Diandra ei osaa espanjan kieltä ja nähnyt isovanhempansa viimeksi vauvana

Status
Viestiketju on suljettu.
"vieras"
no kerrotko paljon ne maksut on?toivottavasti joku jonka lapsi/lapset harrastaa joko jääkiekkoa tai jalkapalloa,tulee sitten kertomaan ne ihan oikeat hinnat
Tuttaviemme poika on pelannut jääkiekkoa alakouluikäisestä asti. Hän on nyt 16-vuotias ja päässyt minne lie asti, en tunne tätä systeemiä, mutta aika lähellä on sitä, että pääsee saamaan palkkaa kiekosta, sen sijaan, että vanhemmat maksavat. Äitinsä kertoi, että kun tämä vuosi vielä menee, heille alkaa jäädä useita satasia enemmän rahaa. Ymmärsin, että noin 400-500 sataa ja myös kaikki se oma osallistuminen, isä huoltajana joukkueessa, mukana peleissä omalla ja muilla paikkakunnilla ja äiti hallilla kioskissa harvaseilta. Eikä siis vain oman pojan pelatessa, vaan sarjapeleissä.
 
"vieras"
Minua myös kiinnostaisi näiden "meillä ei ikinä eikä koskaan ole varaa matkustaa minnekään, vaika molemmat vanhemmat töissä" -perheiden rahalliset tulot ja -menot. Olisi mielenkiintoista tietää.
Minä laitoin tuonne aiemmin esimerkin, meidän yhteiset nettotulot on 3600 euroa. Emme pystyisi matkustamaan elleivät miehen vanhemmat lahjoittaisi sen verran rahaa että pääsemme reissuun.
 
4x
Jalkapallo ei muuten kovin kallis harrastus ole. Jääkiekko on kallis, muttei jalkapallo.
Ei se kuule kovin halpaa ole kun vähintään tonni vuodessa per lapsi siihen menee! Laskut tulee joka 3kk ja kun useampi lapsi ja laskut menee lomittain, niitä saa joka kk maksella. Kengät maksaa ja niitä menee useampi kuin yhdet vuodessa + vaatteet + turnaukset +.....!

H&M on ehkä edullinen, mutta ei se mitään huippuhalpaa ole jos housut maksaa 20€ ja niitäkin tarvitsisi 3-4 lapselle. :D Siksi ostankin tosi harvoin noin kallista! :D
 
  • Tykkää
Reactions: Anatolia
rietas
Voisinhan minäkin jankuttaa kolmekymmentä sivua siitä, että kyllä sulla akaatti olis luksus(?!)autoon varaa jos vain säästäisit. Jättäisit matkustamisen pois ja laittaisit ne rahat auton osamaksuihin. Ihan varmasti onnistuisi säästää.

Mutta oletan, että mielummin matkustat ja pistät sen rahan siihen.

Siltikin, jos saisit jostain yllättäen ekstrarahaa (no vaikka lottovoitto) voisit hyvinkin silloin sen auton ostaakin.

Ymmärrätkö?
 
4x
Huomioitavaa taas sinulle. Kirjoitin, että jos olisin yh tällä samalla palkalla. Mikä IHME tässä on nyt niin vaikeaa YMMÄRTÄÄ? ja on minun äitini ollut ihan oikeasti yh ja vielä pienemmällä palkalla kuin mitä minulla on. Ja on maksanut matkat, vaatteet, kahden lapsen harrastukset, lukiokirjat, syömiset ym. Mutta teille se on näköjään ihan käsittämätöntä, että pienituloisella yh:llakin voi olla rahaa johonkin. Toisaalta jos vaatimuksena on iPhonet, upouudet tietokoneet joka lapsella, luksusvaatteet ja kampaamoshampoot, niin ei ne rahat toki siinä vaiheessa varmasti riitäkään.
Kaikilla yh:lla ei ole niin ISO palkka kuin sinulla ja kuten tässä on jo moni listannut, menoja on yllättävän paljon ilman näitä sinun mainostamia luksustuotteita!

Sinun nuoruudessasi, äitisi ollessa yh, KAIKKI oli hieman halvempaa! :D Oli minunkin isäni palkka siihen aikaan huippuhyvä, mutta nykypäivänä se olisi ihan normaalitasoa.
 
"vieras"
Ja voi helvetti mua sieppaa tuo jatkuva luksus-höpötys. Jos joku kampaamoshampookin on jo luksusta niin apua...
Älä muuta viserrä! Pitää lähteä tästä toimittamaan jotain tähdellistä, vaikka pestä katto, ettei turhaa verenpaine nouse:) Hyvää päivää! Akaatille ja Tuulipuvulle myös! Voisitteko muuten jotenkin yhtenäistää nikkinne? Nyt kuulostaa samalta, jos oikeat nimenne olivat Christabella ja Irmeli.
 
"huoh"
Terveellistä ruokaa saa myös tuolla summalla. Käyn vähintään kerran viikossa kaupassa ja kyllä minä hinnat tunnen.
Hmm, no tääkin kertoo jo aika paljon. Ilman autoa viiden hengen talous ei tosiaan saa niitä viikon ruokia kerta käynnillä sieltä kaupasta.
Maitoa menee jo mahdollisesti muutama litra päivässä = 14 litraa viikossa, vaikka vain lapset sitä joisi (2dl per lapsi sekä aamuisin, ruuan yhteydessä, että iltapalalla). Ja sen sun mainitseman kahden lapsen kanssakin se tekis melkein 1,5litraa päivä. Tai ne vihannekset ja hedelmät, vähintään kilo vihanneksia ja hedelmiä päivässä, niiden kahden lapsen kera. Mutta tääkään ei tietty selvennä sulle yhtään, kuinka ne menot tosiaan kasvaa huimasti, verrattuna sun sinkkutalouteen.
 
En saa nyt lainattua edellistä tekstiä, mutta..

Se lapsilisä on about sen 100€/kk. Paljonko lienee kaksion ja kolmion hintaero? Siihen päälle vesimaksu yhdestä hengestä ja vaikka se bussikortti. Paljonkohan nuo mahtavat tehdä?

Sitten kännykkä ja läppäri niihin tarvittavin liittymin. Vaikka se jalkapalloharrastus (tiedäthän että nuori kasvaa, varusteita ja kenkiä saa uusia, pelimatkat yms ruokineen ja taskurahoineen perusmaksujen päälle). Huonekalut huoneeseen, polkupyörät, sukset, luistimet yms mitä koulu edellyttää. Sopivat taskurahat huvituksiin kavereiden kanssa.

Vaikkei noissa ole mitään kallista niin paljonko siitä 100€:sta jää noiden kulujen jälkeen niihin edullisiin vaateostoksiin h&m:stä?
 
"vieras"
Oletteko muuten koskaan, ap ja sisaresi, asuneet yhdessä aikuisiällä? Niinkuin kämppiksinä. Teillähän vain tulisi lisää rahaa ovista ja ikkunoista, jos vielä pistäisitte hynttyyt yhteen. Ja kun olette niin samanlaisia, tuskin tulisi riitoja, kun eihän sitä peilikuvan kanssa riitele.
 
rietas
[QUOTE="huoh";26249644]
Maitoa menee jo mahdollisesti muutama litra päivässä = 14 litraa viikossa, vaikka vain lapset sitä joisi (2dl per lapsi sekä aamuisin, ruuan yhteydessä, että iltapalalla). Ja sen sun mainitseman kahden lapsen kanssakin se tekis melkein 1,5litraa päivä. Tai ne vihannekset ja hedelmät, vähintään kilo vihanneksia ja hedelmiä päivässä, niiden kahden lapsen kera. [/QUOTE]

No jospa se maito on sitä luksusta kun hanasta tulis vettäkin, ja hedelmät luksusta kun voisi pureskella porkkanaa? :D
 
Huomioitavaa taas sinulle. Kirjoitin, että jos olisin yh tällä samalla palkalla. Mikä IHME tässä on nyt niin vaikeaa YMMÄRTÄÄ? ja on minun äitini ollut ihan oikeasti yh ja vielä pienemmällä palkalla kuin mitä minulla on. Ja on maksanut matkat, vaatteet, kahden lapsen harrastukset, lukiokirjat, syömiset ym. Mutta teille se on näköjään ihan käsittämätöntä, että pienituloisella yh:llakin voi olla rahaa johonkin. Toisaalta jos vaatimuksena on iPhonet, upouudet tietokoneet joka lapsella, luksusvaatteet ja kampaamoshampoot, niin ei ne rahat toki siinä vaiheessa varmasti riitäkään.
Ja minä voin sanoa kokemuksesta että jos olisin sinkku joka tienaa 2000€ käteen ja vaihtoehtona perheellinen kolmen lapsen äiti tilanteessa jossa kumpikin meistä tienaa tuon summan niin sinkkuna elelisin huomattavasti leveämmin mitä perheenäitinä.

Ja juu, minulla on myös työssäkäyviä sinkkukavereita jotka matkustelevat useita kertoja vuodessa, osteskelevat kalliimpia vaatteita ja tavaroita jne vaikka saavat palkkaa huomattavasti vähemmän.
 
Mitä noihin lastenvaatteisiin ja leluihin tulee edullisuudessa. Itsekin muistan kuinka oikeasti pienituloisena opiskelijana tykkäsin osteskella kaikkea kivaa kummipojalle. Ei ne silloin paljoa tuntuneet maksavan, paita tämän verran, housut tuon ja leluauto sen verran. Alennuksistakin löysi kaikkea kivaa.

Tilanne on vaan vähän erilainen kun sinulla on se lapsi tai useampi kokonaan itse vaatetettavana...
 
Siis mitä ihmettä sä nyt sekoilet? Sekoitat mun raha-asiat omiisi. Tuo 600 oli summa, joka minulle jää vuokran jälkeen muihin menoihin. Se on se summa, josta sinä aloit saivartelemaan, että nyt täällä yksi yh on todistettavasti sanonut sillä pärjäävänsä ja maksavansa KAIKKI MUUT menonsa.
Niin, mutta mitä ne menot sitten tosiaan on? Ne on PAKOLLISIA, eli juurikin sähköä, vakuutuksia, vesilaskuja, tv-lupaa, matkakuluja, puhelinlaskuja, ruokia, vaatteita jne jne.
Se "kaikki muu" ei sisällä matkustelua, tai edes sitä kallista iphonea.
Vaikka saisinkin säästöön sen 50 euroa kk, haluan todellakin säästää sen niin, että on sitten taas rahaa maksaa niitä ulkovaatehankintoja, hajonneita tavaroita, kesälomalle jotain pientä extraa tms.
Mutta, kun minulla olisi ne nykyiset rahat myös tuon 600 euron lisäksi. 600-700 saisin yh-tukia ja sen lisäksi jos olisi tämä sama palkka, niin vielä se siihen lisäksi. Eli hyvin jäisi rahaa säästöön. Siitä oli kyse.
 
[QUOTE="ninni";26249046]Tämä juuri kertoo ylimielisyydestäsi. Aika moni muu asia voi vähentää perheen tuloja ja Suomi on maa, jonka sosiaalituet perustuvat kahden työssäkäyvän aikuisen mallille. Siinä ei paljon hyvätuloinen isä auta.

Ja vaikka jo pariin kertaan vihjailit, että hyvätuloiselle voi olla monta määritelmää jne., niin isäni tosiaan oli hyvätuloinen. Oli valtiolla töissä, joten liksa ei tähtiä hiponut, mutta esimiesasemassa ja alaisia oli useita kymmeniä ellei yli sata.[/QUOTE]

Jos kirjottaa että isä oli hyvätuloinen ja silti ei ollut varaa edes yhtä lehtitilausta tehdä niin kyllä se herättää ihmetystä. Tietenkin hyvätuloisella voi olla paljon velkaa tai muuta rahanmenoa mutta oletuksena varmaankin useimmilla on että hyvätuloinen saa edes jonkun lehden tilattua jos niin haluaa vaikka olisi perhekin elätettävänä. Viestissäsihän luki vain että isä oli hyvätuloinen, ei mitään rahaongelmista.
 
Siis mita ihmeen merkitysta silla on etta rupeaa jakamaan auton vuokraa per henki (sanotaan etta on nuo sinun mainitsemat 5 henkea)?? Luuletko etta ne lapset maksaa oman osuutensa auton vuokrasta?? Voin kertoa etta eivat maksa. Sen maksaa just tasan vanhemmat - matkabudjetistaan. Voi pyha yksinkertaisuus sentaan!!
En luule että lapset maksavat omaa osuuttaan autonvuokrasta. Mutta isommankin auton vuokra jaettuna kahta ihmistä kohden (vanhemmat) on yleensä pienempi (yhtä henkeä kohden) kuin jos yksinäinen vuokraa halvimman tarjolla olevan auton.
 
Mutta, kun minulla olisi ne nykyiset rahat myös tuon 600 euron lisäksi. 600-700 saisin yh-tukia ja sen lisäksi jos olisi tämä sama palkka, niin vielä se siihen lisäksi. Eli hyvin jäisi rahaa säästöön. Siitä oli kyse.
mutta kun kaikki eivät saa palkan lisäksi 600-700 yh-tukia..tai sitten mua huijattiin yh-aikana,eikä annettu kaikkia mulle kuuluvia yh-tukia..enkä saanut palkkaa 2000€..eli ei jäänyt säästöön,käytiin kyllä kaks kertaa tuona aikana Lontoossa tytön kanssa,mutta sekin raha oli sitten pois muusta..pidemmän aikaa..
 
[QUOTE="Argh";26249069]Minä ihmettelen, miten joku kaukainen maa voi olla lapsen kotimaa vain sillä perusteella, että esi-isät ja äidit ovat sieltä kotoisin. Eikö kotiin pitäisi olla jotain tunnesiteitä tai muuta, vaikka omakohtaista kokemusta?

(lapsi ei ole käynyt toisessa kotimaassaan vauva-iän jälkeen jne)[/QUOTE]

Ihminen haluaa tietää mistä on kotoisin.
 
[QUOTE="vieras";26249202]Ei ole näyttänyt mikään perustelu sinulle kelpaavan matkustelemattomuuteen, joten tulin tuollaiseen päätelmään.[/QUOTE]

Tässä ketjussa on jatkuvasti väitetty että perheellä ei voi olla varaa matkusteluun. Ei edes säästämällä koska aina löytyy jotain hyödyllistä mitä pitää ostaa. Kysehän ei ole siitä ollut että jokaisen pitäisi matkustaa, vaan siitä että hyvin useimmilla olisi varmasti mahdollisuus matkustella jos niin haluaisi.

Kirjoitin aiemmin siitäkin että sitä ei ihmetellä jos lapsiperheellä on kallis auto. Auto on toki hyödyllinen mutta halvemmallakin pärjäisi. Mutta jo se ajatus, että joku lapsiperhe ostaisi halvemman auton ja käyttäisi näin säästyneet rahat (verrattuna siihen perheeseen joka ostaa sen kalliimman auton) on ilmeisesti täysin mahdoton.
 
Neljän lapsen yh-äitinä tässä huvittanut kun Akaatti selittää, että ei se lapsi tarvii kaikkea mitä haluaa, ei tarvii luksusta jne. En minä todellakaan ostele mitään luksusta lapsilleni enkä kaikkea mitä haluavat, mutta ostan kyllä sitä, mitä tarvitsevat ja pidän huolen, että heillä on myös "mukavuuksia". En todellakaan halua lasteni "kärsivän" siitä, että joudun monesti sanomaan, ettei raha ole rahaa. He kyllä tietävät, ettei kaikkia turhuuksia tarvitse ostaa, mutta aktiivisina tietysti haluavat tehdä asioita ja harrastaa kuten kuka tahansa normaali lapsi! Kahden lapseni harrastuksiin menee ainakin 1000€/vuosi/lapsi eikä se ole mitään luksusta vaan ihan normaalia nykyisin ja mielestäni kyllä ihan tavallista lapsen terveyteen panostusta! Samoin, ymmärtääköhän Akaatti kuinka paljon 10 ja 12v pojat voivat syödä päivässä?! :D PALJON!

Tässä oli alkujaan puhe 3-lapsisen perheen matkustelusta maapallon toiselle puolelle, mikä ei ole mikään yleinen turisti/halpalentokohde. Totta kai se on mahdollista pienituloisemmallekin, mutta se ei todellakaan ole kaikille niin helppoa. Mistä sitä tosiaan tietää, mitä siellä toisessa maassa on, minkälaiset olosuhteet isovanhemmilla yms. Olen minäkin vienyt lapsiani tapaamaan sukulaisia jopa 3 kertaa 3v.:n aikana, mutta nyt ei onnistunutkaan enää ja tuskin onnistun säästämään rahaa edes ensi talveksikaan tarpeeksi. Minäkin olen sen verran sydämellinen, että en halua mennä tyhjin käsin sukulaisten luo vaan haluan viedä heille jotain tuliaisia yms. Kyllähän sitä voi laskea, että rahat riittää kun saa niin ja niin paljon, mutta piru vie kun ei ole senttiäkään enää jäljellä sinä päivänä kun rahaa taas tulee. Ruoka maksaa ihan hirveesti nykypäivänä, varsinkin jos on rajoitteita, ei voi ostaa halvinta makkaraa tai sianlihaa.
Minä kyllä ymmärrän sen, että lapsiin menee rahaa ja aikaa tietysti ja ymmärrän myös sen, että lasten kanssa matkustellessa ei ole sama asia. Mutta silti se matkustaminen on mahdollista. Ymmärrän myös sen, ettei kaikkiin maihin voi niin helposti noin vain matkustaa, varsinkaan lasten kanssa. Minä en enää tuohon julkkisesimerkkiin puutu, kun muutin koko aloituksen viestin ja otsikon (tosin se ei enää näköjään päivity näihin myöhemiin viesteihin.
 
No ei uudet kännykät, kodinkoneet ja vaikka auto mitään LUKSUStuotteita ole! Ja kuka on sen kummemmin valittanut ettei rahat riitä? Jos toteaa, että rahat menee johonkin muuhun kuin matkusteluun, niin onko se valittamista? Enemmän minusta sinä valitat, kun muut haluaa tehdä rahoillaan jotain muuta kuin mitä sinä tekisit.
Minusta 500 euron puhelin on luksustuote. 50 euron puhelin taas ei ole.
Tässä ketjussa on valiteltu nimenomaan sitä että juuri kukaan ei voi matkailla koska rahat eivät riitä. Ei edes silloin vaikka tingittäisiin kulutuksesta. Kenenkään ei tietenkään tarvitse matkailla jos ei halua.
 
Toiseksi tullut oli parempi
Eikö ole muuta ihmeteltävää ja kommentoitavaa kuin jonkun Idols-tyttelin kielitaito, varakkuus, matkustelu ja muu toisarvonen asia.
Palstan varttiaivot pätevät! :D
 
Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä