Emme syötä taaperolle karkkia/sulklaata/jäätelöä - mikä siinä on joidenkin niin vaikeaa ymmärtää?

• Viestiketjun aloittaja "rania"
  • Ensimmäinen viesti
"rania"
3-vuotiaamme ei ole koskaan syönyt karkkia, emmekä aio aloittaa nytkään. Silti sukulaiset toivat esim. pääsiäisenä suklaamunia tuliaisiksi ja auta armias mikä voivottelu joidenkin taholta alkoi kun sanoimme, että lapsi ei syö moisia sokeripommeja. Ai kamala kun lapsi jää PALJOSTA PAITSI joidenkin mielestä..

Meillä herkutellaan kyllä, mutta ei teollisella mössöllä vaan tuoreilla marjoilla, hedelmillä, joskus säilykehedelmillä (omassa mehussa), kotimaisilla pakastemarjoilla sekä kuivatuilla hedelmillä ja marjoilla. Lisäksi teemme sorbettia ja ihania jogurttijäätelöitä itse. Ja esim. kuivatut omenat ovat mahtava sipsien korvike. Miksi pitäisi syöttää lapselle ehdoin tahdoin teollista mämmiä kuten karkkia tai rasvaisia sokeripommeja kuten suklaa/jäätelö?!

Miksi tämä on joillekin niin hirveän vaikea asia? Kertokaa nyt minulle kun en ymmärrä ollenkaan.

neljän ipanan mami
Eikai niitä pidäkään syöttää. Mutta eipä ole mitään lääketieteellistä perustetta sille, miksi EI voisi kohtuudella silloin tällöin herkutellakin. Meillä lapset sirpakoita keijukaisia joilla hampaat kehutaan aina maasta taivaaseen kun käyvät tarkastuksessa. Ei reikiä hampaissa, ei ahmimisongelmia eikä painovaivoja. Ja ihana nähdä miten pääsiäisenä etenkin meitin 3v neiti oli innoissaan ja onnesta itkuinen kun kukko oli muninut mehevät pääsiäismunat pikkuiseen koriin sängyn vieressä. Se on sitä elämää, välillä maiskutellaan herkkusia ja muuten syödään terveellisesti!

• Tykkää
Reactions: MINTYNEN
"Niin"
Samaa mietin. Meidän lapsi ei omasta halustaan syö mitään makeaa, eikä olla tuputettukkaan, mutta joillekkin se tuntuu olevan kauhean kova paikka jos sille naperolle ei maistukkaan se pätkis tai tikkari minkä vieraat on tuonu tullessaan. Eikö sen pitäis olla hyvä juttu, jos lapsi ei tykkää syödä makeaa?

Mutta jos jostain syystä haluaisi maistaa uudestaan ja toisenkin kerran niin antaisin tottakai. Mutta rajansa kaikella, karkkipäivät sun muut herkutteluhetket on sitten erikseen, eli niitä karkkeja yms. ei sitten vedellä joka päivä.

• Tykkää
Reactions: Leala
asdfghjkl
Syöttekö itse niitä salaa lapselta?

Toinen mikä tulee mieleen on, että lapsi jää ikävästi päiväkodissa, kerhoissa tmv. sosiaalisissa tilanteissa ulkopuoliseksi, kun hän on se ainoa joka ei sitä yhtä karkkia voi ottaa. Veikkaanpa, että tuolla käytöksellänne aiheutatte lapsellenne epäterveen suhtautumisen herkkuihin ja hän tulee viimeistään aikuisena mättämään niitä kaksin käsin, kun lapsena ei koskaan saanut.

"heip"
Hyvä ap! Ihan oikein teet. Kyllähän se totta on, että lapsesi tulee varmasti jossain vaiheessa isompana maistamaan niitä esim. kavereitten synttäreillä, mutta nyt on vielä hyvä suojella pientä epäterveellisyyksiltä. :)

"niinpä"
No kukin tavallaan tosiaan. En mä ainakaan siinä vaiheessa enää sanoisi, kun ne suklaamunat on lapselle jo tuotu... Aattele nyt, sulle tuodaan herkkua eteen, ja se tuo vielä rakas mummosi, ja äiti sanoo että sinä et saa tuota syödä?

Eri asia jos sanot esim. isovanhemmille etukäteen, ja silti tuovat, mutta siltikään en lapselta kieltäisi.

Ei meidänkään 2,5-vuotiaalle itse osteta karkkia tms., mutta saa kyllä syödä suklaamunia pääsiäisenä kun tarjotaan ja konvehteja jouluna. Tuskin se nyt niihin kuolee. Isovanhemmiltaan saa siis, ja hoidossa tietysti jos hoitokaverilla on synttärit.

"minä"
Minustakin lapsi jää jostain paitsi, jos ei anneta elää normaalia elämää omien ihanteiden takia. Eihän teidän tarvitse lapselle suklaata tmv. syöttää. Mutta jos joku nyt tuliaisikisi tuo pääsiäisenä suklaamunan, niin kyllä on nipottamista, että 3-vuotias ei saa sitä syödä. Ihan pian alkaa joka tapauksessa juosta kavereiden synttäreillä, jossa alkaa syödä ko. herkkuja. Toivottavasti ette sentää synttäreillä aio nameja kieltää?

Varmaankin siksi, että tuollaiset juhlaherkut kuten pääsiäismunat ovat osa nykyistä vallitsevaa kulttuuria maassamme, ja aika normaaleja tuotteita. Onhan se erikoista kun joku kieltäytyy tämänkaltaisesta syntisestä herkuttelusta teollisesti valmistetuilla tuotteilla :) :p Huvikseenhan niitä syödään, vaikka tiedetään ettei ne terveysruokaa ole.

"rania"
Alkuperäinen kirjoittaja äitiminä;26097542:
Kukin tavallaan, mutta varaudu siihen että lapsesi JOSSAIN VAIHEESSA tulee noita maistamaan...halusit tai et..........
Totta kai tulee, sehän on selvä. Mutta miksi se elimistön myrkyttäminen pitäisi aloittaa jo vauvana tai taaperona? Sitten kun lapsi menee kavereiden synttäreille ja muihin "omiin" menoihinsa, hän varmasti tulee syömään näitä kaikkia, mutta miksi ihmeessä jo nyt pitäisi??

"aPUA"
[QUOTE="rania";26097524]3-vuotiaamme ei ole koskaan syönyt karkkia, emmekä aio aloittaa nytkään. Silti sukulaiset toivat esim. pääsiäisenä suklaamunia tuliaisiksi ja auta armias mikä voivottelu joidenkin taholta alkoi kun sanoimme, että lapsi ei syö moisia sokeripommeja. Ai kamala kun lapsi jää PALJOSTA PAITSI joidenkin mielestä..

[/QUOTE]

No jos noin sanoin olet tosiaankin tyrmännyt sukulaisten LAHJAN, niin en ihmettele yhtään, että ovat loukkaantuneet.

• Tykkää
Reactions: Anatolia ja soja
No jaa..Toisten on vaikea vaan ymmärtää kun ovat itse tottuneet jollain toisella tapaa elämään.

Meillä taas ei syödä lapsilta salaa karkkia tms. vaan jos otamme itse, annamme lapsellekkin mutta eipä tuo tunnu suuremmin välittävän edes makeasta, pullaa saattaa maistaa ja keksin kahvipöydästä syödä, mut esim. jäätelön sylkee ulos ja karamelleistakin yksi tai kaksi riittää hälle..Se on meidän tapamme toimia ja te toimitte omalla tavallanne.

"rania"
Alkuperäinen kirjoittaja neljän ipanan mami;26097549:
Eikai niitä pidäkään syöttää. Mutta eipä ole mitään lääketieteellistä perustetta sille, miksi EI voisi kohtuudella silloin tällöin herkutellakin. Meillä lapset sirpakoita keijukaisia joilla hampaat kehutaan aina maasta taivaaseen kun käyvät tarkastuksessa. Ei reikiä hampaissa, ei ahmimisongelmia eikä painovaivoja. Ja ihana nähdä miten pääsiäisenä etenkin meitin 3v neiti oli innoissaan ja onnesta itkuinen kun kukko oli muninut mehevät pääsiäismunat pikkuiseen koriin sängyn vieressä. Se on sitä elämää, välillä maiskutellaan herkkusia ja muuten syödään terveellisesti!
Entä lisäaineet ja niiden aiheuttamat ongelmat? Näistä ei edes vielä tiedetä kaikkea. Allergiat ym. vakavammat jutut tulevat vasta myöhemmin ilmi.

ps. tiesitkö muuten, että myös laihoilla ihmisillä voi olla terveysongelmia... eli ei kannata tuudittautua siihen laihuuden tuomaan "turvaan".

"reija ensimmäinen"
[QUOTE="rania";26097524]

Meillä herkutellaan kyllä, mutta ei teollisella mössöllä vaan tuoreilla marjoilla, hedelmillä, joskus säilykehedelmillä (omassa mehussa), kotimaisilla pakastemarjoilla sekä kuivatuilla hedelmillä ja marjoilla. Lisäksi teemme sorbettia ja ihania jogurttijäätelöitä itse. Ja esim. kuivatut omenat ovat mahtava sipsien korvike. Miksi pitäisi syöttää lapselle ehdoin tahdoin teollista mämmiä kuten karkkia tai rasvaisia sokeripommeja kuten suklaa/jäätelö?!
[/QUOTE]

Meillä kyllä nuo tuoreet hedelmät, marjat, pakastemarjat ja kuivatut hedelmät ja kaikki niiden johdannaiset on arkipäivää eikä mitään spesiaaliherkkuja.

Ihan uteliaisuudesta, te keillä on 3v tai vanhempia lapsia ketkä ei saa karkkia, suklaata, sipsejä jne. Oletteko olleet lapsen kanssa syntymäpäivillä tms juhlissa missä on tuollaista tarjolla ja muut lapset syövät, miten lapsi silloin toimii? Haluaako maistaa ja jos haluaa niin miten itse toimitte?

"rania"
Syöttekö itse niitä salaa lapselta?

Toinen mikä tulee mieleen on, että lapsi jää ikävästi päiväkodissa, kerhoissa tmv. sosiaalisissa tilanteissa ulkopuoliseksi, kun hän on se ainoa joka ei sitä yhtä karkkia voi ottaa. Veikkaanpa, että tuolla käytöksellänne aiheutatte lapsellenne epäterveen suhtautumisen herkkuihin ja hän tulee viimeistään aikuisena mättämään niitä kaksin käsin, kun lapsena ei koskaan saanut.
Missä kohtaa mielestäsi sanoin, ettei lapsi voi kodin ulkopuolella sitten joskus itse valita mitä syö (lastenkutsut ym.)? Harvemmin muuten päiväkodissa vedellään karkkia ;)

Aikuisena jokainen tekee omat valintansa, luonnollisesti. Meillä näitä lisäainepommeja ei syö lapset eikä aikuiset. Eli mitään salaisia syöminkejä ei lapsen nukkumaan mentyä harrasteta kuten oletit.

Täytyy sanoa että en ymmärrä äärifundamentalisteja. Sellaisia, jotka tekevät asioista aina äärimmäisyyksiä. Se että saa jotain epäterveeellistä kerran vuodessa ei poista sitä että voi syödä terveellistä ruokaa (mulle herkku ei kyllä koskaan tarkoita terveellistä...) sen lopun aikaa vuodesta. Se että elämä menee pirstaleeksi siitä kerrasta, kun mummo tuo suklaamunan, niin tuntuu ihmeelliseltä.

Ja otsikkosi on väärä - kerrot tekstissä tarjoavan lapsellesi jäätelöä. Jugurttijäätelö on jäätelöä. Muistathan vielä kieltää hoidossa teollisen jugurtin, viilin ja vastaavat tuotteet että maailmankatsomuksesi ei räjähdä.

Ja mikä ongelma on rasvassa - suurin osa lapsista on tuollaisia riukukeppejä kuin omanikin. Pakko sitä rasvaa on lisätä ruokaan erikseen. Terveellinen ruokavalio ei vaadi 100% vain kylmäpuristetun rypsiöljyn käyttämistä. Muuten niissä sipseistäkin löytyy hyviä vaihtoehtoja rasvojen suhteen - siis laadultaan....

• Tykkää
Reactions: SeInka ja Eedla
[QUOTE="reija ensimmäinen";26097633]Meillä kyllä nuo tuoreet hedelmät, marjat, pakastemarjat ja kuivatut hedelmät ja kaikki niiden johdannaiset on arkipäivää eikä mitään spesiaaliherkkuja.[/QUOTE]

Ne muuten ovat sokeripommeja jos muuten ollaan tarkkoja :)

"rania"
[QUOTE="niinpä";26097565]No kukin tavallaan tosiaan. En mä ainakaan siinä vaiheessa enää sanoisi, kun ne suklaamunat on lapselle jo tuotu... Aattele nyt, sulle tuodaan herkkua eteen, ja se tuo vielä rakas mummosi, ja äiti sanoo että sinä et saa tuota syödä?

Eri asia jos sanot esim. isovanhemmille etukäteen, ja silti tuovat, mutta siltikään en lapselta kieltäisi.

Ei meidänkään 2,5-vuotiaalle itse osteta karkkia tms., mutta saa kyllä syödä suklaamunia pääsiäisenä kun tarjotaan ja konvehteja jouluna. Tuskin se nyt niihin kuolee. Isovanhemmiltaan saa siis, ja hoidossa tietysti jos hoitokaverilla on synttärit.[/QUOTE]

Tämä on aina hupaisa argumentti: "tuskin se siihen kuolee" :) Ikään kuin siinä välissä ei olisi mitään muita vaihtoehtoja, ainoastaan että joko elää tai sitten kuolee. Mites esim. allergiat / astma / iho-ongelmat, ym. vaivat jotka saattavat tulla paaaljon myöhemmin elämässä - kun pieni keho on oikein kunnolla kyllästetty lisäaineilla.

Ja ei meillä lapsen suusta karkkia viedä, vaan sanotaan vieraille, että lapselle ei anneta karkkia, piste.

Meillä esikoinen on 7v eikä syö muuta makeaa kuin kahta tiettyä jäätelöä ja omatekemiäni, tuoreita korvapuusteja. On tarjottu mutta ei tykkää. Siitäkin saa kuulla ihmettelyjä, mutta ihan hyvä meille. Pienentää ylipainon riskiä.

5v taas olisi ihan sokerihiiri ja 1v4kk näkyisi seuraavan samoja jälkiä.

[QUOTE="rania";26097649]Missä kohtaa mielestäsi sanoin, ettei lapsi voi kodin ulkopuolella sitten joskus itse valita mitä syö (lastenkutsut ym.)? Harvemmin muuten päiväkodissa vedellään karkkia ;)
[/QUOTE]
Mitä eroa sillä on, että mummulassa saa syödä pääsiäismunan, mutta jos mummu sen tuo kotiin, sinä vedät pultit?

Päiväkodissa on muuten herkkujuhlia usein :D Paitsi niissä päiväkodeissa, missä ne on erityisesti kielletty. 20 synttärit vuodessa + muuta sälää....

Viimeksi muokattu:
"äitineljälle"
[QUOTE="rania";26097622]Entä lisäaineet ja niiden aiheuttamat ongelmat? Näistä ei edes vielä tiedetä kaikkea. Allergiat ym. vakavammat jutut tulevat vasta myöhemmin ilmi.

ps. tiesitkö muuten, että myös laihoilla ihmisillä voi olla terveysongelmia... eli ei kannata tuudittautua siihen laihuuden tuomaan "turvaan".[/QUOTE]

Kerro ihmeessä millaisia kamalia lisäainehaittoja suklaan syömisestä saa? Meillä syödään kaikkia noita mitä sinä luettelit herkkuina. Lapset eivät vingu karkkia kaupassa, mutta kalatiskin edessä tulee itku jos ei osteta mitään kalaa. Saat toki kasvattaa lapsesi juuri niin kuin sinusta tuntuu. Mutta jos toivot, että sinun valintojasi ei tuomittaisi, et voi tuomita muiden valintoja vaikka ne ovat päinvastaiset. Minulta ei heru kunnioitusta sellaiselle, joka sokeasti julistaa omaa elämäntapaansa ehdottomana ainoana oikeana ymmärtämättä, että se on vain ja ainoastaan sitä: OMA elämäntapa.

Yhteistyössä