin viesteihin kuin vasta siihen itkuun. Yksin nukkuminen vaikuttaa myös lapsen kortisolitasoihin. Äidin iholla oleminen rauhoittaa ja auttaa lasta hengityksessä ja lämmönsäätelyssä jne. En osaa tuosta mielipiteestä loukkaantua vaikka muakin on nukutettu pinniksessä.
No niin no..onhan se helppo puhua asioista ja kertoa kuinka ne kirjojen mukaan tms. pitäs hoitaa..Mut siinä kohtaa kun sulla on se oma pallero niin yleensä alkaa kirjaopit unohtuu ja mielipiteet muuttumaan joten musta on vähän nurinkurista et lapsettomat neuvoo..Mä taas en ymmärrä tällaisia viestejä, ihan turhia koko ketjussa. Ei tarvitse olla äiti voidakseen keskustella lasten kasvatuksesta, yksinkertaista.
Miksi ei saisi olla? Hyviä näkemyksiähän hän on esittänyt. Ei se, että on äiti, tee ketään loistavaksi äidiksi. Lasten kasvatuksesta voi tietää paljon, vaikka omia lapsia ei vielä olisikaan...mä en oikeasti edes jaksa lukea koko ketjua ja ninatt:n jutut tiedän jo entuudestaan mutta sitä en oikein saa aivooni et miks ihmeestä tytsi on täällä kertomassa kirjatietouttaan ilman todellista kosketusta lasten kasvatukseen ja niiden kanssa elämiseen?
Olen sanonut nämä asiat ketjussa moneen kertaan, mutta sanonpa uudestaan. Jos kaikista asioista pitäisi omata kokemusta, ei voisi keskustella juurikaan mistään asiasta tässä maailmassa. Kaikki ovat erilaisia, kaikilla on erilaiset lapset, lapsimäärät vaihtelevat jne. Ei kukaan ole sen jäävimpi toisia neuvomaan. Kyllähän mä esim. kasvatusasioita joudun pohtimaan opiskeluissani ja tehdessäni sijaisuuksia päiväkodeissa. Vaikka mulla ei ole omia lapsia. Lastenkasvatuksen ideaaleista puhuakseen ei välttämättä tarvitse olla itse vanhempi.No niin no..onhan se helppo puhua asioista ja kertoa kuinka ne kirjojen mukaan tms. pitäs hoitaa..Mut siinä kohtaa kun sulla on se oma pallero niin yleensä alkaa kirjaopit unohtuu ja mielipiteet muuttumaan joten musta on vähän nurinkurista et lapsettomat neuvoo..
Nää on mun mielestä vähän niitä juttuja joista on turha puhua jos ei ole kokemusta, kuka tahansa voi olla superäiti mielessään mut eri asia se on sit kun tilanne on päällä..