Tänään kun tankasin auton niin kuulin:D ei että... haha

  • Viestiketjun aloittaja Venakko Milanna
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;26209134:
Jotenkin nyt oivalsin tuon Akaatin idean. Mutta siinä tosiaan tulee ottaa huomioon myös se, että sillä miehellä on myös vaatimuksia sen vaimon suuntaan. Eli jos miehen panos perheen eteen on täysi taloudellinen vastuu, tällöin miehellä on myös oikeus vaatia vaimolta tiettyä kuuliaisuutta ja täydellistä kodin hoitamiseen liittyviin asioihin sitoutumista. Eli miehen ei tarvitse siivota, ei valvoa lasten kanssa öisin, ei hoitaa lasta, ei tehdä ruokaa, ei pestä pyykkiä jne. Siinä tilanteessa tuo kuulostaa ihan reilulta. Käytännössä tämä tarkoittaa myös sitä, että naisella ei ole asiaa sinne kodin ulkopuolelle ilman lapsia tai jos on esimerkiksi pyykkiä pesemättä, joten se shoppailu ja itsensä hemmottelu kuulostaa kyllä siten hieman hankalalta.

Mutta miksi minusta tuntuu, että tätä toista puolta nämä kunnnon herrasmiehiä kunnioittavat naiset eivät ota huomioon. Pitäähän ne naisenkin tehtävät sitten ottaa vakavasti eikä niistä sovi lipsua, jos kerran mieskin uhraa koko palkkansa siihen perheen elatukseen.

Toisaalta ihan selkeä ja helppo ajatusmalli, mutta jotenkin elettynä elämänä kuulostaisi aika ankealta, että miehellä olisi aikaa, muttei rahaa omaan elämään ja naisella taas olisi rahaa, muttei aikaa omaan elämään.
Juuri tuosta onkin kyse. Nainen huolehtii kodista ja mies huolehtii rahat sen kodin ylläpitoon. =)
 
[QUOTE="vieras";26209179]Mitäh??? ei ole luonnollista että naisilla on parempi palkka, wtf?

Samapalkkaisuus on sinänsä hyvä tavoite- mutta tällä' hetkellä sekään ei toteudu vaan naisille käytännössä maksetaan tutkimusten mukaan samasta työstä vähemmän kuin miehille (suoriutumisesta en puhu8nyt mitään).[/QUOTE]

Tuossa on kirjoitusvirhe. Piti lukea "Ei ole luonnollista, että naisilla on pienempi palkka". Ja se naisen euro on tosiaan 80 snt Suomessa. :(
 
mun mielestä perhettä ja lapsia hoitaa kumpikin siinä määrin,kun se esim on mahdollista töiden perusteella..mua ahdistaisi ajatus siitä,että olisin jumissa kotona lasten kanssa,ihan vaan sen takia että mies maksaa enemmän asumis- ja elämiskuluja ja "vastapalvelukseksi" hoidan kodin ja lapset.mä tykkään käydä töissä,saan käydä yksin esim urheilemassa,kahvilla kavereiden kanssa jne..mutta toki jos koet,että paikkasi on kotona lasten kanssa niin siitä vaan.
Mä olen samaa mieltä. Mutta Akaatilla on toki oikeus omaan mielipiteeseensä, vaikka se sotisi jonkun muun mielipidettä vastaan, eikös vain?
 
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;26209224:
Ja mitenkäs se rouva muuten matkustelee, kun pitää olla lasten ja miesten käytettävissä 24/7?
Kuten jo todettua, niin voi matkustella lasten kanssa. Lapset voi jättää kotiin, jos ei mies pärjää lasten kanssa, niin voi hankkia hoitajan.

Eikä miehen tai lasten kanssa tarvitse joka sekunti olla. Kyllä voi välillä olla myös pois kotoa.
 
noooo
Ei niitä rahoja ole pakko käyttää naisen omiin menoihin jos ei halua. Mutta naisella tulisi olla tämän asian suhteen valinnanvapaus. Osallistuuko perheen menoihin vai käyttääkö rahat itseensä ilman, että sitä syyllistetään.
Itse en vain näe niitä erillisinä asioina eli mun mielestä se on rahojen käyttämistä minuun itseeni kun maksan asuntolainaa.
 
säpäle harmaana
Kuten jo todettua, niin voi matkustella lasten kanssa. Lapset voi jättää kotiin, jos ei mies pärjää lasten kanssa, niin voi hankkia hoitajan.

Eikä miehen tai lasten kanssa tarvitse joka sekunti olla. Kyllä voi välillä olla myös pois kotoa.
Niin, nimenomaan joustaa voi näissä asioissa. Miksi sitten sen palkan ja elättämisen suhteen voi olla niin ehdoton, mutta esim niille lapsille voikin hankkia hoitajan tai jopa isä voi hoitaa? Eikö se idea mene tuossa pieleen?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;26209234:
Mä olen samaa mieltä. Mutta Akaatilla on toki oikeus omaan mielipiteeseensä, vaikka se sotisi jonkun muun mielipidettä vastaan, eikös vain?
tottakai,tuo olikin mun mielipide,akaatti pitäköön omansa :) ei se mun elämää hetkauta suuntaan eikä toiseen.
 
tottakai,tuo olikin mun mielipide,akaatti pitäköön omansa :) ei se mun elämää hetkauta suuntaan eikä toiseen.
No se nyt tuli tuohon sinun tekstisi perään- koskee ihan yhtä lailla kaikkia muitakin vastakkaisia mielipiteitä tässä ketjussa.

Mutta aika hyvin aloituksesta- parin sivun jälkeen jo meksikon kautta vaatteet yltä heittäen suomen lähihistoriaan :D
Te olette hyviä :D
 
noooo
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;26209224:
Ja mitenkäs se rouva muuten matkustelee, kun pitää olla lasten ja miesten käytettävissä 24/7?
no niinpä. kun mies ei voi tehdä mitään kotitöitä niin ei vaimo voi lähteä lastenkaan kanssa reissuun, mieshän kuolisi sillä välin nälkään.
 
Kepsis
En ole. Sitä paitsi tämä minun kannattamani perhemalli on aika yleinen suuressa osassa maailmaa. Niinkin lähellä kuin Keski-Euroopassa on todettu parhaimmaksi perhemalliksi. =)

Ahaa, toki kerro miten tämä on valittu "parhaaksi"? Ketkä oli valitsemassa? Joku puolueeton tutkimus olisi ihan hieno.

Ei tarvitse kovin kummoista älyä tajuta se, että "Mies tienaa ja maksaa kaiken, nainen hoitaa kodin"-malli on patriarkaalisen yhteiskunnan tuotos jo historian alkuhämäristä. Sille ei ole mitään perustetta tänä päivänä sivistyneessä tasa-arvoon pyrkivässä yhteiskunnassa. Jokainen perhe tekee sen päätöksen itse mikä on heille paras tapa. Se onko se jotenkin "paras" on täysin perskohtainen päätös, ei ole kyse mistään kilpailusta tai "demokraattisesta äänestyksestä" kansakunnan suhteen.

Se että ruokitaan tälläistä stereotypiaa, on hyvin haitallista yksilötasolla vaikka kuinka ideologisesti se olisikin niin kiva ajatella. Näistä tämän kaltaisista arvoista usein lähtee yhteiskunnan ongelmakohdat. Suhteettomat paineet toiselle sukupuolelle elatuksen ja rahallisen pärjäämisen suhteen, kaikenlaiset mielenterveydelliset ongelmat kun odotetaan että sinun pitää toimia jollain tietyllä tavalla koska olet sukupuolta X. Luojan kiitos se henki mikä tulee tälläisestä ajattelutavasta on väistymässä ja syrjäytyy aina vain enemmän mitä enemmän tulevaisuutta kohti eletään.

Tämä asia on paljon monisyisempi kuin mitä voi tiivistää muutamaan lauseeseen. Yleensä ottaen, aika harvoin yhteiskunnan tai kulttuurin asettamat sukupuoliodotukset on positiivisia yksilötasolla. Kaikki ns. tavallisesta poikkeavat on automaattisesti yhteisöjen hampaissa sellaisissa maissa missä annetaan pelkkien perinteiden sanella se miten ihmisen kuuluu elää jos parisuhteessa haluaa olla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;26209277:
Niin, nimenomaan joustaa voi näissä asioissa. Miksi sitten sen palkan ja elättämisen suhteen voi olla niin ehdoton, mutta esim niille lapsille voikin hankkia hoitajan tai jopa isä voi hoitaa? Eikö se idea mene tuossa pieleen?
Ei siinä menee mikään pieleen jos mies on joskus lasten kanssa yksin kotona. Sehän on vain sopivaa vaihtelua. =)
 
noooo
Ei ole perhettä, mutta sopiva mies on jo katsottuna eli ei siis haastetta sen asian suhteen. Mies maksaa kaikki asumiskulut, autokulut ja jos olen työttömänä/lasten kanssa kotona (jos lapsia saan), niin saan rahaa, jolla voin käydä kaupassa ostamassa ruokaostokset, harrastamassa, ostamassa vaatteita. Ilman, että minun tarvitsee tuntea itseäni huonommaksi, koska perheenäiti tekee mielestäni erittäin arvokasta työtä kodin ja perheen eteen. Perhe voi hyvin, kun perheenjäsenet voivat hyvin.

Jos lapsia saan, niin en usko töihin meneväni, en ainakaan ennen kuin lapset ovat koulussa. Nyt menee päivästä 10 tuntia työhön. :( ja mitään ei ehdi tehdä. Ei todellakaan ole tämän arvoista. Ei jää kuin pari tuntia aikaa päivässä tehdä mitään. Lapsia jos olisi, niin päätös olisi helppo, olisin kotona pienten lasten kanssa, kun kerran heidän on hankittu.
Mun mielestä on aika epärealistista puhua näin tarkasti kaikesta kun et ole koskaan kyseisen miehen kanssa asunut ja muistaakseni nähnytkin alle 10 kertaa. Et mitenkään voi tietää miten teidän suhde toimii saman katon alla ja toimiiko edes.
 
no niinpä. kun mies ei voi tehdä mitään kotitöitä niin ei vaimo voi lähteä lastenkaan kanssa reissuun, mieshän kuolisi sillä välin nälkään.
Kyllä mies pärjää yksinkin kotona. Se on vaan niin, että normaalisti ei tarvitse, koska vaimo hoitaa ne kotiasiat. Miehen tehtävänä on huolehtia elanto taloon. Jos mies käy töissä, niin on mielestäni ihan sopivaa olettaa, että nainen huolehtii sitten, että ruoka on pöydässä kun mies tulee kotiin. On siistiä ja muutenkin hyvät olot. Mutta tietysti nainenkin voi pitää välillä lomaa, ihan yksinkin ilman miestä.
 
Kepsis
Ei siinä menee mikään pieleen jos mies on joskus lasten kanssa yksin kotona. Sehän on vain sopivaa vaihtelua. =)
Niin juuri, eli mies saa olla joskus lasten kanssa kotona, annat siihen "luvan". Mutta sinä olet se joka saa enemmän vaihtoehtoja jos kerta hyväksyt lastenhoitajan ja todennäköisesti myös muitakin helpoituksia naisen elämää kohtaan, kunhan mies vaan tienaa tarpeeksi että kaikki mukavuudet on naisen käytettävissä. Tämä on oikeasti feminismiä naamioituna vanhoilliseen "mies on mies"-ajatteluun.
 
noooo
Ei siinä menee mikään pieleen jos mies on joskus lasten kanssa yksin kotona. Sehän on vain sopivaa vaihtelua. =)
mutta eri asia sitten että suostuuko se mies olemaan niiden kanssa yksin. katsos et voi säästää kakkua ja syödä sitä yhtä aikaa. Jos haluat miehen joka vastaa täysin kaikesta elatuksesta ja sä täysin lapsista ja kodista niin kuulostaa aika epätodennäköiseltä että mies yhtäkkiä suostuisikin hoitamaan yksin lapsia vaikka viikon kun vaimo lähtee reissaamaan.
 
"vieras"
Keski-Eurooppa (Etelä-Euroopasta) nyt puhumattakaan ei välttämättä ole se, mitä kohti pitäisi pyrkiä. Pohjoismaissa ollaan tässä kohdin ehkä kehituksessä edellä. Toki jokainen saa hoitaa perhekuvionsa kuinka haluaa, meillä on onneksi varaa valita, toisin kuin monissa muissa maissa :)
Ja tosiaan, onko todettu oikeasti parhaaksi vai yleisimmäksi?
 
Ahaa, toki kerro miten tämä on valittu "parhaaksi"? Ketkä oli valitsemassa? Joku puolueeton tutkimus olisi ihan hieno.

Ei tarvitse kovin kummoista älyä tajuta se, että "Mies tienaa ja maksaa kaiken, nainen hoitaa kodin"-malli on patriarkaalisen yhteiskunnan tuotos jo historian alkuhämäristä. Sille ei ole mitään perustetta tänä päivänä sivistyneessä tasa-arvoon pyrkivässä yhteiskunnassa. Jokainen perhe tekee sen päätöksen itse mikä on heille paras tapa. Se onko se jotenkin "paras" on täysin perskohtainen päätös, ei ole kyse mistään kilpailusta tai "demokraattisesta äänestyksestä" kansakunnan suhteen.

Se että ruokitaan tälläistä stereotypiaa, on hyvin haitallista yksilötasolla vaikka kuinka ideologisesti se olisikin niin kiva ajatella. Näistä tämän kaltaisista arvoista usein lähtee yhteiskunnan ongelmakohdat. Suhteettomat paineet toiselle sukupuolelle elatuksen ja rahallisen pärjäämisen suhteen, kaikenlaiset mielenterveydelliset ongelmat kun odotetaan että sinun pitää toimia jollain tietyllä tavalla koska olet sukupuolta X. Luojan kiitos se henki mikä tulee tälläisestä ajattelutavasta on väistymässä ja syrjäytyy aina vain enemmän mitä enemmän tulevaisuutta kohti eletään.

Tämä asia on paljon monisyisempi kuin mitä voi tiivistää muutamaan lauseeseen. Yleensä ottaen, aika harvoin yhteiskunnan tai kulttuurin asettamat sukupuoliodotukset on positiivisia yksilötasolla. Kaikki ns. tavallisesta poikkeavat on automaattisesti yhteisöjen hampaissa sellaisissa maissa missä annetaan pelkkien perinteiden sanella se miten ihmisen kuuluu elää jos parisuhteessa haluaa olla.
Nykyinen perhemalli, jossa nainen on yhtä lailla miesmäinen kuin mies, on melko tuore. Silti samaan aikaan on yleistynyt moni muu asia. Juopottelevat lapset, ylipäänsä sellainen kurinpuute, ainakin itse huomaan tällaista. Ei entisaikaan tullut kuuloonkaan, että lapset eivät tottelisi vanhempiaan. Nyt tuntuu, että monet vanhemmat ovat aivan hukassa lastensa kanssa. Pakostakin alkaa miettiä sitä, onko kyse juuri tästä "tasa-arvosta". Siinä ei ole mennyt vain miehen ja naisen välinen ero, vaan myös vanhempien ja lasten. Kaiken pitää olla niin tasa-arvoista, ettei lapsille synny normaalia kunnioitusta vanhempiaan kohtaan.

Minä olen miettinyt tätä, että voiko nämä ongelmat johtua tästä. Nyt pitää lähteä ja palaan myöhemmin tänään vielä palstalle jos on jotain kommentoitavaa.
 
noooo
mutta eri asia sitten että suostuuko se mies olemaan niiden kanssa yksin. katsos et voi säästää kakkua ja syödä sitä yhtä aikaa. Jos haluat miehen joka vastaa täysin kaikesta elatuksesta ja sä täysin lapsista ja kodista niin kuulostaa aika epätodennäköiseltä että mies yhtäkkiä suostuisikin hoitamaan yksin lapsia vaikka viikon kun vaimo lähtee reissaamaan.
Ja etenkin kun täähän tarkoittaisi sitä että mies kävisi päivisin töissä JA hoitaisi ne lapset ja vaimo hurvittelisi maailmalla, jotenkin vaikeaa kuvitella sellaisen miehen tähän suostuvan, jonka mielestä naisen paikka on kotona.
 

Yhteistyössä