millainen paikka on porvoo?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mahdoton pulma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ihan ok, asunut 5 vuotta kaupungissa mut koko elämän pyöriny 25km säteellä ja on ns kotikaupunki. Aika sisäänpäin kääntynyt et jos ei ole valmiiksi kavereita niin voi olla haastavaa tutustua. Kaksikielisyys mun mielestä plussa, itse opin ruotsin helposti työnohessa. Enää ei asuta kun haluttiin maalle mut ihan kiva kaupunki kyllä.

Mulla on kokemusta vaan "turistikohteena" ja sanoisin että varsinkin kesällä ihana paikka. Vanhassa porvoossa paljon ihania kauppoja,hyviä ruokapaikkoja ja tunnelmallisia kahviloita. Porvoon kirkko on myös superkaunis mun mielestä.

kaunis, sisäänpäin lämpeävä. Afrikassa asuneena pidän sitä Suomen rasistisimpana paikkana, ruotsinkieliset voivat olla melko otuksia jos vaikka asioit suomenkielisenä virastossa jossa työntekijä suomenruotsalainen. Olen myös asunut melko pitkään länsirannikolla suomenruotsalaisessa kaupungissa ja ovat kuin oma rotu, paljon ystävällisempiä ja boheemimpia.

Alkuperäinen kirjoittaja asui siellä;26220583:
kaunis, sisäänpäin lämpeävä. Afrikassa asuneena pidän sitä Suomen rasistisimpana paikkana, ruotsinkieliset voivat olla melko otuksia jos vaikka asioit suomenkielisenä virastossa jossa työntekijä suomenruotsalainen. Olen myös asunut melko pitkään länsirannikolla suomenruotsalaisessa kaupungissa ja ovat kuin oma rotu, paljon ystävällisempiä ja boheemimpia.

Saaristolaiset ehkä ovat "omaa rotuaan", mutta en sanoisi, että normaalissa kanssakäymisessä huomaa kaupungilla.

Toki olen puolueellinen, enkä välttämättä tuollaista huimaisi, koska kieliongelmia ei ole.

Ahistava pikkukaupunki. Kaikki juopoista alkaen on toistaan parempia, kaupungin johtopää on perseestä ja pelaa vain omaan pussiin. Jos olet ruotsinkielinen, niin saat hyvää palvelua. Jos suomenkielinen, niin voi olla että saat palvelua. Hyvää on Helsingin läheisyys ja joki/meri. Hyvät urheilumahdollisuudet. Koulut on aikas pätevät kans.

Koulut perseestä. Paljon väkivaltaa ja kiusaamista eikä mitään mukavaa ylimääräistä ohjelmaa kun kaupungin rahat menevät turhuuksiin. Ei kuntalisää eikä hoitopaikkoja vapaana.

Koulut perseestä. Paljon väkivaltaa ja kiusaamista eikä mitään mukavaa ylimääräistä ohjelmaa kun kaupungin rahat menevät turhuuksiin. Ei kuntalisää eikä hoitopaikkoja vapaana.

10 vuotta porvoossa asuneena olen huomannut väkivallan lisääntyneen ihan hirveästi ja juoppoja on varmasti katukuvassa asukasmäärään nähden paljon. Nuorten syrjäytyminen on myös silmiinpistävä, niin suomen- kuin ruotsinkielistenkin kohdalla paitsi keskutassa niin lähiöissä.

Itse muutin Porvooseen pk-seudulta, koska porvoolainen poikaystäväni ei minun kotipaikkakunnalleni suostunut muuttamaan. Porvoo on kaunis kaupunki ja ihmiset ovat huomattavasti mukavampia ja avoimempia kuin pk-seudulla. Täällä on kuitenkin vaikea päästä sisälle piireihin varsinkin, jos on vähän hiljaisempi kuten minä. Huomasin myös, ettei nuoria parikymppisiä täällä juuri asu elleivät ole sitten hankkineet jo lapsia, joissa ovat kiinni. Itse tähtäimessäni ei todellakaan ole hankkia lapsia nuorena ilman koulutusta ja päätyä sitten loppuelämäksi kaupankassalle, joten oloni onkin ollut aika ulkopuolinen. Muunlaiset nuoret ovat muuttaneet opintojen perässä, eikä Porvoossa juuri asukaan kuin lapsiperheitä ja vanhuksia. Todella tylsä paikka nuorelle ihmisellä asua, mutta luulen, että perheelliset viihtyvät paremmin kuin hyvin. Ulkopaikkakuntalaisen työnhakua haittaa huomattavasti se, että Porvoossa toitotetaan vahvasti kaksikielisyyttä ja joka kelvollinen työpaikka vaatii sujuvaa ruotsinkielentaitoa (vaikka ei täällä kukaan suomenkielentaidoton olekaan). Itse olen kituuttanut täällä p*skaduunissa ja päättänyt palata takaisin Helsinkiin.

Kesällä kaaaunis kuin mikä, ja jouluna/talvella vanha kaupunki on kuin satumaa. Mulle se on se kauounki, missä haluan aina käydä jos on tekemisen puute, kun sinne ajaa täältä puolisen tuntia.

(Ainoa nega; siellä rumbergin pikkumyymälässä vanhassa kaupungissa on todella ynseää asiakaspalvelua, kolme kertaa siellä olen käynyt ja nyt äänestään jo jaloilla. Kuvittelenko vain, vai onko ne k*rpiä siellä tiskin takana?)

Ihan ok, asunut 5 vuotta kaupungissa mut koko elämän pyöriny 25km säteellä ja on ns kotikaupunki. Aika sisäänpäin kääntynyt et jos ei ole valmiiksi kavereita niin voi olla haastavaa tutustua. Kaksikielisyys mun mielestä plussa, itse opin ruotsin helposti työnohessa. Enää ei asuta kun haluttiin maalle mut ihan kiva kaupunki kyllä.
Täysin samaa mieltä. Olen pari viikkoa lomalla lapsuuteni kaupungissa. Kyllä on umpimielistä ja juroa porukkaa, kukaan ei hymyile tervehdi puhumattakaan että puhuisi. Kävelin juuri Joonaanmäellä ihailemassa taloja jossa työkaverini asui, vanhempi mies tuli vastaan hyvä etten kuollut hänen vihamieliseen katkeraan katseeseen. Mikä teitä Porvoolaiset vaivaa.?Asun Helsingissä ja siellä on iloista porukkaa jutellaan vaihdetaan kuulumisia( ainakin meidän talossa näin)

Kesällä kaaaunis kuin mikä, ja jouluna/talvella vanha kaupunki on kuin satumaa. Mulle se on se kauounki, missä haluan aina käydä jos on tekemisen puute, kun sinne ajaa täältä puolisen tuntia.

(Ainoa nega; siellä rumbergin pikkumyymälässä vanhassa kaupungissa on todella ynseää asiakaspalvelua, kolme kertaa siellä olen käynyt ja nyt äänestään jo jaloilla. Kuvittelenko vain, vai onko ne k*rpiä siellä tiskin takana?)
Porvoolaiset on tympeitä!!