MLL perhekerho ja uskonto!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äippä miettii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="mama";26098893]Uskooko lapsesi joulupukkiin?[/QUOTE]

Jep, mutta olen jättänyt kertomatta hänelle sen, että jos hän ei usko joulupukkiin, niin hän joutuu kuoltuaan tuliseen järveen, jossa hän kärsii ikuisesti hirvittäviä tuskia ja josta hän ei ikinä pääse pois. Itse asiassa luulen, että joulupukkiusko karisee hänestä ennen pitkää pois. Luuletko, että omista lapsistasi karisee samalla tavalla jeesususko pois?

[QUOTE="mama";26098886]Suomen pääuskonto nyt on ev.lut. ja jokainen ihminen joka kiinnostuu uskosta, jumalasta jne, osaa varmasti hankkia tietoja eri uskonnoista ja muodostaa sitten oman mielipiteensä siitä mikä on itselle se oikea. Vietättehän te ateistit jouluakin? Miksi? ...niinpä..[/QUOTE]

Lapsi = ihminen joka kiinnostuu uskosta? Hankkii tietoa? "Te ateistit", mitä tiedät "meidän" joulunvietostamme? Entä tiedätkö, että suurin osa (jollei kaikki) kirkolliset pyhät on näppärästi asetettu kalenterissa juuri siihen kohtaan, jossa on valmiina jo ollut pakanallinen pyhä... eli "te uskikset" itse asiassa vietätte pakanallisia juhlia :)

Valitettavasti kaikki tapauskovaiset eivät ymmärrä, että uskonnottomia vaihtoehtoja pitää olla olemassa. Olin aikanani aktiivi MLL:n paikallisyhdistyksessä, ja pidin tiukkaa linjaa siitä, että kerhot ovat uskonnottomia. Sittemmin yhdistys on alkanut tehdä yhteistyötä seurakunnan kanssa, ja vauvakahvila järjestetään seurakunnan tiloissa, yksi ohjaajistakin tulee sieltä. En ole käynyt ko. kahvilassa koska ei ole vauvaakaan, mutta voin vain kuvitella mitä uskonnonharjoittamista kerho osaksi pitää sisällään... Valitettavaa, että toiminto suunnataan vain tietylle ihmisryhmälle, evankelisluterilaisille. Se ei ole ollenkaan MLL:n henki.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Anatolia
Anna lapsen itse päättää uskooko vai ei. Miksi pitäisi tukkia korvat uskonnolta? Yleissivistyksen kannalta on hyvä tietää mihin toiset uskovat ja sitten voi itse miettiä uskooko vai ei. On mielestäni väärin opettaa lapsi uskonnottomaksi (samoin kuin pakottaa uskovaiseksi)... Lapselle pitää antaa erilaisia näkemyksiä, että osaa muodostaa ne omat käsityksensä.

Niin annankin, mutta aion todellakin opettaa kaikkia uskontoja. Tuolla kerhossa puhuttiin siihen tyyliin että jumala ON olemassa ja se on mielestäni väärin. Jos siellä puhuttaisiin aiheesta neutraaliin/puolueettomaan sävyyn niin asia olisi täysin ok minulle.

Onko se sitten parempi että sitä MLL:n kerhoa ei järjestetä ollenkaan. Tiedän kaksi paikkakuntaa tästä läheltä jossa MLL:N kerho järjstetään kirkolla srk:N kanssa yhteistyössä. Srkunta yksin ei kerhoa järjestäisi ja MLL:llä on ollut suuria vaikeuksia löytää vetäjää kerholle eikä kokeeiltu vaihtovetäjäsysteemikään ole toiminut. Toinen vaihtoehto olisi siis että kerho jätettäisiin kokonaan järjestämättä. Kustannuksia kerhosta ei MLL:lle synny joten miten se voisi sotia nyt niin kamalasti MLL:n periaatteita vastaan että se järjestetään kirkon kanssa yhteistyössä.

Minusta ihminen on hieman jättänyt omat tunteensa kunnolla käsittelemättä jos niin kamalasti pelkää kirkkoa ja jumalajuttujen kuuntelemista. Ettei vaan pelkäisi että alkaisikin uskoa?
Itse en kuulu kirkkoon muttei kyllä haittaakaan että 5 minsaa kolmen tunnin kerhosta menee johonkin alkuhartaukseen, se on aika lyhyt aika se.

Mikä sinäkin oot sanomaan kuka on tapauskovainen? Luterilainen uskonto kun ei perustu mm. katolilaisuuden tavoin näkyviin tapoihin kuten joka viikkoiseen kirkossa käyntiin. Ei se syvä uskovaisuuskaan välttämättä ulospäin näy! Loukkaavaa on luokitella toisia ihmisiä ulkopuolelta tapauskovaisiksi tai joksikin muiksi.

Valitettavasti kaikki tapauskovaiset eivät ymmärrä, että uskonnottomia vaihtoehtoja pitää olla olemassa. Olin aikanani aktiivi MLL:n paikallisyhdistyksessä, ja pidin tiukkaa linjaa siitä, että kerhot ovat uskonnottomia. Sittemmin yhdistys on alkanut tehdä yhteistyötä seurakunnan kanssa, ja vauvakahvila järjestetään seurakunnan tiloissa, yksi ohjaajistakin tulee sieltä. En ole käynyt ko. kahvilassa koska ei ole vauvaakaan, mutta voin vain kuvitella mitä uskonnonharjoittamista kerho osaksi pitää sisällään... Valitettavaa, että toiminto suunnataan vain tietylle ihmisryhmälle, evankelisluterilaisille. Se ei ole ollenkaan MLL:n henki.

Aika jännä, itse en ole MLL kerhoissa siihen törmänny. Olen aina aatellu että vain srk:n kerhoissa on uskonasiat esillä. Ootko varma että se on vain MLL kerho ettei se ole joku MLL ja seurakunnan yhteistyönä järjestettävä kerho?

Onko se sitten parempi että sitä MLL:n kerhoa ei järjestetä ollenkaan. Tiedän kaksi paikkakuntaa tästä läheltä jossa MLL:N kerho järjstetään kirkolla srk:N kanssa yhteistyössä. Srkunta yksin ei kerhoa järjestäisi ja MLL:llä on ollut suuria vaikeuksia löytää vetäjää kerholle eikä kokeeiltu vaihtovetäjäsysteemikään ole toiminut. Toinen vaihtoehto olisi siis että kerho jätettäisiin kokonaan järjestämättä. Kustannuksia kerhosta ei MLL:lle synny joten miten se voisi sotia nyt niin kamalasti MLL:n periaatteita vastaan että se järjestetään kirkon kanssa yhteistyössä.

Minusta ihminen on hieman jättänyt omat tunteensa kunnolla käsittelemättä jos niin kamalasti pelkää kirkkoa ja jumalajuttujen kuuntelemista. Ettei vaan pelkäisi että alkaisikin uskoa?
Itse en kuulu kirkkoon muttei kyllä haittaakaan että 5 minsaa kolmen tunnin kerhosta menee johonkin alkuhartaukseen, se on aika lyhyt aika se.

No ei tietenkään olisi parempi. En tiedä mikä täällä on tilanne, ovatko joutuneet pakon edessä ottamaan tuon uskonnon mukaan. Mutta ei se asia välttämättä ole täällä niin.

En minä pelkää uskon-asioita vaikka en usko. Mutta en kestä että lapsille syötetään nuo asiat totuutena, se on väärin.

[QUOTE="a p";26103067]Tuossa aiemmin sanoinkin että en uskalla ottaa asiaa esille kun siitä lähtevät varmasti juorut liikkeelle. Eli hiljaa mielessä pitää vain kirota...[/QUOTE]

Aijaa. En lukenu koko ketjua, sori :ashamed:
siis jossain pikku paikkakunnalla siinä tapauksessa olette?

ONko se hengellinen osuus heti siinä alussa vai? Aattelin et jos on ihan alussa niin onnistuisko jos meette vähän myöhässä sinne eli se hetki ois jo menny sitte ku tulette? Täällä käy joitakin äitejä seurakunnan perhekerhossa sillain että tulevat paikalla siinä kohtaa kun se alun hartaus, rukoukset yms on ohi.

Alkuperäinen kirjoittaja neljäs_tulossa;26103100:
Meillä on MLL:n perhekahvila joka toinen viikko, taitaa olla srk:n tiloissa joten ehkä turhaan haaveilen meneväni sinne, jos sielläkin uskontoa harjoitetaan.

Taitaa olla ihan paikkakuntakohtaista, eli kannattaa ainakin käydä katsomassa :)

Aijaa. En lukenu koko ketjua, sori :ashamed:
siis jossain pikku paikkakunnalla siinä tapauksessa olette?

ONko se hengellinen osuus heti siinä alussa vai? Aattelin et jos on ihan alussa niin onnistuisko jos meette vähän myöhässä sinne eli se hetki ois jo menny sitte ku tulette? Täällä käy joitakin äitejä seurakunnan perhekerhossa sillain että tulevat paikalla siinä kohtaa kun se alun hartaus, rukoukset yms on ohi.

Tulipa tyhmä olo nyt! Tosiaan, jatkossa me mennäänkin sinne vähän myöhässä, eli joo, alussa se osuus on. Kiitos vinkistä, olisi kyllä pitänyt itsekin tajuta... :)

[QUOTE="mama";26098637]En ymmärrä miksi tästä aiheesta tehdään ongelma. Päiväkotikaan käsittääkseni ei ole uskonnollinen kasvatuspaikka mutta siitä huolimatta sielläkin lauletaan toisinaan uskonnollisia lauluja, käyvät kirkossa jne. En ole kuullut että kenenkään lapsi olisi joutunut jäämään kirkkoreissun ajaksi pois, oli perhe ateisti tai ei. Kristinusko on osa kulttuuriamme, lapsi osaa kyllä itse vanhempana päättää onko jumala olemassa vai ei.[/QUOTE]

Ai et ole kuullut "että kenenkään lapsi olisi joutunut jäämään kirkkoreissun ajaksi pois, oli perhe ateisti tai ei. "

Nyt kuulet; meidän tytön päiväkodissa oli erittäin vakaasti uskova lastentarhanopettaja. Sillä seurauksella että kävivät kirkossa 3 krt/kk.
Minä kielsin viemästä 3,5v lastani kirkkoon muulloin kuin ns. juhlapyhinä. Tyttö on vielä lajia joka miettii, ihmettelee ja kyselee kamalasti. Noin pienen ei vielä tarvitse miettiä uskonasioita.

Asiasta tehdään ongelma koska uskonnon tuputtaminen on pakottavaa, eikä suinkaan oma valinta.

[QUOTE="a p";26103132]Tulipa tyhmä olo nyt! Tosiaan, jatkossa me mennäänkin sinne vähän myöhässä, eli joo, alussa se osuus on. Kiitos vinkistä, olisi kyllä pitänyt itsekin tajuta... :)[/QUOTE]

Ole hyvä vaan :) silleen tosiaan tiiän monen tekevän ja se onnistuu jos se hengellinen osuus on heti alussa, kuten se yleensä on. Vartin menee myöhässä nii se on ohi :)

siis mä itse oon uskovainen mutta mä ymmärrän täysin kuitenki uskonnottomia, siis oon aatellu tätä asiaa siítä näkökulmasta että kyllä määki repisin pelipöksyt jos mun lapsia vietäis harjoittamaan jonkun toisen uskonnon juttuja, esim jos perhekerhon alussa olis Allahin ylistystilaisuus niin tasan en veisi sinne lapsiani :whistle:

Olen itse vetäjänä MLL perhekahvilassa eikä meillä todellakaan ole mitään uskonnollista siellä. Kävijät toki saavat puhua mitä haluavat. Toinen tämän alueen perhekahvila on seurakunnan tiloissa, mutta ei sielläkään uskonnosta vetäjien toimesta puhuta.

Yhteistyössä