Opettaja uhkasi tehdä lastensuojeluilmoituksen perusteella että..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "sara"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
niin,mutta edelleenkin ihmettelen miten lastesuojelu voi tukea tuommoisen ongelman kanssa...se tuntuu aika rajulta keinolta puuttua.

ei se ole raju keino, vaan sieltä saa apua jota muuten ette saa.Monissa kunnissa suurinosa tukitoimien saajaksi joutuu kulkemaan tuota reittiä, saadakseen apua.
Ls-ilmoitus ei ole aina paha-asia.Ja jos kerran mitään ongelmaa ei ole, niin siellä se sitten viimeistään selviää, eikä opettaja enää voi "uhkailla" sen jälkeen.

niin,mutta edelleenkin ihmettelen miten lastesuojelu voi tukea tuommoisen ongelman kanssa...se tuntuu aika rajulta keinolta puuttua.

Sen lastensuojelu-ilmoituksen mainitseminen oli ehkä keino yrittää herätellä sinua, ap. Sen takia se ilmoitus tehdään, jos ei vanhemmista saa mitään otetta vaikka tarve olisi!

Ethän sinä hyvänen aika edes ymmärrä mistä puhutaan, miten ihmeessä voisit auttaa poikaasi?

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;26311080:
opettaja tuskin tekee suoraan ls-ilmoitusta ottamatta asiaa esille oppilashuoltoryhmässä, jos ap ei todella tiedä mistä on kyse,kannattaa ottaa siihen kuuluviin ihmisiin yhteyttä (muihinkin kuin kuraattoriin ) saadakseen selville mistä on kyse.

kuraattori käski olla miettimättä koko asiaa :( Itseäni tämä kyllä vaivaa varmaan koko kesän.
Mutta nyt poistun koneelta...

[QUOTE="vieras";26311106]Sen lastensuojelu-ilmoituksen mainitseminen oli ehkä keino yrittää herätellä sinua, ap. Sen takia se ilmoitus tehdään, jos ei vanhemmista saa mitään otetta vaikka tarve olisi!

Ethän sinä hyvänen aika edes ymmärrä mistä puhutaan, miten ihmeessä voisit auttaa poikaasi?[/QUOTE]

Niinpä! Ota hyvä ap nyt apua vastaan äläkä vain kiellä ongelmia.

musta tuntuu välillä että näitä LS-ilmoituksia tehdään turhan kärkkäästi ja ilman perusteltua syytä, kuin varmuuden vuoksi. Paljon oletetaan, vaikka ei välttämättä tiedetä asioiden oikeata laitaa.
tässä ollaan menty jotenkin äärimmäisyyksiin,ehkä siksi koska niin paljon tapahtuu kuitenkin perheissä huolestuttavia asioita. Tottakai on tehtävä ilmoitus,kun siihen on syytä!! lasta on AINA suojeltava!

Mutta esim. ap:n tapauksessa en oikein opettajaa ymmärrä...

Hei ap, ota tuossa vaiheessa vaan tarjottu apu vastaan, en ainakaan usko, että siitä on haittaakaan, poikasi parhaaksi se varmaan on. Täällä myös koko ikänsä villin ja eläväisen pojan äiti, kavereita piisaa niin tytöissä kuin pojissa, ja on aina ollut. Nyt poikani on jo 15, ja koulun käynnissä ongelmia, poika on siis hyvä koulussa ollut aina, nyt tänä kevään alkanut lintsailu ym. touhu. On äitinä aika voimaton olo, kun soittelee töistä koko aamun kotiin, että oletko hereillä? oletko jo ulkona? joko olet koulussa? ja silti nuoriherra toisinaan on ihan jossakin muualla:( . Se, miten tämä liittyy sinun poikaasi, niin uskoisin, että jos on vilkas ja menevä, niin niihin mahdollisiin tuleviin ongelmiin varmaan voisi puuttua ja ehkäistä niitä ennalta. Oma poikani on käynyt kuraattorilla myös, ja yhdessä olemme käyneet..mutta ainakin oma kokemus, että teini-ikäisenä kaikki on vielä vaikeampaa , kun on han ne normaalitkin kasvamis ongelmat, ja sitten vielä extraa lisäksi.

En tietenkään voi sanoa, ettei tämä pidä paikkaansa mitä aloittaja kirjoittaa. Hieman kyllä kuitenkin kuullostaa oudolta.

Meillä on ainakin yhteys pelannut koulun ja kodin välillä hyvin. Asioista on keskusteltu vanhempainvartissa. Jos olisi ongelmia, niin meillä ainakin pidettäisiin sitten ylimääräinen tapaaminen. Jossa olisi mukana opettaja, vanhemmat tai vanhempi, lapsi (tarvittaessa) ja muita tarvittavia tukihenkilöitä kuten esimerkiksi erityisopettaja.

Kuraattorin kanssa on meidän poikakin käynyt kerran juttelemassa. Mutta tämäkin asia oli meidän tiedossa jo ennenkuin oppilashuoltoryhmässä edes asia otettiin esille. Meidän poika on neljännellä luokalla. Joten ihmeenä pitäisin jos tokaluokkalaista pyöritetään ja arvioidaan. Ilman, että itse saan asiasta mitään selkeää infoa.

Jotenkin on vain outoa, että opettaja puhuu lastensuojelusta jne ja poika käy kuraattorin luona. Ja mitä kaikkea tuossa nyt olikaan mukana. Ilman että vanhempien kanssa olisi yhdessä istuttu alas. Ja käyty läpi asiat missä mättää, ja miksi pitäisi olla huolissaan.

Sinuna ottaisin nyt yhteyttä opettajaan. Pyytäisin tapaamista. Mukaan esim. tämä kuraattori. Ja jos mukana on muita, kuten erityisopettaja. Pyytäisin/vaatisin että asia käydään selkeästi läpi. Ja että minulle selvittettäisiin kunnolla mistä on kyse ja missä mennään.

Mitä pahaa syrjäytymisessä sitten on????
Mä olen syrjäytynyt omsta vapaasta tahdostani.

Mitä se sitten ahtaakaan tarkoittaa?

ainakaa mullei oo kavereita.Anoastaan vanhemmat ja lapset,jotka toivottavasti muuttavat 10 vuoden sisällä pois kotoa.

Mikä ihmeen haloo tässä on? Jos ope tekee ilmoituksen sitä seuraa lastensuojelun tarpeen arviointi. Eli ei mitään sen kummempaa, keskustelette sosiaalityöntekijän kanssa opettajan esittämistä huolenaiheista. Samalla arvioidaan mahdollinen tuen tarve.

Ei se ope varmaan kiusatakseen ilmoitusta tee, ammatti-ihminen hän kuitenkin on. Jospas relaat nyt vaan. Keskustella voisit hänen kanssaan, jospa voisit auttaa poikaasi jotenkin asioissa, joista ope on huolissaan.

Edelliselle kirjoittajalle voisin väittää, että vapaaehtoinen syrjäytyminen jostakin "normielämän" osa-alueelta on enemmänkin marginalisaatiota. Syrjäytymisestä puhutaan kun osa-alueita on useita ja niiden mukana tulevat ongelmat (työttömyys, kouluttamattomuus, rikollisuus, köyhyys, päihteeidenkäyttö tms) kasaantuvat.
Mielestäni syrjäytymisessä ei ole mitään hyvää.

Viimeksi muokattu:
Ap on hieman avuttoman oloinen aikuinen. Ei ole kysellyt opettajalta ja kuraattorilta perusteluja tämän syrjäytymisvaaraan. Jos opettaja vaan sanoo, että lapsella on syrjäytymisvaara niin lienee luonnollista kysyä miksi opettaja näin kokee? Pakkohan niiden on antaa selitys siihen. Kuulostaa ihan hölmöltä.

Jos minä olisin uskonut kaikkia huolestumisia lasteni asioiden takia, oltaisiin varmasti kaikki valkoisessa huoneessa. Kaikki ei mennyt niin kuin strömsöössä, mutta minä olen se, joka tuntee lapseni. Lapseni eivät ole olleet puheliaimpia vieraille ihmisille. Mutta siitä ei vieras ihminen paljon saa johtopäätöksiä tehdä.

Yksi lapseni ei käynyt koko yläasteen aikana paljonkaan missään, mutta hänellä oli siskonsa ja kaikkea muuta. Hieman piti vakuutella että rauhoittukaa hyvät ihmiset. Upea koulumenestyskään ei paljon painanut, kun joku huolestui ja huolestui. Mutta niinhän se lapselleni sopiva seuraelämä löytyi aikanaan. Onneksi silloin ei oltu keksitty tuollaisia typeriä lastensuojeluilmoituksilla uhkailemisia.

ainakaa mullei oo kavereita.Anoastaan vanhemmat ja lapset,jotka toivottavasti muuttavat 10 vuoden sisällä pois kotoa.

No on se nyt aika säälittävää jos ei ole kavereita, mutta käsittääkseni syrjäytymisellä tarkoitetaan yleensä sitä että on työtön, ei kiinnosta mennäkään töihin, käyttää päihteitä jne.. siihen ei välttämättä kaverit liity, kyllähän juopot jne. on syrjäytyneitä vaikka niillä on juoppokavereita.

Tässä linkki mitä syrjäytymisellä tarkoitetaan yleensä Syrjäytyminen – Wikipedia

Miten isä? Onko isäsuhde kunnossa?

Jos siinä kohtaa klikkaa, voi hakea rauhattomasti huomiota koulun miespuoliselta henkilökunnalta / jos äitisuhteessa klikkaa niin hakee sitä huomiota naisopeilta tavattomasti... Jos ope miettii jotain tällaista, tukiaikuista keskusteluavuksi lapselle.

Onhan se selvää, että jos on kuraattorilla käynyt kouluajan ja se on ollut hyvä tuki, niin opella on halu saada tuki myös kesän ajalle. Koulukuraattori kun ei voi kesällä tavata ja olla tukena.

[QUOTE="vieras";26313250]Mitä ap tarkoitit, että ope on väsynyt poikaasi, kun on niin villi?? Ja psykakin tutkinut... eli jotain on kyllä taustalla...[/QUOTE]

opettajan toimesta tehtiin tuo psykankin tutkimus,vaan olipa sekin arvio häneltä väärä kun mitään normaalista poikkeavaa pojasta ei löytynyt.

Mä voisin kuvitella, että poikani luokkakaverista tehtäisiin ilmoitus vastaavalla perusteella... Hänellä on kavereita ja kutsutaan synttäreille, mutta mutta. Kavereiden kanssa luuhaa lähikaupassa, näyttää vähän epäilyttävältä meno kun sitä katsoo. En ihmettelisi, jos näpistelisivät. Jos eivät ole kaupassa, niin pörräävät siinä kaupan liepeillä ns. huonolla alueella, ajelevat pyörillä pitkin parkkista/tiheään liikennöityä tietä, kulkevat isompien "pahisten" perässä. Juo energiajuomaa tölkkikaupalla. On just sellainen "tulevaisuuden toivo"-not.

Ja siis tokaluokkalainen kyseessä.

syrjäytymisvarassa oleminen voi tarkoitta myös sitä että poika koke ettei teidän perheelkä ole esim varaa samanlaisisin asioihn kuin muilla.
lastensuojeluilmoituksen voi tehdä, mutta se ei johda mihinkään, jos todellisa ongelmia ei ole.
Meidänkin poika 17v sai kesätyöpaikan kaupungilta koska häne olevan "syrjäytmisvarassa". pojalla on kavereita ja koulussakin osaa käyttäytyä. sattumosin me vanhemmat vaan on tehty pätkätöitä, se voi myös olla syy, mutta sillä perustella ei lapsia pois oteta, vaikka sosilaitoimistossa pitäisikin käydä, ei todellakaan.

[QUOTE="vieras";26310833]Siis et selvittänyt tätäkään asiaa miksi poikasi on laitetttu käymään kuraattorilla. Nyt on kuule sulla vanhempana peiliinkatsomisen paikka![/QUOTE]

Vai onko opettaja vainoharhainen?

kuten olen jo sanonut olen moneen kertaan sanonut tavanneet useaan kertaan opettajaa ja kuraattori asian tiimoilta ja tuosta syrjäytymisestä ja kaverisuhteista on puhuttu.He ovat kannustaneet pyytäämään kavereita meille,hankkimaan pojalle harrastuksia,viettämään aikaa pojan kanssa,kaikkea tätä ollan tehty.Kaverisuhteissa oli ihan oikeasti ongelmia eskarissa kun ei ollut kavereita.Ekaluokalla löytyi yksi ja nyt tokalla samalla luokalla on jo kolme hyvää kaveria,joten eteenpäin on menty.Myös kodin läheisyydestä on löytynyt kaksi hyvää kaveria.Opettaja vaan naputti vartin verran tauotta tuolla kokouksessa nyt viimeksi,lopuksi sanoi että joutuu lastensuojeluilmoituksen tekemään jos syksyyn mennessä tilanne ei muutu.

Olen myös tismalleen vastaavassa tilanteessa. Mulle riittää yksi, luotettava ystävä. Olen niin pettynyt ihmisiin, että olen mieluiten yksin ja perheen parissa.

Pojalla on ongelmia käytöksen kanssa ja opettaja pelkää sen vaikuttavan kaverisuhteisiin? Ja ls-ilmo siksi että äiti on aikas pihalla koko jutusta eikä ymmärrä kasvattaa muksuaan?