Pelottaa alottaa Cipralex, mutta ei kai tätä ahdistustakaan jaksa...

• Viestiketjun aloittaja saisiko tsemppausta
  • Ensimmäinen viesti
saisiko tsemppausta
Olisko jollain jotain positiivisia kokemuksia kyseisestä lääkkeestä.
Mulla pelottaa ne sivuvaikutukset ihan hulluna! Olen pienen lapsen äiti ja pelottaa, etten kykene sivuvaikutusten takia huolehtimaan lapsesta :(

"taru"
Itsellä on käytössä Cipralex, en ole huomannut sivuvaikutuksia (syön myös ketipinoria) muista kuin lihomisen. Jos en söisi Cipraa olisi olo TODELLA vetämätön, eli itse en voisi pienen lapseni kanssa arkea elää ilman ko. läkettä..

"a.p"
Kyllä mulla tätä vetämättömyyttä on nytkin, että ois ihan jees jos auttas tähän(kin). En tiedä mikä mulla pelottaa noissa eniten. Koskaan en oo mielialalääkkeitä syöny.

"a.p"
Alkuperäinen kirjoittaja ö;26272213:
mulla myös pieni lapsi ja aloitin cipralexin 3kk sitten, ei mitään sivuvaikutuksia.
Onko kuitenki auttanu siihen mihin tarkotukseen alotit sen?
Mulla siis ahdistusta lähinnä, masennusta ei testien mukaan pitäs olla, tai just ja just lievää. Mietin että auttaakohan se lääke lievissä tapauksissa ees...

Cuu
Ei siitä Cipralexista mulle tullut muuta sivuoiretta kuin vaikeuksia saada orgasmi. Sekin asai kyllä sitten korjaantui jonkun ajan päästä. Minulla lääke auttoi selvästi, mieliala nousi, nukuinkin paremmin ja myös lievä sosiaalisten tilanteiden pelko helpotti. Millä annostuksella sinun pitäisi aloittaa?

ashhh
Kannattaa kokeilla ja syödä sitä ainakin se kolmisen viikkoa. Aloitin itse mielialalääkkeen (Venlafaxin) puoli vuotta sitten nimenomaan ahdistukseen ja olo on huomattavasti parempi. Kaduttaa etten aloittanut aiemmin, juurikin siksi, että pelkäsin sivuoiteita yms.

"vesimeloni"
Muistan miten muakin pelotti aloittaa mielialalääkitys silloin aikanaan. Ekaa pilleriä ottaessa tuli itku, kun ajattelin, että tähänkö mä olen tullut, että joudun jotain pillereitä popsimaan. Mutta onneksi aloitin, se oli mun pelastus. :) Aluksi olo tuntui muutaman päivän jopa vähän pahemmalta, suuta kuivasi ja tunteet (kaikki) tuntui kadonneen johonkin. Suunnilleen 1,5 viikon käytön jälkeen huomasin, että olo alkaa helpottaa. 2-3 viikon käytön jälkeen alkoi tuntua normaalilta ja oli ihana tunne, kun osasin taas nauraa. Ja ihanaa, kun ahdistus katosi!

"a.p"
Ei siitä Cipralexista mulle tullut muuta sivuoiretta kuin vaikeuksia saada orgasmi. Sekin asai kyllä sitten korjaantui jonkun ajan päästä. Minulla lääke auttoi selvästi, mieliala nousi, nukuinkin paremmin ja myös lievä sosiaalisten tilanteiden pelko helpotti. Millä annostuksella sinun pitäisi aloittaa?
5mg 5pv:n ajan ja siitä sitten 10mg annostuksella.

a,p
[QUOTE="vesimeloni";26272312]Muistan miten muakin pelotti aloittaa mielialalääkitys silloin aikanaan. Ekaa pilleriä ottaessa tuli itku, kun ajattelin, että tähänkö mä olen tullut, että joudun jotain pillereitä popsimaan. Mutta onneksi aloitin, se oli mun pelastus. :) Aluksi olo tuntui muutaman päivän jopa vähän pahemmalta, suuta kuivasi ja tunteet (kaikki) tuntui kadonneen johonkin. Suunnilleen 1,5 viikon käytön jälkeen huomasin, että olo alkaa helpottaa. 2-3 viikon käytön jälkeen alkoi tuntua normaalilta ja oli ihana tunne, kun osasin taas nauraa. Ja ihanaa, kun ahdistus katosi![/QUOTE]

Mulla on just tuo tunne! Että hitto tähänkö mä oon tullu ja jotenki sellanen pettymys, etten kyennytkään selviytymään omin avuin, ilman lääkkeitä :/
Voi mä niin toivon. että mullaki auttas, ees vähän.

"a.p"
Alkuperäinen kirjoittaja ö;26272326:
mulla oli ahdistuneisuutta ja paniikin tuntemuksia, ei niinkään masennusta. ja on auttanut kyllä, olo on tosi normaali nyt. otan 10mg aamuisin.
No mulla aika lailla sama, ei ehkä tuota paniikkia, mutta ahdistuneisuutta. Ja oon just aatellu että ei niinkään masennusta ku ei mulla oo mitään klassisia masennuksen oireita.

Mä en uskalla ajatella missä olisin ilman kyseistä lääkettä.. ensin n. viiden vuoden sosiaalisen paikan kammo hävisi ja myöhemmin auttoi synnytyksen jälkeiseen masennukseen ja ihan järkyttävään ahdistukseen. Aloita, ennen kuin on myöhäistä!! Ajattele että ees sen lapsen takia, ilman lääkettä voit ajautua johonki kauheuksiin?

"a.p"
Mä en uskalla ajatella missä olisin ilman kyseistä lääkettä.. ensin n. viiden vuoden sosiaalisen paikan kammo hävisi ja myöhemmin auttoi synnytyksen jälkeiseen masennukseen ja ihan järkyttävään ahdistukseen. Aloita, ennen kuin on myöhäistä!! Ajattele että ees sen lapsen takia, ilman lääkettä voit ajautua johonki kauheuksiin?
En minä lapselle mitään tekis,enkä kyllä itsellenikään. Mulla oli ahdistusta ennen lapsen saamista aika pitkäänki. Synnytyksen jälkeen olo oli ihanan normaali 1,5v ja nyt keväällä sitten ahdistus palas. Kyllä mä nuo lääkkeet alotan maanantaina,näin sovittiin psykiatrin kans ku vknloppuna on ystävän polttarit.

ö
mustakin tuntui ihan kauheelta ja ahdisti vieläkin enemmän ku stressasin siitä lääkkeen aloituksestakin. luulin että oon siis nyt hullu :) nyt ajattelen olevani taas ihan normaali ja samanlainen ihminen kuin kaikki muutkin.

Cuu
[QUOTE="a.p";26272314]5mg 5pv:n ajan ja siitä sitten 10mg annostuksella.[/QUOTE]

Ok. Mulla oli 10 mg ja muistaakseni se oli myös aloitusannos. Ystäväni söi samaa lääkettä 5 mg annostuksella ja se ei auttanut häntä yhtään. Lääke tosiaan alkaa vaikuttaa (kunnolla) kai noin kolmen viikon jälkeen, joten kannattaa olla kärsivällinen.

Tiedän, että tää kuulostaa uskomattomalta, mutta mulla se lääke vaikutti heti. En usko sen olleen edes mitään placebo-vaikutusta, koska en edes odottanut mitään muutosta olooni ensimmäisten viikkojen aikana. Itselläni mieliala kohosi 2-3 päivässä.
Muistelen (voin toki olla väärässä) että Cipralexia määrätään myös pms-oireiden lievittämiseen jotenkin niin, että lääkettä syödään viikon ajan ennen kuukautisten oletettua alkamispäivää. Jos se kerran toimii noinkin, niin varmasti tuo minunkin kokemani nopea vaiktus on mahdollinen.

"moi"
ei siitä mitään erikoisia sivuoireita tule, itselläni orgasmi vaikeus mutta sekin helpottaa. et sinä muutu miksikään muuksi olet ihan sama ihminen kuin ennen, ainoastaan ahdistus helpottaa joten suosittelen on se sen verran hyvä

"vieras"
Minulla vakava masennus, syönyt nyt cipralexia n. puoli vuotta, suurinta annostusta tällä hetkellä. Ei ole ollut sivuvaikutuksia muita kuin lihominen, mutta ei kyllä vaikutusta muutenkaan. Ensi viikolla saan onneksi uudetlääkkeet kokeiluun, ei tätä oloa kestä kukaan.

"a.p"
Kiitos tsemppaavista kirjotuksista :) Mä niin toivon, että tuo lääke auttaa ja helpottas oloa ku ei tätä ahdistusta oikein jaksa. Hoitovapaalla oon kotona ja jotenki täällä kotona ollessa se ahdistus vielä oikein maksimoituu :/

Toivottavasti "vieras" sulle löytyy lääke, joka auttaa masennukseen :)

"a.p"
Ap täselä kyselee sellasta, että ku meillä nukkuu lapsi meidän välissä samassa sängyssä, niin täytyykö hänet nyt siirtää pois siitä kun alotan tuon cipralexin? Unohdin kysyä psykiatrilta tuosta :/

[QUOTE="a.p";26295586]Ap täselä kyselee sellasta, että ku meillä nukkuu lapsi meidän välissä samassa sängyssä, niin täytyykö hänet nyt siirtää pois siitä kun alotan tuon cipralexin? Unohdin kysyä psykiatrilta tuosta :/[/QUOTE]

Ei tarvi.

Mä aloitin Cipralexin syksyllä kun lapsi oli jotain puolivuotias. Ihan hyvä lääke oli, söin sitä 20mg/vrk. Mutta aiheutti niin pahaa ruokahaluttomuutta ja ei saanut orgasmia enää, niin vaihdoin lääkkeen. Nyt on Venlafaxin ja siihen oon huipputyytyväinen.

Cipralexin lopetus oli yhtä helvettiä kylläkin vaikka tein sen lääkärin ohjeiden mukaan. Nyt syön masennuslääkettä loppuelämäni, en lähde enää koskaan tuohon lopetusrumbaan.

"a.p"
Hyvä ettei tarvi, vielä :) Syksyllä ois tarkotus poika siirtää omaan sänkyyn.
Mulla pelottaa jo valmiiksi tuo lopetus-rumba, en halua syödä loppuelämää lääkettä, mutta kai nuo lopetus-jututki menee aika yksilöllisesti.
Tärkeintä tietty, että sulle on löytyny lääke joka auttaa :)

Lopettaessa kannattaa kuunnella omia tuntemuksia enemmän kuin lääkärin ohjeita. Minulle lääkäri neuvoi vieroitusrytmin Cipralexista, mutta kun huomasin lopetusoireiden olevan melko voimakkaat niin lopetin hitaammin. 3/4, 1/2, 1/4. Kerroin sitten lääkärille kun näimme seuraavan kerran ja hän sanoi että oikein tein.

Minulla ei siis Cipralexista ollut apua, nyt syön Venlafaxinia toista kuukautta. Mutta olen kuullut onnistumiskokemuksia cipralexista. Jotkut lääkkeet vain sopivat toisille vaikka toisille eivät.

Yhteistyössä