Tykkääkö joku muka oikeasti käydä hienoissa ravintoloissa?

• Viestiketjun aloittaja ihmettelen vaan
  • Ensimmäinen viesti
"Huh huh"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26264386:
Kiitos vinkistä :flower:

tarjosin siellä voissa paistettuja muikkuja. Rutkasti lunta, hyytävän kylmä, katoksen alla valtava höyryävä valurautapannu, jossa muikut paistettiin. Kertakäyttöhaarukat, pari muovista puutarhatuolia ja muikut paistetun sipulin kanssa kertakäyttölautasilta.
Ne onkin ihan älyttömän hyviä! Me käytiin myös tuossa jokin aika sitten yksillä markkinoilla perheen kesken ja lapset saivat maistaa niitä ekan kerran - otin yhden annoksen, mutta seuraavaksi tiedän ottaa kaksi :D

Ennemmin minäkin syön tuollaisen satsin markkinoilla kuin menen huoltiksen kuppilaan ja maksan yli kympin mikrossa lämmitetystä pakastekalasta ja pahan makuisesta muusista.

"Huh huh"
Alkuperäinen kirjoittaja tarjoilija-täti kertoo;26264616:
Nimenomaan monen hienomman ravintolan listalta löytyy usein juurikin niitä suomalaisista laadukkaista raaka-aineista tehtyjä annoksia, joissa korostetaan nimenomaan sitä suomalaisuutta raaka-aineiden osalta.

Monista paremmista ravintoloista löytyy aina kauden mukaan vaihtuva menu, joissa on hyödynnetty läheltä tulevia, puhtaita, suomalaisia aineksia ja niistä on koostettu kauden saon mukaisia kokonaisuuksia:) Minusta se on osoitus kulttuurin arvostamisesta. No, ne ei ehkä ole ihan siinä muodossa kuin kotiruoassa, mutta eikö ruoka voi olla suomalaista ja kulttuuriin kuuluvaa, jos herneet on muussa muodossa kuin keitossa ja kala vaikka moussena?
Nimenomaan! Söin eilen äitienpäivänä suht hienossa ravintolassa älyttömän hyvää paahdettua nieriää, haukimureketta ja uunijuureksia - herkullisia suomalaisia raaka-aineita huolellisesti valmistettuna, nam! Se jos mikä on sitä suomalaisen ruokaperinteen kunnioittamista.

• Tykkää
Reactions: Rieputarallaa
"Huh huh"
Sanon vaan sen verran, että viikunahillo ja kirsikkahillo ovat todella hyvää esim valkohomejuuston kanssa <3
Totta! Nuo hillojen ja juustojen yhdistelmät ovat aivan taivaallisia.
Sitä paitsi onhan Suomessakin ollut tapana syödä esim. leipäjuustoa ja lakkahilloa,
eli kyllä niitä hilloja käytetään meilläkin muuten kuin lettujen kaverina, kuten joku alussa kirjoitti.

plm
Kyllä mä olen elämäni parhaat ateriat saanut Ravintola C:ssä ja Ravintola Näsinneulassa.
Ei ne annokset niiiin pieniä ole kuin aina väitetään ja menussa on usein 5-6 annosta niin kyllä se on ihan riittävästi. Ja ihanaa nauttia suositusviinit ruokien kanssa.
Tykkään kyllä käydä vaikka abc:lläkin lounaalla, mun elämässä asiat ei ole joko-tai vaan kaikkea sopivasti :D

"vieras"
Juu, se voi olla. Asiat muuttuvat hitaasti. Vielä on sodan käyneitä jonkin verran hengissä ja heidän jälkeläisenä ovat niitä minun vanhempiani (olen 30v) ja he taas ovat eläneet ihan agraarikulttuurissa (siis ne, jotka ovat maalta) jälleenrakennuksen aikoina. Kyllähän siinä on huomaa eron siihen elämään, jota itse nyt elän kaupungissa. Arvot ja elämänasenne ei vaan kohtaa enää.

Toisinaan harmittaa kyllä tuo, että vanhempani ja isovanhempani ovat niin "juntteja" tavallaan. Olisi niin ihana tutustuttaa heitä juuri vaikka kivoihin ravintoloihin, rentoon olemiseen, käydä yhdessä illallisilla jne. Mut ei siitä varmaan ikinä tule mitään, kokeiltu on.

Itse arvostan vapaa-ajalla juuri vaikka ravintolassa käymistä, teatteria, kulttuuritapahtumia ja rentoilua ja nauttimista seurassa. Vanhemmilleni yhdessä olo taas on luontevimmin työn tekoa. Huoh.
Mitäpä jos kunnioittaisit sitä mikä heille on luontevaa ja tärkeää. He eivät ole kiinnostuneita sinun elämäntavastasi eikä se tee heistä yhtään huonompia ihmisiä kuin sinä.

• Tykkää
Reactions: Rieputarallaa
kulinaristi
No jos menen miehen kanssa johonkin ns. hienompaan paikkaan, niin siellä syödään 5-7 ruokalajia. Ei jää nälkä. Vaikka annokset on pieniä, ne on parhaimmillaan niin täydellisiä... Mä vielä vuosien jälkeen muistelen jotain tiettyjä annoksia, kuinka ne maistu niin taivaallisilta. Kyllähän niihin liittyy se, että meille on harvinaista käydä tollaisissa paikoissa, niin varmaan siinä tulee viinille ja ruualle annettua sellasta spesiaalilisää omassa pääkopassa.

Noissa ravintoloissa käymisessä on ihanaa se, että saa nauttia sellaisista annoksista, joita ei itse ikipäivänä osaisi tehdä. Monissa rossoissa sun muissa ottaa hattuun se, että ite osais paremmin pihvinsäkin paistaa... Niihin paikkoihin mennään juurikin täyttämään vatsakupua. Onhan niissäkin se etu, että ei tarvi tiskata. Mutta hienompiin ravintoloihin mennään nauttimaan. Musta on ihanaa pukeutua illalliselle, istua monta tuntia, syödä ne 7 ruokalajia viineineen. En mä paskaa ruokaa sillein haluaisikaan syödä, mutta kun useimmiten se on sen arvosta. (Aika herkästi pistäisin vaikka sen väärin paistetun lihan takasin keittiöön, jos hinta antaa odottaa erinomaista laatua.)

Kyllä mäkin voin ihan yhtä lailla seurustella mieheni kanssa vaikka kebabilla. Mutta noihin pitkiin hienoihin illallisiin sisältyy sitä juhlan tuntua.

"vieras"
Minä ymmärrän syömisen jossain ketjuissa tai pikaruokapaikoissa, vaikka itseäni se ei kauheasti nappaakaan.
Mutta huoltamoilla? Sitä en ole koskaan tajunnut.
Eikö niissä syödä vain jos ollaan matkoilla sellaiseen aikaan, ettei mikään oikea paikka ole auki tai liikkeellä niin isolla autolla ettei mahduta parkkiin muualle kuin huoltsikan rekkapaikalle?

:)
No tuota...minulla sattuu olemaan sellainen harrastus, jossa en pysty suunnittelemaan matkareittiä ja päivääni etukäteen vaan syömässä käydään sopivassa välissä ja nopeasti erävaatteet päällä ja silloin kyllä suunnistetaan lähimmän huoltamon noutopöytään. Kovin kummallisena sen sijaan näkisin, jos yrittäisin silloin etsiä saati tunkea jonnekin ns. hienoon ravintolaan...

"vieras"
No jos menen miehen kanssa johonkin ns. hienompaan paikkaan, niin siellä syödään 5-7 ruokalajia. Ei jää nälkä. Vaikka annokset on pieniä, ne on parhaimmillaan niin täydellisiä... Mä vielä vuosien jälkeen muistelen jotain tiettyjä annoksia, kuinka ne maistu niin taivaallisilta. Kyllähän niihin liittyy se, että meille on harvinaista käydä tollaisissa paikoissa, niin varmaan siinä tulee viinille ja ruualle annettua sellasta spesiaalilisää omassa pääkopassa.

Noissa ravintoloissa käymisessä on ihanaa se, että saa nauttia sellaisista annoksista, joita ei itse ikipäivänä osaisi tehdä. Monissa rossoissa sun muissa ottaa hattuun se, että ite osais paremmin pihvinsäkin paistaa... Niihin paikkoihin mennään juurikin täyttämään vatsakupua. Onhan niissäkin se etu, että ei tarvi tiskata. Mutta hienompiin ravintoloihin mennään nauttimaan. Musta on ihanaa pukeutua illalliselle, istua monta tuntia, syödä ne 7 ruokalajia viineineen. En mä paskaa ruokaa sillein haluaisikaan syödä, mutta kun useimmiten se on sen arvosta. (Aika herkästi pistäisin vaikka sen väärin paistetun lihan takasin keittiöön, jos hinta antaa odottaa erinomaista laatua.)

Kyllä mäkin voin ihan yhtä lailla seurustella mieheni kanssa vaikka kebabilla. Mutta noihin pitkiin hienoihin illallisiin sisältyy sitä juhlan tuntua.
valittasin joka ruuasta! En valittanut kun söin makista ja joku osas maustaa!(rakkaudella maustettu)

mummeliisalle
Minä ymmärrän syömisen jossain ketjuissa tai pikaruokapaikoissa, vaikka itseäni se ei kauheasti nappaakaan.
Mutta huoltamoilla? Sitä en ole koskaan tajunnut.
Eikö niissä syödä vain jos ollaan matkoilla sellaiseen aikaan, ettei mikään oikea paikka ole auki tai liikkeellä niin isolla autolla ettei mahduta parkkiin muualle kuin huoltsikan rekkapaikalle?

:)
katsoppas mummeliisa, kun maailmassa on sellaisiakin ihmisiä, joilla on vain vähän varoja käytettävissä. sellaisia ihmisiä on myös suomessa. se, että on vähemmän rahaa, tarkoittaa sitä, että täytyy miettiä, miten saisi sille rahalle mahdollisimman paljon vastinetta. on joitain ihmiselämälle välttämättömia asioita. ruoka on sellainen asia. tämä pätee myös matkatessa. usein köyhä ihminen matkoillaan ostaa marketista evästä ja syö sitä parkkipaikoilla. joskus köyhä ihminen haluaa tuottaa lapsilleen elämyksiä kesäisellä mummolamatkalla ja vie lapset syömään "ulos". silloin syödään useimmiten huoltoasemilla. köyhä perhe nauttii suunnattomasti, kun saa kerran lomallaan vaihtelua parkkipaikoilla syötyyn sämpylä-juissi-banaani-lounaaseen/päivälliseen. olo on juhlallinen ja perhe on onnellinen.

sinun mummeliisa on tietenkin vaikea ymmärtää, että todellakin on perheitä, jotka syövät päiväsaikaankin ja pienemmälläkin autolla liikkuessaan huoltoasemilla.

minun taas on vaikea ymmärtää, että ikäisesi sivistyneenä ihmisenä esiintyä nainen omaa niin kapean näköalan elämään, että ihan vakavissaan ihmettelee että onko olemassa sellaisia ihmisiä jotka syövät huoltoasemalla. hän kun ei ole ilmiselvästi sellaista koskaan tavannut.

"kokki"
Hävettää näiden abc-kulinaristien puolesta välillä paremmissa ravintoloissa. Käy sääliksi kokkia, kun joskus joutuu pilaamaan hyvän lihan juntin asiakkaan takia. Tiettyjä lihoja kun ei koskaan, ei siis koskaan, saisi kypsentää aivan kypsäksi asti.

"vieras"
minun taas on vaikea ymmärtää, että ikäisesi sivistyneenä ihmisenä esiintyä nainen omaa niin kapean näköalan elämään, että ihan vakavissaan ihmettelee että onko olemassa sellaisia ihmisiä jotka syövät huoltoasemalla. hän kun ei ole ilmiselvästi sellaista koskaan tavannut.
Tätä minäkin hieman pohdin. Itsekin olen huomannut, kun elän hieman tavanomaisesta poikkeavaa elämää, useat ihmiset herkästi lokeroivat ihmisiä eivätkä voi ymmärtää että toisilla voi olla ihan erilainen elämäntapa kuin valtavirralla. Eikä se aina edes johdu köyhyydestaä.

"mies"
[QUOTE="vieras";26265848]Mitäpä jos kunnioittaisit sitä mikä heille on luontevaa ja tärkeää. He eivät ole kiinnostuneita sinun elämäntavastasi eikä se tee heistä yhtään huonompia ihmisiä kuin sinä.[/QUOTE]

Mutta näkemysten tuulettaminen on käytännössä aina suotuisa asia. Ehkä olet kuullut sanasta "diskurssi"? Ei se tarkoita toisen osapuolen maahan polkemista vaan eri elämäntapojen hyvien ja huonojen puolten erottelua, täydellistä kun ei ole.

"vieras"
[QUOTE="mies";26266014]Mutta näkemysten tuulettaminen on käytännössä aina suotuisa asia. Ehkä olet kuullut sanasta "diskurssi"? Ei se tarkoita toisen osapuolen maahan polkemista vaan eri elämäntapojen hyvien ja huonojen puolten erottelua, täydellistä kun ei ole.[/QUOTE]

tästä tulee mieleen eräs fiksu äidinkielen opettaja, mutta kirjoitukseksi perusteella sinä et ole kuullut hänestä :)

"Minna"
[QUOTE="kokki";26265949]Hävettää näiden abc-kulinaristien puolesta välillä paremmissa ravintoloissa. Käy sääliksi kokkia, kun joskus joutuu pilaamaan hyvän lihan juntin asiakkaan takia. Tiettyjä lihoja kun ei koskaan, ei siis koskaan, saisi kypsentää aivan kypsäksi asti.[/QUOTE]

Mä olen koulutukseltani kokki, mutta en pidä lihasta muuta kuin täysin kypsänä. Makuasia katsos tämäkin.

nautiskelija
katsoppas mummeliisa, kun maailmassa on sellaisiakin ihmisiä, joilla on vain vähän varoja käytettävissä. sellaisia ihmisiä on myös suomessa. se, että on vähemmän rahaa, tarkoittaa sitä, että täytyy miettiä, miten saisi sille rahalle mahdollisimman paljon vastinetta. on joitain ihmiselämälle välttämättömia asioita. ruoka on sellainen asia. tämä pätee myös matkatessa. usein köyhä ihminen matkoillaan ostaa marketista evästä ja syö sitä parkkipaikoilla. joskus köyhä ihminen haluaa tuottaa lapsilleen elämyksiä kesäisellä mummolamatkalla ja vie lapset syömään "ulos". silloin syödään useimmiten huoltoasemilla. köyhä perhe nauttii suunnattomasti, kun saa kerran lomallaan vaihtelua parkkipaikoilla syötyyn sämpylä-juissi-banaani-lounaaseen/päivälliseen. olo on juhlallinen ja perhe on onnellinen.

sinun mummeliisa on tietenkin vaikea ymmärtää, että todellakin on perheitä, jotka syövät päiväsaikaankin ja pienemmälläkin autolla liikkuessaan huoltoasemilla.

Ihan vaan vinkkinä; riippuen matkareitistä, mutta monesti lounasta saa hyväntasoisista ravintoloista samaan hintaan kuin niiltä huoltsikoilta. =) Eli ei vähävaraisenkaan tarvitse tyytyä välttämättä huoltamoruokaan.

"vieras"
[QUOTE="Minna";26266034]Mä olen koulutukseltani kokki, mutta en pidä lihasta muuta kuin täysin kypsänä. Makuasia katsos tämäkin.[/QUOTE]

jos vähänkin punasta jätän syömättä! Ei tulis kriitikkoa kun pitäs maistaa mideumia! Nauta!

"mies"
[QUOTE="vieras";26266030]tästä tulee mieleen eräs fiksu äidinkielen opettaja, mutta kirjoitukseksi perusteella sinä et ole kuullut hänestä :)[/QUOTE]

No en :)

Ja onhan siinäkin joskus hyvää, kun diskurssia ei harrasteta, en sitä sano. "Vanhalle kansalle" vierasta. Nykyaikana vaan se on aika peruskauraa kun puhutaan arvoista ja maailmankuvista ym. Toinen johon kovasti kaipaisin henk. koht. lisää diskurssia on naisen asema Suomessa, ettei tarrattaisi siihen kuin täydellisyyteen vaan nähtäisiin siinä hyvät mutta toisaalta myös ne vajavaiset puolet verrattuna ulkomaailmaan.

Olen hyvin avarakatseinen ihminen, pyrin ymmärtämään lähes kaikkea inhimillistä. Ja minä sallin ruokailut kaikkialla :) Itsekin kävin juuri Hesessä, vaikka pidän paljonkin "elitistisiksi" katsotuista asioista ja annan joskus terävää kritiikkiä.

Seurustelu, tuoksut, asettelu ja musiikki tuovat aterian lisäksi sielunravintoa sekä silmänruokaa? Yhdessä syöminen ruokkii parhaimmillaan useampaa aistia kerralla - ja siksi annoskokojenkaan ei tarvitse olla jättimäisiä.

Suomalainen kulttuuri, voih. Niin nuori ja ohut.

"vieras"
Ihan sama mulle mitä joku muu ajattelee, Kellarikrouvin Chateaubriand on hyvää :p

kuten myös saarioisten maksalaatikko, mäkkärin QB-ateria ja paikallisen kebabmestan riisikebab....

asian ytimeen
[QUOTE="vieras";26265848]Mitäpä jos kunnioittaisit sitä mikä heille on luontevaa ja tärkeää. He eivät ole kiinnostuneita sinun elämäntavastasi eikä se tee heistä yhtään huonompia ihmisiä kuin sinä.[/QUOTE]

Kuulehan, minä en ole missään vaiheessa sanonut, että en kunnioittaisi heitä ja heidän tapojaan. Olet todella väärässä kuvitellessasi, että en kunniota heitä, tai pitäisni heitä huonompina ihmisiä, eikä minua tosiaan tarvitse kouluttaa arvostamaan vanhempiani. Nämä ovat aivan selviä asioita minulle.

Minä nyt vain keskustelin ja kerroin, että toisinaan minua harmittaa tietyt asiat ja totesin, kuinka erilaisia elämämme ovatkaan. Se ei ollut arvostelua, pohdintaa vain. Tsiisus sentään.

"KääKKä"
Kuulehan, minä en ole missään vaiheessa sanonut, että en kunnioittaisi heitä ja heidän tapojaan. Olet todella väärässä kuvitellessasi, että en kunniota heitä, tai pitäisni heitä huonompina ihmisiä, eikä minua tosiaan tarvitse kouluttaa arvostamaan vanhempiani. Nämä ovat aivan selviä asioita minulle.

Minä nyt vain keskustelin ja kerroin, että toisinaan minua harmittaa tietyt asiat ja totesin, kuinka erilaisia elämämme ovatkaan. Se ei ollut arvostelua, pohdintaa vain. Tsiisus sentään.
Ei kannata kimpaantua, ymmärsin sun pointi jo heti siitä ekasta viestistäsi, mutta knetissä kun ollaan tekstejä tulkitaan toisinaan aika reippaasti.

Yhteistyössä