Neljän lapsen yh-äitinä tässä huvittanut kun Akaatti selittää, että ei se lapsi tarvii kaikkea mitä haluaa, ei tarvii luksusta jne. En minä todellakaan ostele mitään luksusta lapsilleni enkä kaikkea mitä haluavat, mutta ostan kyllä sitä, mitä tarvitsevat ja pidän huolen, että heillä on myös "mukavuuksia". En todellakaan halua lasteni "kärsivän" siitä, että joudun monesti sanomaan, ettei raha ole rahaa. He kyllä tietävät, ettei kaikkia turhuuksia tarvitse ostaa, mutta aktiivisina tietysti haluavat tehdä asioita ja harrastaa kuten kuka tahansa normaali lapsi! Kahden lapseni harrastuksiin menee ainakin 1000/vuosi/lapsi eikä se ole mitään luksusta vaan ihan normaalia nykyisin ja mielestäni kyllä ihan tavallista lapsen terveyteen panostusta! Samoin, ymmärtääköhän Akaatti kuinka paljon 10 ja 12v pojat voivat syödä päivässä?!
PALJON!
Tässä oli alkujaan puhe 3-lapsisen perheen matkustelusta maapallon toiselle puolelle, mikä ei ole mikään yleinen turisti/halpalentokohde. Totta kai se on mahdollista pienituloisemmallekin, mutta se ei todellakaan ole kaikille niin helppoa. Mistä sitä tosiaan tietää, mitä siellä toisessa maassa on, minkälaiset olosuhteet isovanhemmilla yms. Olen minäkin vienyt lapsiani tapaamaan sukulaisia jopa 3 kertaa 3v.:n aikana, mutta nyt ei onnistunutkaan enää ja tuskin onnistun säästämään rahaa edes ensi talveksikaan tarpeeksi. Minäkin olen sen verran sydämellinen, että en halua mennä tyhjin käsin sukulaisten luo vaan haluan viedä heille jotain tuliaisia yms. Kyllähän sitä voi laskea, että rahat riittää kun saa niin ja niin paljon, mutta piru vie kun ei ole senttiäkään enää jäljellä sinä päivänä kun rahaa taas tulee. Ruoka maksaa ihan hirveesti nykypäivänä, varsinkin jos on rajoitteita, ei voi ostaa halvinta makkaraa tai sianlihaa.