MLL perhekerho ja uskonto!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äippä miettii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äippä miettii

Vieras
Kävin MLL:n perhekerhossa lapseni kanssa. Joo, se kyllä järjestetään seurakuntatalolla, mutta järkytyin että alkupiirissä alettiin heti puhua uskonasioista. Minkä takia?? Selväksi tuli että tuo aihe kuuluu jokaiseen kerhopäivään. Eikä uskonnosta puhuttu siihen sävyyn että jotkut uskovat jotkut ei - ei vaan jumalahan on olemassa heidän mielestään ja piste!

En tiennyt että MLL on uskonnollinen järjestö, onko tosiaan niin? Ainakaan toimintaperiaatteissa ei mainita uskontoa. Voidaanhan me jatkaa kerhossa käymistä mutta pienelle lapselle on varmaan ristiriitaista että aikuiset puhuu uskonnosta vaikka meillä ei uskota........

Mitä mieltä te muut olette? Eikä tehdä tästä nyt mitään "jumala on olemassa - eipäs ole"-keskustelua.

Tietääkseni MLL ei ole uskonnollinen järjestö. Paljon mahdollista, että kerhon vetäjät vain ovat myös seurakunta-aktiiveja eivätkä osaa erottaa kahta yhteisöä toisistaan... Olen huomannut, että joillain paikkakunnilla jotkut sinänsä ei-uskonnolliset yhteisöt ovat kuitenkin lähellä paikallista seurakuntaa usein juuri sitä syystä, että toimijat ovat usein samoja henkilöitä.

"MLL luottaa kumppanuuteen. Yhteistyötä tehdään koti- ja ulkomaisten järjestöjen, yhteisöjen ja verkostojen kanssa. Liiton keskustoimisto pitää yhteyksiä ministeriöihin, viranomaisiin ja järjestöihin, piirit ja paikallisyhdistykset paikallisiin tahoihin."

Tuossahan se rivien välissä sanotaan, että joissain paikoissa uskontoa saatetaan tuputtaa.

Meillä ei kyllä MLL:n kerhoissa puhuta uskonnosta mitään ellei sitten itse halua siitä puhua :) Seurakunnan perhekerho on meillä ihan eri asia ja siihen tietenkin kuuluu uskonto osana. Mutta en sitäkään mitenkään tuputuksena pidä.

Onneksi siinä MLL:n kerhossa, jossa me käytiin, ei sanallakaan puhuttu uskonnosta.

Srk:n perhekerhossa puhuttiin - tietysti.

On aika ikävää, jos uskontoa tungetaan joka ikiseen lapsiperheille tarkoitettuun aktiviteettiin (ja monesti ne aktiviteetit on yhtä kuin MLL:n ja srk:n kerhot).

MLL ei ole uskontoihin sitoutunut järjestö, mutta jos se jollain paikkakunnalla tekee yhteistyötä esim. seurakunnan kanssa, eli vaikkapa toinen työntekijä kerhossa on seurakunnasta, on uskonnollisuus silloin sitten syytä vaan nielaista. Seurakunnat näätsen taasen ovat uskonnollisia järjestöjä, ja heidän kerhoissaan pelataan heidän säännöillään.

Vähän tylsää. Veripalvelu järjestää verenluovutuksen seurakunnan tiloissa tällä paikkakunnalla. Silti ei ole vielä joutunut ehtoollista nauttimaan verenluovutukseen päästäkseen.

Mun muksun pk-ryhmä käy seurakunnan tiloissa jumppaamassa, mutta siihen ei sisälly evankeliumin kuulemisen velvollisuus, onneksi.

Jotenkin mua vaan ärsyttää se, että kirkko tunkee lonkeronsa kaikkialle.

No kuulostaa aika erikoiselta. Kysyisin, miksi uskonto on otettu mukaan kerhoon, kun kyse ei ole seurakunnan kerhosta.

Meidän päiväkodissakin on kyllä pikkukirkkoja, joulukirkkoja yms, ja lapset saa niissä käydä kuuntelemassa satuja vaikka me ei kirkkoon kuulutakaan. Erikseen on kuitenkin annettu lupa näihin.

[QUOTE="Jenis";26098520]No kuulostaa aika erikoiselta. Kysyisin, miksi uskonto on otettu mukaan kerhoon, kun kyse ei ole seurakunnan kerhosta.

Meidän päiväkodissakin on kyllä pikkukirkkoja, joulukirkkoja yms, ja lapset saa niissä käydä kuuntelemassa satuja vaikka me ei kirkkoon kuulutakaan. Erikseen on kuitenkin annettu lupa näihin.[/QUOTE]

Niin minustakin. Mutta tää on pieni paikkakunta ja aika vanhanaikainen, muita kerhossa ei näytä haittaavan ja jos menen avaamaan suuni asiasta, kohta koko kylä tietää että meillä ei uskota...

[QUOTE="a p";26098549]Niin minustakin. Mutta tää on pieni paikkakunta ja aika vanhanaikainen, muita kerhossa ei näytä haittaavan ja jos menen avaamaan suuni asiasta, kohta koko kylä tietää että meillä ei uskota...[/QUOTE]

Ok, tuossa tilanteessa on varmaan viisain olla kyselemättä liikoja... mutta meillä tosiaan lapset (2v6kk, 4v11kk) on olleet tän talven päikyssä jossa on noita uskontojuttuja, ja ovat ottaneet ne samanlaisina näytelminä tai satuina kuin muutkin vastaavat. Ollaan kotona puhuttu (lähinnä isomman kanssa) uskonnosta, eli että jotkut uskoo ja jotkut ei, ja jokainen muodostaa itse oman mielipiteensä asioista. Eivät oo mitenkään ihmetelleet tms. tuota touhua.

En ymmärrä miksi tästä aiheesta tehdään ongelma. Päiväkotikaan käsittääkseni ei ole uskonnollinen kasvatuspaikka mutta siitä huolimatta sielläkin lauletaan toisinaan uskonnollisia lauluja, käyvät kirkossa jne. En ole kuullut että kenenkään lapsi olisi joutunut jäämään kirkkoreissun ajaksi pois, oli perhe ateisti tai ei. Kristinusko on osa kulttuuriamme, lapsi osaa kyllä itse vanhempana päättää onko jumala olemassa vai ei.

[QUOTE="mama";26098637]En ymmärrä miksi tästä aiheesta tehdään ongelma. Päiväkotikaan käsittääkseni ei ole uskonnollinen kasvatuspaikka mutta siitä huolimatta sielläkin lauletaan toisinaan uskonnollisia lauluja, käyvät kirkossa jne. En ole kuullut että kenenkään lapsi olisi joutunut jäämään kirkkoreissun ajaksi pois, oli perhe ateisti tai ei. Kristinusko on osa kulttuuriamme, lapsi osaa kyllä itse vanhempana päättää onko jumala olemassa vai ei.[/QUOTE]

Siitä toki voidaan kiistellä, mikä on "kulttuuriamme". Onko sellaista yhtenäiskulttuuria enää olemassakaan? Ja miksi evlut-uskonnolla tulisi olla erityisasema vain siksi että se on suurin kirkkokunta? Pikemminkin voisi ajatella, että vähemmistöjen uskontoja tulisi rakenteellisesti tukea...

MLL:n kerhot varmaan vaihtelevat ihan vetäjiensä ja yhteistyökumppaniensa intressien mukaan.

Mekin askartelemme perhekerhossa joulun alla enkelin ja kerhossa tehdyt virpomavitsat saivat ennen palmusunnuntaita siunauksen ortodoksipapilta. Itsenäisyyspäivänä saatetaan jopa tehdä suomenlippu tai sini-valkea kynttiläaskartelu.

Mutta joo, en tykkäisi hartaudesta perhekahvilan osana. Tosin jos MLL on tehnyt paikallisen seurakunnan kanssa sopimuksen, että saa kokoontua tiloissa ilmaiseksi jos jokaiseen kokoontumiseen liittyy uskonnollinen osuus, niin ymmärrän senkin ja silloin sopimus velvoittaa MLL:n avainäitejä tai ohjaajaa pitämään kiinni siitä uskonto-osuudesta.

Anna lapsen itse päättää uskooko vai ei. Miksi pitäisi tukkia korvat uskonnolta? Yleissivistyksen kannalta on hyvä tietää mihin toiset uskovat ja sitten voi itse miettiä uskooko vai ei. On mielestäni väärin opettaa lapsi uskonnottomaksi (samoin kuin pakottaa uskovaiseksi)... Lapselle pitää antaa erilaisia näkemyksiä, että osaa muodostaa ne omat käsityksensä.

Anna lapsen itse päättää uskooko vai ei. Miksi pitäisi tukkia korvat uskonnolta? Yleissivistyksen kannalta on hyvä tietää mihin toiset uskovat ja sitten voi itse miettiä uskooko vai ei. On mielestäni väärin opettaa lapsi uskonnottomaksi (samoin kuin pakottaa uskovaiseksi)... Lapselle pitää antaa erilaisia näkemyksiä, että osaa muodostaa ne omat käsityksensä.

Tätä minäkin ajoin takaa, en tainnut osata ilmaista asiaani :)

[QUOTE="mama";26098637]En ymmärrä miksi tästä aiheesta tehdään ongelma. Päiväkotikaan käsittääkseni ei ole uskonnollinen kasvatuspaikka mutta siitä huolimatta sielläkin lauletaan toisinaan uskonnollisia lauluja, käyvät kirkossa jne. En ole kuullut että kenenkään lapsi olisi joutunut jäämään kirkkoreissun ajaksi pois, oli perhe ateisti tai ei. Kristinusko on osa kulttuuriamme, lapsi osaa kyllä itse vanhempana päättää onko jumala olemassa vai ei.[/QUOTE]
No tässäpä yksi jonka lapset eivät ole pk:ssa kirkkokäynneille osallistuneet. Eivätkä suinkaan ole ainoita.

Uskonnonvapauskin on osa kulttuuriamme :)

Mun mielestä olisi oikein kivaa, jos myös kotihoidossa olevilla lapsilla olisi mahdollisuus käydä perhekerhoissa ikäistään seuraa ja ohjattua leikkimistä saamassa, ilman että siihen sisältyy uskonnon pakkosyöttö missään määrin. Tämä ei vaan toteudu kaikkialla - ja siinäkin yksi syy siihen, miksi lapsia laitetaan päiväkotiin virikehoitoon: pk:ssa on mahdollisuus olla osallistumatta uskontojuttuihin.

Lapsi ei ole kypsä aikuinen, joka osaa muodostaa omat käsityksensä. Lapsi on lapsi. Jos sama kerho-ohjaaja käyttää samaa äänensävyä sanoessaan "Vesivärivesi on jännän väristä, mutta se ei ole mehua eikä sitä pidä juoda" kuin "Jeesusta kannattaa rukoilla iltaisin", niin lapsi uskoo molemmat väittämät sellaisinaan. Lapsen luottamusta käytetään väärin, kun hänelle annetaan disinformaatiota.

• Tykkää
Reactions: Wolt
[QUOTE="Jenis";26098723]Siitä toki voidaan kiistellä, mikä on "kulttuuriamme". Onko sellaista yhtenäiskulttuuria enää olemassakaan? Ja miksi evlut-uskonnolla tulisi olla erityisasema vain siksi että se on suurin kirkkokunta? Pikemminkin voisi ajatella, että vähemmistöjen uskontoja tulisi rakenteellisesti tukea...[/QUOTE]

Suomen pääuskonto nyt on ev.lut. ja jokainen ihminen joka kiinnostuu uskosta, jumalasta jne, osaa varmasti hankkia tietoja eri uskonnoista ja muodostaa sitten oman mielipiteensä siitä mikä on itselle se oikea. Vietättehän te ateistit jouluakin? Miksi? ...niinpä..

Lapsi ei ole kypsä aikuinen, joka osaa muodostaa omat käsityksensä. Lapsi on lapsi. Jos sama kerho-ohjaaja käyttää samaa äänensävyä sanoessaan "Vesivärivesi on jännän väristä, mutta se ei ole mehua eikä sitä pidä juoda" kuin "Jeesusta kannattaa rukoilla iltaisin", niin lapsi uskoo molemmat väittämät sellaisinaan. Lapsen luottamusta käytetään väärin, kun hänelle annetaan disinformaatiota.

Uskooko lapsesi joulupukkiin?

[QUOTE="mama";26098886]Vietättehän te ateistit jouluakin? Miksi?[/QUOTE]

Yhtä hyvin voisi kysyä "Vietättehän te kristityt jouluakin? Miksi?" Joulu on juhlana paljon vanhempi kuin kristinusko tai ateismi yhteensä. Sitä on vietetty niin kauan, kuin päivien lyheneminen on ylipäätään havaittu. Silloin ei puusepän pojasta tiedetty vielä mitään.

No tässäpä yksi jonka lapset eivät ole pk:ssa kirkkokäynneille osallistuneet. Eivätkä suinkaan ole ainoita.

Uskonnonvapauskin on osa kulttuuriamme :)

Mun mielestä olisi oikein kivaa, jos myös kotihoidossa olevilla lapsilla olisi mahdollisuus käydä perhekerhoissa ikäistään seuraa ja ohjattua leikkimistä saamassa, ilman että siihen sisältyy uskonnon pakkosyöttö missään määrin. Tämä ei vaan toteudu kaikkialla - ja siinäkin yksi syy siihen, miksi lapsia laitetaan päiväkotiin virikehoitoon: pk:ssa on mahdollisuus olla osallistumatta uskontojuttuihin.

En minä tiedä. Ei minua oikeastaan haittaa, että Harakka harakka huttua keittää -runon, Hikkoritikkori toikin ja Puolukkavarpaan lisäksi lapsi osaa runon, joka alkaa "Minä lapsi pienoinen aamuin illoin rukoilen ".

Onpahan repertuaaria loruosaamisella.

Tai jos lapsi joulun alla muovailee savesta lampaan seimiasetelmaan, sitäkään en osaa kyseenalaistaa vaan olen iloinen savityöpajamahdollisuudesta.

Me annetaan niitä näkemyksiä kotona (ja esikoinen saa niitä et-tunneilla koulussa), ilman "tämä on oikea vaihtoehto uskoa ja elää"- laseja päässä. Srk:n työntekijät eivät selitä asiaa siten, että muitakin vaihtoehtoja olisi olemassa.

Ja meidän uskontokasvatukseen osallistumattomat lapset on saletisti saaneet paljon enemmän puolueetonta tietoa eri elämänkatsomuksista (monikossa!) kuin moni uskontoon (lue: vain ja ainoastaan ev.lutiin) esim. srk:n kerhossa tai päiväkodissa tutustuva lapsi.

Ei uskontokasvatuksen skippaaminen ainakaan meillä siis sitä tarkoita, että lasten korvat tukittaisiin uskonnolta, yritettäisiin salata uskontojen olemassaolo tyystin.

Ja lapset saavat itse päättää uskovatko vai eivät. 6 v ei usko, ei halua osallistua pk:n kirkkokäynteihin ja on sitä mieltä että mitään taivaan isää ei todellakaan voi olla olemassa. 8-vuotiaskaan ei taida uskoa, mutta on silti halunnut koulussa (ja eskarissa) osallistua joihinkin uskontojuttuihin, ja on toki saanutkin osallistua. Kun ikää on tullut lisää, niin lasten itsemääräämisoikeus näissä asioissa on kasvanut.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä