Minusta tämä koti ei ole paha, olen pahempaakin nähnyt!

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
No juu
Meilläkin on sekaisempaa juuri nyt. Ei tuo sekasotku tarvitse kuin kaksi lasta hurrigaanina pyörimän viideksi minuutiksi. Meillä kun lapset käyvät hakemassa kaapista vaatteita, niin kaikki mitä eivät päälleen laita ovat lattialla. Ja kyllä meilläkin potat ovat ulkona kun ulkoillaan. Ihan käytännön syistä. Eivät juokse olohuoneen läpi likaisine vaatteineen kesken ulkoilun. Ja hujan hajan ovat lelut ulkonakin aina päivän ajan, joskus jopa yönkin yli. Ja tuon kokoisessa yksinhuoltajaperheessä saa välillä ollakin likaista. Ymmärrän myös patjat sänkyinä. Tuon kokoisessa perheessä vain sängyt peittäisivät suurimman osan lattiapintaalasta, ellei satu omistamaan hollitallia. On huomattavasti kätevämpää siivouksen ja tilan käytön kannalta pinota patjat kasalle ja tehdä lapsille vaikka temppurata tai järjestää toimintatuokio, kun on jossain tilaa temmeltää. Ainoa mitä ihmettelen ovat nuo maalaukset pitkin seiniä ja muureja.

"elämä on"
toiset on siistimpiä, toisia ei pienet liat haittaa. minusta tuo ei ole mikään lastensuojelun aihe.

Esim meillä nyt rapakelillä on aivan kamala siivo, kun kahdesta karvatassusta lähtee karvaa ja rapatassut sotkee joka paikan. Silti samoilla lattioilla möyrii pari alle 2-vuotiasta. Eikä todellakaan luututa joka viikko, saati että joka päivä.

[QUOTE="vieras";26150312]Joo ainut mikä tossa pistää silmään on ne sotkut seinällä. Tartteeko spraypulloa antaa vaikka lapsi olisi miten autistinen?[/QUOTE]

Ehkä äiti oli juuri sillä hetkellä kiireinen 7 muun nelivuotiaan kanssa?

Oikeastaan kuva oli mielestäni positiivinen autistisen lapsen kommunikaatioyritykseksi.
Tiedän pari suomalaista autistisen äitiä joka olisi liki "taivaissa" noin hienosta viestistä.

:)

fasdgf
Kyllä minulle pisti silmään ne patjat lattialla.
Kyllä se nyt silloin tällöin yökyläreissulla nukkamapaikaksi kelpaa, mutta kyllä nyt jokaisella OMASSA kodisasan pitäisi edes sänky olla.
Olisi sitten kerrossänkyjä vaikka kolmessa kerroksessa, mutta olisi sentään jokaiselle sänky.

Ja tosiaan nuo piirustukset seinillä.

Muutenhan tuo oli melkein asumattoman näköinen. Jotenkin hylätyn autiotalon näköinen, jonka jotkut nuoret on ottanut yöpymispaikakseen. Ei mitään kodikasta.

Kyllä minulle pisti silmään ne patjat lattialla.
Kyllä se nyt silloin tällöin yökyläreissulla nukkamapaikaksi kelpaa, mutta kyllä nyt jokaisella OMASSA kodisasan pitäisi edes sänky olla.
Olisi sitten kerrossänkyjä vaikka kolmessa kerroksessa, mutta olisi sentään jokaiselle sänky.

Ja tosiaan nuo piirustukset seinillä.

Muutenhan tuo oli melkein asumattoman näköinen. Jotenkin hylätyn autiotalon näköinen, jonka jotkut nuoret on ottanut yöpymispaikakseen. Ei mitään kodikasta.
Minäkin pyrkisin minimalistiseen sisustukseen 15 hengen perheessä.
Elävyys ja kodikkuus syntyy ihmisistä.

Oikeastaan kuva oli mielestäni positiivinen autistisen lapsen kommunikaatioyritykseksi.
Tiedän pari suomalaista autistisen äitiä joka olisi liki "taivaissa" noin hienosta viestistä.

Niinpä! Oi hitsi, tuli mieleen yksi mieltälämmittävä tapahtuma. Poika kulkee ip-kerhossa, mikä on perustettu erityislasten koulurakennukseen. Siellä kulkee yksi autistinen poika, melko iso jo, murkkuikäinen. Hän oli todella suloinen, kun hän oli ulkona ja katseli ikkunasta sisään. Hän hymyili oikein valoisasti ja vilkutti. :heart: Ehkä hän vilkutti peilikuvalleen, oli aika kirkas päivä ja sisälle ei välttämättä nähnyt. Mutta se oli aika koskettava tapahtuma. Sillä pojalla on tapana toistaa telkkarista kuulemiaan vuoropuheluita.

• Tykkää
Reactions: Mummeliisa
"vieras"

Ovessa lukee aikuisen kirjoituskorkeudella Keep Out! Mä vähän väittäisin että se autistinen lapsi ei ole tuota tekstiä jakkaran kanssa kirjoittanut, mutta olen kin skeptikko. Jos perheessä on joku joka piirtelee seiniin niin en ostaisi spraymaalipulloa kotiin. Enkä osta muutenkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26150438:
Ok, siis tosissasiko kutsut kuvien tyyliä "minimalistiseksi sisustukseksi"?
Minä kutsuisin tyyliä lähinnä minimalistiseksi sisustamattomuudeksi.

Mutta kaikkia ei sisustaminen vain kiinnosta.

En osaa kuvitella millaista on 14 lapsen yksinhuoltajan arki - etenkään kun osa lapsista erityistarpeisiä. Mutta voin kuvitella, että silloin ei etenkään sisustuksesta kiinnostumattoman mielessä ole niinkään kodikkuus vaan enemmänkin arjen toimivuus.

Minä en ymmärrä tuota äitiä. Hän on saanut valtavasti taloudellista apua kuin myös muuta apua tarjottu paljon. Siltikin hän mielummin haluaa, että osa lapsista nukkuu lattialla ja piirtelee seinille, koska ei apua huolinut/ huoli. Minä en ymmärrä ja ei ihme, että ihmiset on näreissään naisen touhuista.

fgdfgf
Nuo kuvat oli vielä sisstejä, mutta iltalehden sivuilla oli tärkyisempiäkin kuvia. Mm. valtavat pyykkivuoret pitkin lattioita ja huoneita, piha oli kunnon törkypesä ja lapset istui potalla ulkosalla.

Kyllä tuon eukon touhuun pitäisi jo puuttua, ei hän ole kykenevä huolehtimaan penskoistaan millään tavalla.

Eikö autistinen lapsi voi piirtää paperille? Mitä siinäkin opetetaan koko katraalle kun yksi saa sotkea seinät miten haluaa? Kohta ovat kaikki taiteilemassa töherryksiään seiniin ja julkisiin paikkoihin. Miten tuolla äidillä on käytännössä aikaa kasvattaa noista lapsista yhteiskuntakelpoisia?

Ja Mummeliisahan se taas hymistelee niin iloisesti :) Musmus. Kyllä, kyllä, jokainen autistisen äiti olisi iloinen kun kodin seinät täyttyvät noinkin positiivisista kommunikointiyrityksistä. Paskat.

[QUOTE="vieras";26150450]Ovessa lukee aikuisen kirjoituskorkeudella Keep Out! Mä vähän väittäisin että se autistinen lapsi ei ole tuota tekstiä jakkaran kanssa kirjoittanut, mutta olen kin skeptikko. Jos perheessä on joku joka piirtelee seiniin niin en ostaisi spraymaalipulloa kotiin. Enkä osta muutenkaan.[/QUOTE]

Meillä on ostettu spaymaalia esim huonekalujen, taulujen, pihakalusteiden ja auton pölykapsleiden maalaamiseen. Ei ole tietoisesti lapsille annettu koskaan. Silti 4 v kerran maalasi hienon "hiiren" ulkosokkeliin ja 3 v kurahousuihinsa kukkasia.

"täydellinen äiti"
Kyllä minäkin harkitsen tekeväni kaveristani ilmoituksen ja olen sen hänelle sanonut. Heillä on seinät piirrelty ja lapsetkin kulkee missä vaatteissa sattuu.

Nuo kuvat oli vielä sisstejä, mutta iltalehden sivuilla oli tärkyisempiäkin kuvia. Mm. valtavat pyykkivuoret pitkin lattioita ja huoneita, piha oli kunnon törkypesä ja lapset istui potalla ulkosalla.

Kyllä tuon eukon touhuun pitäisi jo puuttua, ei hän ole kykenevä huolehtimaan penskoistaan millään tavalla.

Eikö autistinen lapsi voi piirtää paperille? Mitä siinäkin opetetaan koko katraalle kun yksi saa sotkea seinät miten haluaa? Kohta ovat kaikki taiteilemassa töherryksiään seiniin ja julkisiin paikkoihin. Miten tuolla äidillä on käytännössä aikaa kasvattaa noista lapsista yhteiskuntakelpoisia?

Ja Mummeliisahan se taas hymistelee niin iloisesti :) Musmus. Kyllä, kyllä, jokainen autistisen äiti olisi iloinen kun kodin seinät täyttyvät noinkin positiivisista kommunikointiyrityksistä. Paskat.
Itseasiassa haluaisin kyllä kuulla autistisen kommunikoimattoman äidin kertomusken siitä, kuinka ei ilahtuisi tuollaisesta kuvasta lapsensa piirtämänä?
Vaikea uskoa, että yhtään sellaista olisi.

Ja jos olisi, niin lapsi tarvitsisi pikaista apua...

dfdfg
Minä kutsuisin tyyliä lähinnä minimalistiseksi sisustamattomuudeksi.

Mutta kaikkia ei sisustaminen vain kiinnosta.

En osaa kuvitella millaista on 14 lapsen yksinhuoltajan arki - etenkään kun osa lapsista erityistarpeisiä. Mutta voin kuvitella, että silloin ei etenkään sisustuksesta kiinnostumattoman mielessä ole niinkään kodikkuus vaan enemmänkin arjen toimivuus.

Ja arjen toimivuutta on kammottava kaaos kodissa ja pihapiirissä? Autistinenko lienee töherrellyt tekstit myös oviin (kuva ainakin iltalehden sivuilla) jne? Kyllä siellä on tainnut spraypullo heilutella joko äiti tai sitten joku isommista lapsista. Sulemanin autistinen lapsi tuskin noita töherryksiä on raapustanut.

On väärin ettei sos.toimi oikeasti puutu millään tavalla tuon rouvan puuhasteluun.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26150509:
Mummeliisa, eikö ketään tai mitään saa kritisoida, vaikka syytä selvästi olisi?
Minä en ymmärrä sitä octomumia kahdeksikon alkuunsaattamisen kohdin.
Mielestäni se oli vastuuton teko ja kritisoisin siinä kohdin niin että miinukset maailmaa viiltelisivät jos minulla moinen valta&voima olisi.

Toisaalta sen jälkeiset asiattomat kritiikit ovat omalla laillaan "mitätöineet" järjettömän tekonsa. Nyt mielestäni oleellisinta olisi kannustaa kasvattamaan lapsensa ehjiksi aikuisiksi sen sijaan että tekisi ls-ilmoituksia jostain autistisen lapsen kommunikointiyrityksestä.

Niinpä niin! Eikö olekin hassua, että hoitopaikoissa ei saa olla kuin tietty määrä lapsia/hoitaja. Mutta Suomessakin on näitä vanhempia, joilla on useampia lapsia huollettavanaan. Osa kaiken lisäksi yksinhuoltajia. :rolleyes: Eikö sitten tällä periaatteella pitäisi järjestää joitakin lisäapuja, hoitoavun muodossa tällaisille vanhemmille?

• Tykkää
Reactions: lissukka.
Nyt mielestäni oleellisinta olisi kannustaa kasvattamaan lapsensa ehjiksi aikuisiksi sen sijaan että tekisi ls-ilmoituksia jostain autistisen lapsen kommunikointiyrityksestä.
Eiköhän tämä ole ihan yleinen mielipide. Mutta jos huomataan epäkohtia (luit kai jutun? Ja että äiti itsekin oli sitten vasta tämän painostuksen alla ryhtynyt toimiin) niin eikö niihin pidä puuttua? Jutun mukaan lastensuojelu jatkaa Sulemanin perheolosuhteiden tarkkailua. Hyvä niin.

Yhteistyössä