Uskonnoton: Voisitko laittaa lapsesi uskonnollisviritteiseen päiväkotiin?

Itse en ole uskonnoton, mutta tuttavani on. Hän laittoi seurakunnan kerhoon lapsensa, jotta lapsi oppii suomalaisen valtauskonnon ja voi tulevaisuudessa itse tehdä ratkaisunsa uskoako vaiko ei. Vanhemmat olivat eronneet kirkosta jo aiemmin koska eivät kokeneet sitä omakseen.

• Tykkää
Reactions: Pesky Pixie
"vieras"
En. En halua, että lapselleni tuputetaan uskontoa. Pieni lapsi kun ei osaa kriittisesti ajatella, vaan pitää kaikkea tätien kertomaa TOTENA. Toki saavat eri uskontoihin tutustua ja aikanaan valita oman polkunsa. Mutta kristillisissä päiväkodeissa kun ei kerrota kuin siitä yhdestä suuntauksesta.

En laittaisi kuin pakon edessä. Mielestäni mikään uskonto tai uskonnollinen ei kuulu päivähoitoon. Haluan lapselleni opetettavan yleissivistyksen nimissä raamatun sisältöä pääpiirteittäin, mutta vasta koulussa. On sekin mun mielestä vähän outoo kun mun mies ei tiennyt kuka on Juudas Iskariot, eikä mitään muutakaan raamatun henkilöitä tai tapahtumia, suunnilleen Jeesuksen lisäksi. Kuitenkin kristinusko on niin iso uskonto Suomessa ja länsimaissa, että koen näiden asioiden tietämisen tärkeäksi.

"vieras"
en laittaisi. en halua lastani aivopestävän mihinkään uskontoon. lapset saa kuulla eriuskonnoista aikanaan kun sen aika on. saavat sitten itse päättää mihin uskovat vai uskovatko mihinkään. en anna kenekää takoa lasteni pähän mitään jumalanpelkoa. mun 5-vuotiaalla ei ole vielä mitään käsitystä siitä mitä on jumala, jeesus tai raamattu

ateisti
mä taas olen ollu seurakunnan kerhossa, mutta silloin ne asiat oli vielä niiiin konkreettisia. sakkeus oli pieni mies ja kiipesi puuhun että näkisi paremmin - no aha.

pari vuotta myöhemmin sitten naapurin tädin ja mummoni uskonnollinen paatos alkoi purrakin jo. olin jo koulussa, ja riittävän iso kokemaan uskonnollisia tunteita.

Olen itse kirkosta eronnut uskonnoton. Lapseni aloittavat seurakunnan tukemassa päiväkodissa, jossa luetaan päivittäin ruokarukous. Myös pyhiin liittyviä tarinoita kerrotaan. Henkilökunta on ei-kristillistä tai ei ainakaan vahvasti uskonnollista, poikkeuksena yksi henkilö. Toiminta muuten on tavallista päiväkotitoimintaa, ja päiväkoti on pieni, suloinen, lämminhenkinen ja kodinomainen. Henkilökunta on pätevää.

En ole uskonnollisvastainen laisinkaan. En vain itse ole löytänyt uskontoa kohdalleni. Lapsuudessani kävin seurakunnan kerhossa ja päiväkodissani kerrottiin kyllä jeesustarinoita ja luettiin rukouksia, laulettiin virsiä. En ole kokenut sitä huonona. Vasta koulussa minulla oli yksi vähän ahdistava uskonnollinen opettaja.

Kiinnosti vain kuulla mitä muut miettivät.

"jep"
[QUOTE="vieras";26233600]En. En halua, että lapselleni tuputetaan uskontoa. Pieni lapsi kun ei osaa kriittisesti ajatella, vaan pitää kaikkea tätien kertomaa TOTENA. Toki saavat eri uskontoihin tutustua ja aikanaan valita oman polkunsa. Mutta kristillisissä päiväkodeissa kun ei kerrota kuin siitä yhdestä suuntauksesta.[/QUOTE]

Juurikin näin.

"Jeera"
Never! Uskovaiset ovat mielestäni hiukan sama kuin huumeidenkäyttäjät, sekaisin. Kohtuullinen uskonnonkäyttö on vielä ok, mutta enempi ei. Lapset ovat niin herkkiä imemään vaikutteita.

Mietin tuota totena näkemistä, että kyllähän se lapsi saa vaikutteita vanhemmistakin. Enhän minä voi katsoa olevani oikeassa varmasti ajatellessani, että elämä on yksi iso sattuma. Kun en minä tiedä. Mutta jos minä sanon niin, uskovat lapset sen totena samalla tapaa kuin jos joku sanoo uskovansa Raamattuun.

Lisäksi tosiaan omassakin lapsuudessani on ollut uskonnollisuutta ja uskonnottomuutta ja monenlaisia vaikutteita. Ja olen itse kuitenkin saanut miettiä asioita, päätyen tähän omanlaiseeni sekametelisoppaan.

"pop"
Voisin laittaa, mutta ei olisi ykkösvaihtoehto. Minusta tehtäväni vanhempana on avata silmät ja omaa ajattelua, valinta on sitten lapsen itsensä. Uskonto tulee Suomessa kouluissa jne melkeinpä väkisin, ellei tahdo sitten tehdä itsestään numeroa uudesta laista huolimatta.
En pidä sitä vakavana lapsen kannalta, mutta koen sen jokseenkin loukkaavana.

"Jenis"
Riippuu tilanteesta. Omat lapset ovat tavallisessa päiväkodissa, jossa kuitenkin käydään mm. joulukirkossa eikä se oo mua tai lapsia haitannut. Olen sanonut että Raamatun sadut ovat satuja kuten muidenkin satukirjojen sadut, ja jotkut uskovat niihin ja toiset eivät.

[QUOTE="Jenis";26234048]Riippuu tilanteesta. Omat lapset ovat tavallisessa päiväkodissa, jossa kuitenkin käydään mm. joulukirkossa eikä se oo mua tai lapsia haitannut. Olen sanonut että Raamatun sadut ovat satuja kuten muidenkin satukirjojen sadut, ja jotkut uskovat niihin ja toiset eivät.[/QUOTE]

Mut tää on just tää: monet sanoo, että lapsen pitää itse saada valita uskooko vai ei. Samat ihmiset saattaa sitten sanoa raamatun olevan satua. Mun mielestä jos ihan oikeasti uskoo lapsen oikeuteen valita itse aikanaan, pitäisi ennemmin sanoa ihmisillä olevan erilaisia ajatuksia ja uskomuksia, itse ajattelen näin ja täti ajattelee näin, sinä voit ajatella vaikka ihan uudella tavalla.

"vieras"
Jotenkin hauskaa, että ruokarukouksen lukeminen ja kristillisinä juhlapyhinä kristinuskoon liittyvien tarinoiden kertominen on joidenkin mielestä AIVOPESUA. Hei haloo! :D Joo, meidän lapsi on päiväkodissa, jossa on pari kertaa kuukaudessa pikkukirkko (täti käy pitämässä pyhäkoulun tapaisen) ja luetaan käsittääkseni ruokarukois. Mieheni ei kuulu kirkkoon, mutta eipä tuo ole häntä haitannut, vaikka lapsemme tuossa päiväkodissa onkin. Luottamus siihen, että lapsesta kasvaa omilla aivoillaan ajatteleva, on meidän perheessämme suuri :)

Donatella
[QUOTE="vieras";26233716]en laittaisi. en halua lastani aivopestävän mihinkään uskontoon. lapset saa kuulla eriuskonnoista aikanaan kun sen aika on. saavat sitten itse päättää mihin uskovat vai uskovatko mihinkään. en anna kenekää takoa lasteni pähän mitään jumalanpelkoa. mun 5-vuotiaalla ei ole vielä mitään käsitystä siitä mitä on jumala, jeesus tai raamattu[/QUOTE]

Ihan kuin mun suusta! Aivopesijöitä kaikki hihhulit.

Donatella
[QUOTE="vieras";26234266]Sekin varmaan riippuu mielen heikkoudesta, että kuinka "aivopestävissä" on. :)[/QUOTE]

Tää on niin totta. Mutta nyt puhuttiin päiväkoti-ikäisistä. Nehän uskoo joulupukkiinkin :D

Yhteistyössä