Tulipa paha mieli, kun erehdyin lukemaan ninaTT:n blogia :(

• Viestiketjun aloittaja "Silja"
  • Ensimmäinen viesti
Status
Viestiketju on suljettu.
"vieras"
[QUOTE="ninaTT";26333573]Mun mielestä on.

Sun mielestä ilmeisesti ei.

Kummallakaan ei ole mitään ihmeellistä tutkimusta väitteidemme tueksi, mutta silti sinä väität olevasi enemmän oikeassa kuin minä. Sitä kutsutaan kulttuurilliseksi biakseksi. On olemassa monta kulttuuria jossa on täysin hyväksyttävää mätkäistä lasta joka käyttäytyy huonosti, mutta jossa pinnasänkynukuttamista pidettäisiin äärimmäisenä kidutusmuotona. Miksi sinä olet mielestäsi oikeassa mutta nämä ihmiset väärässä? Mille perustat tämän ajatuksen? Sille, että muutama muukin lammas ajattelee samalla lailla?[/QUOTE]

No sillehän säkin kaiken perustat. Joku muutama lammas on kirjottanu kirjan siitä miten lasta hoidetaan ja perustelet kaiken jonkun muun sanomisilla. Sulle ei mitään merkkaa se että jos ihmiset ovat onnellisia ja tyytyväisiä ja lapset voivat hyvin,ei kun ne asiat on tehty vastoin SUN lukemia opuksia ja tutkimuksia. Hyvin on tässä maailmassa lapset kasvaneet ilman sun olemassaoloasikin neiti näsäviisas ;)

Mulle on ihan sama vaikka nukkuisitte lapses kanssa riippumatossa parvekkeella tai kulkisitte käsiraudoilla sidottuin toisiinne siihen asti että lapsi on täysi-ikäinen. Mutta älä pliis lapsi hyvä tule sanomaan muille että he ovat paskoja vanhempia tai pahoinpitelevät lapsiaan. Sinä kun et muiden elämästä mitään tiedä etkä todellakaan ole mitään muuta kuin yksi pisara valtameressä. Miksi mun pitäisi antaa sun sanomisillesi yhtään sen enempää painoarvoa kuin naapurin Railin jonka mielestä on hyvä idea antaa vauvalle kauravelliä kuukauden ikäisenä? Mä teen just niinkuin mä tykkään,ainoa vaan että en siinä sivussa vittuile muille ihmisille ja hauku heidän tapaansa olla ja elää.

Onko sulla jotain mielenterveysongelmia kun on niin hirveä tarve olla oikeassa ja runnoa sitä omaa mielipidettä muiden kaaliin hinnalla millä hyvänsä? Etkö osaa vain antaa olla ja elää onnellisena sitä omaa elämääs?

"vieras"
Mä taas en ymmärrä tällaisia viestejä, ihan turhia koko ketjussa. :D Ei tarvitse olla äiti voidakseen keskustella lasten kasvatuksesta, yksinkertaista.
No minun mielestä tarvitsee. :)

Ja mitä tuohon pinnasänky vs. perhepetikeskusteluun tulee, niin meillä lapsi nukkuu pinniksessä, joka on meidän sängyn vieressä. Ja oops, sehän lasketaan nykypäivänä PERHEPEDIKSI. Notta turhaa väännätte pinnasängyn haitallisuudesta, samat hyödyt kuin perhepedissä, jos sänky samassa huoneessa. HAH! ;)

"vieras"
Ja mitä ninaTT:hen tulee, niin pakkohan sun varmaan on olla kiinni siinä lapsessas, kun olet yksinhuoltaja. Meillä monilla katsos on lapsille annettavana isäkin, joten ei ole yksin äidin rooli olla vanhempi eikä tarvitse yrittää kurkottaa tähtiin ja kehitellä isää korvaavia mukaparempia kasvatuskeinoja. Olen puhunut. Ugh.

[QUOTE="vieras";26334171]No minun mielestä tarvitsee. :)

Ja mitä tuohon pinnasänky vs. perhepetikeskusteluun tulee, niin meillä lapsi nukkuu pinniksessä, joka on meidän sängyn vieressä. Ja oops, sehän lasketaan nykypäivänä PERHEPEDIKSI. Notta turhaa väännätte pinnasängyn haitallisuudesta, samat hyödyt kuin perhepedissä, jos sänky samassa huoneessa. HAH! ;)[/QUOTE]

Apua, et siis voisi keskustella lastenkasvatuksesta lapsettoman neuvolan tädin, lastentarhanopettajan tai opettajan kanssa? :O :whistle:

"vieras"
Olen sanonut nämä asiat ketjussa moneen kertaan, mutta sanonpa uudestaan. Jos kaikista asioista pitäisi omata kokemusta, ei voisi keskustella juurikaan mistään asiasta tässä maailmassa. Kaikki ovat erilaisia, kaikilla on erilaiset lapset, lapsimäärät vaihtelevat jne. Ei kukaan ole sen jäävimpi toisia neuvomaan. Kyllähän mä esim. kasvatusasioita joudun pohtimaan opiskeluissani ja tehdessäni sijaisuuksia päiväkodeissa. Vaikka mulla ei ole omia lapsia. Lastenkasvatuksen ideaaleista puhuakseen ei välttämättä tarvitse olla itse vanhempi.
Vastasitkohan säkään ikinä siihen viestiin jossa kysyttiin että montako kertaa antaisit periksi jossain lapsen kannalta tärkeässä asiassa,esim. hampaanpesussa,ihan vaan siksi että lapsen pitää saada itse päättää? Tai siihen kun kysyttiin että miksi päiväkodin käytännöt pitää mitätöidä kotona vähättelemällä niitä ja toimimalla tarkoituksella päinvastaisesti? Tai siihen että montako kertaa yössä nousisit laittamaan lapselle syömistä jos tämä on ensin kieltäytynyt iltapalasta? Tai vaatisitko hampaanpesua yönapostelun jälkeen?

säpäle harmaana
[QUOTE="ninaTT";26333573]Mun mielestä on.

Sun mielestä ilmeisesti ei.

Kummallakaan ei ole mitään ihmeellistä tutkimusta väitteidemme tueksi, mutta silti sinä väität olevasi enemmän oikeassa kuin minä. Sitä kutsutaan kulttuurilliseksi biakseksi. On olemassa monta kulttuuria jossa on täysin hyväksyttävää mätkäistä lasta joka käyttäytyy huonosti, mutta jossa pinnasänkynukuttamista pidettäisiin äärimmäisenä kidutusmuotona. Miksi sinä olet mielestäsi oikeassa mutta nämä ihmiset väärässä? Mille perustat tämän ajatuksen? Sille, että muutama muukin lammas ajattelee samalla lailla?[/QUOTE]

Ihan oikeastiko ei ole mitään tutkimusta tai muuta tieteellistä näyttöä siitä, että lapsen lyöminen ei ole hyvä juttu? :O

Apua, et siis voisi keskustella lastenkasvatuksesta lapsettoman neuvolan tädin, lastentarhanopettajan tai opettajan kanssa? :O :whistle:
Uskoisitko sinä lapsenkasvatuksessa enemmän ammattikasvattajaan (esim. th,lto) vai omaan vaistoosi? Minä uskon ammattikasvattajiin aika paljonkin, mielelläni, tukenani, mutta tiedän tietynlaisia äitejä, jotka eivät usko kuin itseensä.

"vieras"
Siinä on vaan se ero että kukaan ammattilainen ei koskaan tule neuvomaan miten kuuluu toimia ja miten ei. He esittävät oman näkemyksensä asiasta mutta ikinä en ole kuullut neuvolantädin sanovan että miksi teet niin ja näin,miksi et tee näin? Päinvastoin,he kysyvät miten lapsen kanssa kotona toimitaan ja niitä juttuja mietitään yhdessä,ei niinkuin sä olet täällä vänkäämässä että muut toimii väärin ja sä toimisit oikein. Jokainen neuvolantäti tai lastentarhanopettaja saisi aika pikasesti kenkää perseelle jos alkaisi saarnata asiakkailleen lapsen nukkumispaikasta tai kantamistavasta ELLEI LASTA OIKEASTI KOHDELLA KALTOIN!!!!! Se on epäammattimaista.

Tässä maailmassa on helvetisti lapsia joita raiskataan päivittäin,pakotetaan varastamaan nälkäänsä ja hakataan,uhkaillaan,hylätään,unohdetaan. Ja te vastenmieliset pikkuämmät jaksatte vääntää tavallisten perheiden käytännöistä ja jostain vitun traumoista ja kantoliinoista ja pinnasängyistä. Kaikilla lapsilla ei ole mitään sänkyä eikä sitä äitiäkään että jotenkin tuntuu nyt olevan mittasuhteet asioille pikkasen hakusessa.

"vieras"
Siksi sanoinkin, että hän ei edusta kiintymysvanhemmuutta, mutta moni hänenkin kirjoituksensa tukee kiintymysvanhemmuuden teesejä. Minustakin on tilanteita, joissa ainoa vaihtoehto on turvautua avoimeen vallankäyttöön, mutta ei se ihannetilanne ole enkä kannata sitä jatkuvana ja suunniteltuna kasvatuskeinona.

"Kotikasvatuksessa käytetään monia vallan muotoja, joista manipulatiiviset ja
väkivaltaiset vallan muodot eivät näyttäydy oikeutettuina. Sen sijaan kotikasvatuksessa
joudutaan toisinaan turvautumaan avoimeen vallankäyttöön. Vallan
muotojen tarkastelussa tärkeänä kriteerinä näyttäytyi kasvatettavan identiteetin
kehittymisen ja arvojen sisäistymisen mahdollistuminen. Eettisesti kestävä vallankäyttö
kotikasvatuksessa perustuu dialogiseen kasvatussuhteeseen, painottaa
vanhempi-lapsisuhdetta, suuntautuu nykyhetkeä pidemmälle, pyrkii kasvatettavan
hyvään elämään ja kasvuun sekä toteutuu välittämisen ilmapiirin mukaisena
toimintana."

Hän suhtautuu kriittisesti mm. uhkailuun, lahjontaan, kiristykseen ja rangaistusten käyttöön ja lapsen manipuloimiseen. Korostaa vanhempi-lapsisuhdetta ja keinoja, joiden avulla lapsi _sisäistää_ asioita, eli haluaa toimia "oikein". Vanhemmalla on aina valtaa, sitä ei kiistä kukaan kiintymysvanhemmistakaan. Kyse on siitä, miten sitä valtaansa käyttää.
Viitsisitkö kertoa nämä kiintymysvanhemmuuden teesit ja samalla vaikka osottaa missä kohtaa löytyy tukevaa kirjoitusta.

Aika kaltevalla pohjalla taas kerran nämä argumentit..

Ottaapas jotkut vakavasti keskustelun/väittelyn. Kuka tässä nyt on antanut yhtään mitään neuvoja kellekään? Mä olen yhä siinä käsitysessä, että tässä vaihdellaan näkemyksiä ja mielipiteitä. Se, että jotkut lapset kokevat jopa päivittäin räikeää kaltoinkohtelua, ei ole syy olla kyseenalaistamatta erilaisia kasvatustapoja.

Ottaapas jotkut vakavasti keskustelun/väittelyn. Kuka tässä nyt on antanut yhtään mitään neuvoja kellekään? Mä olen yhä siinä käsitysessä, että tässä vaihdellaan näkemyksiä ja mielipiteitä. Se, että jotkut lapset kokevat jopa päivittäin räikeää kaltoinkohtelua, ei ole syy olla kyseenalaistamatta erilaisia kasvatustapoja.
Onkohan siitä yhtenäistä näkemystä. Jos siis ninan mielestä pinnasängyssä nukkuminen on tuota... Minusta se luo mahdottomat puitteet keskustelulle.

Minulla alkaa mennä tämä kaikki nyt yli hilseen. Johtaako koko ketju enää minnekään.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26334247:
Uskoisitko sinä lapsenkasvatuksessa enemmän ammattikasvattajaan (esim. th,lto) vai omaan vaistoosi? Minä uskon ammattikasvattajiin aika paljonkin, mielelläni, tukenani, mutta tiedän tietynlaisia äitejä, jotka eivät usko kuin itseensä.
Tähän olisi kiva kuulla vastauksia, vaikka useammaltakin teistä.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26334370:
Tähän olisi kiva kuulla vastauksia, vaikka useammaltakin teistä.
Tasapaino on hyvä näissä asioissa. Omaan vaistooni luottaisin eniten, mutta haluaisin myös tukea ammattikasvattajilta ja lähipiirin muilta äideiltä. Jos siis mulla olisi lapsi. Siksi en ymmärräkään niitä, joilla on halveksiva asenne kasvatus-kirjallisuutta kohtaan.

Tasapaino on hyvä näissä asioissa. Omaan vaistooni luottaisin eniten, mutta haluaisin myös tukea ammattikasvattajilta ja lähipiirin muilta äideiltä. Jos siis mulla olisi lapsi. Siksi en ymmärräkään niitä, joilla on halveksiva asenne kasvatus-kirjallisuutta kohtaan.
Mutta sitä kirjallisuuttahan löytyy laidasta laitaan - joka näkemykselle on joku tukea antava teos. Esim. NinaTT suhtautuu tietääkseni halveksuvasti suureen osaan tällä hetkellä ihan validista kasvatusteorioista. Lähipiirin äiditkin ovat jokainen omasta puustaan veistettyjä. Oma vaisto kehittyy lapsen myötä.

Vaikeaa on löytää tasapaino, mutta sen tiedän (nykyään), ettei mikään asia yksinään ole totuus tai "parasta lapselle". Ei edes täysimetys, jonka nimeen itsekin turhan fanaattisesti joskus vannoin.

"vieras"
Jos niitä ei lue,ei tarkoita sitä että niitä halveksii. Ehkä jotkut kokevat pärjäävänsä omillaan. Mulla on mies jolla on yhtälailla sananvaltaa omien lastensa kasvatukseen. Ehkä ninankin kannattaisi hankkia,sehän on nimittäin ihan yleisesti tiedossa että isättömistä tytöistä tulee suuremmalla todennäköisyydellä moniongelmaisia ihmisparkoja jotka hakevat hyväksyntää jokaiselta vastaantulevalta ukolta.

"vieras"
Niin, sitä kun ei voi äidinvaistosta tietää, ennen kuin ne vaistot lapsen syntyessä (tai jo raskaana ollessa) heräävät. Joskus olen johonkin ketjuun sanonutkin, toistetaanpa tähänkin, että onnekseni minun ei ole tarvinnut opiskella äitiyttä. Mulla se tulee luonnostaan :)

Kyselen kikkakolmosia muilta, normaaleiksi katsomiltani äideiltä ja keskustelemme asiasta ja yhtenäisistä kasvatuskäytännöistä lapseni isän, mieheni kanssa. Lapsettomia jo kasvatusmetodinsa löytäneitä (just, annahan olla kun ensin saat sen lapsen, katso sitten ne keinot) tai hurahtaneita ääriliikkeen äitejä en jaksa oman lapseni kasvatuksessa kuunnella.

"vieras"
Kasvatuksesta en keskustele alaa opiskelevan, lapsettoman ihmisen kanssa. Myös lapsettomat vasta-alkajien kommentit sivuutan täysin, kyllähän he voivat yrittää neuvoja antaa, mutta luotan itseeni enemmän. Konkareiden kanssa voisin aiheesta keskustellakin, jos tulee joskus tarvetta, oli heillä lapsia tai ei. Sinun kanssasi näiden kommenttiesi perusteella en koskaan :)

"vieras"
Mikä tarve sulla on kyseenalaistaa hyvinvoivien perheiden tapoja toimia? Mitä jos mä kyseenalaistaisin kokoajan kaiken sun elämässä? Kokisitko että ne asiat ylipäätään kuuluu mulle tai olisinko mä pätevä antamaan sulle neuvoja sun yksityiselämää koskien?

"vieras"
[QUOTE="vieras";26334519]Kasvatuksesta en keskustele alaa opiskelevan, lapsettoman ihmisen kanssa. Myös lapsettomat vasta-alkajien kommentit sivuutan täysin, kyllähän he voivat yrittää neuvoja antaa, mutta luotan itseeni enemmän. Konkareiden kanssa voisin aiheesta keskustellakin, jos tulee joskus tarvetta, oli heillä lapsia tai ei. Sinun kanssasi näiden kommenttiesi perusteella en koskaan :)[/QUOTE]

Saat toki aivan vapaasti poistua tästä ketjusta, heippa!

"vieras"
[QUOTE="vieras";26334211]Vastasitkohan säkään ikinä siihen viestiin jossa kysyttiin että montako kertaa antaisit periksi jossain lapsen kannalta tärkeässä asiassa,esim. hampaanpesussa,ihan vaan siksi että lapsen pitää saada itse päättää? Tai siihen kun kysyttiin että miksi päiväkodin käytännöt pitää mitätöidä kotona vähättelemällä niitä ja toimimalla tarkoituksella päinvastaisesti? Tai siihen että montako kertaa yössä nousisit laittamaan lapselle syömistä jos tämä on ensin kieltäytynyt iltapalasta? Tai vaatisitko hampaanpesua yönapostelun jälkeen?[/QUOTE]

Vastauksia kiitos?

ihan näin
[QUOTE="ninaTT";26333612]Tää oli tytsille mutta ängen nyt oman näkemykseni tähän: Mun mielestä nimenomaan on tärkeätä, että lapsi ymmärtää olevansa itse vastuussa siitä, että pysyy "lauman" perässä. Miten hän muuten oppii havainnoimaan ympäristöään, jos joku muu on aina häntä ohjaamassa ja aina katsoo perään, joka kulmassa ohjaa, että nyt tänne suuntaan jne? Kyllä se on ihan luontevaa, että jälkikasvu seuraa äitiään, ei niin, että äiti juoksee jälkikasvunsa perässä.

Hylkäämisellä uhkailu on toki väärin. Ei tuossa mitään sellaista tarvita. Ei tarvitse uhkailla, että nyt minä juoksen kovaa pois luotasi jottet ehdi mukaan, tai nyt lukitsen sinut tänne jot et voi seurata minua. Vanhempi joka päättää kävellä suuntaan X ei hylkää lastaan. Lapsi ihan omasta tahdostaan jättää tulematta jos jättää tulematta. Ei vanhempi ole rajoittanut lasta tai hylännyt häntä, koska lapsihan on vapaasta tahdostaan jättänyt menemättä mukaan.[/QUOTE]

Juu, pieni 2-3 vuotias lapsi ihan vapaasta tahdostaan valitsee ettei seuraa, juu, ja aikuinen on siinä samanlainen että kävelee pois, ihan niinkuin aikuisen kuuluukin tehdä koska on aikuinen, get the point, ja aikuinen joka kävelee pois lapsensa luota, esim. kaupassa, aiheuttaa lapselleen hylkäämisen kokemuksen, mutta tämähän ei tietenkään kuitenkaan pidä paikkaansa koska näin ei lue sun hienoissa kirjoissa.

[QUOTE="vieras";26334663]Vastauksia kiitos?[/QUOTE]

Hampaiden pesu on mielestäni niin tärkeää lapsen terveyden kannalta, että täydellinen pesemättömyys ei olisi vaihtoehto. Antaisin lapselle oman harjan käteen ja toisella harjaisin itse hänen hampaitaan. Kaikki kiintymysvanhemmat eivät pesisi vastoin lapsen tahtoa. Itse kyllä yrittäisin keksiä keinon, jolla ne tulisi pestyä. Poikkeustilanteissa voisi jättää pesemättä.

Kotona toimitaan kodin säännöillä, päiväkodissa päiväkodin säännöillä. Kotona tehdään asiat lapsen ja perheen kannalta parhaalla tavalla, päiväkodissa yritetään sopeutua yhteisiin käytäntöihin.

Yönapostelun jälkeen ei tarvitse harjata hampaita. En usko, että lapsi tahallaan menisi nälissään nukkumaan. Jos heräisi keskellä yötä nälkäisenä niin saisi hakea jotain pientä tai voisin itse hakea.

Mä en ole monessakaan asiassa kovinkaan ehdoton, ymmärrän asioita monesta eri näkökulmasta eikä useimmissa asioissa voi olla varma, mikä on se paras tai vähiten haitallinen keino.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";26334629]Mikä tarve sulla on kyseenalaistaa hyvinvoivien perheiden tapoja toimia? Mitä jos mä kyseenalaistaisin kokoajan kaiken sun elämässä? Kokisitko että ne asiat ylipäätään kuuluu mulle tai olisinko mä pätevä antamaan sulle neuvoja sun yksityiselämää koskien?[/QUOTE]

Edelleen, onko tässä ketjussa neuvottu ketään yksittäistä ihmistä tai perhettä? Ei. :D Miksi tulla ketjuun keskustelemaan erilaisista kasvatustavoista, jos ei kestä muiden mielipiteitä? Ihan vapaasti saa kyseenalaistaa mun mielipiteitä tai tapoja elää. Keksisin itsekin vaikka heti liudan asioita, joissa en toimi parhaalla mahdollisella tavalla.

"vieras"
[QUOTE="vieras";26334633]Saat toki aivan vapaasti poistua tästä ketjusta, heippa![/QUOTE]

Ai miksi? Koska en halua ottaa mallia tai ohjeita tytsiltä, ninaTT:ltä tai heitä komppaavilta kasvatusasioista? :D On täällä onneksi meitä muitakin, ihan normaaleja, hyviä äitejä. :)

Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä