Tykkääkö joku muka oikeasti käydä hienoissa ravintoloissa?

• Viestiketjun aloittaja ihmettelen vaan
  • Ensimmäinen viesti
Blue
[QUOTE="Mamma italiana";26264291]mà en ole ikinà osannut nauttia tyòlounaista tai -illallisista olipa ruoka miten hyvàà tahansa tai olipa sità sitten miten reilusti tahansa. tyò on tyòtà. vàhàn sama juttu kuin matkustaminen, lomamatkailu on ihan jees[/QUOTE]

Harmi. Mä kerroin tossa aiemmin että mun vanhemmat edustivat ja kestitsivät asiakkaita usein mun ollessa pieni ja mä pääsin usein myös mukaan.

Mä muistan sen että vaikka kuinka oltiin töissä niin kyllä siitä ruoasta nautittiin ja sen äärellä istuttiin usempi tunti puhellen tosi paljon muutakin kuin pelkää työasiaa.

Samoin matkailuissa. Me pysähdeltiin ja kierreltiin nähtävyyksiä siinä kaiken lomassa. Luulen että olisin vaistonnut jos mun vanhemmat eivät olisi siitä nauttineet ja se olisi ollut pelkkaa pakkopullaa. Silloin en todennäkoisesti kyllä olisi päässyt mukaankaan..

Keittiönoita
[QUOTE="KääKKä";26264316]Onko Keittis käynyt Helmi:ssä?[/QUOTE]
En ole, mutta olen kuullut tuosta ravintolasta. Itse asiassa nyt voisikin ensi kuussa kokeilla, kun esikoisen anoppi tulee ekaa kertaa Suomeen.

Keittiönoita
[QUOTE="Mamma italiana";26264291]mà en ole ikinà osannut nauttia tyòlounaista tai -illallisista olipa ruoka miten hyvàà tahansa tai olipa sità sitten miten reilusti tahansa. tyò on tyòtà. vàhàn sama juttu kuin matkustaminen, lomamatkailu on ihan jees[/QUOTE]
Mä nautin urani alussa, mutta en enää. Huomenna on taas tällainen iltatilaisuus enkä pääse kemurtelemaan siitä irti. Paljon mieluummin tulisin työpäivän päätteeksi kotiin ja jatkaisin puutarhahommia.

"KääKKä"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26264340:
En ole, mutta olen kuullut tuosta ravintolasta. Itse asiassa nyt voisikin ensi kuussa kokeilla, kun esikoisen anoppi tulee ekaa kertaa Suomeen.
Täytyy vain todeta että sisustus oli aikas erikoinen, mutta palvelu ja ruoat hyviä. Syötiin chef's menu.

"KääKKä"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26264359:
Mä nautin urani alussa, mutta en enää. Huomenna on taas tällainen iltatilaisuus enkä pääse kemurtelemaan siitä irti. Paljon mieluummin tulisin työpäivän päätteeksi kotiin ja jatkaisin puutarhahommia.
Kai sitä kyllästyy ja turtuu mihin tahansa, jopa siihen kotiruokaan ;)

Keittiönoita
[QUOTE="KääKKä";26264363]Täytyy vain todeta että sisustus oli aikas erikoinen, mutta palvelu ja ruoat hyviä. Syötiin chef's menu.[/QUOTE]
Kiitos vinkistä :flower:

Mitä tulee suomalaiseen perinneruokaan, niin ei se mitään huonoa ole, päinvastoin. Esikoinen meni reilu vuosi sitten namisiin meksikolaisen kanssa ja ensikosketus suomalaiseen perinneruokaan hänellä oli, kun käytiin maalaismarkkinoilla ja tarjosin siellä voissa paistettuja muikkuja. Rutkasti lunta, hyytävän kylmä, katoksen alla valtava höyryävä valurautapannu, jossa muikut paistettiin. Kertakäyttöhaarukat, pari muovista puutarhatuolia ja muikut paistetun sipulin kanssa kertakäyttölautasilta. Ja sen jälkeen me ollaan käyty ihan jokaisilla lähistöllä olevilla maalaismarkkinoilla ja aina ostettu voissa paistettuja muikkuja :)

Keittiönoita
[QUOTE="KääKKä";26264369]Kai sitä kyllästyy ja turtuu mihin tahansa, jopa siihen kotiruokaan ;)[/QUOTE]
Tämä on totta. Mulla oli muutama vuosi sitten kausi, jolloin tein lähestulkoon hyvän ravintolan tasoista ruokaa joka päivä. Usein otin myös lasin viiniä ruuan kanssa. Sitten mulla alkoi tulla ongelmaksi, mitä tarjota juhlapäivänä. Kun arkisin söi ruokaa, jota aiemmin oli syönyt vain juhlapäivinä, alkoi loppua ideat. Hernekeitto, läskisoosi, makkarakeitto, kaalilaatikko ja muut löysivät tiensä takaisin meidän arkipäivien ruokapöytään. Sama voisi käydä toisinpäinkin eli jos koskaan ei söisi muita kuin noita perinteisiä kotiruokia, alkaisi sekin tökkiä.

tarjoilija-täti kertoo
Alkuperäinen kirjoittaja hävetkää;26264077:
Miksi pitää yrittää tehdä Suomesta jotain keski-eurooppaa väkisin? Miksi ei voida ylpeänä syödä sitä meidän kulttuuriin kuuluvaa perusruokaa ja nauttia maitoa ruoan kanssa?
Nimenomaan monen hienomman ravintolan listalta löytyy usein juurikin niitä suomalaisista laadukkaista raaka-aineista tehtyjä annoksia, joissa korostetaan nimenomaan sitä suomalaisuutta raaka-aineiden osalta.

Monista paremmista ravintoloista löytyy aina kauden mukaan vaihtuva menu, joissa on hyödynnetty läheltä tulevia, puhtaita, suomalaisia aineksia ja niistä on koostettu kauden saon mukaisia kokonaisuuksia:) Minusta se on osoitus kulttuurin arvostamisesta. No, ne ei ehkä ole ihan siinä muodossa kuin kotiruoassa, mutta eikö ruoka voi olla suomalaista ja kulttuuriin kuuluvaa, jos herneet on muussa muodossa kuin keitossa ja kala vaikka moussena?

• Tykkää
Reactions: JonTriplet
ei vaikeuksia
Tietenkin saa.
Itselleni ajatus vain vieras eli kyse omista rajoitteistani eikä suinkaan siitä että huoltsikalla syövä olisi mielestäni jotenkin huonompi.
:)
Minä taas pystyn ymmärtämään ja samaistumaan sekä halpispaikoissa syövien motiiveihin kuin myös hienommissa ravintoloissa vierailevien, vaikka itse kuulunkin tähän jälkimmäiseen tyyppiin.

"vieras"
Tuosta abc ketjusta vaan tuli mieleen. Miehen kanssa kerran erehdyttiin tän kaupungin fiineimpään paikkaan ja toiste ei kyllä mennä. Oli kuin jostain komediasta koko paikka:D Pianomusiikki soi taustalla ja tarjoilijat oli kuin sarjakuvahahmoja.

No pöytään ku päästiin niin se oli täynnä välineitä vaikka muille jakaa, mies tais syödä koko aterian niillä mitkä ekana käteen sattui:D koko ajan sai olla paskanjäykkänä ja annos oli ihan ihmeellinen. Joo ihan hyvä pihvi, mut siihen se jäikin... Tilasin sellaisen menun, johon kuului alkuruoka, pääruoka ja jälkkäri. Jälkkäri oli joku kamala juustolajitelma hillolla! Ei mennyt alas, sitä paitsi hillo kuuluu lettuihin. Eihän siellä uskaltanut kunnolla ääneen puhua, kun oli niin fiiniä, niin fiiniä. Nauratti ihan sikana ja hyvä kun sai pokan pidettyä.

Joo, että kyllä seuraavan kerran mentiin teboilille lehtipihveille ja suoraan sanottuna oli paljon parempaa ja sai mahan täyteen:) Ja uskalsi puhuakin ääneen ja muutenkin rennompaa.
Kalliissa ja hienossa ravintolassa voit palauttaa ruuan takasin eikä tarvitse maksaa mutta suomalaiset ei valita! Jos ei vastannut sitä mitä odotit voit valittaa! Sillä hinnalla! Sano raventelin nimi niin en mene syömään!

"joo"
Rakastan hienoissa ravintoloissa käymistä! Jos kerrankin päästään miehen kanssa kahdestaan ilman lapsia, tottakai mennään hienompaan paikkaan. Saa nauttia kivasta ympäristöstä, hyvästä (erikoisesta) ruoasta ja keskustelusta ilman kovia taustaääniä :)

Mä rakastan hienoja ravintoloita! Pidän kulinaristisista kokemuksista. Mä ainakin saan kyllä nälän pois hienommassakin ravintolassa, enkä ole edes mikään pieniruokainen.
Pidän hienojen ravintoloiden tunnelmasta.

ainiiin..on myös ihanaa, kun saa itse laittautua hienoksi.

MUMMELIISA!

Oletko käynyt kustaa vaasassa? Se on paljon kivempi.. Samoin strampen. Bacchuss on aivan hanurista.
Viimeksi, kun oltiin bacchussissa, niin se tarjoilija puhui kun papupata, eikä antanut ruokarauhaa ollenkaan. Veljeni pieni vauva oli mukana ja tarjoilia siinä sitten seisoi ja kertoi mm. omista synntyskertomouksistaan.
Lisäksi tarjoilija kaatoi vedet päälleni ja sanoi vaan "oiii soriiiii" ja jatkoi kälätystään.
Sitä edellisellä kerralla kaadettiin viini pöydälle, eikä edes pahoiteltu.
Ruoka sielä on kyllä todella hyvää.

täti
Minä ymmärrän syömisen jossain ketjuissa tai pikaruokapaikoissa, vaikka itseäni se ei kauheasti nappaakaan.
Mutta huoltamoilla? Sitä en ole koskaan tajunnut.
Eikö niissä syödä vain jos ollaan matkoilla sellaiseen aikaan, ettei mikään oikea paikka ole auki tai liikkeellä niin isolla autolla ettei mahduta parkkiin muualle kuin huoltsikan rekkapaikalle?

:)
No, jos ajan Helsingistä Joensuuhun ja siinä menee (minulla) 6 tuntia, niin välillä voi tulla nälkä, vaikka olisi aamiaisen lähtiessä syönyt. Juvan ABC:n lehtipihvi maistuu kuule herkulliselta 3 tunnin ajomatkan jälkeen, jos en muistanut "tankata" itseäni Mikkelin Graanin mäkkärillä :)
Molemmat täyttää odotukset ja ovat tasalaatuisia, vaikka eivät gourmet-elämyksiä.

(En kyllä käy ABC:llä tai Teboililla muulloin syömässä, mäkkärin autokaistalta haen lounaan silloin tällöin.)

"Huh huh"
Alkuperäinen kirjoittaja hävetkää;26264077:
Miksi pitää yrittää tehdä Suomesta jotain keski-eurooppaa väkisin? Miksi ei voida ylpeänä syödä sitä meidän kulttuuriin kuuluvaa perusruokaa ja nauttia maitoa ruoan kanssa? Onko se jotenkin noloa, häh? EI minusta. Noloa sen sijaan on se, että häpeää omaa kulttuuriaan ja väkisin yritetään saada ihmiset syömään niitä hiirenpapan kokosia "makuelämyksiä", juomaan viiniä ja istumaan räpättäen tuntikausia.
Mä näkisin että meidän kulttuuriin nyt vaan istuu paremmin ne kesoil-lehtipihvit ja lounaspaikat rennosti, ja usein se on sitä elämää aidoimmillaan kuin se, että jäykistellään jäykän etiketin mukaan ykkösissä ravintelissa. Puheenaiheetkin pitää siellä miettiä tyyliin etukäteen, että uskaltaa suunsa avata:D
Suomessa on hieno ruokakulttuuri ja hienot perinneruoat, mutta huoltoasema ei ole paras paikka tuota kulttuuria edustamaan.

"Huh huh"
En mäkään oikein viihdy hienoissa ravintoloissa. Tuntuu, että siellä pitäis käyttäytyä niin hienosti
Mikä on sinusta sopiva käytös, kun syödään ulkona tai ylipäänsä ruokapöydässä?
Minulle se on sitä, ettei puhuta ruoka suussa, ei kaivella hampaankoloja syödessä, ei ahmita niin, että äijällä on muusia parrassa.. Siis ihan perushyvä käytös on ok "hienossakin ravintolassa", toisin sanoen ravintolassa. Huoltiksen paikat eivät ole miniusta varsinaisia ravintoloita, itsepalveluravintoloita ehkä tai kuppiloita. :)

Yhteistyössä