Tytär KOHTA 15v ja raskaana !

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äiti vailla neuvoja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="joojoo";26106537]Ihan en usko että joskus vaan on vähän joutuneet isovanhemmat hoitamaan ;) jos olet siinä sivussa opiskellut kun haarojasi aukonut ja nyt tienannut elantoa. Aika paljon isovanhemmat joutuu nuoren teinivanhemman lasta hoitamaan[/QUOTE]

Eiköhän ne samat päivähoito-oikeudet ole kaikenikäisten vanhempien lapsilla, eli ei siinä sen enempää isovanhempien hoitoapua tarvita.

Veikkaisin kuitenkin että tässä tapauksessa lasten isä on jonkin verran vanhempi tai sitten on saatu jotain perintöjä tms pesämunaksi. Jos 20v on kerennyt viettää kaksi äitiyslomaa niin ei siinä hirveän pitkälle ole keretty opiskella, varsinkin jos on jo tuykokemusta ja vakityö millä on saatu asuntolainat ja kaikki muukin kustannettua.

Siis oletan että se kiva talo maksaa jonkin verran ja siinä vaaditaan käsirahaa ja ne matkatkin suuntautuvat vähän kauemmas.

Kyllähän sitä ehtii opiskella äitilysloman jälkeenkin, sehän on vain vajaa vuoden. Ja opiskelijalle päivähoito on ilmaista.

Jos tyttäresi pitää lapsen niin kannattaa ehdottomasti pitää huolta siitä että tyttäresi on vauvan äiti etkä sinä. Paljon olen sivusta seurannut monta kertaa mummu huolehtii lapsesta enemmän kuin lapsen äiti...

Mun mielestä ei kannata missään nimessä painostaa mihinkään suuntaan. Kerrot oman näkökantasi realisesti ja annat ttön tehdä päätöksen. Lapsen synnyttyä hoito vastuu on tytöllä, toki joskus kannttaakin auttaa mutta ei liikaa ennen kuin tytöllä arki rullaa kunnolola vauvan kanssa. Jos siis aikoo sen pitää.

Ja seksin suojaikä on 16, mutta se tarkoittaa että täysikänen ei saa puuhailla alle 16 vuotiaan kaa. Ei suinkaan että 16 ja 15 vuotiaat ei sais keskenään puuhailla :)

[QUOTE="heips";26106640]Kyllähän sitä ehtii opiskella äitilysloman jälkeenkin, sehän on vain vajaa vuoden. Ja opiskelijalle päivähoito on ilmaista.

Jos tyttäresi pitää lapsen niin kannattaa ehdottomasti pitää huolta siitä että tyttäresi on vauvan äiti etkä sinä. Paljon olen sivusta seurannut monta kertaa mummu huolehtii lapsesta enemmän kuin lapsen äiti...[/QUOTE]

Miten niin opiskelijalle päivähoito ilmaista???Ei ainakaan minulla!

Nää on niitä tilanteita, joihin ei koskaan halua itse joutua. Olis kauheaa jos tyär ilmoittais 15 vuotiaana rupeavansa äidiksi, voih kun lapsi ymmärtäis olla lapsi, eikä leikkis aikuisten leikkejä. Tietenkin lastani tukisin olisi hänen päätös mikä tahansa, mutta lapsenlapselle äidiksi en voisi ryhtyä ja lapsen olisi se tajuttava. Se äitinä olo ei ole niin helppoa, enkä usko että sinne peruskoulun penkille takaisin menokaan kovin helppoa on kun on sen lapsen kanssa ollut vuoden kotosalla. Mä olen toisinaan ihan shokissa tästä nykyajan touhusta, kun 16-17 -vuotiaat haluamalla haluaa ruveta perustamaan perhettä, ilman että heillä on yhtään todellisuuden tajua siittä, kuinka mikäkin tänä päivänä maksaa ja kuinka vaikea sitä koulua on käydä niiden lasten kanssa.

Toivoisin tuossa tilanteessa kovasti sitä, että tyttäreni tekisi abortin.

Ja äitinä olisin...no, suruissani ja pettynyt myös itseeni. Miten en ole saanut hoidettua 14 v tyttäreni ehkäisyasioita kuntoon, jos hänellä kerran on poikaystävä ollut jo jonkin aikaa & seksielämääkin? Tuntuisi siltä, että olen tehnyt jotain todella väärin.

En painostaisi tytärtäni aborttiin, mutta tekisin hänelle selväksi tietyt faktat. Minä en alkaisi lapsen hoitajaksi, vaan vastuu olisi hänellä. Lapsen isä pääsee vastuuta pakoon ihan eri tavalla kuin lapsen äiti, ja teinisuhteet eivät läheskään aina kestä. Ja se joka vastuun lapsesta ottaa, sen myös kantaa: se ei ole vaihtoehto, että leikitään kotia hetken aikaa, sitten kyllästytään, ja pian lapsi on huostassa. Tukena olisin, päätti hän mitä tahansa, mutta minä olisin omat vauvani jo hoitanut, enkä alkaisi tämän vauvan pääasialliseksi hoitajaksi missään nimessä.

• Tykkää
Reactions: Madicken04
Aika monikin mun yläasteen kavereista teki muksuja silloin 14-17vuotiaana, itseasiassa todella moni. Kai se oli 90-luvun lopulla joku juttu, tiedä häntä. Mutta valitettava tosiasia on se, ettei yhdelläkään ole nämä mukulat itsellään. Kaikki on enemmin tai myöhemmin viety tai annettu pois.

[QUOTE="aapee";26106475]Tyttö ja poika molemmat ovat kyllä vastuuntuntoisia ja fiksuja nuoria, mutta joka tapauksessa mielestäni he ovat liian nuoria perustamaan perheen Tottakai jos he lapsen päättävät oikeasti pitää tuen heitä parhaani mukaan ja tahdon olla osana heidän elämää. Pojan vanhempien reaktio kyllä jännittää minuakin, he ovat ns. "paremmista piireistä" korkeasti koulutettuja ja hyvä palkkaisia ja muutenkin parempaa kansaa toisinkuiniuhan tavallinen lähihoitaja ja raksamies ! Tyttö on nyt 8lk[/QUOTE]
Eikä suotta. Kaikki eivät kiljaise riemusta, jos alaikäisestä lapsesta tulee isä. Joissain tapauksissa käy niinkin, että koko asia lakaistaan maton alle. Kun lapsenlapsesta tai tämän äidistä vaietaan, ikävää hairahdusta ei ole koskaan tapahtunutkaan. Hankala tilanne on siinäkin, että kyse on alaikäisestä pojasta. Jos pojalla ei ole työpaikkaa, hänellä ei liene latin latia. Vanhemmilla on elatusvelvollisuus, mutta se ei tarkoita rahan antamista vaan sitä, että poika voi edelleen nukkua yönsä omassa huoneessaan, syödä äidin laittaman aterian kotonaan jne. Jos pojalla on jotain opiskelusuunnitelmia, harrastuksia tms, mihin vanhempiensa rahoitusta tarvitsee, vanhemmat voivat halutessaan käyttää tätä kiristyskeinona. He eivät pysty estämään poikaansa tapaamasta tyttöystäväänsä ja lastaan, mutta he pystyvät pistämään paljon kapuloita rattaisiin.

Mulle tuli mieleeni myös sellainen asia, että noin nuorilla suhteet ovat usein hyvin tunnepitoisia. Hyvässä ja pahassa. Herne vedetään nenään helposti ja typerämmistäkin syistä tehdään bänät kuin siitä, että poikaystävä pussasi jotain toista tyttöä. Vaikka tyttö ei olisikaan erityisen ulkonäkökeskeinen, silti voi alkaa kaihertamaan oman ulkomuodon muuttuminen norsumaiseksi samaan aikaan, kun muut tytöt ovat hehkeimmillään. Mustasukkaisuus voi alkaa nostamaan päätään.

Tyttö on päivät vauvan kanssa kotona, mutta poika koulussa. Tytön oma ystäväpiiri kapenee, jos hänen mahdollisuutensa olla muiden nuorten kanssa ovat rajalliset. Luultavasti tulee riitaa siitäkin, pitääkö pojankin kykkiä kaikki illat koulun jälkeen kotona vai saako hän nauttia nuoruudestaan, kavereistaan ja harrastuksistaan. Onko poika todellakin valmis luopumaan kaikesta siitä kivasta, mitä kaverit tekevät? Ei viikoksi tai kahdeksi vaan moneksi vuodeksi? Mitä tyttö sitten tekee, jos osoittautuukin, että poika ei lupauksistaan huolimatta ollutkaan valmis? Entä jos se vaaleatukkainen Jenna samalta luokalta onkin hauskempaa seuraa kuin kotona mököttävä tyttöystävä?

En sano, etteikö nuorilla olisi mahdollisuus onnistua. Mutta monta kompastuskiveä tulee olemaan edessä.

• Tykkää
Reactions: Mimmar ja Ä92
Aika monikin mun yläasteen kavereista teki muksuja silloin 14-17vuotiaana, itseasiassa todella moni. Kai se oli 90-luvun lopulla joku juttu, tiedä häntä. Mutta valitettava tosiasia on se, ettei yhdelläkään ole nämä mukulat itsellään. Kaikki on enemmin tai myöhemmin viety tai annettu pois.

Oudoissa ystäväpiireissä liikut.
:(

Itse tukisin tytärtäni ja uskoisin tämän tehneen oikean päätöksen. Toki asia olisi järkytys sinänsä, mutten usko ns.teinivanhemmat elämän olevan pilalla kuitenkaan. Elämä on pitkä aika ja mahdollisuuksia täynnä. Loppuen lopuksi todennäköisesti lapsenlapsi olisi sinullekkin hyvin rakas.

• Tykkää
Reactions: zenn
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26106401:
Muuten samaa mieltä, mutta nuorten pitäisi miettiä nimenomaan omat resurssinsa. Ja tehdä päätös sen eikä isovanhempien resurssien perusteella. Jos toteavat, että heidän omat resurssinsa riittävät ja miettiminen on ollut realistista ja päätyvät lapsen pitämiseen, niin toki isovanhempana voi auttaa lapsenhoidossa yms. Mutta sen isovanhempien avun varaan ei päätöstä pitäisi tehdä.

Ymmärrän pointtisi. Mä olen kuitenkin jokseenkin sitä mieltä, että vanhemmilla on "velvollisuus" omien voimavarojensa mukaan auttaa alaikäistä lastaan ja tämän lapsia. Kun on ryhtynyt vanhemmaksi, on vastuussa lapsestaan ainakin siihen asti kunnes tämä on täysi-ikäinen ja ainahan on varauduttava siihen, ettei kaikki mene niin kuin on suunniteltu. Lapsi voi sairastua tai tulla raskaaksi teini-ikäisenä tms, jolloin tarvitsee enemmän vanhempiensa apua ja tukea. Toki suurin osa vanhemmista ihan luonnostaan haluaa auttaa myös lastenlasten kanssa.

• Tykkää
Reactions: zenn
Ei nyt ystävistä kuitenkaan puhuta, vaan saman ikäisistä rinnakkaisilla luokilla olleista tytöistä. Pieni paikkakunta, kaikki tuntee toisensa.

Outoa kuitenkin, jos oli "monia" nuoria vanhempia ja kaikilta lapset annettu tai viety pois.
Minäkin toki tunne useampia nuoria vanhempia, mutten ketään joka olisi lapsestaan luopunut.

:)

Jos poika on jo 16v niin haasta se oikeuteen. Sinulla on siihen oikeus koska olet alaikäisen tyttäresi huoltaja, joten voit tehdä rikosilmoituksen hänen puolestaan ja alle 16 vuotias ei saa harrastaa seksiä yli 16 vuotiaan kanssa.

JA PLEASE! Älä kerro missään tapauksessa miehellesi asiasta SAUNASSA, joka on pyhä paikka varsinkin miehille.

Kannattaa ottaa yhteyttä myös MTV:seen, kun siellähän pyörii joku "16 and pregnant"-ohjelma.

Höpöhöpö. Suojaikäraja ei koske alaikäisiä, lähes samanikäisiä nuoria.

Ei tuosta mitään rikosoikeudellisia seurauksia tule, vaikka toinenkin onkin alle 16 ja periaatteessa lakia on rikottu. Noita juttuja katsotaan tapauskohtaisesti, ja 15- ja 16-vuotiaan nähdään olevan henkisesti riittävän samalla tasolla.

Ei ole lakia rikottu. Suojaikäraja on tarkoitettu suojaamaan alle 16-vuotiaita nuoria, joita aikuiset hyväksikäyttävät. Seksin harrastamiselle sinänsä ei ole mitään lainmukaista ikärajaa.

Ymmärrän pointtisi. Mä olen kuitenkin jokseenkin sitä mieltä, että vanhemmilla on "velvollisuus" omien voimavarojensa mukaan auttaa alaikäistä lastaan ja tämän lapsia. Kun on ryhtynyt vanhemmaksi, on vastuussa lapsestaan ainakin siihen asti kunnes tämä on täysi-ikäinen ja ainahan on varauduttava siihen, ettei kaikki mene niin kuin on suunniteltu. Lapsi voi sairastua tai tulla raskaaksi teini-ikäisenä tms, jolloin tarvitsee enemmän vanhempiensa apua ja tukea. Toki suurin osa vanhemmista ihan luonnostaan haluaa auttaa myös lastenlasten kanssa.

Auttaa lapsenlapsen kanssa ja olla "vanhempana" lapsenlapselle on kuitenkin kaksi eri asiaa. Vanhempi on vastuussa alaikäisestä teinistään, mutta kuulostaa vaaralliseltakin että teini tekisi päätöksen pitää lapsen luottaen siihen että omat vanhemmat ovat kyllä kokoajan auttamassa. Kun teini on täysi-ikäinen vanhempien velvollisuus päättyy ja miten sitten käy muutaman vuoden ikäisen lapsen kestä kukaan ei ole enää vastuussa? Kyllä auttaa voi ja tukea, mutta näkisin että teinin on tehtävä se päätös kylmien realiteettien valossa, ei missään idealistisessa "vauvat on suloisia ja abortti murha"-mielialassa.

Se vauva muuttaa koko teinin elämän, siksi en haluaisi olla omalla "tuellani" siinä ohjasmassa häntä noin isossa asiassa. Eli lapsi saisi tosissaan itse miettiä sen tulevaisuutensa esimerkiksi näiden Keittiönoidan ketjussa esille tuomien faktojen valossa.

Pakottaa tai painostaakaan ei voi, mutta realiteettien esiin tuominen on mielestäni tuossa vanhempien velvollisuus.

Tytön oma päätös, mutta myös hänen vastuunsa. Jos päättää pitää lapsen, on hänen myös oltava valmis huolehtimaan tästä ja seurauksista ilman että vierittää vastuun vanhemmilleen.

Mä näkisin, että jossain määrin on vanhempienkin vastuulla, jos 14v tyttö ylipäänsä on raskaana. Ei sen ikäisen oikein voi edes olettaa pystyvän huolehtimaan lapsesta yksin. Abortin tekeminen taas voi sekin aiheuttaa raskaita henkisiä seuraamuksia tytölle. Vastuun seurauksista joutuu kantamaan jossain määrin, päätti mitä tahansa.

Mä taas olen sitä mieltä, että vanhemmilla on velvollisuus auttaa alaikäisiä lapsiaan, mutta se auttaminen ei suinkaan ole teiniäitiyteen kannustamista tai lapsenlapsesta huolehtimista. Jos aborttia ei halua tehdä, lapsen voi antaa myös adoptoitavaksi. Vanhemmat voivat kuitenkin auttaa lastaan tajuamaan realiteetit, jolloin tyttö itsekin ehkä ymmärtää abortin parhaimmaksi ratkaisuksi.

• Tykkää
Reactions: Madicken04
[QUOTE="joojoo";26106537]Ihan en usko että joskus vaan on vähän joutuneet isovanhemmat hoitamaan ;) jos olet siinä sivussa opiskellut kun haarojasi aukonut ja nyt tienannut elantoa. Aika paljon isovanhemmat joutuu nuoren teinivanhemman lasta hoitamaan[/QUOTE]

Mihinhän toi sun tietosi perustuu vai onko vaan oma mielipide?

Mun tyttö oli ensimmäistä kertaa mun vanhemmilla hoidossa 8kuukauden ikäisenä ja toisilla isovanhemmilla 6kk ikäisenä hammaslääkärin ajan.
Sen jälkeen ei ole taas ollut kertaakaan, vaikka vanhempani kovasti haluaisivat, se vain ei valitettavasti ole pitkien välimatkojen takia mahdollista.

Jos mun tyttärelle kävisi joskus kuten ap:n tyttärelle, toivoisin salaa hänen päätyvän aborttiin, mutta jos hän haluaisi jatkaa raskautta niin sitten täytyisi sopeutua tilanteeseen ja toivoa, että kaikki menee hyvin.
Tarvittaessa voisin kasvattaa lapsen itse, mutta silloin pitäisi laatia selkeät pelisäännöt kuviolle ihan jo lapsenkin vuoksi.

Noin nuori kyllä tuskin on valmis itsenäisesti vastuun kantamaan, 14-15-vuotias on niin hirveän pieni vielä.
Tilanne voisi olla jo aikalailla eri jos lapsi olisi edes muutaman vuoden vanhempi.

Jos tytär päätyy pitämään lapsen, niin jonkinlainen kokous pojan vanhempien ja teidän kesken on varmaan paikallaan.

Auttaa lapsenlapsen kanssa ja olla "vanhempana" lapsenlapselle on kuitenkin kaksi eri asiaa. Vanhempi on vastuussa alaikäisestä teinistään, mutta kuulostaa vaaralliseltakin että teini tekisi päätöksen pitää lapsen luottaen siihen että omat vanhemmat ovat kyllä kokoajan auttamassa. Kun teini on täysi-ikäinen vanhempien velvollisuus päättyy ja miten sitten käy muutaman vuoden ikäisen lapsen kestä kukaan ei ole enää vastuussa? Kyllä auttaa voi ja tukea, mutta näkisin että teinin on tehtävä se päätös kylmien realiteettien valossa, ei missään idealistisessa "vauvat on suloisia ja abortti murha"-mielialassa.

Se vauva muuttaa koko teinin elämän, siksi en haluaisi olla omalla "tuellani" siinä ohjasmassa häntä noin isossa asiassa. Eli lapsi saisi tosissaan itse miettiä sen tulevaisuutensa esimerkiksi näiden Keittiönoidan ketjussa esille tuomien faktojen valossa.
Juuri näin.

Toki sekin on karhunpalvelus, jos ryhtyy itse vanhemmaksi sille lapsenlapselle. Pitäisi yrittää tukea nuorta vanhemmuudessa ja tehdä selväksi, kuka on lapsen äiti ja kuka isovanhempi. Auttaa ja tukea muttei ottaa koko kasvatusvastuuta. Mä en kyllä tosin osaisi olla ottamatta vastuuta lapsenlapsestani, jos lapseni ei siihen sitten kykenisikään. Ajattelen, että lapsia hankkiessa pitää osata varautua tällaisiinkin asioihin. Aborttiin kun ei ole oikeutta pakottaa tai painostaa. 14v on jo itsekin osin vastuussa itsestään, mutta päävastuu on yhä vanhemmilla niin näkisin olevani osavastuussa siitä, että teinini olisi raskaana.