No jaa, kyllähän sen voi näinkin ajatella. Mä ajattelen niin, että kerron lapsilleni, että uskonnot ovat satuja mihin jotkut ihmiset uskovat, mutta jos he silti valitsevat uskonnon niin sitten valitsevat. Eli sanotaanko näin, että toivoisin, että lapseni ei usko, mutta hän tekee silti valinnan itse.Mut tää on just tää: monet sanoo, että lapsen pitää itse saada valita uskooko vai ei. Samat ihmiset saattaa sitten sanoa raamatun olevan satua. Mun mielestä jos ihan oikeasti uskoo lapsen oikeuteen valita itse aikanaan, pitäisi ennemmin sanoa ihmisillä olevan erilaisia ajatuksia ja uskomuksia, itse ajattelen näin ja täti ajattelee näin, sinä voit ajatella vaikka ihan uudella tavalla.
Minun pointti onkin se, että mitä ihmeen väliä sillä on, mihin lapset pienenä uskoo? Itsekin uskoin joulupukkiin, mörköihin, menninkäisiin, ihan huuhaajuttuihin, muttei vanhempani olleet jatkuvasti silti oikaisemassa käsityksiäni. Luottivat siihen, että vanhetessani tulen kyllä huomaamaan asioiden oikean laidan Miksei samaa voisi ajatella uskonnosta? Tuntuu, että aivopesusta jauhavat vanhemmat on niitä, jotka tekee uskonnon opetuksestakin sen ongelman. Kaikki tuntemani lapset ovat vanhetessaan joko jääneet kirkkoon ja menneet riparille, tai sitten eronneet koko touhusta kun ollaan tultu rippikouluikään riippumatta siitä, ovatko saaneet ala-asteella uskonnon opetusta vai olleet ET-tunneilla. Minä luotan lapseeni, kyllä hän sen oikean polun löytää sitten vanhempana, mitä haluaa kulkea.Tää on niin totta. Mutta nyt puhuttiin päiväkoti-ikäisistä. Nehän uskoo joulupukkiinkin
Kannattais laittaa ET:tä opiskelemaan. Ite olen menny mainstreamissä, mutta nyt kun opiskelen et-opeksi tajuan et sehän vasta viisas oppiaine on, ihan tavattoman hyviä sisältöjä.En.
Meillä ei kuuluta kirkkoon, koululaiset tosin käyvät tavisuskonnontunneilla, mutta mitään rukoilua ei todellakaan harrasteta enkä halua että päiväkoti-ikäisiäkään sellaiseen opetetaan.
Niinhän sitä väitetään ja sitten siellä opetellaan ulkoa Isä meidän rukous ja muut uskonnot sivuutetaan parilla oppitunnilla.Eikä tuo uskonnon opetus mitään tunnustuksellista ole.
En.
Meillä ei kuuluta kirkkoon, koululaiset tosin käyvät tavisuskonnontunneilla, mutta mitään rukoilua ei todellakaan harrasteta enkä halua että päiväkoti-ikäisiäkään sellaiseen opetetaan.
Sit kun ovat isoja saavat päättää mihin uskovat, vähän aivopesuhommaa kaikki srk kerhot ja kristillispainoitteiset pk:t.
Ei meidän juttu.
Mun mielestä tuollainen ajattelu on hassua että vanhemmat on eronneet kirkosta mutta lapsi kuuluu kirkkoon ja saa itse päättää aikuisena eroaako. Ihan sama kuin liittäisin lapsen kommunistipuolueeseen ja sais itse päättää isona haluaako siihen kuulua. Mielestäni loogisinta on olla kuulumatta mihinkään uskonnollisiin yhteisöihin ja isona sit liittyä jos kokee omaksi jutukseen.
Ei mulla mitään et:täkään vastaan ole. Itse ovat saaneet valita ja näin ei tule hyppytunteja keskelle päivää ja vanhin käynee uskonnon tunneilla vain kun ope on niin mukava =)
Eikä tuo uskonnon opetus mitään tunnustuksellista ole.
Varmasti osittain. Mutta kyllähän se melko tunnustuksellista usein on. Ei silleen, kyllä minäkin lapseni uskonnon tunnille laittaisin jos he kerran itse sitä haluavat. Mutta ET:tä pidän kyllä niin paljon hyödyllisempänä oppiaineena, sen pitäisi olla kaikille pakollista.Riippunee koulusta ja opettajasta.
Riippunee koulusta ja opettajasta.
On nuo pk:ssakin saaneet osallistua mm. joulukirkkoon yms mutta mitään päivittäistä hihhulointia ja rukoilua en haluais, enkä siis laittais mihinkään kristilliseen päiväkotiin. Ei meillä niin vakavasti ja mustavalkoisesti näihin suhtauduta ja kotona jutellaan asioista aika paljonkin. Ylempänä jo kirjoitin että ovat itse saaneet päättää kumpaa koulussa lukevat ja nyt mennään näin.Musta sulla on nyt just toi koko homma ihan hakusessa.
Miksi ne lapset ei oo voineet kuulla sitä jumalansanaa siellä päiväkodissa, mutta nyt koulussa voivat käydä kyllä jossain "tavisussantunneilla".
Siis meinaatko et siellä PK:ssa veisataan aamusta iltaan ja huudellaan hallelujah joka väliin vai mitä hä????
Vai miten se eroaa et koulussa voivat kuulla tyypistä nimeltä jeesus, mutta PK:ssa ei kyllä voi??
Mä ite ajattelin tietty ihan toiste päin ton homman.
Musta on paljon kauheempaa et jollekki vaikka 13-vuotiaalle murkulle jauhetaan shittiä jeesuksesta kuin se et mun 4-vuotias esittää joulukuvaelmassa jotain itämaan tietäjää.
Tai et ne nyt kyselee et Äiti onko enkeleitä ja mörköjä??
Kuin et ne 13-vuotiaana sit oikeesti joutusivat istumaan ja kuuntelemaan kuinka joku Jeppe-jeesus on vettein päällä käppäilly, aikuisen suusta ja et Hei ihan tosi juttu.
Musta ero on suuri ja nyt on ainakin mun lapset saaneet vaan lähi?nä niitä "hyviä" puolia kristinuskosta!
Voi luoja. Olen ottanut selvää siitäkin. Ja asiaa on mietitty ja juteltu (niin lasten kuin opejen kanssa). Itse ovat halunneet tuolla tunneilla käydä, tykkäävät ja kantavat hyviä numeroita kotiin niin käyköön.Ja tämän kaiken tiesit ennen ensimmäistäkään tuntia??
Ope on mukava ja ei oo tunnustuksellista.
Taisit ottaa selville aika paljon lapsesi oppiaineesta?
Samalla vaivalla olisit voinut selvittää mahdollisuutta et-opetukseen kenties??
Minä sanon lapsille noin, mies sanoo että raamattu on satua :/.Mut tää on just tää: monet sanoo, että lapsen pitää itse saada valita uskooko vai ei. Samat ihmiset saattaa sitten sanoa raamatun olevan satua. Mun mielestä jos ihan oikeasti uskoo lapsen oikeuteen valita itse aikanaan, pitäisi ennemmin sanoa ihmisillä olevan erilaisia ajatuksia ja uskomuksia, itse ajattelen näin ja täti ajattelee näin, sinä voit ajatella vaikka ihan uudella tavalla.
Nuoren lapsen mieltä muovaa jokainen, joka kieltää uskonnon lapseltaan. Että suo siellä, vetelä täälläOngelma on suurempi kuin ensiksi välttämättä osaa ajatella. Syy siihen on se että nuoren lapsen mieli on muovattavissa
On kaksi täysin eri asiaa perustaa opetus tieteellisiin faktoihin jotka jokainen voi tarkistaa, kuin aivopestä lapsi itse uskomaan johonkin mistä ei ole minkäänlaisia todisteita. Eli ei ole suota täällä, vetelä tosin voi olla siellä, mene ja tiedä.Nuoren lapsen mieltä muovaa jokainen, joka kieltää uskonnon lapseltaan. Että suo siellä, vetelä täällä
Laitatko lapsesi myös koraanitunnille ja hindukouluun? Käyttehän lomamatkoilla Israelissa tutkimassa juutalaisuutta? Ai ette? Kiellät siis lapseltasi uskonnot ihan samalla tavalla kuin kieltävät ne jotka eivät lastaan uskonnontunnille ja uskonnolliseen päiväkotiin laita.Nuoren lapsen mieltä muovaa jokainen, joka kieltää uskonnon lapseltaan. Että suo siellä, vetelä täällä