perhetyöntekijä ehdotti että laitettaisiin lapsi päiväkotiin.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hansu.89
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
ei päiväkotiin vaan pph hellään huomaan. Sen 2pv viikossa saa menettämättä kodinhoidon tukea. Otat vastaan tarjotun tuen. Kannattaa kertoa hoitajalle rehellisesti miksi lapsi näin hoidossa.
Yhteistyö hoitajan/perhetyöntekijän ja äidin välillä antoisinta kun puhutaan avoimesti.

[QUOTE="Vieras";26153530]Samoin![/QUOTE]

Jos neuvolasta minullä tälläistä tarjotaan niin otan sitä vastaan. Ei kai sitä edes tarjottaisi jos ei resurssit riittäisi. Ja jokaisella neuvola käynnillä kyselee mun vointia ja vaikka sanoisin että jaksan hyvin niin silti kysyy aina käykö perhetyöntekijä meillä ja onko tarvetta muulle. Tällä seudulla kai sitten välitetään lapsiperheiden hyvinvoinnista.

Hienoa tosiaankin, että apua ja juttukaveria voi saada ilman että asiat ovat jo täysin pielessä ja lapset hätää kärsimässä. Näin sen pitäisi ollakin, ennaltaehkäisevää työtä parhaimmillaan! Ja halvemmaksikin tulisi.

kunnissa erilaisia käytäntöjä jo resurssien puitteissa. Täällä aina perhetyöntekijän käynti kotona vaatii lastensuojeluilmoituksen.

Sekin vaihtelee mitä ne tekevät ja mitä eivät. Pitkälti on myös kiinni ptt motivaatiosta ja kiinnostuksesta eri asioihin.

Joissain paikoissa ollaan tarkkoja ja jämttejä toisissa hyvinkin lojaaleja.
Ennen kaikkea niihin kannattaa pitää hyvät avoimet välin. Silloin itse saa parhaimman hyödyn eikä leimaudu hankalaksi asiakkaaksi turhan päiten.

[QUOTE="äiti";26153648]kunnissa erilaisia käytäntöjä jo resurssien puitteissa. Täällä aina perhetyöntekijän käynti kotona vaatii lastensuojeluilmoituksen.

Sekin vaihtelee mitä ne tekevät ja mitä eivät. Pitkälti on myös kiinni ptt motivaatiosta ja kiinnostuksesta eri asioihin.

Joissain paikoissa ollaan tarkkoja ja jämttejä toisissa hyvinkin lojaaleja.
Ennen kaikkea niihin kannattaa pitää hyvät avoimet välin. Silloin itse saa parhaimman hyödyn eikä leimaudu hankalaksi asiakkaaksi turhan päiten.[/QUOTE]

Meilläkin ptt sanoi ettei tee puolesta mitään, mutta jos on tilanne ettei itse ole saanut nukkua ja tuntuu ettei jaksa vauvan kanssa hänelle voi soittaa aamulla ja hän tulee ja vie vauvan ulos. Ja näin pari kertaa teinkin ja hän pääsi miltei heti tulemaan. Mulla on aina ollut sellainen asenne että meille saa tulla ihan kuka tahansa (siis ammattilainen) vaikka tulisi kyttäämään tekemisiämme, koska meillä ei ole mitään salattavaa, jos siitä käynnistä on apua meille ja lapsille.

Tätä päivähoito asiaa mietin lapsen kannalta, koska ei ole kyse siitä ettenkö itse jaksa, vaan onko siitä lapselleni hyötyä? Kavereita, ohjattua toimintaa. Vai enemmän haittaa?

Jos neuvolasta minullä tälläistä tarjotaan niin otan sitä vastaan. Ei kai sitä edes tarjottaisi jos ei resurssit riittäisi. Ja jokaisella neuvola käynnillä kyselee mun vointia ja vaikka sanoisin että jaksan hyvin niin silti kysyy aina käykö perhetyöntekijä meillä ja onko tarvetta muulle. Tällä seudulla kai sitten välitetään lapsiperheiden hyvinvoinnista.

Asut kylllä oikeassa kunnassa! Olet todella onnekas, itse olisin halunnut hieman apua arkeen varsinkin kuopuksen vauva-aikana, mutta täällä perhetyöntekijät on ihan täystyöllistettyjä, eikä sellaista voi saada tavalliseen perheeseen.
Olisin halunnut kanssa keskustelukaverin ja jonkun, joka joskus veisi isommat lapset hetkeksi ulos, että olisin saanut nukkua päiväunet vauvan kanssa. Olin todella puhki välillä, mutta onneksi mitään ei sattunut.

Ei siitä ole haittaa lapsellesi, vaan 2 aamupäivää. Ulkoilevat ja leikkivät ja ruokailevat. Muuta siihen ei mahdu.
Ohjattua toimintaa ei ole noin pienille ainakaan pph luona. Annetaan pienen olla pieni. Leikki on lapsen työ. Sosiaaliset taidot kasvaa hoidossa ja oppii ottamaan huomioon muitakin.
Oppii odottamaan vuoroaan ja selkeä päivärytmi.

Lainaus Alkuperäinen kirjoittaja Anatolia;26151778)

Lisäksi pikkuriikkisen kritisoin sitä, että yhteiskunnan rahoilla kustannetaan muuten vaan, huvin vuoksi, juttuseuraa jollekin hyvin pärjäävälle äidille...se ei vaan kuulosta oikealta.

[QUOTE="Vieras";26153530]Samoin![/QUOTE]

Niin, että pitäis vissiin odottaa siihen saakka kunnes asiat todella on huonosti- että lapsille jo aiheutettu vaaratilanteita tai traumoja, oma jaksaminen vedetty niin pitkälle että menee hyvä tovi ennenkuin toivutaan. Tai pahimmassa tapauksessa lahdataan koko sakki kun napsahtaa. Kotiäidit ei mitään tykyä kaipaa...

• Tykkää
Reactions: Hansu.89
No jopas on kommentteja tässä ketjussa, katkeriakin sanoisinkos. Musta on todella hienoa, että on kuntia ja kaupunkeja, joissa on panostettu neuvolan kautta saatavaan ilmaiseen/edulliseen ENNAKOIVAAN perhetyöhön. Sillähän sitä säästetään, ettei pääse tulemaan mitään isompia ongelmia! Minullekin on tarjottu tuota mahdollisuutta ja aion sitä käyttää synnytyksen jälkeen. Ja olemme pärjäävä, itseemme luottava perhe, jolla ei ole minkään tason ongelmia.

[QUOTE="Monna";26153845]No jopas on kommentteja tässä ketjussa, katkeriakin sanoisinkos. Musta on todella hienoa, että on kuntia ja kaupunkeja, joissa on panostettu neuvolan kautta saatavaan ilmaiseen/edulliseen ENNAKOIVAAN perhetyöhön. Sillähän sitä säästetään, ettei pääse tulemaan mitään isompia ongelmia! Minullekin on tarjottu tuota mahdollisuutta ja aion sitä käyttää synnytyksen jälkeen. Ja olemme pärjäävä, itseemme luottava perhe, jolla ei ole minkään tason ongelmia.[/QUOTE]

Juurikin näin! On viisasta, oman, yhteiskunnan ja valtion kukkaron hyvinvoinnin, siis todella viisasta pyytää apua. Ällöttäviä nämä vihjailut että olet jotenkin epäkelpo jos ei sinulla ole joka tarkoitukseen sydänystävää tai kohtaat vanhemmuudessa tilanteita joihin tarvitset apua. Maailma olisi paljon parempi paikka jos kaikki toimisivat kuten ap.

Ihme juttua myös nämä päiväkotien työntekijät, jotka kirjoittavat ettei sinne lastansa kannata laittaa. Siis ymmärrän pointin, mutta kai ap nyt voi käydä katsomassa tilanteen ja kokeilla.

Tuotahan se on ihan jokaiselle, vanhemmuus :). Ihan aina...esikoisen kasvaessa tulee aina vaan uusia juttuja.

Luota itseesi, kyllä sinä osaat ja pärjäät. Ja miettikää tätä päiväkotiasiaa miehesi kanssa: jos teistä tuntuu siltä, että se ei ole tarpeen, niin ei se silloin ole tarpeen vielä.

Kun ei tilanteesta tiedä enempää, niin on varmasti parasta, että ap. juttelee tästä asiasta perhetyöntekijän ja miehensä kanssa ja he yhdessä päättävät mikä on ap. lapselle parasta.

En usko että yksikään perhesurma olisi estetty perhetyöntekijällä. Sairaita ovat murhaajat päästään, eikä virikehoidotkaan paljoa asioita muuttaisi.

Pitääkö niitä lapsia puskea enemmän kun jaksaa hoitaa?

[QUOTE="Vieras";26153986]En usko että yksikään perhesurma olisi estetty perhetyöntekijällä. Sairaita ovat murhaajat päästään, eikä virikehoidotkaan paljoa asioita muuttaisi.

Pitääkö niitä lapsia puskea enemmän kun jaksaa hoitaa?[/QUOTE]

Jos osaat lukea niin ei ole kyse minun jaksamisesta.

Taas tätä persetyöntekijöiden logiikkaa. Just joo. Vai virikehoitoon 2-v. Huoh, mitä ihmeen virikettä se tarvitsee jostain hälyisestä päiväkodista, jossa luultavasti toiset muksii pienempiään. Älä laita, pidä pieni lapsesi mukana sinun ja vauvan touhuissa. Se on parasta virikettä esikoiselle :) Perhetyöntekijöiden ehdotuksille en antaisi paljon painoarvoa, heillä on harvoin maalaisjärki tallella muusta järjestä puhumattakaan.

[QUOTE="vieras";26151615]Miksi pitää noin nuorena pukata niitä lapsia toinen toisen perään jos ei edes suoriudu siitä ensimmäisestä? Vai mihin te sitä perhetyöntekijää muuten tarvitsisitte. Muutenkaan lapsia ei pitäisi päiväkotiin laittaa vain siksi, ettei jaksa molempia hoitaa. Jos ei jaksa kahta lasta, niin sitten ei pidä kahta tehdä.[/QUOTE]

Silmääni nyt pistää hieman tuo ap:n iän esille ottaminen, sillä mielestäni ikä ei välttämättä ole se ratkaisevin kysymys tämän asian suhteen.

Itse olen myös -89 syntynyt, avopuolisoni vuotta vanhempi, ja meillä kaksi lasta vuoden ikäerolla. Hyvin on mennyt. :)

Sen sijaan tiedän itseäni useita vuosia iäkkäämpiä vanhempia, joilla taas on jos minkälaista ongelmaa niin arjen pyörittämisen, kuin monen muunkin asian suhteen. Tämä ei siis varsinaisesti liene ikäkysymys, vai kuinka...?

Eikös perhetyöntekijä toimi myös ongelmien ennaltaehkäisijänä? Ainakin näin olen ymmärtänyt... Eikö siis ole hyvä, että ottavat perhetyöntekijältä apua jo ennen, kuin niitä ongelmia tosissaan ehtii syntyä...?

• Tykkää
Reactions: Hansu.89
Vaikka olen ollut 2v äiti, niin kaikki on uutta kun lapsi kasvaa ja tulee uusia juttuja, niin hyvässä kuin pahassakin. Eivät kaikki ole samanlaisia, mä tarvitsin perhetyöntekiää silloin kun esikoinen oli vauva ja olin paljon yksin hänen kanssaan, hän nukkui huonosti ja päivisin ei juuri lainkaan, silloin perhetyöntekiä kävi viemässä vauvaa ulos että sain nukkua. Sitten kun asiat alkoivat helpottaa ja lapsi kasvoi, sovittiin että jatketaan hänen käymistään aina silloin kun minä haluan. Monet eivät halua mitään apua vaikka asiat olisivat kuinka huonosti. Minä olen erilainen ja minulle se on tärkeää että tiedän että on joku ihminen kenelle voin soittaa jos minulla on asioita joista haluan puhua.

Sinä olet fiksu, kun osaat ottaa apua vastaan. Mitä tämä nillitys täällä on ap:ta vastaan? Eikö ennaltaehkäisevä apu ole sitä parasta? Kukaan meistä ei ole täydellinen, ei edes nämä "ajatus", anatolia ym joiden pitää päästä vihjailemaan ja kiillottamaan omaa sädekehäänsä.
Laita virikehoitoon esikoinen jos siltä tuntuu. Vain sinä tiedät tarviiko 2 vuotiaasi (ja sinä)sitä vai ei.

[QUOTE="heh";26154090]Taas tätä persetyöntekijöiden logiikkaa. Just joo. Vai virikehoitoon 2-v. Huoh, mitä ihmeen virikettä se tarvitsee jostain hälyisestä päiväkodista, jossa luultavasti toiset muksii pienempiään. Älä laita, pidä pieni lapsesi mukana sinun ja vauvan touhuissa. Se on parasta virikettä esikoiselle :) Perhetyöntekijöiden ehdotuksille en antaisi paljon painoarvoa, heillä on harvoin maalaisjärki tallella muusta järjestä puhumattakaan.[/QUOTE]

No tää nyt ei sinänsä liity ketjuun, mutta meidän 2,5v todellakin nauttii muiden lasten seurasta. En tietenkään tiedä millaisia lapsia sinulla on.

[QUOTE="huh huh";26154174]Sinä olet fiksu, kun osaat ottaa apua vastaan. Mitä tämä nillitys täällä on ap:ta vastaan? Eikö ennaltaehkäisevä apu ole sitä parasta? Kukaan meistä ei ole täydellinen, ei edes nämä "ajatus", anatolia ym joiden pitää päästä vihjailemaan ja kiillottamaan omaa sädekehäänsä.
Laita virikehoitoon esikoinen jos siltä tuntuu. Vain sinä tiedät tarviiko 2 vuotiaasi (ja sinä)sitä vai ei.[/QUOTE]

Sitä, että jos niitä lapsia tekee, pitää ne jaksaa itse hoitaakin. Köyhät ja tyhmät tekee paljon lapsia, vaan tekemisen ilosta kai? Ei ne perhetyöntekijät ilmaisia ole, vaikkei nämä luuserit niistä itse joudu maksamaankaan.

[QUOTE="Vieras";26154193]Sitä, että jos niitä lapsia tekee, pitää ne jaksaa itse hoitaakin. Köyhät ja tyhmät tekee paljon lapsia, vaan tekemisen ilosta kai? Ei ne perhetyöntekijät ilmaisia ole, vaikkei nämä luuserit niistä itse joudu maksamaankaan.[/QUOTE]

Kuulut sitten siihen tyhmät -kategoriaan? Joskus kannattaa ajatella pikkuisen pidemmälle (kuin se oma nenä).

Mahtavaa, että jossain vielä tuetaan lapsiperheitä tuollain! Lukekaapa tämä artikkeli ja miettikää, kannattaako tukea lapsiperheitä vai ei. Liekö halvempaa tarjota kunnan apua varhaisessa vaiheessa kuin ostaa sijoituspaikkoja suurilta yrityksiltä...

http://www.kansanuutiset.fi/uutiset/kotimaa/2216173/lasten-huostaanotoista-tulossa-megaluokan-bisnes

Tiesittekö, että joillain paikkakunnilla neuvolan työntekijät saavat sapiskaa johdolta, jos käyttävät ns. tavalliseen perheeseen liian pitkän tapaamisajan. Siinä tehdään kyllä niin väärin. Eihän asiakkaan ja neuvolan välille synny luottamussuhdetta, jos tapaamiset ovat lyhyitä ja huonolla tuurilla joka kerta eri työntekijä. Kuka sitä silloin alkaisi avautua kodin mahdollisista ongelmista?

Naurettavia myös nämä "mitä teet liian monta lasta" -kommentit. Tainnut unohtua joltakin, että se "liian mones" saattaa vaikka olla sairas tai perheen elämässä tapahtuu jotain muuta äkillistä, mikä laittaa jaksamisen koetukselle.

Hienoa ap. että otat jutteluapua vastaan. Meillä onneksi neuvola ehtii jutella monia asioita neuvolakäyntien ohessa. Aina on voinut kysyä kasvatukseen liittyviä juttuja sieltä nyt kun isompikin on kotihoidossa. Itselläni on useita ystäviä, mutta ei heidän kanssaan aina jaksa lapsista jauhaa ja ammattilaisen mielipide on yleensä mukava kuulla myös. Ottaisin mieluusti myös muunlaista apua vastaan kunnalta mieheni työmatkojen ajaksi. Onneksi äitini ja ystäväni ovat tähän asti pystyneet auttamaan minua. Minun ei tarvitse todistaa mitään muille ja esittää superäitiä, joka jaksaa mitä vain!

Alkuperäinen kirjoittaja Liekö ikäkysymys?;26154132:
Eikös perhetyöntekijä toimi myös ongelmien ennaltaehkäisijänä? Ainakin näin olen ymmärtänyt... Eikö siis ole hyvä, että ottavat perhetyöntekijältä apua jo ennen, kuin niitä ongelmia tosissaan ehtii syntyä...?

Ennaltaehkäisy on aina hyvä (paras!) tapa toimia.

Mä jotenkin vaan vierastan ajatusta, että ongelmia olisi väkisinkin edessä. Ja sellaisen käsityksen siis saan, jos kyse on siitä, että itsekseenkin tosi hyvin pärjäävässä perheessä, jossa ei ole ongelmia (siis vaikka jaksamisen, alkoholin, väkivallan, tms suhteen) käy ennaltaehkäisevästi perhetyöntekijä. Mitä se siis ennaltaehkäisee, jos ei ole mitään ennaltaehkäistävää? Kuka tahansa voi kuitenkin vaikka väsyä joten periaatteessa ennaltaehkäisevästi pitäisi käydä joka lapsiperheessä.

Mutta joo, myönnän että mulla on vähän väärä käsitys asiasta. Täällä kun on tottunut siihen, että vain ls-asiakkaat saa perhetyöntekijän, ja muuten sellaista ei voi saada vaikka pyytäisi. Jos ja kun joissain kunnissa voi saada perhetyöntekijän ihan ns. muuten vaan, vaikka lapsenvahdiksi sillä aikaa kun käy kaupassa, niin se on aika hieno palvelu. Vaikken itse haluaisikaan sellaista ottaa vastaan (kun en tarvitse).

Virikehoidon suhteen olen edelleen sitä mieltä, että vanhemmat päättäköön. Ei se ole perhetyöntekijän asia, kun perhe on kerran ihan omillaan pärjäävä. Enkä näe järkeä aloittaa hoitoa nyt, juuri ennen kesälomia (eli varahoitoa, sijaisia, erikoisjärjestelyjä), elokuussa lienee parempi aika.

kylläpä haiskahtaa katkeruus täällä! niin hoitopaikoista kuin perhetyöntekijöiden ajasta! millä tasolla nuo asiat on teiltä jollain tavalla pois?! naurettavaa typeryyttä taas..

Tätä päivähoito asiaa mietin lapsen kannalta, koska ei ole kyse siitä ettenkö itse jaksa, vaan onko siitä lapselleni hyötyä? Kavereita, ohjattua toimintaa. Vai enemmän haittaa?

Onko lapsella kavereita? Ei niitä tarvikse erikseen mennä päiväkodista hakemaan, jos lapsi näkee muita lapsia silloin tällöin muutenkin :) Ja ohjattu toiminta... voin sanoa, ettei se mitään niin spesiaalia ole, etteikö sitä voisi tarjota kotona. Kai te kotonakin joskus esimerkiksi askartelette, tanssitte tai jumppaatte, luette satuja tmv. mistä nyt lapsi tykkää :) Noin pienelle riittää kyllä pääasiallisesti aktiviteetiksi se mitä kotona sattuu olemaan tarjolla (kotitöihin osallistuminen jos lasta kiinnostaa). Päiväkodissa työskennelleenä voin sanoa, ettei siellä jatkuvasti ole mitään ohjattua toimintaa, vaan lapset saavat enimmäkseen leikkiä omiaan sisällä ja ulkona, ja välillä on joku satu-musiikki- tai askarteluhetki jne.

Ei noin lyhyestä hoidosta varmaan olisi mitään haittaakaan, mutta en usko että siitä olisi hyötyäkään, kun et oman jaksamisenkaan takia olisi lasta hoitoon laittamassa.

Yhteistyössä