Emme syötä taaperolle karkkia/sulklaata/jäätelöä - mikä siinä on joidenkin niin vaikeaa ymmärtää?

• Viestiketjun aloittaja "rania"
  • Ensimmäinen viesti
junttikerroin
[QUOTE="aPUA";26097594]No jos noin sanoin olet tosiaankin tyrmännyt sukulaisten LAHJAN, niin en ihmettele yhtään, että ovat loukkaantuneet.[/QUOTE]

Eli kaikki pitäisi mukisematta hyväksyä jos se annetaan "lahjana"? Toivottavasti kukaan ei koskaan tuo sulle hatullista paskaa...

huhui
MEILLÄKIN EKAKERTOJA SÖI KARKKIA VASTA NELJÄNVANHANA. JA NYT KOHTA 6v EIKÄ VAADIKKAAN. SYÖ VAIN JOS TARJOTAAN. JA KYLLÄHÄN SE MAISTUU. :) MUTTA OSAA LOPETTAA, PUSSIA EI AINA EDES TYHJÄKSI SYÖ. MUTTA VERRATEN ESIM, TUTTUNI LAPSIIN JOILLE AINA ANNETTU KUN NE OLI 2V. SYÖTTI KAKSINKÄSIN SUKLAATA LAPSELLEEN. HYVÄ ETTÄ ENTISTÄ KERENNYT NIELEMÄÄN TOINEN JO TULOSSA SUUHUN :eek: NYT SITTEN VARASTELLAAN KARKKIA. JA AINA JOS ON KEKSEJÄ PÖYDÄSSÄ KUPPI SYÖDÄÄN TYHJIIN SAMANTIEN. MUSTA IHAN SAIRASTA JO TUO MAKEAN HIMOITSEMINEN. SAMA PÄTEE VANHEMPIIN. VEDETÄÄÄN MAKEAA NIIN ETTÄ OKSENNUS LENTÄÄ. JUHLIIN JOS KUTSUU PITÄÄ OSA MAKEISTA PIILOTTAA ETTÄ MUUTKIN SAA OSANSA.

asdfghjkl
[QUOTE="rania";26097649]Missä kohtaa mielestäsi sanoin, ettei lapsi voi kodin ulkopuolella sitten joskus itse valita mitä syö (lastenkutsut ym.)? Harvemmin muuten päiväkodissa vedellään karkkia ;)

[/QUOTE]

Lapsi on jo 3 v eikä vielä ole ollut missään sosiaalisissa tilanteissa, joissa on muita lapsia? Ok. Herkkujen hysteerinen kieltäminen ei näemmä olekaan hänen suurin ongelmansa.. Oma 3-vuotiaani käy esim. kerhossa ja siellä tarjotaan lapsille karkit kun jonkun kerholaisen synttäripäivä sattuu kerhopäivälle. Tai nyt tulossa on vappunyyttärit, joihin ei varmaankaan ole tulossa tarjottavaksi pelkkiä porkkanatikkuja.

Päiväkodissa tarjotaan karkkia/jäätelöä vaikkapa silloin kun on jonkun synttärit, joku juhla (kuten vappu) jne.

[QUOTE="rania";26097686]

Ja ei meillä lapsen suusta karkkia viedä, vaan sanotaan vieraille, että lapselle ei anneta karkkia, piste.[/QUOTE]

Eikö lapsi tuollaisissa tilanteissa (ne tuliaiset nähtyään) itse sano haluavansa maistaa? Tai kun olette jossain esim tuttavaperheen kanssa ja näiden lapset saavat vaikka karkkia tai jäätelöä.

Ei mekään syötetä ja saman olen huomannut, että joidenkin on sitä kovin vaikea tajuta. Itse en näe syytä nameille vielä tässä vaiheessa, kun olen lasten (3v ja 1,5v) kanssa kotona eivätkä vielä ole siis ympäristössä, missä muut herkuttelisivat ja he jäisivät paitsi. Helpommalla päästään kaikki, kun kaupassakin voi kävellä karkkihyllyn ohi ilman, että joka kerta tulee kamala uhmakohtaus. Hampaat pääsevät myös vähemmällä ja vakaasti uskon siihen, että pohja tuleville ruokailutottumuksille luodaan tässä vaiheessa. Yritän siis karkittomuudella ohjata lasten makutottumuksia siihen suuntaan, että pääsisivät myöhemmällä iällä vähemmillä makeanhimoilla ja näinollen mm. painon pitäminen kurissa olisi helpompaa. Itse lihon helposti jos herkuttelen, eli geenejä siihen löytyy.

Lisäksi emme palkitse lapsia koskaan millään herkuilla, palkintoina on jotain muuta, esim. HopLop tai pieni lelu (kun siis esim. nyt isomman kanssa harjoitellaan sitä että pukee kaikki vaatteet itse päälle nurisematta, saa palkinnoksi tarran tauluun ja kun niitä on 10, saa pienen Duplopaketin).

Ja mielestäni tässä asiassa teen ihan oikein, oli muiden mielipide mikä tahansa :) Ja lisään vielä, että meillä ei aikuisetkaan juuri syö karkkia, leffassa jos käydään niin irtokarkkeja ostetaan. Viikonloppuisin herkutellaan enemmänkin juustoilla tms. Suklaata syön (salaa lapsilta) ennen menkkoja :D

[QUOTE="reija ensimmäinen";26097702]niinhän ne on, varsinkin nuo kuivatut. meillä syödään kaikkea kohtuudella, niin en jaksa hysterisoida mistään sokerimääristä.
ja toisaalta, tuoreiden marjojen ja hedelmien hyveet menee sen sokerimäärän edelle.[/QUOTE]

Lähinnä kommentti tuli ap:lle, joka ei halunnut tarjota lapselleen sokeria :D mutta tarjosi sen sokerin hedelmänä. Kannattaa tarjota kurkkua ja porkkanaa, jos sokeria pitää välttää.

Olen samaa mieltä, että kaupan karkit ja jäätelöt ovat pääosin ihan huttua. Eikä meillä lapsi niitä juurikaan syö. Hän ei edes tykkää karkista. Mutta ehdottomuus yleensä asioissa saa aikaan vaan ei-toivottuja vastareaktioita.

"vieras"
minusta on ihan ymmärrettävää jos ei kotona tarjoa pienelle lapselle ylimääräisiä herkkuja (varsinkin jos lapsi ei osaa niitä vaatia). Mutta kyllä ymmärrän ihmettelyn jos tuodut tuliaisherkut kielletään lapselta (joka ei siis ole enää tyyliin alle 1v). Menee minusta vähän turhan äärimmäisyyksiin, mutta toki vanhempien päätös. Itsekin välttelemme lisäaineita ja monia teollisesti tuotettuja ruokia, mutta hei kohtuus kaikessa!

Lapsi on jo 3 v eikä vielä ole ollut missään sosiaalisissa tilanteissa, joissa on muita lapsia? Ok. Herkkujen hysteerinen kieltäminen ei näemmä olekaan hänen suurin ongelmansa.. Oma 3-vuotiaani käy esim. kerhossa ja siellä tarjotaan lapsille karkit kun jonkun kerholaisen synttäripäivä sattuu kerhopäivälle. Tai nyt tulossa on vappunyyttärit, joihin ei varmaankaan ole tulossa tarjottavaksi pelkkiä porkkanatikkuja.

Päiväkodissa tarjotaan karkkia/jäätelöä vaikkapa silloin kun on jonkun synttärit, joku juhla (kuten vappu) jne.
Ei muuten tarjota, ainakaan Helsingissä tai Espoossa. Meidän 3-vuotiaan kerhoonkaan ei syntymäpäivänä viedä mitään nameja, ryhmä tekee sankarille kortin, hänelle lauletaan eväiden syönnin yhteydessä (eväinä ei muuten saa olla keksejä eikä namia) ja siinä ne juhlallisuudet. Ei karkkeja siis.

"heh"
Muistan lapsena kun veljellä oli yksi kaveri, jonka kotona ei syöty koskaan karkkia tms., niin sitten synttäreillä vetivät aina kaksin käsin sipsejä ja nameja kun niitä kerrankin oli tarjolla. Ja koulun alettua joka päivä kiskan kautta kotiin....eli teinä miettisin vielä....

"rania"

Älä viitsi olla naiivi - toivottavasti et oikeasti ole näin typerä mitä kommenttisi antaa ymmärtää.

[QUOTE="heh";26097767]Joo, ihan sama mulle, mitä joku toinen tekee. Mutta mä en myöskään tajua tuollaista äärikiihkoilua, eli esimerkiksi puhetta kehon myrkyttämisestä jne.[/QUOTE]

No en minäkään tällaista allekirjoita. Tärkein syy meillä tuohon herkkujen vähyyteen on terveellisten ruokailutottumusten luominen.

ssss
[QUOTE="rania";26097584]Totta kai tulee, sehän on selvä. Mutta miksi se elimistön myrkyttäminen pitäisi aloittaa jo vauvana tai taaperona? Sitten kun lapsi menee kavereiden synttäreille ja muihin "omiin" menoihinsa, hän varmasti tulee syömään näitä kaikkia, mutta miksi ihmeessä jo nyt pitäisi??[/QUOTE]

Pääsiäismuna ei myrkytä elimistöä. Taidat olla itse aika nipo joka ei koskaan herkuttele.

"niinpä"
[QUOTE="rania";26097686]Tämä on aina hupaisa argumentti: "tuskin se siihen kuolee" :) Ikään kuin siinä välissä ei olisi mitään muita vaihtoehtoja, ainoastaan että joko elää tai sitten kuolee. Mites esim. allergiat / astma / iho-ongelmat, ym. vaivat jotka saattavat tulla paaaljon myöhemmin elämässä - kun pieni keho on oikein kunnolla kyllästetty lisäaineilla.

Ja ei meillä lapsen suusta karkkia viedä, vaan sanotaan vieraille, että lapselle ei anneta karkkia, piste.[/QUOTE]

Kuule, jos lapsi saa esim. joka toinen kuukausi suklaamunan, niin ei ne lisäaineet jne. sinne kehoon kiertelemään jää. Määrä on niin vähäinen, että sen nyt saa kehoonsa vaikka kaupan parfyymiosastolla hengitellen. Taidat tietää näistä jutuista aika vähän... Tässä maailmassa käy tosi raskaaksi olla noin ehdoton ja fanaattinen. Mutta kuten sanoin, kukin tavallaan, te noin ja me näin. :)

[QUOTE="heh";26097787]Muistan lapsena kun veljellä oli yksi kaveri, jonka kotona ei syöty koskaan karkkia tms., niin sitten synttäreillä vetivät aina kaksin käsin sipsejä ja nameja kun niitä kerrankin oli tarjolla. Ja koulun alettua joka päivä kiskan kautta kotiin....eli teinä miettisin vielä....[/QUOTE]

No tässä on mun mielestäni kyse ihan eri asiasta, siis että jos karkkeja ei syötetä taaperolle niin niitä ei annettaisi lapselle isompanakaan...? Me olemme ainakin ajatelleet, että otamme jossain vaiheessa karkkipäivän käyttöön, mutta nyt kun molemmat lapset ovat vielä taaperoiässä, ei tuollaiselle ole tarvetta.

Vaikea kuvitella, että se ettei ole saanut vauvana/taaperona karkkia yllinkyllin LISÄISI makeanhimoa isompana. Eiköhän asia ole juuri päinvastoin.

Hyvä
Tosi hienoa, nostan hattua, tutkijoidenhan mukaan sokri on myrkkyä elimistölle. Kunhan et vesitä asiaa syöttmällä lapselle puuroa aamuin illoin, välissä leipää ja perunaa. Tiedäthän että rusleivän glykeeminen indeksi on korkeampi kuin sokerilla.

"minä"
[QUOTE="heh";26097787]Muistan lapsena kun veljellä oli yksi kaveri, jonka kotona ei syöty koskaan karkkia tms., niin sitten synttäreillä vetivät aina kaksin käsin sipsejä ja nameja kun niitä kerrankin oli tarjolla. Ja koulun alettua joka päivä kiskan kautta kotiin....eli teinä miettisin vielä....[/QUOTE]

Sama kävi minulla ihan itselläni. Totaalisen natsimeiningillä olen saanut kasvaa, herkkujen kieltäminen oli vain pieni osa sitä. Juhlissa tosiaankin söin sitten oksennukseen asti, kun tiesin, että menee kuukausia ennenkuin saan seuraavan kerran mitään herkkuja. Ja auta armias kun muutin omaan kämppään 19v, kuinka ostin kassikaupalla herkkuja ekat vuodet koska niitä ei lapsuudenkotiin saanut ovesta viedä edes työssäkäyvänä 18v:na. Lihoin 20kg ekan yksinolovuoteni aikana ja muutenkin makeanhimo on edelleen sellainen, että joskus iskee paniikkitarve syödä herkkuja jos vaikka koskaan en enää osta. Edelleen tunnen outoa oloa kaupassa, että saanko mä tosiaan ostaa mitä haluan... T: 35v jo. Että tosi hyvän pohjan sain, kun minäkin herkuttelin vain rusinoilla ja porkkanatikuilla...

pkjohtaja
No, eiväthän ne ole mikään välttämättömyys eivätkä tarpeellisia mitenkään. Olet silti mielestäni ehkä turhan jyrkkä. Jos esimerkiksi isovanhemmat tuovat suklaamunan pääsiäisenä, niin en ymmärrä miksi sitä ei voisi antaa (ei varmasti tapahdu kovin usein, ja minusta isovanhemmilla saa olla joitain erityisvapauksia. Tietysti jos näette isovanhempia usein ja aina tarjotaan herkkuja -vakavan keskustelun paikka.

Päiväkodista (työpaikka) on jäänyt mieleen pieni poika, joiden perheellä oli sama linjaus kuin teillä. Kerran olimme koko päiväkoti syömässä ravintolassa, kuului ruokateemaan, ja poika oli saanut vanhemmilta siellä syödä kaikkea mitä tarjottiin. Ensimmäisen kerran elämässään tämä 5 v. sai suklaajäätelöä. Hän nuoli kippoa vielä pitkään jäätelön loppumisen jälkeen ja yritti pihistää huomaamatta muilta jätskiä. Tuli aika vahvasti sellainen olo, että mieluummin vähän silloin tällöin, kuin totaalikieltäminen. Kaikki äärimmilleen menevä minusta on -no, liiallista.

Mä ymmärrän että jokainen perhe elää omalla tavallaan, jos vanhemmat ei syö karkkia, roskaruokaa tms. niin onhan se nyt ihan luonnollista ettei niitä erikseen lapsellekkaan aleta tyrkyttää ja mun mielestä jokaisen pitäis se asia hyväksyä eikä alkaa arvostelemaan ketään sen takia..

Ihan niinkun teidän toisellatapaa elävien ei olis suotavaa sit myöskää arvostella meitä jotka tekee eri tavalla kuten esim. jos me tilataan itselle pizzaa, en mä oleta et toi 2v syö muussia ja kalaa vaan ihan yhtälailla saa pizzaa niinkuin me aikuisetkin jne..Jos ollaan ravintolassa, saa jotain erikois herkkua, en mä ala kantaa makaronilaatikkoa sinne mukanani jne jne....

Tottakai mäkin pyrin antamaan lapselleni terveellisen ruokavalion ja näinollen parannan siinä sivussa meidän omaa syömistä, mut joskus on poikkeuksia.

• Tykkää
Reactions: zenn
Meidänkään kolmevuotias ei ole vielä syönyt karkkia, mutta on maistanut sipsejä, syönyt jäätelöä ja itse tehtyjä herkkuja. Mutta tämä karkittomuus ja eri toten tikkarittomuus on joillekin ollut vaikea pala. Ja myös se, että jälkiruoaksi on hedelmiä ja että se KELPAA lapselle on iso ihmettelyn aihe joillekin ollut.

Jokainen tavallaan, me näin.

uhmatti
[QUOTE="rania";26097524]3-vuotiaamme ei ole koskaan syönyt karkkia, emmekä aio aloittaa nytkään. Silti sukulaiset toivat esim. pääsiäisenä suklaamunia tuliaisiksi ja auta armias mikä voivottelu joidenkin taholta alkoi kun sanoimme, että lapsi ei syö moisia sokeripommeja. Ai kamala kun lapsi jää PALJOSTA PAITSI joidenkin mielestä..

Meillä herkutellaan kyllä, mutta ei teollisella mössöllä vaan tuoreilla marjoilla, hedelmillä, joskus säilykehedelmillä (omassa mehussa), kotimaisilla pakastemarjoilla sekä kuivatuilla hedelmillä ja marjoilla. Lisäksi teemme sorbettia ja ihania jogurttijäätelöitä itse. Ja esim. kuivatut omenat ovat mahtava sipsien korvike. Miksi pitäisi syöttää lapselle ehdoin tahdoin teollista mämmiä kuten karkkia tai rasvaisia sokeripommeja kuten suklaa/jäätelö?!

Miksi tämä on joillekin niin hirveän vaikea asia? Kertokaa nyt minulle kun en ymmärrä ollenkaan.[/QUOTE]

Ei tuo ole vaikea asia, paitsi että kuivatuissa hedelmissä ja marjoissa on ihan sama määrä sokeria kuin karkeissa. Lisäaineita toki vähemmän.

On vaan erikoista olla tosi ehdoton, varsinkin kun lapsi kuitenkin saa sokeria mainitsemistasi tuotteista ihan samat määrät.

ssssssss
Alkuperäinen kirjoittaja Hyvä;26097847:
Tosi hienoa, nostan hattua, tutkijoidenhan mukaan sokri on myrkkyä elimistölle. Kunhan et vesitä asiaa syöttmällä lapselle puuroa aamuin illoin, välissä leipää ja perunaa. Tiedäthän että rusleivän glykeeminen indeksi on korkeampi kuin sokerilla.
Ja koska sokeri on myrkkyä niin ap:n perheessä ei sitten syödä maustettuja jogurtteja, kaupan leipiä, valmisruokia jne. Niistä kaikissa on usein sokeria ja paljon.

Yhteistyössä