Opettaja uhkasi tehdä lastensuojeluilmoituksen perusteella että..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "sara"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Äitinä olisin huomattavasti enemmän huolestunut mahdollisista syistä, miksi opettaja on huolissaan syrjäytymisestä, kuin siitä ls-ilmoituksesta.
Jos opettajan huoli on todellinen, voi lastensuojelulla olla tarjota tukitoimia. Ei se sitä vain kiusallaan tee.

[quote="vieras";26310833]siis et selvittänyt tätäkään asiaa miksi poikasi on laitetttu käymään kuraattorilla. Nyt on kuule sulla vanhempana peiliinkatsomisen paikka![/quote]

syrjäytymisvaaran takia

Lastensuojeluilmoituksella ei tulisi koskaan uhkailla!! Jos on huolta lapsesta opettajalla, se otetaan puheeksi vanhempien kanssa. Jos huoli ei poistu eikä tilanne muutu, sitten tehdään ls-ilmoitus, ja siitä ilmoitetaan vanhemmalle. Mutta sillä ei uhkailla!!!!

Pakko olla provo tai sitten aloittaja valehtelee tai pimittää tietoja. Ei kannata tulla tänne selittämään, että opettaja uhkaa lastensuojeluilmoituksella ja sitten perustella hämmennyksesi sillä, että teillä on aktiivinen ja terve poika, joka ei vastaa ollenkaan opettajan saamaa käsitystä. Jollain tavalla opettaja on sen selittänyt, mutta sinä et kerro opettajan selitystä, koska pelkäät meidän olevan opettajan puolella. Siksi kerrot ummet lammet kuinka poikasi on täysin tavallinen, aktiivinen, sosiaalinen lapsi, mutta jätät kertomatta jotain olennaista. Tai sitten, kuten mainitsin, tämä on taas joku typerä provo.

• Tykkää
Reactions: Anatolia ja Tara74
Alkuperäinen kirjoittaja Tapiontytär;26310837:
Äitinä olisin huomattavasti enemmän huolestunut mahdollisista syistä, miksi opettaja on huolissaan syrjäytymisestä, kuin siitä ls-ilmoituksesta.
Jos opettajan huoli on todellinen, voi lastensuojelulla olla tarjota tukitoimia. Ei se sitä vain kiusallaan tee.

mikähän tukitoimi olisi passeli?Luulen että nuo kaverisuhteet ja sosiaalisuus kehittyvät ihan tuolla"kentällä"kavereiden kanssa olemalla ja ajan myötä..

Lastensuojeluilmoituksella ei tulisi koskaan uhkailla!! Jos on huolta lapsesta opettajalla, se otetaan puheeksi vanhempien kanssa. Jos huoli ei poistu eikä tilanne muutu, sitten tehdään ls-ilmoitus, ja siitä ilmoitetaan vanhemmalle. Mutta sillä ei uhkailla!!!!

Ilmeisesti tämän mamman kanssa ei ole puheeksiottaminen onnistunut (ks hänen viestinsä - lapsi laitettu kuraattorille syrjäytymisvaaran takia ja äitiä ei ole siinäkän vaiheessa kiinnostanut ottaa selvää mikä tämän takana) ja siksi seuraavaksi täytyy tehdä tuo ilmoitus :(.

Jotkut vanhemmat eivät kertakaikkiaan nää omassa toiminnassaan mitään vikaa vaan syy on aina toisissa jotka aiheuttavat ongelmia, kuten nyt tämä opettaja.

Pakko olla provo tai sitten aloittaja valehtelee tai pimittää tietoja. Ei kannata tulla tänne selittämään, että opettaja uhkaa lastensuojeluilmoituksella ja sitten perustella hämmennyksesi sillä, että teillä on aktiivinen ja terve poika, joka ei vastaa ollenkaan opettajan saamaa käsitystä. Jollain tavalla opettaja on sen selittänyt, mutta sinä et kerro opettajan selitystä, koska pelkäät meidän olevan opettajan puolella. Siksi kerrot ummet lammet kuinka poikasi on täysin tavallinen, aktiivinen, sosiaalinen lapsi, mutta jätät kertomatta jotain olennaista. Tai sitten, kuten mainitsin, tämä on taas joku typerä provo.

Poika on vilkkaanpuoleinen kaveri ja psykakin on tutkinut,mutta mitään adhd:tä tai vastaavaa ei löytynyt.Luuleen vaan että opettaja on täysin kyspänä tuohon poikaan vilkkautensa takia.Antaa kuulemma tunnilla kyllä toisille keskittymisrauhan.Kavereiden kanssa ei ole ongelmia ja koulukin sujuu hyvin.

mikähän tukitoimi olisi passeli?Luulen että nuo kaverisuhteet ja sosiaalisuus kehittyvät ihan tuolla"kentällä"kavereiden kanssa olemalla ja ajan myötä..
Minkälaisia ongelmia kaverisuhteissa on ollut koulusssa? Mulle tulee mieleen oman pojan aktiivinen ja sosiaalinen kaveri, joka jo eka luokalla veti poikani housut kinttuun iltapäiväkerhossa. Kiusaamispalaverit jatkuivat vielä yläasteellakin. Jotenkin oli sellainen kiusaava johtajatyyppi, joka tunki itsensä jokapaikkaan huomioimatta kavereiden tunteita.

[QUOTE="vieras";26310890]Ilmeisesti tämän mamman kanssa ei ole puheeksiottaminen onnistunut (ks hänen viestinsä - lapsi laitettu kuraattorille syrjäytymisvaaran takia ja äitiä ei ole siinäkän vaiheessa kiinnostanut ottaa selvää mikä tämän takana) ja siksi seuraavaksi täytyy tehdä tuo ilmoitus :(.

Jotkut vanhemmat eivät kertakaikkiaan nää omassa toiminnassaan mitään vikaa vaan syy on aina toisissa jotka aiheuttavat ongelmia, kuten nyt tämä opettaja.[/QUOTE]

me ollaan rampattu useissa palavereissa tuon pojan takia ja aina on otettu puheeksi tuo syrjäytymisasia.Asiasta on keksusteltu moneen monituiseen kertaan.Olen kysellyt mitä MUN pitäisi tehdä asian suhteen.Neuvo:tue lapsen sos.suhteita.Kyllä joo on tuettu.Kavereitä kyläillee meillä ja poika kavereilla,harrastuksissa ja kerhotoiminnassa mukana.Nyt vaan on takki aika tyhjä ja vähän neuvoton olo.

[QUOTE="joo";26310635]Kuulostaa pikasen huolestuttavalta toi sun suhtautuminen vanhempana, eli siis sulla ei ole minkäänlaista käsitystä siitä että pojallas voi olla jotain ongelmia...[/QUOTE]

Näinpä.

Vaikea uskoa, että opettaja on tosta noin vaan keksinyt jonkun kavereita omaavan, iloisen, sosiaalisen oppilaan luokalta, ja alkaa piinata lastensuojeluilmoitusuhkailuilla..

Taitaa äidillä olla laput silmillä.

Siis...koulu sujuu hyvin ja antaa muillekin opiskelurauhan? Miksi opettaja olisi "kypsynyt" sitten tuohon poikaan?
Sulle on varmasti ope ja kuraattori kertoneet huolen taustoista, luultavasti useaan otteeseen ja ymmärrän hyvin opettajan huolen jos olet oikeasti noin välinpitämätön pojan asioista ja kiellät kaiken. Vai haluisitko hieman kertoa meillekin taustoja?

Poika on vilkkaanpuoleinen kaveri ja psykakin on tutkinut,mutta mitään adhd:tä tai vastaavaa ei löytynyt.Luuleen vaan että opettaja on täysin kyspänä tuohon poikaan vilkkautensa takia.Antaa kuulemma tunnilla kyllä toisille keskittymisrauhan.Kavereiden kanssa ei ole ongelmia ja koulukin sujuu hyvin.
No just. Luepa ikaisempi viestini poikani kaverista (housujen alasvetäjä) . Vaikuttaa hyvin samanlaiselta. Tokaluokalla ope sanoi, ettei vanhempiin kannata olla yhteydessä. Sekin sopii kuvaukseen.

voisko mulle nyt vaan joku selvittää mikä on syrjäytymisvaara.Mistään muusta noissa palavereissa ei ole puhuttu.Koskaan vaan ei ole selitetty mitä se nyt meinaa.Käsittääkseni se koskettaisi enemmän niitä lapsia,jotka seisovat koulun pihalla yksikseen omissa oloissaan pihalla,eikä leiki toisten lasten kanssa?

Ls-ilmoitus on päivän sana.. Joka paikassa.. No, sinuna soittasin opettajalle että huolestuit sanomastaan ja haluaisit tarkennusta mitä tällä tarkoitta (ihan esimerkkejä) ja mitä opettajan mielestä tilanteelle tulisi tehdä..

[QUOTE="vieras";26310952]No just. Luepa ikaisempi viestini poikani kaverista (housujen alasvetäjä) . Vaikuttaa hyvin samanlaiselta. Tokaluokalla ope sanoi, ettei vanhempiin kannata olla yhteydessä. Sekin sopii kuvaukseen.[/QUOTE]

poikani ei ole ip- kerhossa joten eipä ole mun pojastani kyse.

me ollaan rampattu useissa palavereissa tuon pojan takia ja aina on otettu puheeksi tuo syrjäytymisasia.Asiasta on keksusteltu moneen monituiseen kertaan.Olen kysellyt mitä MUN pitäisi tehdä asian suhteen.Neuvo:tue lapsen sos.suhteita.Kyllä joo on tuettu.Kavereitä kyläillee meillä ja poika kavereilla,harrastuksissa ja kerhotoiminnassa mukana.Nyt vaan on takki aika tyhjä ja vähän neuvoton olo.

Mä näkisin tuon lapsen sosiaalisten suhteiden tukemisen enempänä kuin vain kavereiden haalimisena.. Kuinka lapsi käyttäytyy kavereiden kanssa ja harrastuksessa, kuinka ottaa muita huomioon ja minkä roolin lapsi on ottanut kaveriporukassa.. noihin asioihin voi sitten kotona vaikuttaa.

Syrjäytyminen ei tarkoita epäsosiaalisuutta. Sosiaalinenkin ihminen voi syrjäytyä. Kysy opettajalta mihin hän perustaa tuon ajatuksensa. Jo on kumma jos sitä ei ole sanottu kun kerran olette istuneet monen monessa palaverissa (ja silti asia tuli sulle puun takaa)...
Sinä tunnet lapsesi yksilönä, mutta opettaja tuntee hänet verrattuna muihin ikätovereihin.

Vanhemmat näkee monesti asiat eritavalla, kun muut. Ja vanhemmat yleensä aina nousee puolustuskannalle, mutta en usko alkuunkaan, ettei jotain aihetta olisi; ja opettajat toimivat sen mukaan, mitä heidän työnsä velvoittaa

voisko mulle nyt vaan joku selvittää mikä on syrjäytymisvaara.Mistään muusta noissa palavereissa ei ole puhuttu.Koskaan vaan ei ole selitetty mitä se nyt meinaa.Käsittääkseni se koskettaisi enemmän niitä lapsia,jotka seisovat koulun pihalla yksikseen omissa oloissaan pihalla,eikä leiki toisten lasten kanssa?

Syrjäytyminen on vähän laajempi termi. Monesti voi olla niin, että tämä syrjäytymisvaarassa oleva on huono sosiaalisissa taidoissaan. Ei välttämättä aina ujo vaan voi hyvin olla myös porukassa mukana mutta päällepäsmärinä, kiusaajana tms. sellaisena, että muut eivät tykkää ja alkavat pikkuhiljaa karsastaa. Usein käy niin, että kun muut alkavat vierastaa ikävästi käyttyäytyvää kaveria, syrjäytynyt alkaa kiusata muita - koulu tökkii - lintsaamiset - huonoihin piireihin ajautuminen - koulun jättäminen - kouluttamattomuus - työttömyys - syrjäytynyt aikuinen.

Siksi asioihin pyritään puuttumaan ajoissa - vaikka tukemalla niitä sosiaalisia taitoja.

Itse käsitän syrjäytymisen laajempana kuin vain kaveriasiana. Jos käyttäytyminen esim. poikkeaa ns. normikäyttäytymisestä, riski syrjäytyä kasvaa. Voi olla, että pojalla nyt on tavallaan kavereita, mutta opettaja on havainnut ongelmia esim. pysyvien suhteiden kehittymisessä tai ryhmässä toimimisessa. Syrjäytymisvaaraa lisää mm.vanhempien syrjäytyminen, opettaja voi katsoa tällaisessa kokonaisuutta. Mutta vaikeahan näitä on arvailla, kyllä minä yrittäisin jatkaa keskustelua opettajan ja kuraattorin kanssa ja kysyisin mm. millaista tukea lapsi heidän näkemyksenä mukaan tarvitsee sosiaalisissa suhteissa. Ottakaa kaverita vaikka viikonloppureissuille mukaan ja käykää yhdessä uimassa ym. niin näet vähän enemmän itsekin poikaa kavereiden kanssa. Pihallahan lapset todennäköisesti ovat keskenään.

[QUOTE="vieras";26310976]Syrjäytyminen ei tarkoita epäsosiaalisuutta. Sosiaalinenkin ihminen voi syrjäytyä. Kysy opettajalta mihin hän perustaa tuon ajatuksensa. Jo on kumma jos sitä ei ole sanottu kun kerran olette istuneet monen monessa palaverissa (ja silti asia tuli sulle puun takaa)...
Sinä tunnet lapsesi yksilönä, mutta opettaja tuntee hänet verrattuna muihin ikätovereihin.[/QUOTE]

lasten suojeluilmoituksella uhkaus tuli puun takaa.

[QUOTE="minä";26311038]Itse käsitän syrjäytymisen laajempana kuin vain kaveriasiana. Jos käyttäytyminen esim. poikkeaa ns. normikäyttäytymisestä, riski syrjäytyä kasvaa. Voi olla, että pojalla nyt on tavallaan kavereita, mutta opettaja on havainnut ongelmia esim. pysyvien suhteiden kehittymisessä tai ryhmässä toimimisessa. Syrjäytymisvaaraa lisää mm.vanhempien syrjäytyminen, opettaja voi katsoa tällaisessa kokonaisuutta. Mutta vaikeahan näitä on arvailla, kyllä minä yrittäisin jatkaa keskustelua opettajan ja kuraattorin kanssa ja kysyisin mm. millaista tukea lapsi heidän näkemyksenä mukaan tarvitsee sosiaalisissa suhteissa. Ottakaa kaverita vaikka viikonloppureissuille mukaan ja käykää yhdessä uimassa ym. niin näet vähän enemmän itsekin poikaa kavereiden kanssa. Pihallahan lapset todennäköisesti ovat keskenään.[/QUOTE]

niin,mutta edelleenkin ihmettelen miten lastesuojelu voi tukea tuommoisen ongelman kanssa...se tuntuu aika rajulta keinolta puuttua.

opettaja tuskin tekee suoraan ls-ilmoitusta ottamatta asiaa esille oppilashuoltoryhmässä, jos ap ei todella tiedä mistä on kyse,kannattaa ottaa siihen kuuluviin ihmisiin yhteyttä (muihinkin kuin kuraattoriin ) saadakseen selville mistä on kyse.