Alkuperäinen kirjoittaja Liekö ikäkysymys?;26154132:
Eikös perhetyöntekijä toimi myös ongelmien ennaltaehkäisijänä? Ainakin näin olen ymmärtänyt... Eikö siis ole hyvä, että ottavat perhetyöntekijältä apua jo ennen, kuin niitä ongelmia tosissaan ehtii syntyä...?
Ennaltaehkäisy on aina hyvä (paras!) tapa toimia.
Mä jotenkin vaan vierastan ajatusta, että ongelmia olisi väkisinkin edessä. Ja sellaisen käsityksen siis saan, jos kyse on siitä, että itsekseenkin tosi hyvin pärjäävässä perheessä, jossa ei ole ongelmia (siis vaikka jaksamisen, alkoholin, väkivallan, tms suhteen) käy
ennaltaehkäisevästi perhetyöntekijä. Mitä se siis ennaltaehkäisee, jos ei ole mitään ennaltaehkäistävää? Kuka tahansa voi kuitenkin vaikka väsyä joten periaatteessa ennaltaehkäisevästi pitäisi käydä joka lapsiperheessä.
Mutta joo, myönnän että mulla on vähän väärä käsitys asiasta. Täällä kun on tottunut siihen, että vain ls-asiakkaat saa perhetyöntekijän, ja muuten sellaista ei voi saada vaikka pyytäisi. Jos ja kun joissain kunnissa voi saada perhetyöntekijän ihan ns. muuten vaan, vaikka lapsenvahdiksi sillä aikaa kun käy kaupassa, niin se on aika hieno palvelu. Vaikken itse haluaisikaan sellaista ottaa vastaan (kun en tarvitse).
Virikehoidon suhteen olen edelleen sitä mieltä, että vanhemmat päättäköön. Ei se ole perhetyöntekijän asia, kun perhe on kerran ihan omillaan pärjäävä. Enkä näe järkeä aloittaa hoitoa nyt, juuri ennen kesälomia (eli varahoitoa, sijaisia, erikoisjärjestelyjä), elokuussa lienee parempi aika.