Mutta sitä juuri tarkoitan, että se on muovannut tämän nykyisen kulttuurin. En ole itse uskonnollinen, mutta olen elänyt tietyllä tavalla uskonnollisen elämän, siis se on kuulunut elämääni nimenomaan tapauskovaisen arjessa. Koulun ruokarukouksissa, aamunavauksissa, virsissä, kirkoissa jne. Se vaikuttaa ihmisten arkeen nytkin, vaikka ihmiset eivät arjessa sitä niin ajattelekaan.
Sitä minä juuri tarkoitin, että kristillinen uskonto on MINUN helpompi ottaa osaksi elämää, kun se on siinä jo tavallaan valmiiksi. Vaikeampi olisi laittaa lapset itselle vieraan uskonnon piiriin, kun en edes tuntisi niitä juhlapyhiä tai tapoja. En minä nyt yritäkään väittää, että nytkin kaikki ajatuksellisesti pitäisivät kristillisyyttä suuressa osassa arkeaan, ainakaan tietoisesti. Mutta kyllä meidän moraalikäsitystämmekin on vahvasti muokannut uskonto. Miksi se muuten olisi sen vertaa erilainen esimerkiksi islaminuskoisissa maissa?
Wikipedian luotettava lähde kertoo, että suomessa olisi luterilaisia 4,3miljoonaa. En tiedä pitääkö se tällä hetkellä paikkaansa, mutta jok tap voisi väittää, että suurin osa suomalaisista yhä kuuluu kirkkoon. Näin ollen on mielestäni silmien ummistamista sanoa ettei se vaikuttaisi nykypäivänäkin arkikulttuuriin. Niiden maallistenkin.