Raskaus ja miehen tupakointi

• Viestiketjun aloittaja "a p"
  • Ensimmäinen viesti
"a p"
Homma on sellainen että ennen raskautta itsekin tupakoin, mutta täysi stoppi tuli positiivisen raskaustestin jälkeen. Lopetus oli minulle helppoa, enkä ole lopettamisen jälkeen koskenut. Nyt alkaa jo viimeiset raskausviikot olla käsillä.

Mieheni oli myös useamman kuukauden polttamatta, mutta nyt on aloittanut uudestaan..ja minua ällöttää. En halua häntä lähelleni silloin kun haisee tupakalle ja suuteleminenkin on vastenmielistä kun toinen haisee tuhkakupille. Voin pahoin jo pelkästä hajusta. Olen ylpeä hänestä että oli pitkään polttamatta,suurimmaksi osaksi minun ja raskauden takia ja koitin kannustaa että olisi pysynytkin jatkossakin erossa. Mutta hän itse koki ettei pää kestä. Oli kiukkuinen ja ehkä jopa hieman masentuneen oloinen. Nikotiinipurkasta ei tuntunut olevan mitään apua.

En halua hänelle asiasta valittaa jatkuvasti ja olen koittanut ymmärtää. Mutta se on sitten taas meidän suhteen läheisyydestä pois, jos hän jatkaa ja on varmasti itsekin asian tiedostanut. Samalla myös pelkään että itsekin retkahdan pian vauvan syntymän jälkeen vain sen takia ettei haju ärsyttää, typerää tiedän! Aion kuitenkin imettää mahdollisimman pitkään jos on vain mahdollista, enkä todellakaan halua että vauva joutuu haistelemaan tupakalta haisevaa äitiä. Ja samasta asiasta olen miehellekin sanonut, että yrittäisi edes vauvan takia vielä.

Mutta kun lopettamisen halu pitää ihmisestä itsestään lähteä. Ja mies on varmasti tietoinen tupakoinnin vaaroista, joten niistä on turha saarnata.

"Hmmm"
Mun mielestä, jos mies todella välittää sinusta ja tulevasta vauvasta, niin se on todellakin tarpeeksi hyvä syy lopettaa se tupakointi. Vauvallekaan ei ole kiva, että tottuu siihen että isän ominaistuoksuna on tunkkainen tupakka.

"a p"
[QUOTE="Hmmm";26202775]Mun mielestä, jos mies todella välittää sinusta ja tulevasta vauvasta, niin se on todellakin tarpeeksi hyvä syy lopettaa se tupakointi. Vauvallekaan ei ole kiva, että tottuu siihen että isän ominaistuoksuna on tunkkainen tupakka.[/QUOTE]

Sitä olen hänelle yrittänyt sanoakin, mutta tuntuu ärsyyntyvän vain entisestään ja sanoo vain "joo, joo, tiedän tiedän!" ja lähtee ovet paukkuen ulos :/

.....
jos oikeasti välittäisi vauvasta, molemmat vanhemmat lopettaisivat n. 3-6 kk ennen raskauden yritystä. tupakan myrkyt vahingoittavat sukusoluja ja tuossahan ne sukusolut ovat tupakkamyrkkyjen vaikutuksesta kenties jo ehtineet vaurioitua. tupakoivilla isillä on esim. enemmän leukemiasta kärsiviä lapsia, koska syövänestogeenit vaurioituvat helposti.

"Hmmm"
"jos oikeasti välittäisi vauvasta, molemmat vanhemmat lopettaisivat n. 3-6 kk ennen raskauden yritystä. " AP ei kylläkään sanonut, onko raskaus suunniteltu. Ja ERITTÄIN hyvä että hänellä stoppasi tupakointi plussaamiseen.

Istutat AP miehen pöytään, ja sanot, että nyt puhutaan niin kuin aikuiset eikä lähdetä ovet paukkuen vetelemään ulos. Kerro huolesi, siitä että mies riskeeraa oman terveytensä. Ja sinun, ja yhteisen lapsenne terveyden. Etkä halua lapsellesi tupakanhajuista isää. Sääliksi käy kun tiedän tapauksia joissa vanhemmat aina joutuu taaperoa pidättelemään, ootas hetki, isi/äiti polttaa vielä yhden tupakin, sitten mennään...

"jeps"
jos oikeasti välittäisi vauvasta, molemmat vanhemmat lopettaisivat n. 3-6 kk ennen raskauden yritystä. tupakan myrkyt vahingoittavat sukusoluja ja tuossahan ne sukusolut ovat tupakkamyrkkyjen vaikutuksesta kenties jo ehtineet vaurioitua. tupakoivilla isillä on esim. enemmän leukemiasta kärsiviä lapsia, koska syövänestogeenit vaurioituvat helposti.
Voi ziisus.

Juu, eiköhän olla kaikki samaa mieltä, et tupakointi on pahasta ja vahingoittaa paitsi tupakoijaa, myös hänen läheisiään. Mutta eiköhän tää jeesustelu ole jo hieman myöhäistä, vai mitä luulet?

AP:lle, olet todella hienosti saanut lopetettua. Et pysty pakottamaan miestäsi lopettamaan, jos hän jo tietää kantasi. Nyt keskity siihen, ettet itse aloita uudestaan!

• Tykkää
Reactions: Heartless Bitch
"a p"
[QUOTE="Hmmm";26202820]"jos oikeasti välittäisi vauvasta, molemmat vanhemmat lopettaisivat n. 3-6 kk ennen raskauden yritystä. " AP ei kylläkään sanonut, onko raskaus suunniteltu. Ja ERITTÄIN hyvä että hänellä stoppasi tupakointi plussaamiseen.

Istutat AP miehen pöytään, ja sanot, että nyt puhutaan niin kuin aikuiset eikä lähdetä ovet paukkuen vetelemään ulos. Kerro huolesi, siitä että mies riskeeraa oman terveytensä. Ja sinun, ja yhteisen lapsenne terveyden. Etkä halua lapsellesi tupakanhajuista isää. Sääliksi käy kun tiedän tapauksia joissa vanhemmat aina joutuu taaperoa pidättelemään, ootas hetki, isi/äiti polttaa vielä yhden tupakin, sitten mennään...[/QUOTE]

Niin tosiaan raskaus ei ollut suunniteltu, erittäin iloinen yllätys toki. Mutta en tosiaan voinut asiaan varautua 3-6kk etukäteen.

Asumme rivitaloalueella ja monet naapureiden mammoista ja isistä vetelee kessua samalla kun työntävät lastenvaunuja tai katselevat taaperoiden leikkejä. Ja minua se näky surettaa :( en halua että oma lapseni joutuu samaa näkemään omilta vanhemmiltaan. Ja tosiaan kuten sanoin olen miehen kanssa asiasta koittanut puhua jo useampaan otteeseen. Hän vaan toteaa että vaikkei polttaisikaan, olisi se koko ajan mielessä joka tapauksessa ja sitten on pinna kireällä. Ja kun hänellä on pinna kireällä tiuskii minulle sitten kun ei saa polttaa :/

"Hmmm"
[QUOTE="a p";26202846]Niin tosiaan raskaus ei ollut suunniteltu, erittäin iloinen yllätys toki. Mutta en tosiaan voinut asiaan varautua 3-6kk etukäteen.

Asumme rivitaloalueella ja monet naapureiden mammoista ja isistä vetelee kessua samalla kun työntävät lastenvaunuja tai katselevat taaperoiden leikkejä. Ja minua se näky surettaa :( en halua että oma lapseni joutuu samaa näkemään omilta vanhemmiltaan. Ja tosiaan kuten sanoin olen miehen kanssa asiasta koittanut puhua jo useampaan otteeseen. Hän vaan toteaa että vaikkei polttaisikaan, olisi se koko ajan mielessä joka tapauksessa ja sitten on pinna kireällä. Ja kun hänellä on pinna kireällä tiuskii minulle sitten kun ei saa polttaa :/[/QUOTE]

Toteapa sinä puolestasi hänelle, että tupakoinnin lopettaminen on itseasiassa HYVIN pieni uhraus lapsen eteen. Jos ei sen vertaa ole valmis tekemään, niin.. Ja kyllä se pinnan kiristäminenkin helpottaa, eikä tupakka pahemmin mieleen tule, kun tarpeeksi hyvin yli pääsee. Voihan alussa käyttää vaikka jotain Nicorettea apuna?

"sondersson"
Jokin kompromissi? Esim että vähentää reippaasti ja syö purkkaa ja pesee kädet aina tupakoinnin jälkeen? Onhan aikusella ihmisellä kuitenkin oikeus polttaa niin halutessaan. Eikä se kerro mitään välittämisestä, itsekin rakastan miestäni ja lapsiani yli kaiken mutta teen silti asioita joita itse haluan.

"a p"
Mies oli tosiaan muutaman kuukauden polttamatta kun raskaaksi tulin. Nikotiinipurkkaa jauhoi, mutta ei hänen mielestään siitä ollut mitään apua.

Ensin alkoi salaa polttaa uudestaan. Eli työpäivän aikana. Ja kun minä haistoin ensimmäisen kerran hänen hengityksestään että oli polttanut päivällä, veti hän hirveät pultit. Sen jälkeen on ottanut taas tavaksi ja taitaa aski mennä parissa päivässä :/

"sondersson"
[QUOTE="Hmmm";26202859]Toteapa sinä puolestasi hänelle, että tupakoinnin lopettaminen on itseasiassa HYVIN pieni uhraus lapsen eteen. Jos ei sen vertaa ole valmis tekemään, niin.. Ja kyllä se pinnan kiristäminenkin helpottaa, eikä tupakka pahemmin mieleen tule, kun tarpeeksi hyvin yli pääsee. Voihan alussa käyttää vaikka jotain Nicorettea apuna?[/QUOTE]

Ihminen "uhraa" hyvin paljon saadessaan lapsen, mm. vapautensa. Joten ei ole paljoa vaadittu että saisi pitää ne haluamansa tupakat.

Ensinnäkin ihan mielettömän iso hatunnosto, kun lopetit seinään tupakoinnin! Se on asia, jota jaksan aina ihailla muissa ihmisissä, jos pystyy seinään lopettamaan.

Hienoa että mieskin on ainakin yrittänyt lopettaa, mutta oletteko tulleet ajatelleeksi sähkötupakkaa? Jos nikotiinipurkka ei sinällään auta, niin sähkötupakka voisi näin ollen hieman lievittää sitä tapaa, että "käsien on pakko tehdä jotain". Eli siis olisi jotain mitä imeä, ja puhaltaa savua, ja nikkispurkka hoitelisi sitten tämän nikotiinin saamisen. Sähkötupakkien makuja löytyy vaikka mihin lähtöön, eikä ne haisekaan läheskään niin pahalle mitä oikea tupakka :)

"Hmmm"
"Eikä se kerro mitään välittämisestä, itsekin rakastan miestäni ja lapsiani yli kaiken mutta teen silti asioita joita itse haluan." Jos on huoli puolison tupakoinnista, ja toinen vaan naureskelee asialle, niin onko se sitten hyvä. Ja en minäkään sietäisi pienen vauvan lähellä tupakanhajuista miestä.

"sondersson"
[QUOTE="a p";26202889]Mies oli tosiaan muutaman kuukauden polttamatta kun raskaaksi tulin. Nikotiinipurkkaa jauhoi, mutta ei hänen mielestään siitä ollut mitään apua.

Ensin alkoi salaa polttaa uudestaan. Eli työpäivän aikana. Ja kun minä haistoin ensimmäisen kerran hänen hengityksestään että oli polttanut päivällä, veti hän hirveät pultit. Sen jälkeen on ottanut taas tavaksi ja taitaa aski mennä parissa päivässä :/[/QUOTE]

Tupakoinnissa on kyse paljon enempi tapariippuvuudesta kuin nikotiiniriippuvuudesta, siksi lopettaminen on vaikeaa. Varsinkin jos töissä muut polttaa ja on ollut tapana käydä kavereitten kanssa tupakkatauolla niin se on ihan älyttömän vaikeaa. Yritä ymmärtää sitä ukkoasi.

"Hmmm"
[QUOTE="sondersson";26202891]Ihminen "uhraa" hyvin paljon saadessaan lapsen, mm. vapautensa. Joten ei ole paljoa vaadittu että saisi pitää ne haluamansa tupakat.[/QUOTE]

Mun mielestä kuitenkaan kenenkään ei tarvitse katsoa sitä että puoliso ja perheenisä myrkyttää itseään ja löyhkää röökille päivät pitkät. Pistäisin ukon koville, että kumpi on tärkeämpi, rakas ja vauva vai ne hemmetin syöpäkääryleet. Potkisin persuuksille tällä tavoin.

"a p"
[QUOTE="sondersson";26202883]Jokin kompromissi? Esim että vähentää reippaasti ja syö purkkaa ja pesee kädet aina tupakoinnin jälkeen? Onhan aikusella ihmisellä kuitenkin oikeus polttaa niin halutessaan. Eikä se kerro mitään välittämisestä, itsekin rakastan miestäni ja lapsiani yli kaiken mutta teen silti asioita joita itse haluan.[/QUOTE]

Niinpä, aikuisella on oikeus päättää omasta terveytensä vaarantamisesta. Teinhän itsekin aikoinaan niin. Tiedän myöskin etten voi häntä pakottaa lopettamaan tai vähentämään. Samalla hän kuitenkin joutuu hyväksymään sen tosiasian, etten viihdy hänen lähellään silloin kun haisee tupakalle ja se sitten taas vaikuttaa niinkin pitkälle kuin meidän seksielämään ja läheisyyteen muutenkin :/ enhän minäkään voi pakottaa itseäni suutelemaan ihmistä joka haisee vastenmieliseltä...

"sondersson"
[QUOTE="Hmmm";26202894]"Eikä se kerro mitään välittämisestä, itsekin rakastan miestäni ja lapsiani yli kaiken mutta teen silti asioita joita itse haluan." Jos on huoli puolison tupakoinnista, ja toinen vaan naureskelee asialle, niin onko se sitten hyvä. Ja en minäkään sietäisi pienen vauvan lähellä tupakanhajuista miestä.[/QUOTE]

No miksi siitä pitää olla joku ihmeen huoli? Jos mies vaikka polttaisi lähinnä töissä ja jos kotona polttaa niin pesee kädet sun muut ja ottaa purkan tupakan jälkeen niin eipä tuo vauvaa haittaa. Eikä äitiäkään jos voi vähän nipotustaan vähentää.

"a p"
Ensinnäkin ihan mielettömän iso hatunnosto, kun lopetit seinään tupakoinnin! Se on asia, jota jaksan aina ihailla muissa ihmisissä, jos pystyy seinään lopettamaan.

Hienoa että mieskin on ainakin yrittänyt lopettaa, mutta oletteko tulleet ajatelleeksi sähkötupakkaa? Jos nikotiinipurkka ei sinällään auta, niin sähkötupakka voisi näin ollen hieman lievittää sitä tapaa, että "käsien on pakko tehdä jotain". Eli siis olisi jotain mitä imeä, ja puhaltaa savua, ja nikkispurkka hoitelisi sitten tämän nikotiinin saamisen. Sähkötupakkien makuja löytyy vaikka mihin lähtöön, eikä ne haisekaan läheskään niin pahalle mitä oikea tupakka :)

Sähkötupakkaa voisin tosiaan hänelle ehdottaa. Kiitos! :)

Mä tupakoitsijana varmaan kiukustuisin enemmän jos mua alettas uhkailemaan, että joko minä tai tupakka. Sais sitten mennä koko puoliso jos tuolle linjalle lähtee.

Hienoa että olet itse pystynyt lopettamaan ja miehesikin oli muutaman kuukauden polttamatta :) Itselleni ne pari kuukautta lopettamisen kanssa ovat olleet melko helppoja, mutta sitten olen aina retkahtanut. Ei pää kestä.

Ja näille jeesustelijoille.. Juu en varmaan rakasta sitten lastani enkä välitä hänestä, koska tupakoin :LOL:

"sondersson"
[QUOTE="Hmmm";26202900]Mun mielestä kuitenkaan kenenkään ei tarvitse katsoa sitä että puoliso ja perheenisä myrkyttää itseään ja löyhkää röökille päivät pitkät. Pistäisin ukon koville, että kumpi on tärkeämpi, rakas ja vauva vai ne hemmetin syöpäkääryleet. Potkisin persuuksille tällä tavoin.[/QUOTE]

Saako sun mies myös vaatia sua jättämään sun omat jutut mitä pidät tärkeinä? Ei parisuhde onnistu ilman kompromisseja. Ja vauvalle on varmasti tärkeämpää vanhempien toimiva parisuhde kuin isän tupakointi.

"Hmmm"
[QUOTE="sondersson";26202909]No miksi siitä pitää olla joku ihmeen huoli? Jos mies vaikka polttaisi lähinnä töissä ja jos kotona polttaa niin pesee kädet sun muut ja ottaa purkan tupakan jälkeen niin eipä tuo vauvaa haittaa. Eikä äitiäkään jos voi vähän nipotustaan vähentää.[/QUOTE]

Mulla kyllä olisi huoli siitä jos mies polttaisi tupakkaa. Isäni poltti tupakkaa 25v ja keuhkosyöpään kuoli 44-vuotiaana. Eikä edes polttanut mitään hirvittäviä määriä. Kyllä minä ainakin haluan että puolisoni pysyy terveenä eikä tervaa keuhkoja. Ja edelleen, kyllä ne vaatteet tupakalle haisee. Tupakoitsija itse ei sitä huomaa, kun on tottunut, mutta kun tupakoimaton tulee siihen niin kyllä siinä hiuksissa ja iholla ja joka paikassa on niin piintyny röökin lemu että hyi helvata.

Mun vanhemmat tupakoi kun olin lapsi, eikä mulle oikeasti ole jäänyt siitä mitään traumoja. Mun äitikin kauhistelee, että mun lapsi joutuu haisteleen tupakansavua. Paskat se siitä tajua.. itse en ainakaan muista että meillä olis mikään tupakka haissut, vaikka joskus polttivat sisällä. Ja sitäkin olen joutunut kysymään missä polttivat, kun en edes muista. Se vanhempien tupakointi kun on ollut yhtä tavallista kuin paskalla käynti, niin ei sitä ole lapsena edes ajatellut.

"Hmmm"
"Ja näille jeesustelijoille.. Juu en varmaan rakasta sitten lastani enkä välitä hänestä, koska tupakoin" <-- Ei se sitä tarkoita, mutta oikeasti lähestulkoon kaikilla tupakoitsijoiden lapsilla, on huoli, että isälle tai äidille käy jotain koska he polttavat, että tulee joku sairaus tms. Ja eivät tykkää siitä että aikuinen polttaa. Edelleenkin tupakoitsijatkin haisevatkin pahalle. Kiva sellaista pienellä lapsella haistella.

Ja terve parisuhde kyllä toimii, vaikka tupakoinnin lopettaisikin. Se ei ihan oikeasti ole niin paljon pyydetty.

"sondersson"
[QUOTE="a p";26202904]Niinpä, aikuisella on oikeus päättää omasta terveytensä vaarantamisesta. Teinhän itsekin aikoinaan niin. Tiedän myöskin etten voi häntä pakottaa lopettamaan tai vähentämään. Samalla hän kuitenkin joutuu hyväksymään sen tosiasian, etten viihdy hänen lähellään silloin kun haisee tupakalle ja se sitten taas vaikuttaa niinkin pitkälle kuin meidän seksielämään ja läheisyyteen muutenkin :/ enhän minäkään voi pakottaa itseäni suutelemaan ihmistä joka haisee vastenmieliseltä...[/QUOTE]

Sinä voit PYYTÄÄ häntä vähentämään sopien että kumpikin tulee vastaan tässä asiassa. Kannattais ihan joka asiassa opetella tekemään näin (jos vauva on sulle tärkeä, näin voidaan sanoa tähänkin.)

jätä se sika
Kyllähän miehen nyt TÄYTYY lopettaa tupakointi kun sinäkin lopetit, imettääkin miehen täytyy ja työssäköynti on vaan tekosyy ettei voi valvoa öitä ja hoitaa lastaan että äiti saa nukuttua

Yhteistyössä