Leukkarit koholla jne:/

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huolissaan"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Pikkusen ot; mutta mikä noiden leukkareitten viitearvo on? Mulla on meinaan ollut ne noin vuoden 14-15 mutta lääkäri sanoo että on ne vähän koholla mut ei syytä huoleen?
(nimim. nivelsärkyinen selkärikko)

Pikkusen ot; mutta mikä noiden leukkareitten viitearvo on? Mulla on meinaan ollut ne noin vuoden 14-15 mutta lääkäri sanoo että on ne vähän koholla mut ei syytä huoleen?

Leukosyyttien viitearvot on 3.4-8.2. Toisilla ihmisillä on luonnostaan hieman koholla nuo tai jotkin muut arvot. Viitearvot kuitenkin lasketaan niin, että 95% väestöstä mahtuu niiden arvojen sisään. Eli ei tosiaan kannata hätäillä, itselläkin on esimerkiksi trombosyytit luonnostaan koholla (ovat olleet jo pitkään.)

Pelkästään leukosyyttien kohoaminen ei sinällään edes kerro mistään vakavasta, yleensä on sitten muutkin arvot vinksallaan perusverenkuvassa. Jos nyt kuitenkin olet huolissasi, niin suosittelen menemään vaikka yksityiselle puolelle otattamaan täydellisen verenkuvan, jossa on valkosolujen erittely, siitä nähdään tarkemmin miksi leukosyyttisi ovat koholla.

:) nimimerkillä "hoitsu"

Niin ja tosiaan, kun täällä osa puhuu, että leukemioissa on leukosyytit matalalla, niin itseasiassa se on kyllä niin, että ne tosiaan ovat runsaasti koholla useissa leukemiatyypeissä. Mutta siis huom, RUNSAASTI. Jo esim erilaiset tulehdukset nostavat leukosyyttiarvoja 20-30. :)

Sulle ei ole tehty lisätutkimuksia. Mun yhdelle kaverille tulossa punktioita yms. kun leukkarit ollut 15 luokkaa. Mulla kai sama edessä jos jatkuu:/
Pitänee käydä jossain yksityisellä tsekkaamassa arvot, tk ei varmaan suostu niitä katsomaan.

[QUOTE="Emma";26226787]Niin ja tosiaan, kun täällä osa puhuu, että leukemioissa on leukosyytit matalalla, niin itseasiassa se on kyllä niin, että ne tosiaan ovat runsaasti koholla useissa leukemiatyypeissä. Mutta siis huom, RUNSAASTI. Jo esim erilaiset tulehdukset nostavat leukosyyttiarvoja 20-30. :)[/QUOTE]

Mä ikävä kyllä ehdin googlata tuonkin.. osassa leukemioissa on matalat, toisissa taas korkeat. Pitää jättää asian tutkiminen vähäksi aikaa, kai

Siis koskeeko sulla oikeelle puolelle esim kun hypit? Mulla oli umppari joka ei alun mahakivun jälkeen koskenut paikallaan ollessa ollenkaan, vain kun painoi sitä tai hyppi, tulehdusarvot vähän koholla, vähän lämpöä. Ensin gynekologinen tutkimus (ultra) ja koska siinä ei mitään ilmennyt niin umpparileikkaukseen, oli paha tulehdus.

Leukkarit kohoavat ihan normaalisti esim liikunnan, stressin, raskauden, mustelmien jne takia. Tuo 12.5 on aivan normaali. Tulehduksessa nousevat reippaasti päälle 20 ja esim leukemiassa lukema on sitten jo useita kymmeniä.

Yhteistyössä