Täytyy korjata yksi palstalla leviävä harhaluulo, koskien vauvan ruokia.

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vicy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kai nyt kaikki teitää, että se on korvikemaitoa. Mutta itse en ole korvikemaitoakaan antanut noin pienille, niin en myöskään jugurtteja, kun eivät pienten mahat siihen tottuneet.
 
meillä syötiin noin 10 kuukautiseksi asti noita purkkeja ja sormiruokaa ja sen jälkeen ihan samaa ruokaa kuin meilläkin, ja valmisruokia syötin siksi koska en todellakaan jaksanut oman ruuan lisäksi tehdä vielä toista ruokaa ja sitten soseuttaa tai yrittää pilkkoa sitä pienen pieniksi paloiksi..
 
kultturierosta taitaa sitten olla kyse. en vàità olevani parempi àiti, mutta tààllà purkkiruokailu on vaan harvinaisempaa. joten ehkà tàhàn pàtee, maassa maan tavalla :)

Varmaankin yksilökohtaista myös täällä. Kaikki oman tuttavapiirini äidit ovat kyllä tehneet vauvoille ruuat itse. Ei olla käytetty valmisvellejä tai -soseita (marja- ja joitakin hedelmäsoseita lukuun ottamatta), vaan tosiaan itse tehty kasvis- ja lihakasvissoseet sekä puurot yms. Juurikin "hätätapauksissa" on turvauduttu noihin valmispurkkeihin.

Eikä tääkään nyt sitten ole mikään kannanotto purkkiruokia vastaan, vaan ihan pelkkää oman kokemuksen jakamista.
 
[QUOTE="mami";26299897]Kyllä miekin esikoiselle tein suurimman osan itse, mutta nyt ei vaan oo aikaa/jaksua siihen hommaan :)[/QUOTE]

Mä tein kans esikoiselle omat sapuskat pakkaseen, mutta tälle kuopukselle en - oon ottanut meidän muiden ruuasta oman setin hänelle, eli on saanut myös maustettua ruokaa tosi pienestä asti (suolaa en yleensä lisää ruokaan ennenkuin lautasella). Pääsee vielä helpommalla, kun ei tarvi roudata purkkeja kaupasta ja kierrätykseen :D

Eikä tuu sitäkään tilannetta, että pieni ei sitten suostu kotiruokaa syömään kun on tottunut niihin hajuttomiin, mauttomiin ja ultrasileisiin kaupan soseisiin.
 
  • Tykkää
Reactions: Naspula
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;26306718:
Tai no saa tietysti, mutta aika ankeaksi jää esimerkiksi suolattomat ja mausteettomat lihapullat.

Luuletko, että niissä purkkiruoissa on kauheasti suolaa tai mausteita? Vastaus: ei ole.

Mä tein suuremman satsin aina ja pakastin jääpalakuutioastiaan, niiden sulattamiseen ja lämmittämiseen ei mennyt kuin hetki.
 
mutta tuommoinen purkkiruokailu on kai muutenkin poikkeustapaus (matkalla, kylàssà etc), joten se mità niissà ruoissa on ei kuuluu arkipàivàrutiineihin. olenko nyt ihan vààràssà?


Mun mielestä juuri siksikin niissä pitäisi olla vain sellaisia ainesosia mitä normaali kotivauvanruoassakin, jotta ei reissunpäällä maha sekaisin menisi. Eli jos ei syö korvikettakaan, niin ei sitten korvikkeesta tehtyjä jugurttejakaan.
 
[QUOTE="hip";26306744]Varmaankin yksilökohtaista myös täällä. Kaikki oman tuttavapiirini äidit ovat kyllä tehneet vauvoille ruuat itse. Ei olla käytetty valmisvellejä tai -soseita (marja- ja joitakin hedelmäsoseita lukuun ottamatta), vaan tosiaan itse tehty kasvis- ja lihakasvissoseet sekä puurot yms. Juurikin "hätätapauksissa" on turvauduttu noihin valmispurkkeihin.

Eikä tääkään nyt sitten ole mikään kannanotto purkkiruokia vastaan, vaan ihan pelkkää oman kokemuksen jakamista.[/QUOTE]

Vielä peesi tähän. Pelkästään tän palstan perusteella ei kannata tehdä mitään kovin laajoja kulttuuriyleistyksiä, vauvojen ruuan tai muunkaan suhteen ;)
 
[QUOTE="Jenis";26306750]Mä tein kans esikoiselle omat sapuskat pakkaseen, mutta tälle kuopukselle en - oon ottanut meidän muiden ruuasta oman setin hänelle, eli on saanut myös maustettua ruokaa tosi pienestä asti (suolaa en yleensä lisää ruokaan ennenkuin lautasella). Pääsee vielä helpommalla, kun ei tarvi roudata purkkeja kaupasta ja kierrätykseen :D

Eikä tuu sitäkään tilannetta, että pieni ei sitten suostu kotiruokaa syömään kun on tottunut niihin hajuttomiin, mauttomiin ja ultrasileisiin kaupan soseisiin.[/QUOTE]


Samon meillä. Kuopus on pääosin syönyt samoja ruokia kuin muutkin. Usein poimin ennen suolausta vain kuopuksen osuuden pois ja siitä sai sormin ne napostella.
 
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;26306718:
No ensinnäkin meillä tehdään aika paljon sellaista ruokaa, mistä ei nyt pling-vain jätetä suolaa ja maitoa pois. Lasagne, kinkkukiusaus, lihapullat, uunilohi nyt vaikka esimerkiksi. Tai no saa tietysti, mutta aika ankeaksi jää esimerkiksi suolattomat ja mausteettomat lihapullat.

Ja toiseksi, jos se on niin kamalan helppoa mielestäsi, miten voit syyttää laiskuudesta niitä (äitejä), jotka eivät näin tee.

Sehän on ihan selvää laiskuutta, nimittäin ajatuksen taholta :D Kuvitellaan, että on helpompaa vaan purkki lautaselle ja mikroon - pling! On ihan liian raskasta ja vaivalloista MIETTIÄ, kuinka se ruoka sopisi vauvallekkin..

Lihapullathan ei ole minkään valtakunnan ongelma - kun erottelee lihapullataikinasta pari pientä konttää ennekuin lisää siihen suolaa :D

Uunilohi - pätkäsee pienen palan lohesta erilleen, ja maustaa aikuisille tulevan sitten.

Kinkkukiusaus - tuskin ihan jokapäiväistä sapuskaa teilläkää? Jospa tämä oisi nyt (sitä äidinmaidonkorviketta maidon sijaan sisältävän) purkkiruan päivä! :D Tosin, itse en tosissaan usko että maito satunnaisesti nautittuna aiheuttaa vauvalle yhtikäs mitään.. Itse varmaan syöttäisin edellisen päivän ruokaa...

Lasagne - tähän en itse käytä maitoa? Tiedä sitten miten sä teet lasagnesi - pusseista jauheet nesteeseen systeemillä? No, siitä en ymmärrä mitään :D



Oisko lisää esimerkkejä?? :D
 
Luuletko, että niissä purkkiruoissa on kauheasti suolaa tai mausteita? Vastaus: ei ole.

Mä tein suuremman satsin aina ja pakastin jääpalakuutioastiaan, niiden sulattamiseen ja lämmittämiseen ei mennyt kuin hetki.

Siis mitä? Minä kommentoin tuohon naspulan viestiin, jossa sanottiin, että aikuisen ruoasta voi vain soseuttamalla tehdä lastenruokaa. Eli tarkoitin sitä, että minä en ainakaan alkaisi vääntämään koko perheelle suolattomia ja mausteettomia lihapullia tai lasagnea ilman maitoa (voiko niin edes tehdä?) vain siksi, että vauvakin saa syödä samasta satsista. Ei ole siis pling vain valmis vauvanruoka samalla kuin aikuistenkin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;26306718:
No ensinnäkin meillä tehdään aika paljon sellaista ruokaa, mistä ei nyt pling-vain jätetä suolaa ja maitoa pois. Lasagne, kinkkukiusaus, lihapullat, uunilohi nyt vaikka esimerkiksi. Tai no saa tietysti, mutta aika ankeaksi jää esimerkiksi suolattomat ja mausteettomat lihapullat.

Ja toiseksi, jos se on niin kamalan helppoa mielestäsi, miten voit syyttää laiskuudesta niitä (äitejä), jotka eivät näin tee.


Meillä pienin on alusta asti esim. kalan saanut suolattuna. Kuitenkin sen verran pieni määrä suolaista kalaa juuresten yms. kanssa, etten ole suolasta välittänyt.
 
Samon meillä. Kuopus on pääosin syönyt samoja ruokia kuin muutkin. Usein poimin ennen suolausta vain kuopuksen osuuden pois ja siitä sai sormin ne napostella.

Joo, eli helpoimman kautta syöttämisen suhteenkin - meillä sama homma :)

Purkkeja tosin reissussa on ollut mukana, mutta aika äkkiä jätin nekin kantamatta kun pienelle selvästi maistui parhaiten se mitä muutkin syö. Niitä tetrapuuroja sen sijaan käytettiin pidempään, ne oli niin näppäriä välipaloja silloin kun mitään vauvalle sopivaa ei muuten ollu saatavilla.
 
Sehän on ihan selvää laiskuutta, nimittäin ajatuksen taholta :D Kuvitellaan, että on helpompaa vaan purkki lautaselle ja mikroon - pling! On ihan liian raskasta ja vaivalloista MIETTIÄ, kuinka se ruoka sopisi vauvallekkin..

Lihapullathan ei ole minkään valtakunnan ongelma - kun erottelee lihapullataikinasta pari pientä konttää ennekuin lisää siihen suolaa :D

Uunilohi - pätkäsee pienen palan lohesta erilleen, ja maustaa aikuisille tulevan sitten.

Kinkkukiusaus - tuskin ihan jokapäiväistä sapuskaa teilläkää? Jospa tämä oisi nyt (sitä äidinmaidonkorviketta maidon sijaan sisältävän) purkkiruan päivä! :D Tosin, itse en tosissaan usko että maito satunnaisesti nautittuna aiheuttaa vauvalle yhtikäs mitään.. Itse varmaan syöttäisin edellisen päivän ruokaa...

Lasagne - tähän en itse käytä maitoa? Tiedä sitten miten sä teet lasagnesi - pusseista jauheet nesteeseen systeemillä? No, siitä en ymmärrä mitään :D



Oisko lisää esimerkkejä?? :D

Millaisen juustokastikkeen teet lasagneen, jos et laita siihen maitoa ja juustoa?
 
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;26306820:
Millaisen juustokastikkeen teet lasagneen, jos et laita siihen maitoa ja juustoa?

Taitaa olla ihan erilaiset lasagnet meillä :D Itse en tosin tule edes karttamaan juustoa tai maitoa vauvanruuissa..

No mut tuskin lasagne on oikeasti kenenkään jokapäiväistä tai edes jokaviikkoista ruokaa, että sen vuoksi on koko vauva-ajan syötettävä purkista? :laugh:
 
Sehän on ihan selvää laiskuutta, nimittäin ajatuksen taholta :D Kuvitellaan, että on helpompaa vaan purkki lautaselle ja mikroon - pling! On ihan liian raskasta ja vaivalloista MIETTIÄ, kuinka se ruoka sopisi vauvallekkin..

Lihapullathan ei ole minkään valtakunnan ongelma - kun erottelee lihapullataikinasta pari pientä konttää ennekuin lisää siihen suolaa :D

Uunilohi - pätkäsee pienen palan lohesta erilleen, ja maustaa aikuisille tulevan sitten.

Kinkkukiusaus - tuskin ihan jokapäiväistä sapuskaa teilläkää? Jospa tämä oisi nyt (sitä äidinmaidonkorviketta maidon sijaan sisältävän) purkkiruan päivä! :D Tosin, itse en tosissaan usko että maito satunnaisesti nautittuna aiheuttaa vauvalle yhtikäs mitään.. Itse varmaan syöttäisin edellisen päivän ruokaa...

Lasagne - tähän en itse käytä maitoa? Tiedä sitten miten sä teet lasagnesi - pusseista jauheet nesteeseen systeemillä? No, siitä en ymmärrä mitään :D



Oisko lisää esimerkkejä?? :D

Pakko kyllä kysyä, että miten SÄ sitten lasagnen teet? Jos et juustokastiketta käytä? Jonkun mauttoman version, joka ei ole oikeaa lasagnea nähnytkään?

Tuohon purkkiruoka asiaan en sen enmpiä komentoi, kun että molemmat tehty- syötetty vai oma tekemää ja syötetty melkein vain kaupan purkkeja. Katos kun lapsetkin on erilaisia, toinen meillä on sellainen sihtikurkku ettei syö möykkyjä tai karkeaa ruokaa, ja kotiruoka on liian möykkyistä. Eikä ole kyse siitä että hiukan nokkaansa nyrpistäisi, vaan siitä että oksentaa kaaressa koko vatsansa sisuksen ulos, jos möykky tulee vastaan.

Siltipä nuo molemmat on oikein terveitä, kasvavat yläkäyrillä ja ovat muutenkin oikein reippaita ja hyvin " kehittyneitä" joten - enpä näe ongelmaa tässä.
 
Oisko lisää esimerkkejä?? :D

Lisää esimerkkejä: kalakeitto, makkarakeitto, pinaattikeitto, pizza, karjalanpaisti, makaroonilaatikko, kaalilaatikko, perunasoselihalaatikko. Salaatteihin ei tule välttämättä maitoa eikä suolaa, mutta on kyllä varmaan ikävää syödä soseena.

En ole väittänytkään, että aina syötäisiin jotain sellaista, jossa olisi suolaa tai maitoa, mutta aika paljon ihan tavallisia ruokia näin yhtäkkiä mietittynä.

Ja edelleen ihmettelen millä ohjeella sinä sitten teet lasagnen, jos et siihen juustoa, etkä maitoa käytä ollenkaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;26309226:
Lisää esimerkkejä: kalakeitto, makkarakeitto, pinaattikeitto, pizza, karjalanpaisti, makaroonilaatikko, kaalilaatikko, perunasoselihalaatikko. Salaatteihin ei tule välttämättä maitoa eikä suolaa, mutta on kyllä varmaan ikävää syödä soseena.

En ole väittänytkään, että aina syötäisiin jotain sellaista, jossa olisi suolaa tai maitoa, mutta aika paljon ihan tavallisia ruokia näin yhtäkkiä mietittynä.

Ja edelleen ihmettelen millä ohjeella sinä sitten teet lasagnen, jos et siihen juustoa, etkä maitoa käytä ollenkaan.

Kalakeitto: pippurit, yrtit yms. mausteet keitinveteen normaalisti, juurekset ja kalapalat joukkoon, sieltä poimii lapselle omat palat ennen kuin lisää suolan (ja mahdollisen maito/kermatilkan).

Makkarakeitto: poimii keitosta juureksia (paitsi lanttua) lapselle ennen kuin lisää suolan ja makkarat, proteiiniksi vaikka keitetty kananmuna

Pinaattikeitto: en ole tehnyt, mutta onnistunee (suola lopuksi, maidoksi kaurajuoma tms.)

Pizza: suolaton pohja, aikuisille juusto, ja lapsen pizzaan taittaa taikinan päällekäin, tulee sellainen tasku (ja jos on ihan pieni niin kai tuostakin saa soseen :D) - jos aikuiset käyttää suolaisia täytteitä (kinkku, salami), niin ei siinä montaa minuuttia mene kun pilkkoo lapsen pizzaan paprikaa, kesäkurpitsaa tms. (ja nokkelalla on pakkasessa valmiiksi paistettua suolatonta jauhelihaa)

Karjalanpaisti: suolan voi lisätä vasta lautasella

Makaronilaatikko: suolan voi lisätä vasta lautasella, maidoksi kaurajuoma / riisijuoma / soijajuoma tai vaikka ihan vesi

Kaalilaatikko: en ole tehnyt, uskoisin että onnistuu :)

Perunasoselihalaatikko: edelleen, suola lautasella

Salaatit: njaa soseeksi ei ehkä huippua... joten mikrossa tulee 2 minuutissa peruna ja munakas lapselle!
 
Minä taas kysyin tuota samaa maitoasiaa Nutricialta (Muksu), koskien 8kk soseita, ja sanoivat että ihan "tavallista" maitoa on, ja että RUOANVALMISTUKSESSA voi käyttää pieniä määriä maitoa 6-12kk.

Jos löydän vielä sähköpostin niin voin laittaa ihan nimenkin, kuka moista väitti.
 
[QUOTE="jotain";26309405]Kalakeitto: pippurit, yrtit yms. mausteet keitinveteen normaalisti, juurekset ja kalapalat joukkoon, sieltä poimii lapselle omat palat ennen kuin lisää suolan (ja mahdollisen maito/kermatilkan).

Makkarakeitto: poimii keitosta juureksia (paitsi lanttua) lapselle ennen kuin lisää suolan ja makkarat, proteiiniksi vaikka keitetty kananmuna

Pinaattikeitto: en ole tehnyt, mutta onnistunee (suola lopuksi, maidoksi kaurajuoma tms.)

Pizza: suolaton pohja, aikuisille juusto, ja lapsen pizzaan taittaa taikinan päällekäin, tulee sellainen tasku (ja jos on ihan pieni niin kai tuostakin saa soseen :D) - jos aikuiset käyttää suolaisia täytteitä (kinkku, salami), niin ei siinä montaa minuuttia mene kun pilkkoo lapsen pizzaan paprikaa, kesäkurpitsaa tms. (ja nokkelalla on pakkasessa valmiiksi paistettua suolatonta jauhelihaa)

Karjalanpaisti: suolan voi lisätä vasta lautasella

Makaronilaatikko: suolan voi lisätä vasta lautasella, maidoksi kaurajuoma / riisijuoma / soijajuoma tai vaikka ihan vesi

Kaalilaatikko: en ole tehnyt, uskoisin että onnistuu :)

Perunasoselihalaatikko: edelleen, suola lautasella

Salaatit: njaa soseeksi ei ehkä huippua... joten mikrossa tulee 2 minuutissa peruna ja munakas lapselle![/QUOTE]

No niin, mutta tuossahan se pointti juuri onkin, että pitää alkaa kikkailemaan joidenkin kaurajuomien, pakkaseen paistetun jauhelihan ja ylimääräisten kananmunien kanssa. Ja minusta kyllä monet ruoat ei maistu miltään, jos suolan lisää vasta lautasella. Ja pizza soseena.. :D

Minun pointtini oli siis se, että ei kaikki ruoat ole sellaisia, että sen muulle perheelle tehdyn ruoan voi vain soseuttaa ja -tadaa- sinulla on valmis vauvanruoka, vaan pitää siinä vähän muutakin tehdä. Ja näinhän tässä juuri vastattiinkin.

Itse paljon mieluummin väännän lapselle pakkaseen valmiiksi niitä valmiita omia annoksia, kuin mietin joka kerta, että mitenkäs sen lasagnen voi tehdä ilman maitoa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;26309465:
No niin, mutta tuossahan se pointti juuri onkin, että pitää alkaa kikkailemaan joidenkin kaurajuomien, pakkaseen paistetun jauhelihan ja ylimääräisten kananmunien kanssa. Ja minusta kyllä monet ruoat ei maistu miltään, jos suolan lisää vasta lautasella. Ja pizza soseena.. :D

Minun pointtini oli siis se, että ei kaikki ruoat ole sellaisia, että sen muulle perheelle tehdyn ruoan voi vain soseuttaa ja -tadaa- sinulla on valmis vauvanruoka, vaan pitää siinä vähän muutakin tehdä. Ja näinhän tässä juuri vastattiinkin.

Itse paljon mieluummin väännän lapselle pakkaseen valmiiksi niitä valmiita omia annoksia, kuin mietin joka kerta, että mitenkäs sen lasagnen voi tehdä ilman maitoa.

Tää on ihan näkökulmakysymys. Mulla nyt yleensäkin on paistettua jauhelihaa pakkasessa hätävarana (oli tapana jo ennen lapsia), mun mielestä litran kaurajuomatölkin kantaa kaupalta yhtä helposti kuin maitotölkin, ja kananmunan keittämistä tai mikrottamista ei voi pitää ylimääräisenä vaivana. Pizza soseena kuulostaa koomiselta, mistä johtuen meillä syödääkin pizza pizzana :D

Mut joo, mulla ei ole mitään kaupan soseita tai kotitekoisia vauvan "omia" soseita vastaan. Pointti oli että ei se ruoan modifointi vauvallekin sopivaksi ole todellakaan iso homma, jos vain haluaa. Pakko ei ole haluta. Minusta ja meille se vaan on hirmuisen helppo tapa varmistaa että vauvakin syö vaihtelevasti ja monipuolisesti, ja eipähän ole 1-vuotiaana shokki kun joutuu "perheen mauille" tottumaan :) Muut tavoillaan...
 

Yhteistyössä