Olen kohtuuden kannalla kaikissa asioissa, niin näiden karkkien syönnin ja lisäaineiden kuin vanhempien alkoholin juonninkin suhteen (viitaten niihin kymmeniin täällä käytyihin "montako siideriä" -ketjuihin), mutta tästä asiasta tuli mieleen vaan kanssa ajatus, että mitenhän myöhemmällä iällä mahtaa noista karkeista sun muista tulla lapselle ongelma...
Riippuu varmaan siitä, jättääkö lapsi itse herkut syömättä vai päättääkö asiasta äiti vastoin lapsen toiveita. Meidän lapsista kukaan ei pienenä juurikaan halunnut syödä karkkia, eivätkä ole makean perään vieläkään, monesti esim. syövät ruokaa niin paljon etteivät sitten halua/jaksa ottaa enää jälkiruokaa (jota ei kyllä aina edes ole tarjolla). Karkkipäiviä meillä ei ole ollut koskaan ja hyvin harvoin meillä karkkeja syödään (jos minun syömääni Fazerin sinistä ei siis lasketa, mutta siinä ei juuri lisäaineita olekaan

), kahvileipää leivon useammin ja sitä (pullaa, marjapiirakkaa jne) on sitten tarjolla useammin. En koe, että makean syönnissä olisi ollut perheessämme mitään ongelmaa koskaan, vaikka mitään rajoituksia asian suhteen ei ola ainakaan tietoisesti ollut. Ja tuohon hampaiden reikiintymiseen, yhdelläkään lapsista ei ole ainuttakaan reikää ollut vielä tähän mennessa

Mutta on meillä yksi sukulaisperhe, joiden kahvipöydästä hävisi kaikki suklaakeksit ennen meidän pöytään ehtimistä ja ihan tuon perheen omien lasten toimesta

Eli pointtini ja mielipiteeni oli vissiin se, että jos aloite karkittomuuteen tulee lapsista, niin se on ok ja hyvä asia, mutta jos mennään vastoin lapsen toiveita, niin ongelmia on luvassa.