Tyttöä kiusataan koulussa harrastuksesta, tuli tänään itkien kotiin...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja surettaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

surettaa

Vieras
Niin, meidän tyttö tuli tänään kotiin ihan kauheasti itkien. Tyttö on neljännellä luokalla ja koulussa oli ollut tehtävänä tehdä esitelmä omasta harrastuksestaan. Tehtävä annettiin jo perjantaina, viikonloppu oli aikaa kirjoittaa ja tyttö oli ihan innoissaan tehtävästä. Tehtiin juttua yhdessä, tyttö piirsi ja leikkasi kuvia monta tuntia, yksi valokuvakin löydettiin mukaan. Meni kauan kysellessä mikä tyttöä niin itketti, mutta kertoihan tuo viimein. Ja nyt suututtaa ja surettaa!

Luokassa kaikki olivat esitelleet harrastuksensa ja työnsä luokan edessä, ja esitys oli kai mennytkin ihan hyvin - vaikka tyttö kovin ujo onkin. Kuraa oli tullut niskaan sitten välitunnilla, muiden tyttöjen puolesta... Tytön rakkain harrastus on metsästys, ja hän teki esitelmänsä siitä. (Meillä perheessä metsästää kaikki, minä, isä sekä tytön isoveli. Muutimme viime vuonna toiselle paikkakunnalle ja tyttökin joutui vaihtamaan koulua, ilmeisesti ei ollut vielä kertonut kavereilleen harrastuksestaan...) Välitunnilla tytöt olivat kerääntyneet porukalla hyppäämään narua ja kun meidän tyttömme oli mennyt mukaan, oli hyppääminen loppunut siihen ja tytöt olivat sanoneet etteivät "tappajaa" enää ota leikkeihinsä! :O Tyttö oli itku kurkussa juossut sisälle odottamaan viimeistä tuntia ja tuolla viimeisellä tunnilla kaverit olivat sitten istuneet toisella puolella luokkaa ja sipitelleet ilkeästi.

Kyllä voi jo noin nuorena olla julmaa porukkaa! Tuntuu välillä, että pikkutytöt on ihan itse piruja. Miten minä nyt alan tätä asiaa setvimään? Ajattelin soittaa koululle lapsen opettajalle, ja käydä jututtamassa yhtä pahasti sanoneen tytön äitiä - ollaan paljon tekemisissä ja tuntui jo että tyttäristämme tulee hyvätkin ystävät. Harmittaa ihan älyttömästi! :(

Tyttöä lohduttelin ja yritin parhaani mukaan selittää ettei hänen harrastuksessaan ole mitään hävettävää eikä väärää, että vika on hänen kavereissaan kun eivät sitä ymmärrä. Selitin, että tytöt ehkä pitävät harrastusta pelottavana ja outona kun eivät itse ole koskaan sellaista harrastaneet tai edes olleet seuraamassa. Toivottavasti tyttö ymmärtää. :(

kyllä ne pojatkin osaa.. mutta ota ihmeessä yhteyttä, tää on taas tätä"on niin julmaa tappaa eläimiä" --> mennään tyytyväisenä syömään sitä rääkättyä broileria... aika pitkälti johtuu varmaan just siitä et outo ja jännä juttu suurimmalle osasta tytöistä.

tyhmiä nuo nykyajan lapset kun kiusaavat. sinun tyttö ei ole tehnyt mitään väärää. ota yhteys kouluun. tuon on loputtava heti muuten siitä jää traumat.

• Tykkää
Reactions: Tepadj
Harmillista :( Meidänkin tyttö sai arvostelua osakseen kun aloitti hirvenmetsästyksen, mutta sentään kiusaamisesta ei ollut kyse. Reippaasti soitto opelle ja tutulle äidille, niin eiköhän tyttöjen välit siitä korjaannu. Useimmiten metsästämisen tuomitseminen johtuu vain tietämättömyydestä

Kannattaa otaa yhteyttä kouluun. Koko juttu johtuu todennäköisesti tyttöjen tietämättömyydestä tai eivät ymmärrä mitä metsästys on. Siis jos on ollut vaikka joku kuva aseesta, niin se herättää hirveästi mielikuvia lapsissa kun ympärillä on uutisia ammuskeluista kouluissa.

Voi miten kurjaa, tuli ihan paha mieli tyttösi puolesta.

Mitään neuvoa mulla ei kyllä ole, koska sulla oli itsellä niin hyvä suunnitelma jo olemassa. Mä ainakin vastaavissa tilanteissa selitän lapselle useaan kertaan uudestaan asiat, että varmasti menee jakeluun ja yritän vielä sillä tavalla, että "ei ne varmasti pahaa tarkoittaneet, vaan ovat vaan tietämättömiä" tms.

Toivottavasti saatte asian selvitettyä loppuun asti!

Raivostuttaa tuollainen että jos lapsella on vähänkin ns.normista poikkeava harrastus,vaatetus tms. niin aina löytyy se joka haukkuu . Asia keskusteluun vaan koulun ja vanhempien kanssa. Erilaisuus on hieno asia!

• Tykkää
Tietenkään kellään ei ole oikeutta kiusata mutta eikö teille vanhemmillekaan tullut mieleen että voipi olla pikkasen provosoivaa tuon ikäisen, ja varsinkin tytön, pitää esitelmä juuri metsästyksestä. Kai teillä muutskin harrastetaan?

Enkä nyt tarkoita että harastuksessa tai metsästyksessä olisi mitään väärää tai että kiusaaminen olisi millään tapaa oikeutettua mutta kaikista asioista ei vaan kannata huudella.

Alkuperäinen kirjoittaja Tapiontytär;26104181:
Harmillista :( Meidänkin tyttö sai arvostelua osakseen kun aloitti hirvenmetsästyksen, mutta sentään kiusaamisesta ei ollut kyse. Reippaasti soitto opelle ja tutulle äidille, niin eiköhän tyttöjen välit siitä korjaannu. Useimmiten metsästämisen tuomitseminen johtuu vain tietämättömyydestä

Juu näin minä ajattelinkin tehdä. Meillä on illalla kyläyhdistyksen kokous, otan asian puheeksi siellä kun tuttu äiti tulee sinne myös. Toivon tosissaan ettei tästä nyt aiheudu pidemmäksi aikaa ongelmia - tyttöä kun kiusattiin edellisessäkin koulussa (tosin eri asioista) ja siellä kiusaaminen meni niin pitkälle ettei tyttö olisi enää tahtonut koko kouluun aamuisin lähteä. Oli tosi vaikeaa. Tässä uudessa koulussa pienellä paikkakunnalla tyttö on viihtynyt hyvin ja saanut kavereita, harmittaa ihan hirveästi että nyt tuli tämmöinen!

Jotenkin olisin ajatellut että näinkin pienehköllä paikkakunnalla tyttölapset(kin) olisivat vähän ymmärtäväisempiä tällaisissa asioissa, mutta ei... :(

äly hoi vanhemmat!! metsästys on yhtä kuin harrastaa eläinten tappamista - siitähän siinä on kyse. kai nyt tuon ikäiset tytöt sitä kauhistuvat! kiusaamiseen ei ole oikeutta, mutta kyllä vanhemmatkin vois käyttää vähän maalaisjärkeä.

mitäs jos joku luokan pojista ois kertonut harrastavansa sammakoiden kiduttamista tai naapurin kissan pahoinpitelyä? miten siihen olis pitänyt suhtautua?

[QUOTE="vieras";26104208]Tietenkään kellään ei ole oikeutta kiusata mutta eikö teille vanhemmillekaan tullut mieleen että voipi olla pikkasen provosoivaa tuon ikäisen, ja varsinkin tytön, pitää esitelmä juuri metsästyksestä. Kai teillä muutskin harrastetaan?

Enkä nyt tarkoita että harastuksessa tai metsästyksessä olisi mitään väärää tai että kiusaaminen olisi millään tapaa oikeutettua mutta kaikista asioista ei vaan kannata huudella.[/QUOTE]

Voi hyvä ihme nähköön! :O

Kyllä metsästys ON ihan NORMAALI harrastus oli sitten tyttö tai poika! Nykyään vissiin ihan oikeasti ollaan niin vieraantuneita luonnosta ja terveestä järjestä ettei tätä ymmärretä... Ja kyllä, meillä harrastetaan muutakin; meillä kalastetaan, ja talvisin hiihdetään - tyttö käy ihan kisoissa. Haluaisi aloittaa ampumahiihdon.

Neljäsluokkalaiset tytöt ovat yleensä hyvin eläinrakkaita ja sen vuoksi kauhistuvat sellaisesta tytöstä, joka kykenee tappamaan söpöjä eläimiä. Samaan tapaan kuin me aikuiset kauhistellaan pedofiilejä tai murhaajia. Luokkakavereiden käytös tässä tapauksessa on mun mielestä ymmärrettävää, mutta ei hyväksyttävää.

[QUOTE="unnunnunnu";26104200]Raivostuttaa tuollainen että jos lapsella on vähänkin ns.normista poikkeava harrastus,vaatetus tms. niin aina löytyy se joka haukkuu . Asia keskusteluun vaan koulun ja vanhempien kanssa. Erilaisuus on hieno asia![/QUOTE]

Minua kans pistää vihaksi että jos et just ole samanlainen kuin muut ja olet kiinnostunut jostain vähän poikkeavasta niin aletaan haukkumaan. Missä se nyt on määritelty että tyttöjen pitää harrastaa jotain jumppaa tai kuviskerhoa.

[QUOTE="vieras";26104264]Minua kans pistää vihaksi että jos et just ole samanlainen kuin muut ja olet kiinnostunut jostain vähän poikkeavasta niin aletaan haukkumaan. Missä se nyt on määritelty että tyttöjen pitää harrastaa jotain jumppaa tai kuviskerhoa.[/QUOTE]

...tai eläinten tappamista?

Joko teidän tyttö sitten itse ampuu? Ja asutteko jossain missä metsästys ei ole niin kamalan yleinen harrastus?

Täällä metsästää lähestulkoon kaikki, meidän tyttö on kulkenut metsällä isänsä mukana parisen vuotta vaikka on vasta eskarilainen, eikä sitä täällä kukaan ihmettele, samoin tyttö harrastaa jääkiekkoa, eikä siitäkään kukaan kiusaa...

Kiusaajat luulevat varmaan aidosti olevansa "parempia" ihmisiä kun eivät tapa eläimiä ja tuomitsevat tappamisen, mutta tietämättömyyttähän se on ja menee lapsellisuuden piikkiin. Hienoa, että sinun lapsesi ymmärtää mistä metsästyksessä on kyse.
Koulussa voitaisiin opiskella vaikka vähän lihantuotannosta ja siitä mistä ruoka tulee, ei voisi tytöt enää osoitella sormella jos nakit maistuu itsellekin.
Ja opettajien tulee tietysti puuttua kiusaamiseen.

• Tykkää
[QUOTE="vieras";26104238]äly hoi vanhemmat!! metsästys on yhtä kuin harrastaa eläinten tappamista - siitähän siinä on kyse. kai nyt tuon ikäiset tytöt sitä kauhistuvat! kiusaamiseen ei ole oikeutta, mutta kyllä vanhemmatkin vois käyttää vähän maalaisjärkeä.

mitäs jos joku luokan pojista ois kertonut harrastavansa sammakoiden kiduttamista tai naapurin kissan pahoinpitelyä? miten siihen olis pitänyt suhtautua?[/QUOTE]

Äly hoi itsellesi! Mistähän näitä pöljiä oikein sikiää... :O Sinä varmaan sitten opetat lapsillesi että se possunjauheliha tipahtaa kaupanhyllylle taivaasta??

Ja ihan varmasti jos olisi poika kertonut (ja on ihan varmasti kertonutkin) että hän metsästää, ei siitä olisi kukaan häntä alkanut kiusaamaan. :(

• Tykkää
Mäkin harrastin pienenä metsästystä, tosin olin se, joka houkutteli koiran mun luo kun oli aika lopettaa. Onneks ei koskaan yhtään eläintä silloin saatu tapettua kun mukana olin, ällöttävää, mutta koira sai juosta onnessaan. Oli se joskus lounaan itselleen napannut.

Joskus olin myös sorsametsällä itse se "koira", isäni kanssa. Ei tosin silloinkaan saanut yhtään mutta pimeässä metsässä oli jännittävää juoksennella.

Ampunut en myöskään koskaan elävää olentoa, vain maalitaulua. Ajatuskin eläimen tappamisesta tuntuu pahalta, siksipä en pahemmin lihatuotteita nykyään käytä. Kalojen kuolema oli jo ihan tarpeeksi, hyh..

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26104246:
Neljäsluokkalaiset tytöt ovat yleensä hyvin eläinrakkaita ja sen vuoksi kauhistuvat sellaisesta tytöstä, joka kykenee tappamaan söpöjä eläimiä. Samaan tapaan kuin me aikuiset kauhistellaan pedofiilejä tai murhaajia. Luokkakavereiden käytös tässä tapauksessa on mun mielestä ymmärrettävää, mutta ei hyväksyttävää.

Olen täysin samaa mieltä.

• Tykkää
Reactions: Dongxi
Äly hoi itsellesi! Mistähän näitä pöljiä oikein sikiää... :O Sinä varmaan sitten opetat lapsillesi että se possunjauheliha tipahtaa kaupanhyllylle taivaasta??

Ja ihan varmasti jos olisi poika kertonut (ja on ihan varmasti kertonutkin) että hän metsästää, ei siitä olisi kukaan häntä alkanut kiusaamaan. :(

Eikös maaseudulla metsästetä ihan tappamisen ilosta? Ruoantuotanto on ihan eri asia.

ehkä asiaa voisi auttaa jos luokalle pidettäisiin ihan oppitunti metsästyksestä. siis siltä kannalta, että miten se homma vastuullisesti hoidetaan, miten kiva on eläimille että saavat olla elämänsä vapaana metsässä (verrattuna johonkin häkkikanalaan jne.). Jompikumpi teistä vanhemmista, joku metsästysporukasta jolla olisi tälläiseen lahjoja tai sitten järjestövierailija (muistaakseni joskus luin tälläisistä mutten nyt muista millä järjestöllä, kannattaa googlata).

-> minusta väärin ajatella, että 'olisi pitänyt omana tietonaan', että jotenkin kun tietää että asiasta saatetaan kiusata, on omaa tyhmyyttä kertoa ja joutua kiusatuksia. Vedetään sama homma vaikka homouteenkin? Millaisia arvoja lapsille tahdotaan opettaa?

Nyt yrittäisin itse pitää huolta, että lapsi ei lopeta/salaa harrastustaan että paremmin kelpaisi kavereilleen, vaan oppisi ilmaisemaan ja puolustamaan asiaansa, perustelemaan kantansa ja saamaan muutkin ymmärtämään näkemyksensä. (tässä apuna esim. juuri tuo faktojen kertominen järjestön avulla tms.)

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";26104274]...tai eläinten tappamista?[/QUOTE]

Nämä on mielipide ja vakaumus asioita. Metsästys vo iolla jonkun mielestä väärin, mutta se ei oikeuta kiusaamista. Metsästys on kuitenkin laillista. Lapsille pitää opettaa, että mielipiteitä saa olla eikä tarvitse tykätä metsästyksestä, mutta jos joku tykkää niin se ei ole väärin eikä toista saa sen vuoksi syrjiä.

Yhteistyössä