Emme syötä taaperolle karkkia/sulklaata/jäätelöä - mikä siinä on joidenkin niin vaikeaa ymmärtää?

• Viestiketjun aloittaja "rania"
  • Ensimmäinen viesti
asdfghjkl
[QUOTE="rania";26097793]Älä viitsi olla naiivi - toivottavasti et oikeasti ole näin typerä mitä kommenttisi antaa ymmärtää.[/QUOTE]

Mikset vastaa esittämiini argumentteihin? Eikö 3-vuotiaasi tosiaankaan vielä(kään) ole koskaan ollut kerhossa tai muussa vastaavassa paikassa, jossa muut lapset ovat saaneet sen yhden karkin? Ettekö käy edes kyläilemässä toisten lapsiperheiden luona? Jos käytte/ lapsenne käy ja näissä tilanteissa syö karkkia tai muuta vastaavaa, otsikkosi on harhaanjohtava, koska lapsenne ei ole totaalisessa herkkukiellossa. Tosin mikäli näin on asia, ihmettelen kyllä vielä enemmän miksei lapsi ole saanut syödä sukulaisten tuomaa suklaamunaa.

Edellisen viestini päiväkodit ja kerhot eivät muuten ole Espoossa tai Helsingissä.

"ööö"
[QUOTE="minä";26097848]Sama kävi minulla ihan itselläni. Totaalisen natsimeiningillä olen saanut kasvaa, herkkujen kieltäminen oli vain pieni osa sitä. Juhlissa tosiaankin söin sitten oksennukseen asti, kun tiesin, että menee kuukausia ennenkuin saan seuraavan kerran mitään herkkuja. Ja auta armias kun muutin omaan kämppään 19v, kuinka ostin kassikaupalla herkkuja ekat vuodet koska niitä ei lapsuudenkotiin saanut ovesta viedä edes työssäkäyvänä 18v:na. Lihoin 20kg ekan yksinolovuoteni aikana ja muutenkin makeanhimo on edelleen sellainen, että joskus iskee paniikkitarve syödä herkkuja jos vaikka koskaan en enää osta. Edelleen tunnen outoa oloa kaupassa, että saanko mä tosiaan ostaa mitä haluan... T: 35v jo. Että tosi hyvän pohjan sain, kun minäkin herkuttelin vain rusinoilla ja porkkanatikuilla...[/QUOTE]

Öh.. lihoit 20kg vuodessa? Tuossa on kyllä kuule aivan muusta kyse kuin siitä, että et taaperona saanut suklaamunia pääsiäisenä... Ota yhteys lähimpään psykoterapeuttiin ellet ole niin jo tehnyt (toivottavasti olet!). Sinun kohdallasi on kyse syömishäiriöstä ja sen taustalla on aika paljon muuta. Puhut aivan eri asiasta kuin tämän aloituksen tehnyt henkilö.

Mä ymmärrän että jokainen perhe elää omalla tavallaan, jos vanhemmat ei syö karkkia, roskaruokaa tms. niin onhan se nyt ihan luonnollista ettei niitä erikseen lapsellekkaan aleta tyrkyttää ja mun mielestä jokaisen pitäis se asia hyväksyä eikä alkaa arvostelemaan ketään sen takia..

Ihan niinkun teidän toisellatapaa elävien ei olis suotavaa sit myöskää arvostella meitä jotka tekee eri tavalla kuten esim. jos me tilataan itselle pizzaa, en mä oleta et toi 2v syö muussia ja kalaa vaan ihan yhtälailla saa pizzaa niinkuin me aikuisetkin jne..Jos ollaan ravintolassa, saa jotain erikois herkkua, en mä ala kantaa makaronilaatikkoa sinne mukanani jne jne....

Tottakai mäkin pyrin antamaan lapselleni terveellisen ruokavalion ja näinollen parannan siinä sivussa meidän omaa syömistä, mut joskus on poikkeuksia.
Kyllä meillä vielä kaksivuotiaana poika söi omaa ruokaansa jos me syötiin pizzaa, tilattua siis. Ja hyvin kelpasi. En niin suolaista uskaltanut niin pienelle antaa. Enkä anna vieläkään isoja määriä.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Kvart över;26097799:
No en minäkään tällaista allekirjoita. Tärkein syy meillä tuohon herkkujen vähyyteen on terveellisten ruokailutottumusten luominen.
Kannattaako siinä sitten jostain tehdä tabu? Jos annat ihan normaalisti terveellisessä ruokalussa myös vaikka sen keksin kylässä tai pääsiäismunan, lapsi oppii että se kuuluu myös mukaan, eikä sitten teininä tule niitä himoja että kiellettyä hedelmää tulee saada. Meillä alpset syövät ihan normaalisti makeaa, painot ovat ennemmin miinuskäyrällä, eivät tyhjää kylässä kahvipöytää, kotonakin saa ettei tarvi siellä itseänsä ahtaa täyteen, nyt isompana on karkkipäivä jolloin saa valita kaupasta itselle, karkkeja on myös tarjolla kipossa johon myös lasten karkit päätyvät, elleivät valitse tikkaria tms yksittäistä ja siitä kiposta ottavat kaikki ja lapset eivät sieltä montaa ota.

Ja koska sokeri on myrkkyä niin ap:n perheessä ei sitten syödä maustettuja jogurtteja, kaupan leipiä, valmisruokia jne. Niistä kaikissa on usein sokeria ja paljon.
Meillä ei syödä näitä, paitsi lähileipomon ruisleipää mikä on kaupasta ostettua. Sokeria tulee kyllä mutta sen määrää on itsellekin helpompi säädellä kun välttelee noita mainitsemiasi tuotteita.

"aPUA"
Eli kaikki pitäisi mukisematta hyväksyä jos se annetaan "lahjana"? Toivottavasti kukaan ei koskaan tuo sulle hatullista paskaa...
Tarkkaan ottaen hatullinen paskaa olisi meidän kulttuurissamme loukkaus eikä lahja, joten sitä ei voi tässä kyllä verrata suklaamunaan. Ja vaikka lahja ei miellyttäisi, ei asiaa tarvitse lahjan antajan naamalle pamauttaa "meidän lapsi ei moisia sokeripommeja syö" -tyylillä.

"rania"
Mikset vastaa esittämiini argumentteihin? Eikö 3-vuotiaasi tosiaankaan vielä(kään) ole koskaan ollut kerhossa tai muussa vastaavassa paikassa, jossa muut lapset ovat saaneet sen yhden karkin? Ettekö käy edes kyläilemässä toisten lapsiperheiden luona? Jos käytte/ lapsenne käy ja näissä tilanteissa syö karkkia tai muuta vastaavaa, otsikkosi on harhaanjohtava, koska lapsenne ei ole totaalisessa herkkukiellossa. Tosin mikäli näin on asia, ihmettelen kyllä vielä enemmän miksei lapsi ole saanut syödä sukulaisten tuomaa suklaamunaa.

Edellisen viestini päiväkodit ja kerhot eivät muuten ole Espoossa tai Helsingissä.
En viitsinyt vastata koska kysymyksesi on niin naurettavan lapsellinen. Totta kai lapseni käy minun kanssani normaaleissa tämän ikäiselle tarkoitetuissa sosiaalisissa tapahtumissa. Olen kotona, joten päivähoidossa lapseni ei ole vielä - enkä kyllä ole koskaan kuullut päiväkodeista / kerhoista joissa tyrkytetään karkkia lapsille... taisit keksiä omasta päästäsi tuon.

Ihan viihdyttääkseni sinua voin kertoa, että käymme MLL:n kerhossa, satubaletissa, muskarissa ja aikaisemmin mm. vauvauinnissa ja -jumpassa. Tapaan ystäviäni kaupungilla ja vierailemme toistemme kotona. Miksi minun pitäisi näissä tilanteissa syöttää karkkia lapselleni? Sitä en ymmärrä, joten tarkennatko vielä mitä sillä tarkoitit - miten nämä kaksi asiaa (sosiaaliset tilanteet ja karkit) liittyvät toisiinsa? Sinulle ilmeisesti syöminen liittyy aina ja kaikkeen - elät syödäksesi.

[QUOTE="vieras";26097926]Kannattaako siinä sitten jostain tehdä tabu? Jos annat ihan normaalisti terveellisessä ruokalussa myös vaikka sen keksin kylässä tai pääsiäismunan, lapsi oppii että se kuuluu myös mukaan, eikä sitten teininä tule niitä himoja että kiellettyä hedelmää tulee saada. Meillä alpset syövät ihan normaalisti makeaa, painot ovat ennemmin miinuskäyrällä, eivät tyhjää kylässä kahvipöytää, kotonakin saa ettei tarvi siellä itseänsä ahtaa täyteen, nyt isompana on karkkipäivä jolloin saa valita kaupasta itselle, karkkeja on myös tarjolla kipossa johon myös lasten karkit päätyvät, elleivät valitse tikkaria tms yksittäistä ja siitä kiposta ottavat kaikki ja lapset eivät sieltä montaa ota.[/QUOTE]

Ja siis minä en ole ap, meillä on kyllä 3v saanut makeita. Mutta erittäin harvoin ja vain yleensä vain juurikin kylässä, isovanhempien luona tms. eli jos muut ovat syöneet niin ei ole kielletty. Ja tuliaiseksi saatu suklaamuna syötiin puoliksi... 1,5-vuotiaalle ei onneksi vielä makeita ole kylässäkään tyrkytetty eikä hän osaa niitä vaatiakaan. Mutta karkkia ei kyllä meillä kotona missään kipoissa pidetä :) Ehkä sitten kun lapset ovat isompia, vielä en näe tarpeelliseksi.

"shihtzu"
Ihan mielenkiinnosta kysyn, että ap:n lapsi on kuitenkin jo 3v, niin mitä teillä on tarjottu lapsen synttäreillä, jos ei makeaa saa syödä, vai tarjoilut olleet vain muille, mutta päivänsankari ei ole kakkua saanut maistaakaan.

Meillä esikoisen kanssa oli helppoa, se ei vaatinut pienempänä herkkuja, mutta on nyt kyllä oppinut mitä ne ja on varsinainen suklaahiiri, tosin ei se niitä kaksin käsin suuhunsa lapo ja kaikki herkut ei maistu, vasta totesi vähän aikaa sitten, että disneyn pääsiäismunan suklaa oli pahaa, eikä sitä syönyt.
Kuopus taas on 1,5v ja on kuule ihan turha sen nähden syödä mitään hyvää, se on ihan armoton herkkupehva, tosin tykkää kaikesta ruoasta. Jos isommalle antaa herkkua, niin kyllä nuoremmallekin on vähän annettava tai raivarit on sen mukaiset.

Niin ja täälläkin puhutaan aina, että lapsi opetetaan syömään makeaa, eihän se kyllä niin ole, sillä lapsihan luontaisesti tykkää makeasta jo syntyessään, ei sitä tarvitse opettaa.

joo-oh
Minä tiedän useitakin isompia lapsia, jotka eivät ole saaneet karkkia ja limukkaa alle 3-4 vuotiaina ja nykyään ala- ja yläasteelaisinakin juovat mielummin vettä tai mehua kuin limukkaa. Samoin karkkia syövät melkoisen säästeliäästi verrattuna moneen ikätoveriin. Eivät ole koskaan limukkaa tai karkkia kaivanneet kun eivät sitä ole pienestä asti saaneet, ja nyt kun on vapaammat kädet asian suhteen niin eipä nuo herkut niin kiinnostakaan.

Itse haluaisin että oma 1v säästyisi mahdollisimman pitkään ylimääräisiltä herkuilta, mutta jos parin vuoden päästä tulisi ap:n tilanne kohdalle niin antaisin maistaa mummon tuomaa pääsiäismunaa. Onneksi meidän mummot on kuitenkin sen verta fiksuja että eivät tuo karkkia tuliaiseksi, ainakin toistaiseksi.

• Tykkää
Reactions: Kvart över
no tota
[QUOTE="rania";26097988]Aivan totta - meillä ei todellakaan syödä valmiiksi maustettuja jogurtteja eikä eineksiä. Kaupan leipää kylläkin.[/QUOTE]

Kaupan leipä on aikamoista sokerin ja lisäaineiden yhdistelmää kyllä.

"huihai"
[QUOTE="vieras";26097612]Tuleva ihannevieras kaverisynttäreille... muut leikkii ja pitää hauskaa, yksi tyhjää pöytää.[/QUOTE]

Peesaan. Yhden tuttavaperheen lapsi on aivan tolkuton herkkujen kanssa kun tulevat kylään. Ei ilmeisesti saa kovinkaan usien kotona mitään. Kun tulee kahvittelun aika, niin lapsukainen kerää ensimmäisenä valtavan keon (lautasensa niin täyteen kuin ikinä) pullaa, keksejä yms. mitä nyt pöydässä sattuu olemaankaan - ja äitinsä ei sano mitään.

Samaan tyyliin: Tulee mieleen yhdet lapsuuden naapurit, joilla ei ollut televisiota eikä sitä olisi saanut katsoa. Aina kun naapurin lapset tulivat leikkimään meille sisälle kanssani, niin eihän niitä saanut television luota pois ollenkaan. Leikkimisestä ei tullut mitään. En sitten arvatenkaan pyytänyt leikkimään kanssani meille kotiin kovinkaan usein kun aina oli sama homma - tosi tylsää oli.

asdfghjkl
[QUOTE="rania";26097964]En viitsinyt vastata koska kysymyksesi on niin naurettavan lapsellinen. Totta kai lapseni käy minun kanssani normaaleissa tämän ikäiselle tarkoitetuissa sosiaalisissa tapahtumissa. Olen kotona, joten päivähoidossa lapseni ei ole vielä - enkä kyllä ole koskaan kuullut päiväkodeista / kerhoista joissa tyrkytetään karkkia lapsille... taisit keksiä omasta päästäsi tuon.

Ihan viihdyttääkseni sinua voin kertoa, että käymme MLL:n kerhossa, satubaletissa, muskarissa ja aikaisemmin mm. vauvauinnissa ja -jumpassa. Tapaan ystäviäni kaupungilla ja vierailemme toistemme kotona. Miksi minun pitäisi näissä tilanteissa syöttää karkkia lapselleni? Sitä en ymmärrä, joten tarkennatko vielä mitä sillä tarkoitit - miten nämä kaksi asiaa (sosiaaliset tilanteet ja karkit) liittyvät toisiinsa? Sinulle ilmeisesti syöminen liittyy aina ja kaikkeen - elät syödäksesi.[/QUOTE]

Oi miten herttainen olet :D Että ihan päästäni keksin. Ja kaikki muutkin tässä ketjussa siis, jotka sanovat samaa päiväkodeista ja kerhoista. Keksitään nyt vielä lisää että olin tuon saman 3-vuotiaan kanssa muskarin kevätjuhlassa tällä viikolla ja sielläpä siellä tarjottiin kevätjuhlan kunniaksi mehut ja keksit kaikille lapsille. OU MAI GAAD. (Vai onko niin että noita ei teillä lasketa "herkuiksi"?)

Tuskin minun oikeasti tarvitsee selittää aikuiselle ihmiselle, millä tavalla länsimaisessa kulttuurissa juhlatilaisuudet ja herkuttelu liittyvät toisiinsa.

"rania"
[QUOTE="shihtzu";26097984]Ihan mielenkiinnosta kysyn, että ap:n lapsi on kuitenkin jo 3v, niin mitä teillä on tarjottu lapsen synttäreillä, jos ei makeaa saa syödä, vai tarjoilut olleet vain muille, mutta päivänsankari ei ole kakkua saanut maistaakaan.

Meillä esikoisen kanssa oli helppoa, se ei vaatinut pienempänä herkkuja, mutta on nyt kyllä oppinut mitä ne ja on varsinainen suklaahiiri, tosin ei se niitä kaksin käsin suuhunsa lapo ja kaikki herkut ei maistu, vasta totesi vähän aikaa sitten, että disneyn pääsiäismunan suklaa oli pahaa, eikä sitä syönyt.
Kuopus taas on 1,5v ja on kuule ihan turha sen nähden syödä mitään hyvää, se on ihan armoton herkkupehva, tosin tykkää kaikesta ruoasta. Jos isommalle antaa herkkua, niin kyllä nuoremmallekin on vähän annettava tai raivarit on sen mukaiset.

Niin ja täälläkin puhutaan aina, että lapsi opetetaan syömään makeaa, eihän se kyllä niin ole, sillä lapsihan luontaisesti tykkää makeasta jo syntyessään, ei sitä tarvitse opettaa.[/QUOTE]

Tulevien 3-vee synttärien menu tulee olemaan tällainen (lapsi ei siis vielä ole täyttänyt 3):

- jogurttijäätelöä
- hedelmäsalaattia
- marjamehuboolia
- mantelikakkua (siis pohja mantelijauhoon tehty, hedelmäsokerilla makeutettu)

Miksi opetat lapsesi herkuttelemaan edes noilla kuivilla hedelmilla,marjoilla ym.? Lapsi oppii sille makealle noin ihan samoin kuin karkillakin. En tiedä onko se karkki niin pahasta jos sitä kohtuudella antaa.
Liian tiukkapipoinen toiminta opetaa vaan siihen salaa syömiseen ja pelkäämpä,että ahmimiseen myös siinä vaiheessa kun karkin makuun pääsee.

3 v ei ole taapero.

Ja mun on vaikea ymmärtää fanaattisuutta: jos lapsi saa maistaa herkkuja esim. pk:ssa tai synttäreillä, niin miksi pitää olla totaalikielto kotona tapahtuvan satunnaisen herkuttelun suhteen?

Ja lisäksi mä pidän moukkamaisena sellaista, että kun sukulainen/tuttu tuo lapselle suklaamunan, niin sanotaan että "meidän lapsemme ei moisia sokeripommeja kyllä syö!". Miten olisi "kiitos", hymy, ja suklaamunat kaappiin odottamaan vaikka sitten sitä että äiti/isä syö ne, tai että ne heitetään roskiin, tai annetaan naapurin lapsille...miksi on pakko lahjan tuojalle sanoa ikäänkuin että "kiitti, mutta paska lahja"?

[QUOTE="rania";26098065]Tulevien 3-vee synttärien menu tulee olemaan tällainen (lapsi ei siis vielä ole täyttänyt 3):

- jogurttijäätelöä
- hedelmäsalaattia
- marjamehuboolia
- mantelikakkua (siis pohja mantelijauhoon tehty, hedelmäsokerilla makeutettu)[/QUOTE]

Suurin osa palstalaisten lapsista ei varmaan söisi näistä mitään :D Mutta hyvät tarjottavat, maistuisi.

Yhteistyössä