Te joilla useampi lapsi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

??

Vieras
Onko teillä varaa lomailla? Onko lapsilla aina sään mukaiset, puhtaat ja ehjät vaatteet? Entäs perusliikuntavälineet?

Jotenkin tuntuu, että kahdelle voi vielä ostaa pyörät, luistimet, sukset, kaikki säänmukaiset vaatteet ym. Vielä voi käydä joskus ulkona syömässä ja huvipuistossa kesällä. Vielä voi käydä elokuvissa jne. Mutta entä jos lapsia olisi enemmän?

-elokuvissa käynti esim. 10e lippu x 5 = 50e+leffanamit 2ex5= 10e =60e

siis viikon ruuat!

-Huvipuistokäynti 3x ranneke 30e ja 2x ranneke 50e = 190e
siihen päälle ruokailut, matkat, majoitus.... Juuh.

-kolmelle lapselle vaikkapa gorelenkkarit 3 x 60e = 180e
-kolmelle lapselle vk-vaatteet 3x60e= 180e

Saati sitten kolme pyörää jne. Meillä ei ehkä ole kolmanteen lapseen varaa. Eikä varsinkaan sitä useampaan. Vaikka pikkulapsiaikana olisikin, niin viimeistään teininä joutuvat sitten tinkimään.

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;26111816:
Ps. kierrätys kunniaan.

Mutta ei kai esim. kenkiä voi kierrättää? Miten kierrätetään huvipuisto tai leffakäynti? Miten kierrätetään, jos ikäeroa vaikka 2 vuotta ja samat koot käytössä? Meillä esim. esikoinen edelleen käyttää kokoa 86 ja pikkusisko siirtynee samaan kokoon ihan juuri.

4 lasta ja lomaillaan, on asianmukaiset varusteet. Myös ns merkkivaatteita. Urheiluvälineet periytyy ja useimmat vaatteetkin. Kaikki saa myös uutta joskus. Käydään myös ulkomailla. Syödään ulkona aina joskus, huvipuistossakin käydään kerran kesssä. Mies normityössä ja mä oon ollut kotona 5 v.

[QUOTE="a p";26111829]Mutta ei kai esim. kenkiä voi kierrättää? Miten kierrätetään huvipuisto tai leffakäynti? Miten kierrätetään, jos ikäeroa vaikka 2 vuotta ja samat koot käytössä? Meillä esim. esikoinen edelleen käyttää kokoa 86 ja pikkusisko siirtynee samaan kokoon ihan juuri.[/QUOTE]

Hei oikeesti, asioista saa kyllä vaikeita jos oikein kovasti yrittää. :) Mulla on neljä lasta ja olen kyllä saanut heille vaatteet, kengät ja urheiluvälineet hommattua vaikka pienituloinen yh olenkin.

[QUOTE="a p";26111829]Mutta ei kai esim. kenkiä voi kierrättää? Miten kierrätetään huvipuisto tai leffakäynti? Miten kierrätetään, jos ikäeroa vaikka 2 vuotta ja samat koot käytössä? Meillä esim. esikoinen edelleen käyttää kokoa 86 ja pikkusisko siirtynee samaan kokoon ihan juuri.[/QUOTE]

Huvipuistoihin ei ole pakko mennä, eikä leffaankaan. Ei pienet tuollaisista perusta yhtään. Meillä esim. 7v on vasta alkanut kyselemään leffojen perään. Hänkin tykkää mielummin katsella kotona DVD:tä. Vuokraus 4 euroa ja mikropopparit päälle. Ei tule hintaa paljon.

Huvipuistoissa käydään kerran vuodessa ja vaikka varaa olisikin käydä useammin niin minulla on periaate, että yksi kerta vuodessa riittää. Ei se nyt hirveä satsaus ole kerran vuodessa.

Normaaliarki lapsen kanssa ei vaadi huvipuistoja ja leffoja. Lapsi osaa kaivata niitä leffareisuujakin sitten vasta teininä, ainakin meillä. Vaatteet kiertää, ei vain meillä vaan suvussakin. Ja kirppareilla ollaan käyty aina, vaikka olisi varaakin ostaa uutta. Se on vaan niin paljon parempi. Jos on kaksi aikuista työssäkäyvää, niin kyllä sitä pystyy kolme lasta elättämään.

Ja ollaan käyty lomillakin. En tiedä miten tiukilla teidän perhe on, mutta me kaksi kyllä pystytään takaamaan sen verran tuloja, että ulkomaillekin joskus pääsee..

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;26111867:
Hei oikeesti, asioista saa kyllä vaikeita jos oikein kovasti yrittää. :) Mulla on neljä lasta ja olen kyllä saanut heille vaatteet, kengät ja urheiluvälineet hommattua vaikka pienituloinen yh olenkin.

Varmasti onnistuu. Mutta kyllä siinä väkisin joutuu lapset monesta asiasta tinkimään. Eikä sillä, että lapset siitä kärsisivät. Mutta itse haluan, että mulla on varaa elää sellaista keskituloista elämää, käydä huvipuistossa, ostaa kioskilta jäätelöä, käydä joskus ulkona syömässä ja pukea lapset nätisti. En koe että mulla ois varaa, jos mulla ois vaikka neljä lasta.

- Lomaillaan vanhempieni mökillä.
- Kaikilla lapsilla asianmukaiset vaatteet. Ostetaan yleensä alennusmyyneistä seuraavalle kaudelle. Teinit ostaa itse, kun annan määrärahan. Puhtaat vaatteet? Tietenkin, aina varaa ostaa pesuainetta, omituinen näkökanta, että likaisissa kuljettaisiin.
- Teinit tienaa jo itse rahaa lehtiä jakamalla ja puhelinmyynnillä.
- Kaikilla pyörät + muutama ylimääräinen chopperi kruisailuun, skootteri
- Luistimet ja sukset voi meillä kierrättää.

Huvipuistot? Yleensä Linnanmäki, koska asutaan pääkaupunkiseudulla. Tosin viim. 4 vuotta työnantaja on tarjonnut koko henkilökunnalle + perheille päivän.

Siis ihan normaalia elämää pystytään elämään. Kaksi työssäkäyvää aikuista, joilla ei omia menoja kauheesti ole (ravintolat, alko, tupakka).

Meillä on 5 lasta ja sen lisäksi miehen 2 etälasta.

Lomailuun meillä ei ole varaa, jos puhutaan jostain ulkomaanmatkasta tai viikon laskettelureissuista. Meillä on kuitenkin mökki ja vanhemmillani kakkosasunto naapurimaassa.

Lapsilla on puhtaat, ehjät vaatteet. Aina. Säänmukaisuus on noilla vanhemmilla muksuilla niin ja näin, mutta en ala enää teiniä pakottamaan villahousuihin :)

Perusliikuntavälineet on jokaisella ja vähän jotain extraakin.

Käyn ahkerasti kirppareilla, käytetty hyväkuntoinen tavara/vaate on ihan yhtä hyvä kuin uusi ja siihen on myös nuo meidän muksut oppineet.

[QUOTE="a p";26111884]Varmasti onnistuu. Mutta kyllä siinä väkisin joutuu lapset monesta asiasta tinkimään. Eikä sillä, että lapset siitä kärsisivät. Mutta itse haluan, että mulla on varaa elää sellaista keskituloista elämää, käydä huvipuistossa, ostaa kioskilta jäätelöä, käydä joskus ulkona syömässä ja pukea lapset nätisti. En koe että mulla ois varaa, jos mulla ois vaikka neljä lasta.[/QUOTE]

Sulla on valinnanvapaus, älä tee useampia lapsia. :)

• Tykkää
Reactions: Scala ja Madicken04
Synttärilahjoiksi toivotaan leffalippuja ja pyritään hyödyntämään kaikki tarjouspäivät,karkkia saa halvallakin.
Isovanhemmat ostaa kenkiä,haalareita yms lapsille.
urheiluvälineet,pyörät yms ostetaan alesta isommille ja kiertää pienille..just raahasin kotiin -70% alesta suksia ja monoja ensi talvelle=)
Huvipuistoon lapset pääsevät kyllä joka kesä pari kertaa,kuopukselle en vielä osta lippua kun on 1-vuotias.
Olen hirveä tarjous/kilpailukyttääjä..hyödynnetään kaiki ilmaisjutut..on käyty mm.Hoplopissa,kylpylässä yms ilmaispäivillä.
Viime kesänä oltiin särkänniemessä asiakaspäivänä ilmaiseksi ja Wasalandiaan voitin liput.

Normaaliarki lapsen kanssa ei vaadi huvipuistoja ja leffoja. Lapsi osaa kaivata niitä leffareisuujakin sitten vasta teininä, ainakin meillä. Vaatteet kiertää, ei vain meillä vaan suvussakin. Ja kirppareilla ollaan käyty aina, vaikka olisi varaakin ostaa uutta. Se on vaan niin paljon parempi. Jos on kaksi aikuista työssäkäyvää, niin kyllä sitä pystyy kolme lasta elättämään.

Ja ollaan käyty lomillakin. En tiedä miten tiukilla teidän perhe on, mutta me kaksi kyllä pystytään takaamaan sen verran tuloja, että ulkomaillekin joskus pääsee..

En koe että oltaisiin vielä tiukilla. Meillä vaatteita ei juuri suvusta tule, eikä muitakaan avustuksia. Kirppareilla käyn ja sieltä löytyy varsinkin vauvalle, mutta isommalle lapselle harvoin (tiedän, koska katson aina myös kummilapsille). Eikä lapsi varmaan vaadi huvipuistoja ja leffoja, mutta onhan se kiva tehdä välillä jotain extraa? Ei meilläkään vielä leffoja kaipailla. Mutta joskus varmaan? Ja onhan se kiva esim. joskus käydä ulkona syömässä.

[QUOTE="a p";26111847]Suostuuko teillä sitten tyttö luistelemaan koulussa veljen vanhoilla hokkareilla, onko esim. veljen vanhat sukset ja monot oikean kokoisia? Mites vaatteet, vieläkö koululainen menee sisaruksen vanhoissa tyytyväisenä kouluun?[/QUOTE]

meillä poika 7v, tyttö 6v ja poika 11kk

Kirpparilta olen löytänyt kaikki luistimet aina. Sukset ollaan ostettu, mutta sillä periaatteella, että tyttö käyttää sitten veljen vanhat. Ulkoilupuvuissa tyttö kyllä pitää mielellään veljen vanhoja. Kengätkin jotkut kiertää veljeltä.

Meille on tulossa 4 kesällä ja tähän mennessä on tehty kerran kesässä reissu kotimaahan+kaikkea pientä kivaa muutenkin.Lapsilla on säänmukaiset vaatteet ja urheiluvälineitäkin löytyy.Juu tytöllä on ollut useammat hokarit,mutta kun pyysi kaunoja niin sai ne.Molemmat isommat 8v ja 6v harrastavat ,eivät mitään superkalliita lajeja,se mahdollisuus aiotaan tarjota myös pienemmille.

Ulkomaanreissut ovat sen verran hintavia että niitä ei ihan lähisuunnitelmissa ole,mutta kaipa sitä huonompaankin voisi pistää rahansa kun jokapäiväiseen elämään.

Urheiluvälineisiin (niihin tyttöjen/poikien luistimiin, jne.) löytyy apua myös: http://www.helsinginsportti-divari.fi/

Mutta muuten, ei kaiken tarvitse olla uutta, paljon kierrätetään myös kaverien kesken vaikka itse esim. kengät tykkäänkin hankkia uusina (ettei tule virheastuntaa, tms.). Lapsille voi myös ostaa jotain muutakin kuin pelkkää hörhelöä tai tappajaörkki -vaatteita, jolloin menevät tytölle & pojalle tarpeen vaatiessa.

Elokuviinkin voi viedä itse tehdyt popparit tai hoitaa karkit edullisemman kautta, jos niikseen tulee. Tai olla vaikka syömättä ja keskittyä elokuvaan?

[QUOTE="Joku";26111909]Synttärilahjoiksi toivotaan leffalippuja ja pyritään hyödyntämään kaikki tarjouspäivät,karkkia saa halvallakin.
Isovanhemmat ostaa kenkiä,haalareita yms lapsille.
urheiluvälineet,pyörät yms ostetaan alesta isommille ja kiertää pienille..just raahasin kotiin -70% alesta suksia ja monoja ensi talvelle=)
Huvipuistoon lapset pääsevät kyllä joka kesä pari kertaa,kuopukselle en vielä osta lippua kun on 1-vuotias.
Olen hirveä tarjous/kilpailukyttääjä..hyödynnetään kaiki ilmaisjutut..on käyty mm.Hoplopissa,kylpylässä yms ilmaispäivillä.
Viime kesänä oltiin särkänniemessä asiakaspäivänä ilmaiseksi ja Wasalandiaan voitin liput.[/QUOTE]

Joillakin tietysti sukulaiset avustaa paljon. Meillä ei. Synttärilahjatoiveitakaan ei kyllä kysellä saati sitten me itse tarjota kysymättä. Kyllä itsekin tarjouksia kyttään ja kirppareita kierrän, vaikkei vielä olisi niin tarviskaan.

[QUOTE="a p";26111884]Varmasti onnistuu. Mutta kyllä siinä väkisin joutuu lapset monesta asiasta tinkimään. Eikä sillä, että lapset siitä kärsisivät. Mutta itse haluan, että mulla on varaa elää sellaista keskituloista elämää, käydä huvipuistossa, ostaa kioskilta jäätelöä, käydä joskus ulkona syömässä ja pukea lapset nätisti. En koe että mulla ois varaa, jos mulla ois vaikka neljä lasta.[/QUOTE]

no sehän riipuu ihan perheen tuloista. Minä taas en koe, että 3 lasta olisi ollut meille mikän taloudellinen katastrofi tai lapsille kaamea kohtalo. Yhtä paljon kaksi isompaa jakoivat silloin kun heitä oli kaksi.

Onko teillä varaa lomailla? Onko lapsilla aina sään mukaiset, puhtaat ja ehjät vaatteet? Entäs perusliikuntavälineet?

Jotenkin tuntuu, että kahdelle voi vielä ostaa pyörät, luistimet, sukset, kaikki säänmukaiset vaatteet ym. Vielä voi käydä joskus ulkona syömässä ja huvipuistossa kesällä. Vielä voi käydä elokuvissa jne. Mutta entä jos lapsia olisi enemmän?

-elokuvissa käynti esim. 10e lippu x 5 = 50e+leffanamit 2ex5= 10e =60e

siis viikon ruuat!

-Huvipuistokäynti 3x ranneke 30e ja 2x ranneke 50e = 190e
siihen päälle ruokailut, matkat, majoitus.... Juuh.

-kolmelle lapselle vaikkapa gorelenkkarit 3 x 60e = 180e
-kolmelle lapselle vk-vaatteet 3x60e= 180e

Saati sitten kolme pyörää jne. Meillä ei ehkä ole kolmanteen lapseen varaa. Eikä varsinkaan sitä useampaan. Vaikka pikkulapsiaikana olisikin, niin viimeistään teininä joutuvat sitten tinkimään.

Leffaan mä ostan liput sarjalippuina ja karkit sekä juomat kaupasta. Sarjalipulla yhden lipun hinta on ollut n. 7,5 euron paikkeilla.

Huvipuistoissa emme ole Suomessa viime vuosina käyneet, ulkomailla kylläkin. Ja kyllähän ne maksaa, mutta on niihin kerran vuodessa varaa. Lisäksi monet huvit ovat hyvinkin halpoja, esim. museot.

Vaatteisiin ja kenkiin uppoaa paljon, kengät ostan aina uutena, vain juhlakenkiä kierrätetään. Mutta vaatteita hankitaan myös kirpputorilta.

Koskaan ei ole tarvinnut ostaa 3 pyörää yhtä aikaa, sama koskee niitä harrastusvälineitäkin. Eivätkä ne lapset ole teinejään yhtä aikaa.

Matkustamisesta me tingimme, eli emme ole lennelleet kovin usein etelän lomille, sen sijaan olemme ajaneet autolla Tanskaan tai Ruotsiin, ja vuokranneet mökin sieltä. Kovasti pojat ovat tykänneet esim. Legolandista, Kolmårdenista, Astrid Lindgren Världistä tai High Chapparalista, tai ihan vai laivaristeilystä Tukholmaan. Ruotsista löytyy paljon linnoja, joissa on lapsille tekemistä. Öölannissa on upeita uimarantoja, samoin Etelä-Ruotsissakin. Ja Ruotsiin me suuntaamme viikoksi ensi kesänäkin.

Yhteistyössä