Terveydenhoitaja vastaa

• Viestiketjun aloittaja Terkkari
  • Ensimmäinen viesti
"Sanna"
Vauvani oli juuri 5 kk neuvolassa ja jouduttiin seurantaan pituuskavun vähäisyyden vuoksi. Pituutta oli nyt 65,5 cm ja painoa 7,7 kg. Syntyessään tyttö oli 5,5 kg ja 57,5 cm pitkä. Onhan se käyrä laskeva, mutta onko todella syytä huoleen? Tyttöhän oli pitkä syntyessään, niin kai se voi nyt voi olla jotain kasvun tasaantumista?

"vieras"
Kysytkö jokaiselta äidiltä joka kerran että mitä kuuluu ja miten jaksaa? Ja mielellään vielä muutama tarkennettu kysymys miten se arki oikeasti sujuu. Meidän th ei tätä kysy ikinä.
Onko teillä resursseja auttaa niitä jotka ei jaksa. Ja siis ihan konkreettista apua eikä mitään perhetyöntekijää joka tulee neuvomaan miten niitä lapsia ja kotia hoidetaan.

"pöö"
[QUOTE="vieras";26325729]Kysytkö jokaiselta äidiltä joka kerran että mitä kuuluu ja miten jaksaa? Ja mielellään vielä muutama tarkennettu kysymys miten se arki oikeasti sujuu. Meidän th ei tätä kysy ikinä.
Onko teillä resursseja auttaa niitä jotka ei jaksa. Ja siis ihan konkreettista apua eikä mitään perhetyöntekijää joka tulee neuvomaan miten niitä lapsia ja kotia hoidetaan.[/QUOTE]

Eihän terkkarikaan välttämättä ole neuvolassa töissä...

Terkkari
[QUOTE="Sanna";26325692]Vauvani oli juuri 5 kk neuvolassa ja jouduttiin seurantaan pituuskavun vähäisyyden vuoksi. Pituutta oli nyt 65,5 cm ja painoa 7,7 kg. Syntyessään tyttö oli 5,5 kg ja 57,5 cm pitkä. Onhan se käyrä laskeva, mutta onko todella syytä huoleen? Tyttöhän oli pitkä syntyessään, niin kai se voi nyt voi olla jotain kasvun tasaantumista?[/QUOTE]

Yleensä 5-6kk iässä tulee kasvupoikkeamia, etenkin imetetyille lapsille. Nämä korjaantuvat kyllä itsestään parin kuukauden sisässä. Hyvähän se kuitenkin on tsekata, mutta sinuna en olisi huolissaan!

Terkari
[QUOTE="vieras";26325729]Kysytkö jokaiselta äidiltä joka kerran että mitä kuuluu ja miten jaksaa? Ja mielellään vielä muutama tarkennettu kysymys miten se arki oikeasti sujuu. Meidän th ei tätä kysy ikinä.
Onko teillä resursseja auttaa niitä jotka ei jaksa. Ja siis ihan konkreettista apua eikä mitään perhetyöntekijää joka tulee neuvomaan miten niitä lapsia ja kotia hoidetaan.[/QUOTE]

Itselläni on lapsi ja minua ketutti kun ikinä ei kysytty miten minä jaksan. Minulla siis tullut tavaksi aivan kaikilta kysyä kuulumiset ihan oikeasti ja olen huomannut että aikoja pitää pidentää sillä todella useasti tulee ikuinen vastaus ja aikaa kuluu! Itse otan uusintakäynnille ja keskustellaan, tarvittaessa lääkärille jne. Yleensä tuo kysymys ja äidin "purkautuminen" jo auttvat!

[QUOTE="Terkka";26325782]Ei riso, olenhan myös sairaanhoitaja ;)[/QUOTE]

Välillä vain on ollut tapauksia, joissa terveydenhoitajan palvelema potilas on vaatinut sairaanhoitajaa. Siksi moni terkkari pitää kahta nimikylttiä.

"Terkka"
Alkuperäinen kirjoittaja tuhlaajatytär;26325767:
Pysytytkö itse noudattamaan terveellisiä elämäntapoja? Entä vauvan kanssa, noudatako yleisiä käytäntöjä?
Olen laiha ja elämme suht terveellisesti, toki paheitakin löytyy esim mäkkiruoka :) lapseni kanssa teen omia valintoja suosituksia välillä mukaillen.. Maalaisjärki riittää :)

zxc
meillä on 3v ja 1,5v lapset, heillä on maanantaista kuumetta 37,5-39.5, tänään on pikkusen vähemmän kuumetta mutt edelleenkin ovat "kipeänä", syövät huonosti, muita oireita ei pahemmin ole, jos ei lasketaan muutaman kerran yskemistä...mikä niillä on?

Ihan kollegalta kysymys, pääsitkö suoraan koulusta nykyiseen virkaan vai oletko käynyt hakemassa työkokemusta sairaanhoidon puolelta tai määräaikaisista työsuhteista? Itse tällä hetkellä älomalla mut virka sairaanhoidon puolella. Haluaisin terkkarin töihin kun niihin on koulutus. Ja sitten toinen kysymys, ärsyttääkö tätittely? Itseä se ottaa päähän mut eihän sitä asiakkaille tietenkään sano. :)

"Terkka"
Ihan kollegalta kysymys, pääsitkö suoraan koulusta nykyiseen virkaan vai oletko käynyt hakemassa työkokemusta sairaanhoidon puolelta tai määräaikaisista työsuhteista? Itse tällä hetkellä älomalla mut virka sairaanhoidon puolella. Haluaisin terkkarin töihin kun niihin on koulutus. Ja sitten toinen kysymys, ärsyttääkö tätittely? Itseä se ottaa päähän mut eihän sitä asiakkaille tietenkään sano. :)
Itse pääsin suoraan neuvolatyöhön, ensin olin ä-loman sijainen ja sitten vakinaistettiin. Tsemppiä, varmasti saat th:n töitä!

Ja juu ärsyttäähän se tätittely välillä kun vielä nuori olen, mutta välillä sanon että tätsy vaan ;)

• Tykkää
Reactions: Namppis88
zxc
[QUOTE="Terkka";26325845]Terveydenhoitajalta on pidempi koulutus ja hän saa kaksi tutkintoa, sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja[/QUOTE]

mutta siis mitä esim. terveydenhoitaja "saa tehdä" mitä esim. sairaanhoitaja ei saa tehdä?

"Liirumlaarum"
Mistä johtuu että vauvalla on tosi pieni pää? Kaverin vauvalla on nyt 1-vuotiaana 42 cm ja hän näytti mullekin miten alhaalla käyrä on, alle -2 sd. Ei oo kuulemma syytä löytyny ja seurataan vaan.

täitäkö?
miten voi tietää, onko saanut täitartunnan? ollaan oltu kylässä paikassa, jossa 3 viikkoa sen jälkeen löydettiin täitä ja sieltä oltiin sitä mieltä, että mekin on voitu altistua, mutta mun käsittääkseni on niin pitkä aika etten oikein vois uskoa? mielestäni en oo täitä löytäny lapselta enkä iteltäni eikä lapsi oo kertaakaan valittanu, että kutittais päätä.

Nellien
Olen 8vuoden työkokemuksen omaava terkkari joten voit kysyä mInulta jotain, jos tahdot :) vastainen sen ajan, kun vauvani uinuu...
joo mä haluan tietää että onko teidän koulutuksessa mitään erityislapsista, sairauksista yms? Sillä on sen verran huonot kokemukset meidän alueen terveyden hoitajista(sekä minulla että monella tutulla).

esimerkiksi terveyden hoitaja sanoi kaverille että sen vauva valvoo vain koska häntä imetetään, Kaveri vei vauvan yksityiselle ja kas vaikea refluksi(1vrk oli seurantalaitteessa kiinni ja jopa 20min vatsahapot ruokatorvessa).

Omalla lapsellakin(esikoinen) oli hyvin todennäköisesti refluksi mutta minä kun en koko sairaudesta tiennyt mitään niin uskoin terveydenhoitajaa että imetyksestä se vaan johtuu. niin hänelle ei myöskään maistunut yhtäkkiä kiinteet.. no ei kai kun ne pahensi oloa. Mutta mitä teki th kysyi multa että annanko lapselle ruokaa. No minä siihen että työnnänkö suppilon suuhun ja väkisin lapan ruokaa kun ei syö.

Sen lisäksi th ei huomannut lapsen adhd:ta vaikka se oli ihan ilmeinen! Ja luulisi adhd:n kaikkien th tunnsitavan(joo toki on muitakin sairauksia jotka voi oirehtia samanlailla) eikä th saa tehä dg. mutta eteenpäin pitäs osaa ohjaa... ja minä äitinä sanoin että jotain on.. eipä uskottu.

ja kaikennäköistä löytyi un neurologi tutki

Yhteistyössä