Miksi syötät vauvalle purkkiruokaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "miksi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Suomessa tuota vauvan ruokien tekemistä valvotaan aika tiukalla otteella. Väittäisinpä, että monissa tapauksissa se on terveellisempää kuin häthätää kotona väsätty sose.

Ihan kaunis ajatus, mutta tällä hetkellä ei Suomessa taideta vauvanruokia tehdä lainkaan. Eli tehdään ulkomailla, jolloin tekemisen valvontakin tapahtuu siellä jossain.

Piltti tekee suomessa.
Ylipäätänsä lasten purkkiruokia koskee ihan erilainen lainsäändäntö kuin muita ruokia. Esimerkiksi raaka-aineissa on tiukat kriteerit.Lastenruuissa on tavallista tiukemmat vaatimukset myös raskasmetalleille ja nitraatille sekä hometoksiineille.
Niitä valvotaan ja tarkastetaan missä ja miten myös ulkomaisia kasviksia ja hedelmiä viljellään ja niissä ei käytetä torjunta-aineita. Joten ei mangon ei tarvitse olla suomalaista, mutta se mango mikä myydään hedelmätiskistä ei ole samalla tavalla kasvatettu kuin se mikä on siellä purkkiruuassa.

[QUOTE="vieras";26278847]Piltti tekee suomessa.
Ylipäätänsä lasten purkkiruokia koskee ihan erilainen lainsäändäntö kuin muita ruokia. Esimerkiksi raaka-aineissa on tiukat kriteerit.Lastenruuissa on tavallista tiukemmat vaatimukset myös raskasmetalleille ja nitraatille sekä hometoksiineille.
Niitä valvotaan ja tarkastetaan missä ja miten myös ulkomaisia kasviksia ja hedelmiä viljellään ja niissä ei käytetä torjunta-aineita. Joten ei mangon ei tarvitse olla suomalaista, mutta se mango mikä myydään hedelmätiskistä ei ole samalla tavalla kasvatettu kuin se mikä on siellä purkkiruuassa.[/QUOTE]

Ei ne piltin käyttämät mangot mitään luomua ole, joten varmasti käytetään torjunta-aineita. Kyllä kai ihmisten luulis tajuavan, että lasten purkkiruokien valmistus on teollisuutta ja halutaan mahdollisimman suuri kate. Sen vuoksi käytetään mahdollisimman halpoja raaka-aineita enkä tosiaan usko, että välttämättä kaikki raaka-aineet ovat hirveän hyvälaatuisia. Olen kuullut myös henkilöltä, joka tehtaassa töissä, jossa tehdään lastenruokia, että ei todellakaan lapsilleen syötä niitä, kun näkee kuinka niitä tehdään.

Miksi vaivata päätään sillä mitä ruokaa muut syöttävät vauvoilleen? En tiedä mikä meidän poikaa vaivaa kun ei todellakaan suostunut syömään minun muussaamia/tekemiä ruokia. Sylki ne pois ja ne meinasi jäädä kurkkuun kiinni jne. Olen syöttänyt purkkiruokia. Ihan saa haukkua rauhassa.

Tää sama oli meillä. Kyllä mua aluksi harmitti kun ei omat sapuskat maistunut ja syöminen oli hirveetä takkuamista.

Mutta ei kyllä koskaan syönyt myöskään 8kk tai isompien ruokia. Lopuksi sitten vaihtoi 5kk ruoista tavalliseen ruokaan.

Minä teen itse. Juuri äsken tein taas satsin pakastimeen. Poika on nyt 11kk. Mutta ymmärrän kyllä, että esimerkiksi perheissä, joissa on useampia lapsia, aika ei riiitä. On siinä oma hommansa.

[QUOTE="vieras";26283622]Minä teen itse. Juuri äsken tein taas satsin pakastimeen. Poika on nyt 11kk. Mutta ymmärrän kyllä, että esimerkiksi perheissä, joissa on useampia lapsia, aika ei riiitä. On siinä oma hommansa.[/QUOTE]

Tai siis hedelmä- ja marjasoseet annan pääosin purkista. Niitä en ole jaksanut tehdä.

No mun mielestä jos on esimerkiksi jaksaminen tosi koetuksella, vaikea vauva tms niin purkkiruoka on aika pieni paha jos sillä äitin ja isän jaksaminen edes vähän paranee. Jotkut voisi ottaa tässä "mitenkään ei saa helpottaa" -asenteessa itseään niskasta kiinni ja antaa välillä löysäillä, en usko että on kovinkaan eduksi se että äiti on superväsynyt ja ihan väkisin vielä vaikeuttaa elämäänsä. Sekö on terveellistä lapselle?

Ja huom, meillä aniharvoin syötiin mitään purkista, mutta meillepä sattuikin todella helppo vauva ja tein ihan innoissani niitä, että edes jotain tekemistä kun oli tylsää. :D Ettei nyt kukaan ala lässyttämään, että itseäni puolustelisin.

Toki itse tekemä onkin terveellisempää, mutta terveysasiassa pitäisi ottaa huomioon se henkinenkin puoli, minusta se on vielä tärkeämpää! Purkkiruoka on oiva keino tehdä edes jossain vähän helpommin jotta oma taakka kevenisi!

No mun mielestä jos on esimerkiksi jaksaminen tosi koetuksella, vaikea vauva tms niin purkkiruoka on aika pieni paha jos sillä äitin ja isän jaksaminen edes vähän paranee. Jotkut voisi ottaa tässä "mitenkään ei saa helpottaa" -asenteessa itseään niskasta kiinni ja antaa välillä löysäillä, en usko että on kovinkaan eduksi se että äiti on superväsynyt ja ihan väkisin vielä vaikeuttaa elämäänsä. Sekö on terveellistä lapselle?

Ja huom, meillä aniharvoin syötiin mitään purkista, mutta meillepä sattuikin todella helppo vauva ja tein ihan innoissani niitä, että edes jotain tekemistä kun oli tylsää. :D Ettei nyt kukaan ala lässyttämään, että itseäni puolustelisin.

Toki itse tekemä onkin terveellisempää, mutta terveysasiassa pitäisi ottaa huomioon se henkinenkin puoli, minusta se on vielä tärkeämpää! Purkkiruoka on oiva keino tehdä edes jossain vähän helpommin jotta oma taakka kevenisi!

Kirjoitin mielestäni jo aloitukseen, että tottakai on ymmärrettävää, jos vanhemmilla on sairautta tai jaksamisen kanssa ongelmaa, että turvaudutaan purkkiruokaan. En vain ymmärtänyt, kuinka se on niin vaikeata tehdä itse vauvalle ruokaa, jos mistään edellä mainitusta ei ole kyse. Useat ovat kirjoittaneet tähänkin ketjuun, että välillä vois ottaa vaan rennosti ja antaa purkista ja ei ole hyvä jos äiti on superväsynyt. Ei toki ole hyvä, jos on superväsynyt, mutta ei kai se ruoan tekeminen nyt niin vaivailloista ole, että äiti siitä pelkästään väsyisi. En ymmärrä, jos kerran viikossa tekee ruoat pakkaseen niin miten ei pysty ottamaan rennosti tai miten se minua niin hirveästi väsyttäisi.

Kyllä siinä vaan menee aikaa kun tekee itse vauvalle ruokaa. Joku porkkanasose nyt eri asia, mutta siinä vaiheessa kun pitää olla jo monipuolisempaa, mutta ei kuitenkaan voi olla samaa kuin muulle perheelle tarjottava. Lisäksi tuo, että niissä olisi jotain eipäilyttäviä ja kamalia aineita lisätty on ihan puppua. Vitamiineja vauva saa muualtakin.

Minä en todellakaan ole purkkiruoan vastustaja, mutta kyllähän se niin on että itsetehdyssä ruoassa ei kyllä niin kauaa mene, että se olisi jotenkin lastenhoidosta pois se aika. Iso satsi lihaa / kanaa tai kalaa kiehuu kyllä ihan itsekseen, ilman vieressä seisomista. Soseuttaminen blenderilläkään ei vie montaa sekuntia.

T: Useampi lapsi on, ruokia teen itse, mutta tarvittaessa plopahtaa myös ruokapurkin kansikin ;)

Kuopus on täysin purkkiruoalla, kakoo vain jos annan omatekoisia. Esikoinenkin söi pääasiassa purkista mutta kelpuutti myös kotiruoan.

Odotan sitä hetkeä että myös nuorempi saa alkaa syömään samaa ruokaa kun me muut, vaikka purkit onkin käteviä niin rassaa välillä se säätäminen että saisi lämmitettyä jos ollaan muualla kun kotona.

Mun mielestä purkkiruokien käyttö ei ole mikään synti, uskon niiden olevan laadukkaita ja monipuolisia, ja kunhan kaveriksi lisätään mahdollisimman pian jotain kotitekoistakin niin makumaailmakaan ei jää suppeaksi (soseethan kaikki maistuu jossain määrin sille saostustärkkelykselle). Mutta tämä "ei suostu syömään kotitekoista" on minusta hassu syy, kun teolliset lastenruoat on kuitenkin suht uusi ilmiö eikä ihmislaji ole sukupuuttoon kuollut. Ilman sauvasekoittimiakaan.

Joo ei vakuuttanu muakaan :-)

Yhdessäkään vauvanruokapurkissa, jonka olen nähnyt (tosin ei toi mun kokemus noista ole hurjan laaja) en oo esim. nähny atsovärejä... Yleensä noissa on vaan askorbiinihappoa eli c-vitamiinia.

Askorbiinihappo eli tuo c-vitamiini tehdään nykyään maissista tai geenimuunnellusta maissista. Kuten moni moni muukin E/lisäaine nykyään.

Meidän lapsi sai purkkiruoasta vihreän kakan. Kotiruoasta ei.
Älkää uskoko kaikkea mitä teille vakuutellaan. Raha on nykyän se _No.1_. Ei valmistajia paljon kiinnosta mitä niihin ruokiin lisäilevät.

Meillä ei edes suostunut purkkiruokia syömään. Mutta en sen kummemmin koittanutkaan niille opettaa. Soseaika jäi erittäin lyhyeksi kun tykkäsi syödä sormiruokaa. Tuli itsekin syötyä enemmän vihanneksia kun keitti niitä kaikille. Helposti sai vauvan ruuan otettua erikseen ennen maustamista. On tosi kaikkiruokainen 3-v tällä hetkellä.

[QUOTE="miksi";26274499]En vaan ymmärrä, miksi vauvoille syötetään kauppojen purkkiruokia. Ovat toki hyviä matkoilla, kun säilyvät hyvin lämpimässä ja ymmärrän toki, jos vanhemmat ovat masentuneita tai muuten jaksamisen äärirajoilla, että siinä tilanteissa purkkiruokiin turvaudutaan, mutta muuten en. Ei ole kovin suuri vaiva tehdä itse vauvalle pakkaseen ruokaa. Voi tehdä vaikka viikon tai kuukauden ruoat kerralla. Monethan tekevät kaksikin ruokaa päivittäin isommille lapsille, mutta samalla syöttävät vauvalle kaupan purkkiruokaa.

Purkkiruoissa sallitaan monia aineita, jotka ovat esimerkiksi koirien ja kissojen ruoissa kiellettyjä. Kyllä kai jokainen ymmärtää, että kun nämä purkkiruoat valmistetaan, ne lämmitetään todella kuumissa lämpötiloissa, että säilyisivät useita vuosia. Ei niihin voi enää jäädä esim. mitään vitamiineja tai tärkeitä mikrobeja. Katselin juuri 8kk purkkiruokia ja todella vähän niissä oli esim. kasviksia, joissain ei ollut yhtään. En laske perunaa kasvikseksi vaan rinnastan sen riisiin tai pastaan. Purkkiruokien valmistaminen on teollisuutta ja tietysti pyritään mahdollisimman suureen voittoon, joten käytettävät raaka-aineet ovat mahdollisimman halpoja. Tosi usein käytetään erilaisia tärkkelyksiä, koska ovat niin halpoja.

Miksi kukaan haluaa syöttää vauvalleen purkkiruokaa?[/QUOTE]

mä taas en ymmärrä tuhannetta ja kolmatta aloitusta samasta aiheesta ja sitä että ei voi millään käsittää toisen tapaa ruokkia lastaan.

mä taas en ymmärrä tuhannetta ja kolmatta aloitusta samasta aiheesta ja sitä että ei voi millään käsittää toisen tapaa ruokkia lastaan.

En ole täällä niin usein käynyt että tietäisin monta aloitusta tästä on tehty. Joo ja en voi käsittää miksi joku haluaa pelkkää purkkiruokaa syöttää. Jos siinä on pienikin mahdollisuus että purkkiruokien
syöttäminen altistaisi diabetekselle, astmalle, allergioille ym. jätän mielummin sen riskin ottamatta, kun on kyse kuitenkin lapsen terveydestä. En vaan ymmärrä kuinka jotkut eivät ymmärrä , että purkkiruoka ei ole terveellistä pelkästään syötynä. Jotkut syöttävät niitä jopa lähes 2-vuotiaille. On täysin vanhempien vika, jos sen ikäinen lapsi ei suostu muuta syömään.

[QUOTE="miksi";26284902]En ole täällä niin usein käynyt että tietäisin monta aloitusta tästä on tehty. Joo ja en voi käsittää miksi joku haluaa pelkkää purkkiruokaa syöttää. Jos siinä on pienikin mahdollisuus että purkkiruokien
syöttäminen altistaisi diabetekselle, astmalle, allergioille ym. jätän mielummin sen riskin ottamatta, kun on kyse kuitenkin lapsen terveydestä. En vaan ymmärrä kuinka jotkut eivät ymmärrä , että purkkiruoka ei ole terveellistä pelkästään syötynä. Jotkut syöttävät niitä jopa lähes 2-vuotiaille. On täysin vanhempien vika, jos sen ikäinen lapsi ei suostu muuta syömään.[/QUOTE]

Joskus perheissä voi tulla tilanne, että kaikkein pienin murhe on se syökö lapsi ittetehtyä sosetta vai purkkiruokaa.

Miksi äidellä on tarvetta nostaa itseään jalustalle tämmöisillä asioilla? "Lällälläää, mä oon parempi äiti kuin sä...!"

Eiköhän pääasia ole kuitenkin siinä, että lapset tulee ruokittua, heillä on puhtaat vaatteet, läsnäolevat vanhemmat, rajat ja rakkautta?

[QUOTE="miksi";26275989]Tiedän kyllä sen, että pakkanen vähentää myös vitamiinien ja hivenaineiden määrää. Väittäisin kuitenkin, että niihin silti jää enemmän vitamiineja kuin niihin purkkiruokiin, kun ne kuumennetaan niin korkeissa lämpötiloissa. Monet tuntuvat ajattelevan, että se purkkiruoka on ihan yhtä hyvä vaihtoehto kuin kotiruoka tai olen kuullut, että jotkut ovat sanoneet sen olevan myös parempaa. Joo ja ei sen toteaminen tee minusta mitenkään parempaa, mutta monet ei tunnu tajuavan niitä purkkiruokien haittoja. Kuten sanoin, että meilläkin syödään purkkiruokaa matkoilla, mutta ei ole hyväksi syöttää lapselle pelkkää purkkiruokaa. Toki jokainen saa tehdä niin kuin itse haluaa ja en ole sanonut, että kukaan ei saa antaa lapselle purkkiruokaa, mutta se ei vain ole suuri vaiva valmistaa sitä ruokaa itse. Halusin vain kuulla, miksi sitä annetaan.[/QUOTE]

Nämä asiat kun ei ole kenenkään henkilökohtaisen näkemyksen varassa. Purkkiruokiin lisätään vitamiineja, pakkasesta otettuihin ei vissiin kumminkaan.

No ihan siitä samasta syystä, kun että miksi haen työmatkan varrelta kätevästi kaiken muun ruuan kanssa isosta marketista tyhjiöpakattua jauhelihaa ties millä antibiooteilla kasvatettuna edulliseen hintaan, enkä esim. seilaa pitkin kylää hakemassa eri puolilta luomu- ja lähiruokia vaikka oliskin varmasti terveydelle parempia. Se vaan on helpompaa ja nopeampaa. Samasta syystä laitan astiat tiskikoneeseen enkä tiskaa käsin, lakasemisen ja pyyhkimisen sijasta imuroin lattiat, käsin kirjottamisen sijasta käytän konetta. Jokainen voi puntaroida itse miten ja mihin aikansa käyttää. Ja on paaaaaljon ihmisiä, jotka uskoo vilpittömästi purkkiruuan olevan vähintään yhtä terveellistä kun itse tehdyn. Ja tämä viimeinen lause ei ollut mun osalta kannanotto suuntaan tai toiseen, kukin tavallaan.

Nämä asiat kun ei ole kenenkään henkilökohtaisen näkemyksen varassa. Purkkiruokiin lisätään vitamiineja, pakkasesta otettuihin ei vissiin kumminkaan.

Hienoa, sittenhän ne on oikein superruokaa. Olen nähnyt hedelmäsosepurkkien ainesosaluettelossa c-vitamiinin, muissa soseissa en ole nähnyt yhtä ainutta vitamiinia. Mieti huvikseksi onko parempi, että ne vitamiinit on siinä ruoassa luonnostaan vai se, että lisätään niitä erikseen. Kumpi imeytyy paremmin? Se pakkanen ei tosiaan tuohoa kaikkia vitamiineja, varmasti on enemmän kuin purkkiruoassa.

Itse luin joskus vuosi sitten jonkun tutkimuksen, että lasten ruokailu muuttuu "epäterveellisemmäksi" vuoden iän jälkeen, koska alkavat yleensä siinä vaiheessa syömään kotiruokaa.

Monien ruokailu varmasti muuttuukin, kun joidenkin perheiden ruokavalio koostuu eineksistä eikä paljon kasviksia lautasella näy. Olen kyllä sitä mieltä, että ne vauvan purkkiruoat ovat kyllä parempi vaihtoehto kuin "aikuisten einekset".

Koska lapsi ei syönyt mun itsetekemiä.
enkä usko, että niissä mun pöperöissäni sinällään mitään vikaa oli, koska toinen oli kyllä syönyt pelkästään niitä aina (ei suostunut syömään kaupan purkkiruokia ollenkaan ja kaikille matkoillekin piti raahata itse tehdyt mössöt mukana tai kylässä alkaa ekana keittelemään porkkanoita ja kukkakaaleja). Nuorempi nyt jostain syystä ei suostunut syömään muuta kun kaupan purkki mössöjä.
Katsoin, että on tärkeämpää, että lapsi Syö kun että on syömättä. Joten kannettiin selkä vääränä purkki mössöjä kaupasta (ja kyllä, vitutti, halvemmalla ja helpommalla olis päässyt kun olisi itse tehdyt kelvanneet). Ja joo, kyllä tuolla muksulle nykyään kelpaa munkin tekemät pöpöeröt, ettei se ihan kieroon kuitenkaan kasvanut :)

Yhteistyössä