Hakeako sairaslomaa vai sanonko työnantajalle, että.....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja oksetus ja kuvotus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

oksetus ja kuvotus

Vieras
en voinut tänään vielä tulla töihin heikottavan olotilan vuoksi?

Minulla nimittäin iski siis lauantaina päivällä armottomat vatsakivut, kävin päivystyksessä ja sain sairaslomaa. Lääkäri sanoi, että tämä on maanantaihin asti. Ymmärsin siis, että tämäkin päivä on vielä sairaslomaa. Mutta eilen illalla myöhään tutkin uudestaan sairaslomalappusta, siinä loma päättyikin jo siis eilen.

Silti koko eilinen päivä oli oksettavaa olotilaa ja oksentelikin päivään asti, illemmalla olotila hieman helpotti. Mutta en kyllä pystynyt tänäänkään vielä töihin menemään, olotila on sen verran heikko.

Kuitenkin kävin äsken terkkarissa sairaanhoitajan juttusilla. Hän sanoi, että kerta lääkäri on jo myöntänyt sairaslomaa, niin ei hän voi myöntää sitä lisää. Käski menemään työterveyshuoltoon ja lähin paikka on täältä noin 40 km päässä. En jotenkin haluaisi lähteä tässä kunnossa noin pitkää matkaa ajamaan ja en kyllä taksiakaan tilaa, se vasta kallista kyytiä olisikin.

Joten sanoako keskiviikkona (silloin on työpäivä jälleen) työnantajalle, että ymmärsin tuon sairasloman keston väärin ja että minulla todella oli oksennustauti sunnuntaina + heikohko olotila maanantaina, sen takia en tullut töihin?

Kun huomenna minulla joka tapauksessa on vapaapäivä, niin miksi lähteä tämän päivän takia hakemaan jostain kauempaa työterveyshuollosta sairaslomalappusta?

( Kun sanoin lauantaina puhelimessa vain yhdelle työkaverilleni (hän välitti tiedon työnantajalle), että sairaslomani on sekä sunnuntai että maanantai. Koska en katsonut sitä sairaslomalappusta paremmin. )

Tai sitten vain selitän keskiviikkona miten asiat ovat. Tänään minulla olisi ollut aamuvuoro ja turha minun sinne on mennä, koska kyllä se tarvittava henkilömäärä työpaikalta taatusti löytyy. Olisin siellä vain ylimääräisenä.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;26128339:
Tai sitten vain selitän keskiviikkona miten asiat ovat. Tänään minulla olisi ollut aamuvuoro ja turha minun sinne on mennä, koska kyllä se tarvittava henkilömäärä työpaikalta taatusti löytyy. Olisin siellä vain ylimääräisenä.

Tuossa tapauksessa kävisin kyllä työterveydessä, koska muutoin sinulla on luvaton poissaolo. Siitä voi käsittääkseni saada varoituksen.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;26128354:
vieras, että lähteä ajamaan monen kymmenen kilometrin päähän heikossa kunnossa?

No jos siihen et pysty, soita nyt ihmeessä pomollesi ja pyydä palkatonta vapaata! Muutoin sinä olet luvattomasti pois!

[QUOTE="vieras";26128367]No jos siihen et pysty, soita nyt ihmeessä pomollesi ja pyydä palkatonta vapaata! Muutoin sinä olet luvattomasti pois![/QUOTE]

Ja sen seuraukset ei välttämättä ole hyviä...

Kannattaa varmaan soittaa sinne työterveyteen. Ne voi kirjoittaa yhden päivän saikun näkemättäkin sinua, jos kerta on niin huono olo, että sinne ei voi ajaa. Jos eivät kirjoita, niin ei liene muita vaihtoehtoja, kuin ajaa työterveyteen (tai jollekin muulle lääkärille) tai mennä töihin.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;26128398:
Yritän tässä soittaa työterveyshuoltoon, mutta numero vain tyyttää varattua. Ja ilman ajanvarausta oleva vastaanottokin on mennyt jo kiinni.

Oi voi, ja nyt vasta tuli mieleen??

Onko teillä mahdollista olla omalla ilmoituksella pois töistä sairauden vuoksi?

Soita heti pomolle!
Ja selitä tilanne. Sairaslomalappu oli eiliseen, mitta oksensit silloinvielä etkä koe olevasi työkykyinen ja kerro että yrität samalla soitella työterveyteen ja jos pomo sanoo että sairaslomalappu pitää olla niin sitten se on vaan haettava.
Tai kärsiä seuraamukset mukisematta.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;26128462:
Sain onneksi työterveyslekurille ajan, mutta toimipiste on sen 40 km päässä. Että kiva ajaminen. Mutta ei muulle lekurille enää tänään päässyt.

Ota taksi ja pyydä lääkäriltä todistus kelaa varten, niin saat osan kuluista takaisin.

Yhteistyössä