Tykkääkö joku muka oikeasti käydä hienoissa ravintoloissa?

• Viestiketjun aloittaja ihmettelen vaan
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;26262468:
Miksi se huoltamolla syöminen olisi yhtään sen kummempaa kuin pikaruokapaikassakaan.:D Samaa ruokaa siellä saa. Meillä esimerkiksi ei ole mitään mäkkäreitä ja hesburgereita, mutta abc:lta saa myös hampurilaisaterioita ja pizzoja, joten miksi ihmeessä sinne ei saisi mennä.
Nesteellä on hese! :D

mielestäni
Jos työpaikan illalliselle mentäis johonkin grillille tai ABC:lle niin tuntuisi kyllä aika oudolta. Minusta on oikein kiva käydä syömässä hienossa raflassa ateria alkudrinkeistä ja -paloista aina jälkkärisnapsiin saakka (kunhan joku muu maksa, omalla kukkarolla ei oo varaa). Parhaita makuelämyksiä olen saanut hienoissa ravintoloissa, mm. Michelin-palkitussa ravintolassa oli tosiaan herkullista ruokaa! Meidän seurue uskaltaa keskustella ja nauraakin, kivaa se on välillä fiinistellä :) Siellä tuntee sen että kaikki on tullut nauttimaan ruoasta ja kunnioituksena hyvälle ruoalle myös pukeudutaan hyvin.

Mutta muistan itsekin että eka kerralla olin paskajäykkänä, eli kuten kaikessa muussakin kokemus tuo itsevarmuutta ja rentouttaa tilanteen!

Minusta Suomessa on ruoan arvostus laskenut aika alas. Ruoka on (ollut) liian halpaa kun sitä kehdataan heittää pois ja ylensyödään kaikenlaista teollista roskamoskaa - kunnon ruokaa PITÄISI osata arvostaa, ja ammattitaitoisia ruoanlaittajia.

Tietenkin saa.
Itselleni ajatus vain vieras eli kyse omista rajoitteistani eikä suinkaan siitä että huoltsikalla syövä olisi mielestäni jotenkin huonompi.
:)
No kuulostaa jotenkin hullulta ajatukselta niputtaa pikaruokapaikat ja huoltamot eri kastiin, kun tosiaan samaa ruokaa niistä saa ja usein huoltamoilla onkin näitä pikaruolapaikkoja.

Eli kyse olikin siitä, että et jotenkin osaa käydä huoltoasemalla syömässä, eikä siitä, ettet ymmärrä huoltamoilla syömistä.

tarjoilija-täti kertoo
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;26262461:
Jos tuolla "hienolla ravintolalla" tarkoitetaan tympeää tunnelmaa yhdistettynä huonoon ruokaan, kalliisiin hintoihin ja asiantuntemattomaan palveluun, niin en tykkää.
Jos sillä taas tarkoitetaan ravintolaa, jossa todella panostetaan niin tarjoiluun kuin ruokaankin, niin tykkään kyllä. Vaikka se sitten sattuisikin em. syistä olemaan jonkin verran hinnakkaampi kuin se paikallinen Teboilin kahvila.
Itse käsitän hienon ravintolan nimenomaan paikkana, jossa ruokaan on panostettu ja ruoassa on joku "juttu", yleensä puhtaat ja laadukkaat raaka-aineet ja upeat makuyhdistelmät. Ja paikka on viihtyisä, esteettinen ja tunnelmallinen.

Ja tarjoilijat saavat asiakkaan tuntemaan itsensä tervetulleeksi ja osaavat palvella hienovaraisesti ja kunnioittaen myös tyyppiä, joka ei ehkä ole ihan niin kartalla, millä välineillä syödään mitäkin, tai mitä ihmettä tarkoittaa "tournedos rossini". Ilman ylimielisyyttä ja että asiakkaan ei tarvitse epävarmuudessaan tuntea itseään typeräksi.

Tarjoilijan on tarkoitus saada asiakas viihtymään, ja mikäs sen onnistuneempaa kuin saada ravintolakulttuurin saralla kokematon asiakas tuntemaan, että käynti oli onnistunut, ruoka olikin oikeasti hyvää ja kukaan henkilökunnasta ei katsonut nenänvarttaan pitkin. Tarjoilija voi tilannetajullaan ja ammattitaidollaan luoda asiakkaalle tällaisen kokemuksen. Usein siten, että ei pakota asiakasta kysymään jotain muka "noloa", kuten millä välineellä alkuruoka syödään tai mitä listalla oleva ruoan nimi tarkoittaa. Nämä asiat voi ujuttaa vaikka menun esittelyyn, tai jollain muulla tavalla kertoa tahdikkaasti ja huomaamattomasti, ottaa asiat ikään kuin omaan piikkiin.

No joo, meni ehkä aiheen vierestä.

ttppii
Joo ihan hyvä pihvi, mut siihen se jäikin... Tilasin sellaisen menun, johon kuului alkuruoka, pääruoka ja jälkkäri. Jälkkäri oli joku kamala juustolajitelma hillolla!
No jos oli pihviä pääruokana, niin ei kyseessä mikään oikeasti hyvä ravintola edes ollut. :)
Ja viikunahillo juuston kanssa on ihan HEMMETIN hyvää, etenkin valkohomejuuston kanssa. Kotonakin vedämmä iltapalaksi välillä juustonsiivut hillolla.

"..."
Mä kyllä tykkään käydä ravintolassa syömässä,mutten sellaisessa oikein "hienosto ravintolassa" johon pitää mennä viimesen päälle laitettuna puku päällä jne. Onneksi ravintoloissaki on valinnanvaraa, ei se huoltsikka ole ainoa vaihtoehto :) Löytyy kyllä sellaisia rennompiaki ravintoloita, joissa ruoka on kuitenkin hyvää ja tasokasta :)

ttppii
[QUOTE="vieras";26262375] Mulle itselle kelpaisi sekä hieno ravintola että Teboil :)[/QUOTE]

Ongelma noissa teboileissa on, että ruoka on pilattu huonolla valmistustekniikalla ja huonolla maustamisella. Lisäksi valmistuaineet voivat olla säälittäviä, pakasteesta lähtöisin olevia vihanneksia jne.
Vi**utaa syödä ruokaa, jota parempaa olisi itse helposti pystynyt tekemään.

ttppii
[QUOTE="...";26262817]Mä kyllä tykkään käydä ravintolassa syömässä,mutten sellaisessa oikein "hienosto ravintolassa" johon pitää mennä viimesen päälle laitettuna puku päällä jne.[/QUOTE]

Missähän Suomessa sellaisia on?
Olen käynyt Chez Domissakin syömässä, eikä siellä mitään pukupakkoa ollut, ja itsellä ei normisiisteissä vaatteissa mitään alipukeutumisen tunnetta tullut.

Tykkään, mutta lähinnä ulkomailla tulee käytyä fine dining -paikoissa. Suomessa yleensä käydään normiravintoloissa, eli keskihintaisissa illallisravintoloissa, jotka kuitenkin huoltoasemiin verrattuna ovat hienoja. Huoltoasemilla ei käydä kuin mökkimatkoilla.

Alkuperäinen kirjoittaja Vasemman käen rukkanen;26262341:
Sen harvan keran kun ollaan käyty "paremmassa" paikassa niin ruokalista tuntuu tosi suppealta. Yleensä miehen kanssa päädytään molemmat samaan ruokaan, siihen ainoaan joka maistuisi
Suppea ruokalista on yleensä hyvän ravintolan merkki: raaka-aineet ovat tuoreita, keskitytään niihin olennaisiin, hyvin valmistettuihin annoksiin.

[QUOTE="vieras";26262969]Kelpaa kiinalaisen puffetikin n.10e[/QUOTE]

Ok. Tutustu kuitenkin ihmeessä paremmin suomalaiseen ravintolakulttuuriin, jos et siitä muuta tunne kuin vitosen pizzat, kympin buffat ja satasen hiirenkakat. :) Miten olisi ihan keskihintaiset laadukkaat ravintolat? Niitä löytyy onneksi paljon tästäkin maasta.

hienoa vai hienostelua
Niin no, näihin "fiineihin" ravintoloihin ei mennäkään mättämään mahaa täyteen, vaan seurustelemaan ja hakemaan kulinaarisia nautintoja.
No mulla on taipumusta olla sitä mieltä, että abc:n muona on rasvaista ja pilattua, ja fiini ruoka voi olla melkoisen hyvää. Muttamutta.

Jos fiiniys tarkoittaa samaa kuin jäykkyys, niin tykkään halpaa. Ei ole kiva se tunne, että menee syömään pienoisveistoksia elävään museoon, ja keittiössä joku Dali mulkoilee ja vääntelee kilometrisiä puikkoviiksiään ja salissa tarjoilija kopioi pääjehun käytöstä. Mun mielestä ammattiylpeys ei saa olla tuota, että lähtökohtaisesti mahan ei kuulukaan täyttyä.

Istuttiin väitöskaronkassa, ja menyyyy oli justiin sitä veistotaidetta useammalla lautasella. Kun ravintolalle oli ilmoitettu arvioitu tilaisuuden kesto, niin jos minä olisin ollut se fiini kokki, olisin tehnyt annokset hiukan isommiksi. Olisin ammattitaitoni puitteissa myös katsonut asiakseni ymmärtää, että paikalle tulee moni nälissään ja väsyneenä pitkän päivän jälkeen. Kyllä se on omiaan pilaamaan maun koko hommasta, että lopulta kun päästään ravintolasta ulos tuntien session jälkeen maha kurnien ja alkavassa nälkäpäänsäryssä, niin porukka juoksee kilpaa hesen luukulle. Ei silloin jostain syystä jää mieleen, oliko ruoka hyvää.

"pollux"
En tiedä olenko käynyt hienossa ravintolassa, siis tarpeeksi hienossa teille... mitkäs Lahdessa on ne hienot ravintolat? Ulkomailla on tullut käytyä monenlaisissa paikoissa mutta yhteenkään Michelintähden paikkaan en ole vielä reissuilla mennyt. Ehkä pitäisi.

samaa mieltä
Ongelma noissa teboileissa on, että ruoka on pilattu huonolla valmistustekniikalla ja huonolla maustamisella. Lisäksi valmistuaineet voivat olla säälittäviä, pakasteesta lähtöisin olevia vihanneksia jne.
Vi**utaa syödä ruokaa, jota parempaa olisi itse helposti pystynyt tekemään.
Tästä olen aivan samaa mieltä! Mulle joku abc on ruokapaikka silloin kun ei oo aikaa/voimia laittaa ruokaa esim. reissussa tai kiireen keskellä, mutta ei sinne kyllä sillai "naatiskelemaan" paljon viiti mennä. Ennemmin käy ostaan siit kaupan puolelta tarpeet ja laittaa kotona parempaa :)

Mä varmaan viihdyn parhaiten jossain välimallin ratkasussa. En nyt ihan teboililla, mutta ei mulla kauheeta hinkua oo mihinkään ökykalliiseenkaan paikkaan. Teboililla tai Abc:llä tms. on useasti aika likaista ja meluista eikä se ruokakaan mitään erityisen hyvää ole. Jos mä kerran maksan siitä että joku muu tekee sen ruuan ja tiskaa tiskit, niin haluan rahoilleni vastineeksi muutakin kuin pahan mielen, siitä että ruoka oli pahaa/seissyttä/kylmää/einestä. Kyllä mullekin oikeasti hieman vaivaantunut olo tulisi paikassa jossa ihan koko ajan pitäis jotain etikettiä miettiä, mutta en mä nyt ihan siitä mene sekasin että alku- ja pääruuille on eri välineet. Ja pieni ateriakoko on ihan paikallaan jos syö sen kolme ruokalajia.

Yhteistyössä