[QUOTE="KooKoo";26100742]Jännä lukea näitä "En saanut lapsena karkkia ja JUURI SIKSI ahmin sitä isoksi tultuani kaksin käsin"-juttuja. Itsellä kun on toisenlainen kokemus... Sain "vauvasta" asti karkkia, sipsiä, limsaa, mitä ja kuinka paljon vain keksin pyytää. Olin eskarikuvassa yhtä leveä kuin muut oli pitkiä.
Olen 29v enkä ole koskaan ollut normaalipainoinen, herkut on mulle iso ongelma, ollut koko elämän. Mulla on ollut karkkipäivä viimeiset viisi vuotta, koska en pysty sitä karkin mässytystä muuten hillitsemään. Tosin se karkkipäiväkin menee ihan överiksi... Ja sitten muina päivinä ahmin ihan tavallista ruokaa enemmän kuin olis tarpeen.
Järkytän kaikkia sanomalla että mun oma lapsi on 4v eikä saa karkkia, limsaa, jäätelöä tai sipsejä. Syntymäpäivillä saa kakkua, keksiä ja pullia, ei niitä edes yleensä syö loppuun asti koska leikkiminen muiden lasten kanssa kiinnostaa enemmän. Limsaa ei edes halua, joten saa mehua juhlapäivinä.
Vielä järkyttävämpää on kenties, että olemme pyytäneet päiväkodissa ettei lapselle anneta niitä jatkuvasti välipalana olevia pullia ja vanukkaita, lapsi saa niille terveellisemmän vaihtoehdon ja on ihan tyytyväinen, kerran ihmetteli kun ei saanut vanukasta.
Syntymäpäivien aikaan kun muut saa pk:ssa jotain karkkia, lapsi saa hedelmiä tai rusinoita, ja päiväkodin tätien mukaan on ollut suorastaan into piukeana eikä ole muiden karkkeja edes huomioinut. Karkkia lapsi ei yritä edes pyytää kun on oppinut aikojen saatossa että niuhot vanhukset ei niitä vielä salli
Ja älkää viittikö mussuttaa että hedelmät plus muut on ihan samaa sokerimössöä. Joo, sokeriahan niissä on, mutta pystyttekö kirkkain silmin väittämään että hedelmä EI ole karkkia parempi vaihtoehto? Ihan niinkun tosissaan=)
Meillä pääsiäismuna-asiat hoituu oikein kivasti kun mun äiti antaa pääsiäismunat meille vanhemmille (me yleensä itse ei osteta niitä, kun mun äiti kuitenkin antaa niitä kauheat kasat), me otetaan suklaat pois ja piilotetaan ne sisälmykset, jotka lapsi sitten etsii. Jee, lapsi pääsee pääsiäismuna riemuun mukaan ilman suklaanmussutusta!
Tajuamme kyllä että emme tulevaisuudessa tule olemaan joka paikassa kaikenaikaa vahtimassa lapsemme syömistä, mutta ei meillä tarkoitus ole ikuisesti herkkuja kieltääkään. Eiköhän se nämä elämän alkuvuodet pärjää ilmankin...
Jos vielä saan muuten järkyttää yhdellä asialla. Me vanhemmat syödään karkkia ihan avoimesti, ei mitenkään salaa. Eikä lapsi ole vuosiin edes yrittänyt vinkua karkkia, kun tietää että se on MEILLÄ isompien herkkua. Aina ei voi saada kaikkea, meillä ei lapset saa karkkia, he saavat sitten jotain muuta.
Eikä tämä ole mitään ensimmäisen lapsen takia ylihuolehtimista, toinen lapsi (nyt reilu 1v) saa pärjätä ilman kyseisiä mässyjä samalla lailla. Kuopus tosin vaikuttaa sen verran tahtonaiselta, että saattaa olla ettei yhtä helpolla päästä kuin esikoisen kanssa, joka asian (nipot karkkinatsivanhemmat siis) sisäisti aika pienenä...[/QUOTE]
Anteeksi nyt vaan, mutta sulle on lapsena opetettu myös vääristynyt kuva karkeista ja pullista jne. Sä olet saanut äärettömästi, toiset haluaa kieltää kokonaan. Missä helvatassa on se kohtuullinen käyttö ja kultainen keskitie? Ja minusta on lähinnä sairasta mässätä karkkia lapsen edessä ihan avoimesti, ja todeta ettei lapset enään niitä vingu kun ei me anneta.