Diandra ei osaa espanjan kieltä ja nähnyt isovanhempansa viimeksi vauvana

Status
Viestiketju on suljettu.
Sivusta seurannut
Voin vastata hänen puolestaan. Lapsena ei ole matkustanut kovinkaan paljoa (koska äitimme ei ollut kovin kiinnostunut). Sittemmin enemmän, maksanut itse matkansa tai minä. Tuulipuku on myös maksanut minunkin matkoja ja laittanut minun tililleni rahaa jos on ollut tarvetta.
OK.

Tämäkin kysymys siksi, että monilla lapsiperheillä ei ole mahdollisuutta saada muualta rahoitusta matkaansa, joka siis maksaa todellakin monin verroin verrattuna matkailuun sinkkuna.
 
Sivusta seurannut
Muutan nyt otsikon, koska aihe on harhautunut jo sivuraiteille. Eikä otsikkoa muutenkaan olisi tarvinnut ottaa niin kirjaimellisesti. Olisi pitänyt kirjoittaa asiasta ilman julkkisesimerkkiä, niin ette olisi liimautuneet niin tiukasti kiinni yhteen maahan. =)
Sinun olisi pitänyt muotoilla otsikko toisin, olet oikeassa.

Minulla alkoi "keittää" lopullisesti, kun sisaresi kirjoitti mm. näin:

"Lomien ei tarvitse olla joka vuosi samaan aikaan. On aika outoa jos vanhemmat eivät koskaan onnistu saamaan lomaa samaan aikaan, että pääsisi esimerkiksi Chilen-matkalle.

Minä olen tässä ketjussa kirjoittanut että varmasti 2 työssäkäyvän vanhemman lapsiperheellä on varaa joskus matkustaa Chileen. Ehkä silloin joutuu tinkimään jostain muusta mutta jos matkalle haluaa niin siihen on varaa.

Oletko pöyristynyt siitäkin että ihan tavalliset lapsiperheet käyvät Thaimaan-matkoilla? Rahaa niihinkin menee. Mutta Chilen-matka on näköjään täysin ylivoimainen juttu Suomen lapsiperheille.

Lomamatkaa varten voi säästää rahaa, muusta kulutuksesta voi tinkiä jne. Kummasti rahaa monilla riittää lasten skoottereihin, 150 euron vaatteeseen, kalliisiin matkapuhelimiin mutta Chilen-matkaan on mahdotonta säästää rahaa."

Lapseton perheetön ihminen EI kertakaikkiaan VOI tulla ihmettelemään ja kummastelemaan perheellisille, joiden elämästä, taloudesta, töistä, ei tiedä yhtikäs mitään, MIKSI nämä eivät voi tehdä sitä ja tätä ja KYLLÄ on mahdollista, JOS ja JOS. Olen tämän sanonut niin monta kertaa jo, että yrittäkää nyt jo ymmärtää. Oletteko kenties samanlaisia mahdollisille työtovereillenne, joilla on lapsia, jaatteko auliisti neuvojanne heille? Vai onko tämä vain teidän nettipersoonanne?

Tuulipuvun kommentit olivat röyhkeitä, suoraan sanottuna, ja toden totta, kyllä teissä on eroa, hän taitaa olla "suorasanaisempi" kuin sinä.

Tässä vielä hänen kommenttinsa "ninnille", joka oli juuri sanonut, että hänen lapsuudessaan isällä oli hyvä työ, lapsia oli neljä, mutta rahaa matkustamiseen ei riittänyt jne. Tuulipuvun vastaus, joka oli lyhykäisyydessään todella loukkaava, tuli ninnin puolesta todella paha mieli: "Tuota en nyt oikein usko, mihin isäsi rahansa oikein käytti?"

Minä olen nyt pahoitellut, jos olen tahattomasti pahoittanut mielesi/mielenne.

Toivon teiltä nyt, että ajattelette, todellakin ajattelette, mitä olette kirjoittaneet, ja sitten kenties pyydätte anteeksi. Eikö vain?
 
"essi"
Minun äitini palkka on pienempi kuin minun. Ja oma palkkani ei ole 3000 euroa. En ole missään väittänyt, että palkkani olisi 3000 euroa.
Siis unohdatko sä nyt jo ite mitä, ja mistä puhut?!
Sun palkkas tais olla sen 2200 - 2500, ja olet sanonut, että saisit 700 enempi tukia yms, jos sulla ois kaksi lasta. Eikös se tee noin 3000 kuussa!!
Vai nytkö sä sit tajuat, että et mahdollisesti tosiaan sitä palkkaa saakaan, jos olet lasten kanssa. Sitä kun on tässä useampi sivu yritetty sulle toitottaa.
Edelleenkään, 3000 euroa kk ei ole todellakaan misssään köyhyysrajalla edes niiden kahden lapsen kanssa.
 
"essi"
Näinhän se juuri on. Nyt kun vaan kirjoittaja sattui olemaan Tuulipuku, niin tottakai se on ihan kamalaa ottaa eväät mukaan lentokoneeseen. Nykyään monilla lentoyhtiöillä on vain pidemmillä lennoilla ilmainen ruokatarjoilu.
Sivuutit sitten sen, ettei se kasvava lapsi oikein pärjää niillä himpatin rusinoilla ja kekseillä vaikka nyt sitä kahdeksaa tuntia (pari tuntia per sivu kentälle siirtymiset + kentällä olot, ja 4 tunnin lento). Tai siis toki pärjää, mutta kuka kumma tieten tahtoen moiseen ryhtyis.
Mun kasvava 5 vee vetäsee nyt energiaa kasvuun, ja syö jopa enempi kun minä.
Ai niin, mutta tietty, koska jossain maassa lapset ovat ilma ruokaa, niin tämäkään ei pitäisi olla ongelma.
 
[QUOTE="Minna";26243660]Niin ja plus menoihin vielä lapsen iltapäivätoiminta joka maksaa 65€/kk. Eli alle 900 euron mentiin ja ihan pakollisilla menoilla. Kesällä lapsella tulee olemaan leiri joka maksaa, osan kesästä leikkikenttätoimintaa joka maksaa.

En vain ymmärrä miten ap säästään 1800 eurosta tonnin, vuokra ja bussikortti oli jotakin päälle 700€. Eikö ap syö mitään vain käykö aina ruoka-aikaan jonkun luona kylässä?[/QUOTE]

Rahaa jää laskujen jälkeen noin 1100 euroa, joskus ehkä vähemmän, joskus enemmän. Ruokakulut on 100-200 euroa kuukaudessa riippuen siitä millä tavalla ostelen. Kaikki muu jää säästöön, jota voin tosin käyttää milloin vain jos haluan ostaa jotain. Heinäkuussa ostan luultavasti television.
 
[QUOTE="Minna";26243925]Huomaa, että ap:lla ja Tuulipuvulla on samat "viisaat" geenit. En voi kuin kauhulla ajatella, että minkälaiset vanhemmat tuollaisilla ihmisillä on. Tuskin kovin älykkäitä hekään ja ap:n isän hulluus taitaa vain kertoa siitä, että on sekin "ominaisuus" periytynyt. Ei ole ap:n järjettömät pelot monen asian suhteen normaaleja. Ei kukaan normaali ihminen pelkää mennä äänestämään ja mieti, että mitä muut hänestä ajattelevat siellä äänestyspaikalla.[/QUOTE]

Miksi sinä alat haukkumaan tähän kuulumattomia henkilöitä? Kyllä saa minua haukkua ihan mielin määrin jos niin haluat tehdä, mutta jätä edes sukulaiseni rauhaan.
 
"puddighinu"
onkos täällä kommentit menneet hieman aiheesta ohi?
Varmasti perheellä on syynsä miksi eivät ole chilessä käyneet, ja miksi vanhemmat puhuvat vain toisen vanhemman äidinkieltä. Sen heikomman kielen ylläpito on kuulkaa aika työn ja tuskan takana. Meillä lapset puhuvat molempia kieliä, mutta tässä huushollissa on sen suhteen sellainen hieman natsimeininki; jos erehtyvät kotona keskenään puhumaan muuta kuin suomea niin leikki loppuu siihen...
 
[QUOTE="Minna";26243990]Käsimatkatavaroissa saa viedä lastenruokaa eli taitaa tarkoittaa ihan vauvojen ja taaperoiden soseita yms. Milläs verukkeella viet nuo koneeseen ala-asteikäiselle?

Niin voihan niitä eväitä ostaa sieltä terminaalin "halvoista" ruokapaikoista. Ja säästöä syntyy. Eiku....[/QUOTE]

Lentokoneeseen voi ottaa vaikka mitä evästä. Esimerkiksi voileipiä, jotain suolaista, omenoita, rusinoita jne. Minä en ymmärrä miten tuo kommentti omista eväistä nähtiin niin hirveänä. Lentokoneruoat ovat aina yllätyksiä, ei oikein koskaan tiedä tuleeko sieltä hyvää vai huonoa syötävää. Jos siis edes tulee, kun monilla lentoyhtiöillä ei enää automaattisesti ole ruokailua. Itse en ole oikein itselleni jaksanut tehdä mitään eväitä, kun ei lyhyellä lennolla ehdi nälkä tulla ja pidemmillä lennoilla on ollut ruokatarjoilu. Mutta minähän olen vaan se idiootti lapseton, kun ajattelisin, että banaani ja voileipä voisi olla ihan hyvä juttu lapsen kanssa lentäessä.
 
Katselin huvikseni, mitä reissu anoppilaan (eli sinne Turkkiin, jonne pääsee tosi halvalla ja helposti näiden kaksostemme mielestä) tulisi maksamaan meidän perheeltä.

1400 euroa halvimmillaan pelkät lennot.

Siihen toki lisäksi mun uusi passi ja vauvalle passi, eli 108 € ekstraa.

Kenties hintaa tulisi myös sille, että miehen pitää siirtää armeijaan menoa, ja saattaisipa kuulemma tulla joku sakkokin siitä ettei lapsia ole ilmoitettu Turkin väestörekisteriin - jos sakko tulee niin se on kuulemma parisataa euroa.

Helsinkiinkin pitäisi jotenkin päästä, bussimatkat sinne olisi about 80 euroa.

Niin ja toki taksilla pitäisi mennä linja-autoasemalle (jos ei halua raahata matkalaukkuja, pikkuvauvaa vaunuineen ja kahta isompaa lasta bussissa, kuten Akaatti ja Tuulipuku tietty tekisivät) ja tulla sieltä kotiin = 40 euroa.

Lentokentällä pitäisi syödä, jos ei vielä Helsinki-Vantaalla niin ainakin välilaskujen (2 kpl) aikana, ja kaikkihan me tiedämme miten edullista lentokentällä on.

Matkavakuutus maksaa tietysti myös, turistikohteen ulkopuolella enemmän kuin turistikohteissa (näin ainakin ennen, riskien suurenemisen takia).

Ja lentokentältä paikan päällä olisi tietysti kiva myös päästä itse anopin luo, matkaa on jotain 90 kilsaa - ja ei, sillä tavaramäärällä ei olisi mahdollista mennä edullisella lentoyhtiön servis-bussilla, vaan taksi olisi ainoa vaihtoehto, ellei joku sukulainen sitten satu omistamaan tila-autoa (eikä kyllä omista).

Turha kai sanoakaan, että paikan päällä palaa myös rahaa. Jos asuisimme sukulaisissa, mikä ehkä onnistuisi mutta ahdasta tulisi kyllä, niin asuminen ei maksaisi, mutta toki silloin veisimme oikein kunnon tuliaiset sinne suuntaan.

Kaikenlaista kivaa kotiintuomista pitäisi myös ostaa, kun kerran sinne saakka mennään.

Noin 3000 euron budjetilla tekisimme juuri ja juuri reissun. Jos haluaisimme nauttia, emmekä laskea joka senttiä, olisi summa suurempi.

Akaatti toki säästäisi 3-4 tonnia parissa kuukaudessa, mutta lapsiperhe (3 lasta), jossa on vain yksi työssäkäyvä, joka ei tienaa paljon, mutta kuitenkin sen verran ettei tukia saa, joutuisi säästämään tuota summaa hieman kauemmin. Ja onko se loppupeleissä sen arvoista? Kun puolella tuosta hinnasta tekisi jo kivan rantaloman...
Sinä voit tietenkin miettiä onko se arvoista vai ei. Teilläkin olisi ollut vuosikausia aikaa matkustaa ja ihmettelen miksei mies ole armeijaa käynyt ajallaan vaan pitkittänyt sitä vuosikausia. Taisit joskus kirjoitella, ettei lapsia ole Turkin väestörekisterissa, koska haluat minimoida kaikki riskit. Miltäköhän sinusta tuntisi jos asuisitte Turkissa ja miehesi kieltäisi lasten Suomen kansalaisuuden ja väestörekisterin?

Ja tuo 1400 euroa on todella paljon noista lennoista. Lennot saa paljon halvemmalla, ensin Istanbuliin ja sieltä sitten Itä-Turkkiin.
 
[QUOTE="mmmm";26244452]No veikkaan että niihin lapsiin ja sen perhe-elämän kustannuksiin. Teillä on hauska laskutapa: lasketaan mitä kaikkia ekstratukia lapsiperhe saa mutta ei lasketa ollenkaan lisäkuluja. Vaikka vaatteet olisi halpoja niin lapset kasvaa nopeasti ja sitten kun eivät enää käytä montaa vaatekokoa vuodessa niin kuluttavat vaatteita tehokkaasti.[/QUOTE]

Olenhan minä laskenut myös ne lisäkulut. Mutta lapsi ei todellakaan kuluta tuhansia euroja kuukaudessa, eikä välttämättä edes satoja euroja kuukaudessa.
 
Sivusta seurannut
[QUOTE="puddighinu";26247948]onkos täällä kommentit menneet hieman aiheesta ohi?
Varmasti perheellä on syynsä miksi eivät ole chilessä käyneet, ja miksi vanhemmat puhuvat vain toisen vanhemman äidinkieltä. Sen heikomman kielen ylläpito on kuulkaa aika työn ja tuskan takana. Meillä lapset puhuvat molempia kieliä, mutta tässä huushollissa on sen suhteen sellainen hieman natsimeininki; jos erehtyvät kotona keskenään puhumaan muuta kuin suomea niin leikki loppuu siihen...[/QUOTE]

Oletko lukenut ketjua alusta asti? Akaatti on - sallinen sen sanoa, A. - muokannut aloitustaan sittemmin, alkuperäinen kirjoitus kirvoitti tosiaan näin pitkän ketjun. Kannattaa lukea, mitä kaikkea täällä on kirjoitettu (jos jaksat!!), kyse ei todellakaan ole ollut pelkästään kaksikielisestä perheestä ja kielen oppimisesta.
 
Sanoo hän, joka ei tietenkään ole missään tekemisissä "hullun isänsä" tai tämän sukulaisten kanssa :xmas: ja jonka sisko ei ihan joka vuosi edes viitsi tavata ns. miestään (10 vuotta, 6 tapaamista).

Vaivannäkö vs. palkkio. Kyllä puolet halvempi ja todella paljon helpompi (suora, lyhyt lento esimerkiksi) rantaloma aika ajoin saattaa sukulaisvierailut voittaa.
Minä en koe, että minulla, Tuulipuvulla tai äidillämme olisi mitään velvollisuutta alkaa pitämään yhteyttä sukuun, josta emme tiedä mitään. Sen verran muistan, että olen ollut noin 4-vuotiaana autossa ja meidät on heitetty talvella tienlaitaan ja jätetty sinne kävelemään kahdestaan, sellaiselle melko hiljaiselle tielle, kun hän hermostui lasten ääniin. Mummoni on myös hermostunut ja "paiskannut" sellaisen arkkupakastimen sormilleni, niin etten saanut pakastimen alle jäänyttä lelua sieltä enää käsilläni otettua. Tuo oli samalla reissulla. Samoin sillä reissulla minulla oli tuomisena yksi edestä kokonaan verinen paita, mutta siitä en muista miten on tapahtunut. Muistan vaan, että naamani on ollut veressä ja olen mennyt ihan paniikkiin. Muuten en tainnut siellä yötä olla, kuin tuon yhden kerran ainoastaan. Tuon mummoni olen nähnyt noin 15-vuotiaana bingossa, kun äitini kertoi kuka oli kyseessä, mutta en kyllä enää tunnistaisi koko henkilöä. On vielä elossa kai.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26244599:
Ja nyt hyvä ihminen ei muuta kuin mieti koko tämän hulluutta hipovan ketjun aloitusta uudelleen.
Mutta siinä onkin se ero, että usein näillä kaksikulttuurisilla lapsilla on yhteys molempiin vanhempiin, muttei toisen vanhemman sukuun, vaikka se vanhempi olisi tähän omaan sukuunsa yhteydessä.
 
Sinun olisi pitänyt muotoilla otsikko toisin, olet oikeassa.

Minulla alkoi "keittää" lopullisesti, kun sisaresi kirjoitti mm. näin:

"Lomien ei tarvitse olla joka vuosi samaan aikaan. On aika outoa jos vanhemmat eivät koskaan onnistu saamaan lomaa samaan aikaan, että pääsisi esimerkiksi Chilen-matkalle.

Minä olen tässä ketjussa kirjoittanut että varmasti 2 työssäkäyvän vanhemman lapsiperheellä on varaa joskus matkustaa Chileen. Ehkä silloin joutuu tinkimään jostain muusta mutta jos matkalle haluaa niin siihen on varaa.

Oletko pöyristynyt siitäkin että ihan tavalliset lapsiperheet käyvät Thaimaan-matkoilla? Rahaa niihinkin menee. Mutta Chilen-matka on näköjään täysin ylivoimainen juttu Suomen lapsiperheille.

Lomamatkaa varten voi säästää rahaa, muusta kulutuksesta voi tinkiä jne. Kummasti rahaa monilla riittää lasten skoottereihin, 150 euron vaatteeseen, kalliisiin matkapuhelimiin mutta Chilen-matkaan on mahdotonta säästää rahaa."

Lapseton perheetön ihminen EI kertakaikkiaan VOI tulla ihmettelemään ja kummastelemaan perheellisille, joiden elämästä, taloudesta, töistä, ei tiedä yhtikäs mitään, MIKSI nämä eivät voi tehdä sitä ja tätä ja KYLLÄ on mahdollista, JOS ja JOS. Olen tämän sanonut niin monta kertaa jo, että yrittäkää nyt jo ymmärtää. Oletteko kenties samanlaisia mahdollisille työtovereillenne, joilla on lapsia, jaatteko auliisti neuvojanne heille? Vai onko tämä vain teidän nettipersoonanne?

Tuulipuvun kommentit olivat röyhkeitä, suoraan sanottuna, ja toden totta, kyllä teissä on eroa, hän taitaa olla "suorasanaisempi" kuin sinä.

Tässä vielä hänen kommenttinsa "ninnille", joka oli juuri sanonut, että hänen lapsuudessaan isällä oli hyvä työ, lapsia oli neljä, mutta rahaa matkustamiseen ei riittänyt jne. Tuulipuvun vastaus, joka oli lyhykäisyydessään todella loukkaava, tuli ninnin puolesta todella paha mieli: "Tuota en nyt oikein usko, mihin isäsi rahansa oikein käytti?"

Minä olen nyt pahoitellut, jos olen tahattomasti pahoittanut mielesi/mielenne.

Toivon teiltä nyt, että ajattelette, todellakin ajattelette, mitä olette kirjoittaneet, ja sitten kenties pyydätte anteeksi. Eikö vain?
Olen edelleenkin sitä mieltä että lapsiperhekin (jossa työssäkäyvät vanhemmat) voi säästää rahaa ja käyttää sen vaikka matkusteluun. Jos alettaisiin katsella jonkin yksittäisen lapsiperheen rahankäyttöä niin varmasti sieltä löytyisi paljonkin kaikkea turhaa mitä ilmankin pärjäisi. Tässä ketjussa on monella ollut se asenne, että ei ole mitenkään mahdollista että perhe voisi matkustella.

Kuitenkaan kukaan ei ihmettele sitä jos lapsiperheellä on vaikka 15 000 euron arvoinen auto. Ei kirjoitella että ei mitenkään voi perheellä olla varaa tuollaisiin autoihin jne.

Ninni kirjoitti että isä oli hyvätuloinen. Ehkä minulla ja ninnillä on sitten eri määritelmä hyvätuloiselle mutta minun on vaikea uskoa että hyvätuloisen isän perheessä ei koskaan olisi varaa käydä Ruotsissa, tilata jotain lehteä tms.
 
meillä on 2 lasta,kummallakin töitä ( no,itse olen tällä hetkellä ä-lomalla ) ja työtunteihin/määrään nähden mieheni ei tienaa sitä,minkä mä kokoaikaisena kk-palkkalaisena..rahat riittää elämiseen,mutta säästöön ei kauheasti jää..toki haluaisimme lähteä sukuloimaan,mutta meidän perheeltä matka maksaisi n.3500-4000 € ja paikan päällä sitten hotelli,syömiset jne..eli voisinpa veikata,että koko matkaan uppoaisi jotain 5000-5500 €.
sitten on tietenkin nämä kotimaan laskutkin maksettavana samaan aikaan..eli onnellinen olen,jos edes kerran pääsemme matkaan,mutta ilman lottovoittoa on turha edes haaveilla useampaan reissuun..mutta siskoltasihan tuonkin summan säästäminen onnistuu parissa kuukaudessa,myös silloin kun lapsiakin on ja itse on kotona.
Paljonko on teidän perheen nettotulot? Muistelen, että olet sanonut, että sinun palkkasi oli minun palkkaani parempi jo ilman lisiä. Ja muistaakseni asutte kaupungin vuokra-asunnossa, jossa ei varmaankaan kovin paljoa minun vuokraani isompi vuokra ole. Ja teitä on sentään kaksi tienaamassa ja asumiskulut suhteellisesti huomattavasti pienemmät.
 
Jep. Ja kun puhutaan lapsesta, ei aina puhuta siitä vauvasta/taaperosta jonka ruokkiminen ei vielä juurikaan maksa, jolle riittää omaksi tilaksi perhepeti, joka ei kaipaa maksullisia harrastuksia, kelle saa vaatteet kirppikseltä tai lahjoituksina tutuilta jne. Voidaan puhua myös teinistä joka syö kevyesti kaksi kertaa sen mitä äitinsä, haluaa harrastaa urheilulajia joka tulee kalliiksi, haluaa merkkivaatteita, läppärin, iPhonen yms.
Mikä pakko sille lapselle on ostaa 500 euroa maksava iPhone? :O Kyllä lapsi, se teinikin, pärjää halvemmalla puhelimella. Tuntuu, että moni on ihan sokaistunut, täytyy olla iphonet, uudet tietokoneet, merkkivaatteet jne. Ei lapselle tarvitse kaikkea ostaa kalliina.
 
Sivusta seurannut
Minä en koe, että minulla, Tuulipuvulla tai äidillämme olisi mitään velvollisuutta alkaa pitämään yhteyttä sukuun, josta emme tiedä mitään. Sen verran muistan, että olen ollut noin 4-vuotiaana autossa ja meidät on heitetty talvella tienlaitaan ja jätetty sinne kävelemään kahdestaan, sellaiselle melko hiljaiselle tielle, kun hän hermostui lasten ääniin. Mummoni on myös hermostunut ja "paiskannut" sellaisen arkkupakastimen sormilleni, niin etten saanut pakastimen alle jäänyttä lelua sieltä enää käsilläni otettua. Tuo oli samalla reissulla. Samoin sillä reissulla minulla oli tuomisena yksi edestä kokonaan verinen paita, mutta siitä en muista miten on tapahtunut. Muistan vaan, että naamani on ollut veressä ja olen mennyt ihan paniikkiin. Muuten en tainnut siellä yötä olla, kuin tuon yhden kerran ainoastaan. Tuon mummoni olen nähnyt noin 15-vuotiaana bingossa, kun äitini kertoi kuka oli kyseessä, mutta en kyllä enää tunnistaisi koko henkilöä. On vielä elossa kai.
Teillä on ollut kaikesta päätellen kurja lapsuus, olen pahoillani siitä! Ehkä senkin vuoksi olette siskosi kanssa niin erityisen "yhtä", kun ikään kuin suojelette toisianne, ja ehkä näistä kirjoituksista lopulta paistaa läpi se, että teillä on jonkinlainen kuvitelma ja toive sellaisesta ihanteellisesta perheestä, jota teillä ei ole lapsuudessanne ollut. Perhe, jossa riittää se, että on isä ja äiti ja molemmilla työt ja vähemmälläkin rahalla pärjää ja kaikki on mahdollista, kun vain niin haluaa, ja se tilanne on toinen kuin teillä ehkä oli. On ymmärrettävää haaveilla sellaisesta, kokemanne jälkeen, jopa siitä "vartioidusta kodista puutarhoineen", jonne mikään paha ei yllä.

Suomessa on tälläkin hetkellä paljon onnettomia perhetarinoita, eikä niiden tarvitse edes olla niin onnettomia, mutta rahaa ei yksinkertaisesti ole, ei siihen pieneen lomamatkaan, saati pidempi. Siksi on turha jossitella ja todeta, että "kaikissa tavallisissa perheissä (lue: työpaikat vanhemmilla) olisi mahdollista toteuttaa tietynlaisia matkoja tiettyinä ajankohtina. Ei ole. Sinun lapsuutesi jälkeen maailma on muuttunut ja karkeasti todettuna kaikki on myös kallistunut hurjasti. Pesukoneen rikkoutuminen voi olla katastrofi nelihenkiselle perheelle, ja siinä menevät kenties ne lomamatkaan säästetyt rahat.

Toivotan teille kaikkea hyvää ja ennen kaikkea avoimuutta katsoa maailmaa kärsimyksistänne huolimatta - ette ole yksin. :)
 
  • Tykkää
Reactions: Akaatti
Suhteellisesti varmaan maksaakin. Mutta määrällisesti perheellinen maksaa yleensä enemmän asumisesta ja ihan kaikesta muusta vrt. yksineläjään. Lapset kuluttavat, lapsiin uppoaa rahaa, mutta lapset eivät tienaa mitään (lapsilisät esim. kolmesta lapsesta on vissiin jotain 350 euron tienoilla, ja se ei kyllä loppupeleissä riitä mitenkään kattamaan lasten kuluja).
Moni perheellinen, jossa kaksi työssäkäyvää, maksaa suunnilleen samaa vuokraa tai jopa halvempaa, jotkut hieman kalliimpaa kuin minä.

On myös tutkittu juttu, että yksinasuvalla kuluu ruoanlaittoon suhteellisesti enemmän rahaa. Ei tietenkään kuluisi välttämättä, mutta yksin on hankalampi mitoittaa ruoat oikein ja vaatii suurempaa tarkkuutta. Esimerkiksi litran jogurttipurkki on edullisempi kuin yksittäisjogurtit, mutta yksinasuvalle voi käydä monesti niin, että moni ruoka ehtii pilaantumaan ennen kuin sen ehtii syödä.
 
[QUOTE="vieras";26247314]Etkö sinä aiemmin kertonut, että matkustitte lapsenakin, koska äidillä yksinhuoltajuudestaan huolimatta oli kyllä varaa matkoihin?[/QUOTE]

Kyllä matkustettiin, mutta ei mielestäni paljon (paitsi huvipuistoissa, joissa käytiin noin 3-5 kertaa kesässä). Minusta paljon matkustava matkustelee parin kuukauden välein.
 
Lapseton perheetön ihminen EI kertakaikkiaan VOI tulla ihmettelemään ja kummastelemaan perheellisille, joiden elämästä, taloudesta, töistä, ei tiedä yhtikäs mitään, MIKSI nämä eivät voi tehdä sitä ja tätä ja KYLLÄ on mahdollista, JOS ja JOS. Olen tämän sanonut niin monta kertaa jo, että yrittäkää nyt jo ymmärtää. Oletteko kenties samanlaisia mahdollisille työtovereillenne, joilla on lapsia, jaatteko auliisti neuvojanne heille? Vai onko tämä vain teidän nettipersoonanne?
En koskaan sanoisi samalla tavalla oikeasti ihmisillä. Ihan jo siksi, etteivät ihmiset luultavammin ymmärtäisi tätä asiaa (kuten tässäkin keskustelussa nähty), täällä on helpompi kirjoittaa nimettömänä. Uskon myös, että moni ei halua, että elävässä elämässä muut kommentoivat toisten raha-asioita. Lisäksi itse en halua liikaa tunkeutua toisten raha-asioihin. Kyllä minä mielessäni ihmettelin, että "maksoipas tuokin tosi paljon lentolipuistaan", mutta en kommentoinut siitä mitään, onnittelin vain matkasta.
 
Tuulipuvun kommentit olivat röyhkeitä, suoraan sanottuna, ja toden totta, kyllä teissä on eroa, hän taitaa olla "suorasanaisempi" kuin sinä.

Tässä vielä hänen kommenttinsa "ninnille", joka oli juuri sanonut, että hänen lapsuudessaan isällä oli hyvä työ, lapsia oli neljä, mutta rahaa matkustamiseen ei riittänyt jne. Tuulipuvun vastaus, joka oli lyhykäisyydessään todella loukkaava, tuli ninnin puolesta todella paha mieli: "Tuota en nyt oikein usko, mihin isäsi rahansa oikein käytti?"

Minä olen nyt pahoitellut, jos olen tahattomasti pahoittanut mielesi/mielenne.

Toivon teiltä nyt, että ajattelette, todellakin ajattelette, mitä olette kirjoittaneet, ja sitten kenties pyydätte anteeksi. Eikö vain?
ninni taisi myös jossain viestissään mainita, että hänen isänsä oli varakas. Uskon, että Tuulipuku vain ihmetteli aidosti sitä, miten ei sitten jäänyt rahaa ollenkaan säästöön, jos oli kerran varakas henkilö. Toisaalta eipä siinä viestissä mitään muuta kerrottu, oliko kenties velkoja tai jotain muita rahareikiä. En jaksa nyt sitä viestiä enää etsiä.
 
[QUOTE="essi";26247693]Siis unohdatko sä nyt jo ite mitä, ja mistä puhut?!
Sun palkkas tais olla sen 2200 - 2500, ja olet sanonut, että saisit 700 enempi tukia yms, jos sulla ois kaksi lasta. Eikös se tee noin 3000 kuussa!!
Vai nytkö sä sit tajuat, että et mahdollisesti tosiaan sitä palkkaa saakaan, jos olet lasten kanssa. Sitä kun on tässä useampi sivu yritetty sulle toitottaa.
Edelleenkään, 3000 euroa kk ei ole todellakaan misssään köyhyysrajalla edes niiden kahden lapsen kanssa.[/QUOTE]

Mutta laskin nuo rahat veron jälkeen. Eli se olisi sitten noin 1800 euroa + nuo tuet noin 650 euroa. Yhteensä 2450 euroa tilille. Asunnon vuokra jos olisi noin 750 euroa, jäisi 1700 euroa. Uskon, että tuo 700 euroa riittäisi kaikkiin kuukauden menoihin. Ja voisi toki käyttää enemmän jos tarvetta olisi, mutta tuo 700 euroa on mielestäni iso summa, vaikka onkin kaksi lasta tuossa mukana. Ja niistä säästörahoja voisi käyttää myös milloin vain jos tarvetta tulisi.

Kirjoitin jo aiemmin tuolla, että rahaa ei tietenkään jäisi samassa määrin säästöön jos olisi kotona lasten kanssa, kun se palkka puuttuisi. Tosin silloin tukien määrä olisi isompi, mutta jäisi silti alle tuon palkka + tuet.

Minunkaan mielestäni 3000 euroa ei ole köyhyysrajaa.
 
Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä