Täytyy korjata yksi palstalla leviävä harhaluulo, koskien vauvan ruokia.

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vicy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

vicy

Aktiivinen jäsen
11.06.2005
17 698
7
36
Seinäjoki
Olen monesti ihmetellyt näitä 4-6kk ikäisille tarkoitettuja jugurtteja ja viimeviikolla huomasin että muksu 8kk vauvan ruoissa on käytetty maitoa.
Perjantaina sitten soitin muksu lastenruokien asiakaspalveluun, josta sain puhelimeen heidän ravintoterautin. Ravintoterapeutti sanoi että kaikissa noissa jugurteissa ja 8kk ikäisten ruoissa käytetty maito on äidinmaidonkorviketta, ei "tavallista" maitoa!

Tästä on niin montakertaa täälä palstalla tapeltu että ajattelin laittaa tähän ihan faktatietoa, että ei tarvi enää tapella!
 
Kiitos :D

Tuo on kyllä joskus niin uskomatonta, että tapellaan kuin hyeenat ja väitetään vastaan, tarkistamatta asiaa kuitenkaan itse.
Totta se, että seosteesta kuuluisi voida lukea ainesosat selkeästi ja ymmärretävästi, koska maito on eri asia kuin äidinmaidonkorvike. Mutta että lastenruokafirmat nyt ihan vahingoittamismielessä tai tietemättään myisivät 'tavallista' maitotuotetta pikkupilteille :D
 
Miksi kukaan luulee että noissa lastenruuissa olis tavallista maitoa, kun sitä ei alle vuoden ikäisille suositella? Että nää lastenruokafirmat ihan kiusallaan sitä lapsille haluais syöttää? :D Järjenkäyttö sallittua..
 
[QUOTE="vieras";26299461]Siis eikö tuo olekaan itsestäänselvyys kaikille?[/QUOTE]

juu ei tunnu olevan, siksi piti tuo asia tarkistaa. Ja kyllä se kieltämättä aika hämäävää on jos 8kk ikäiselle tarkoitetun purkin kyljessä lukee ainesosa luettelossa, että "maito"
 
[QUOTE="vieras";26299461]Siis eikö tuo olekaan itsestäänselvyys kaikille?[/QUOTE]

Ei, aina välillä joku inttää miksei alle 10kk voi antaa tavallista maitopuuroa tms kun vauvansapuskoissakin on. tai siis ei ole.
 
niissä 4-6kk jugurteissahan lukee että ne on korvikepohjaisia. oon silti sitä mieltä että noissa 8kk soseissa on ihan tavallista maitoa, kun tuoteseloste on ihan erinäköinen kuin niissä jugurteissa, joissa on selostetty myös ne kaikki vitamiinit, rasvahapot yms jotka lain mukaan pitää korvikkeisiin olla lisättynä jotta sitä saa korvikkeeksi kutsua.

mitäs luulette, onko tuossa semperin kinkkupastassa oleva JUUSTO sellaista että se on tehty korvikkeesta?
http://www.semperlastenruoka.fi/lastenruoka/ateriat/alkaen-8-kk/herkkupasta
 
[QUOTE="annika";26299612]niissä 4-6kk jugurteissahan lukee että ne on korvikepohjaisia. oon silti sitä mieltä että noissa 8kk soseissa on ihan tavallista maitoa, kun tuoteseloste on ihan erinäköinen kuin niissä jugurteissa, joissa on selostetty myös ne kaikki vitamiinit, rasvahapot yms jotka lain mukaan pitää korvikkeisiin olla lisättynä jotta sitä saa korvikkeeksi kutsua.

mitäs luulette, onko tuossa semperin kinkkupastassa oleva JUUSTO sellaista että se on tehty korvikkeesta?
Herkkupasta - Semper Lastenruoka[/QUOTE]

mutta tuommoinen purkkiruokailu on kai muutenkin poikkeustapaus (matkalla, kylàssà etc), joten se mità niissà ruoissa on ei kuuluu arkipàivàrutiineihin. olenko nyt ihan vààràssà?
 
  • Tykkää
Reactions: Naspula
Olen monesti ihmetellyt näitä 4-6kk ikäisille tarkoitettuja jugurtteja ja viimeviikolla huomasin että muksu 8kk vauvan ruoissa on käytetty maitoa.
Perjantaina sitten soitin muksu lastenruokien asiakaspalveluun, josta sain puhelimeen heidän ravintoterautin. Ravintoterapeutti sanoi että kaikissa noissa jugurteissa ja 8kk ikäisten ruoissa käytetty maito on äidinmaidonkorviketta, ei "tavallista" maitoa!

Tästä on niin montakertaa täälä palstalla tapeltu että ajattelin laittaa tähän ihan faktatietoa, että ei tarvi enää tapella!

Samaa joskus miettiny, että onko todella äidit niin tyhmiä etteivät tajua sitä että niissä käytetään äidinmaidonkorviketta. Sitten sanotaan jotta voihan sitä antaa tavallista maitoa puolivuotiaalle, kun on jugurttiakin tarjolla lastenruuissa.
Eli olitko ap näitä jotka ei tätä tiennyt tai todennäkösesti oli kun täytyi kysyä valmistajalta ööö...
 
[QUOTE="mami";26299682]Ootko nyt ihan tosissas?[/QUOTE]

no ainakin puolitosissani. siis syòtkò itsekin jotain purkkiruokia pàivàstà toiseen vaiko valmistatko jotain itsekin. miks vauvalle ei voi tehdà kotiruokaa? eiks ne purkkiruoat ole vaan hàtàvaraksi?
 
no ainakin puolitosissani. siis syòtkò itsekin jotain purkkiruokia pàivàstà toiseen vaiko valmistatko jotain itsekin. miks vauvalle ei voi tehdà kotiruokaa? eiks ne purkkiruoat ole vaan hàtàvaraksi?

Meidän vauva kyllä syö pääasiassa purkkiruokaa, koska ihan rehellisesti sanottuna miulla ei oo ylimäärästä aikaa ja jaksamista tän härdellin keskellä tehdä monia eri ruokia. Nostan hattua niille jotka jaksaa, parempihan se olisi. Mutta en nyt välttämättä sanoisi että aikuisten einekset ja lasten purkkiruuat on ihan sama asia..
 
[QUOTE="Jep";26299823]Aamen.[/QUOTE]

kultturierosta taitaa sitten olla kyse. en vàità olevani parempi àiti, mutta tààllà purkkiruokailu on vaan harvinaisempaa. joten ehkà tàhàn pàtee, maassa maan tavalla :)
 
[QUOTE="mami";26299897]Kyllä miekin esikoiselle tein suurimman osan itse, mutta nyt ei vaan oo aikaa/jaksua siihen hommaan :)[/QUOTE]

Eikö sitä voi syöttää samaa sapuskaa kuin itse syö..? Jättää vaan suolan poies, ja sen maidon jos nyt se ihan oikeesti niin kamalana haittaa. Sitä tuskin mihinkään ruokaankaan lorotetaan litratolkulla.. :D ja tämä sama "aikuistenruoka" soseeks vain ja pling, sulla on vauvasapuskaa...... Suolaa ja muuta maustetta voi toki omaan ruokaan lisäillä sitten lautaselle, tai kun on eritellyt vaavin ruan siitä erikseen...

Ei luulis oikeesti olevan mikään kovahomma, oli sit millanen härdelli hyvänsä :headwall: vaikka nyt taidan saada lynkkaus joukot perääni, oha se väärin sanoa asia ääneen, että se vauvalle terveellisin ruoka ja sen saaminen on vaa äitinsä laiskuudesta kiinni :D
 
Eikö sitä voi syöttää samaa sapuskaa kuin itse syö..? Jättää vaan suolan poies, ja sen maidon jos nyt se ihan oikeesti niin kamalana haittaa. Sitä tuskin mihinkään ruokaankaan lorotetaan litratolkulla.. :D ja tämä sama "aikuistenruoka" soseeks vain ja pling, sulla on vauvasapuskaa...... Suolaa ja muuta maustetta voi toki omaan ruokaan lisäillä sitten lautaselle, tai kun on eritellyt vaavin ruan siitä erikseen...

Ei luulis oikeesti olevan mikään kovahomma, oli sit millanen härdelli hyvänsä :headwall: vaikka nyt taidan saada lynkkaus joukot perääni, oha se väärin sanoa asia ääneen, että se vauvalle terveellisin ruoka ja sen saaminen on vaa äitinsä laiskuudesta kiinni :D

No ensinnäkin meillä tehdään aika paljon sellaista ruokaa, mistä ei nyt pling-vain jätetä suolaa ja maitoa pois. Lasagne, kinkkukiusaus, lihapullat, uunilohi nyt vaikka esimerkiksi. Tai no saa tietysti, mutta aika ankeaksi jää esimerkiksi suolattomat ja mausteettomat lihapullat.

Ja toiseksi, jos se on niin kamalan helppoa mielestäsi, miten voit syyttää laiskuudesta niitä (äitejä), jotka eivät näin tee.
 

Yhteistyössä