Onko yleistä maksaa sisarusten tietokoneita, matkoja ym.?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Akaatti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";26077288]Tuskinpa, eiköhän sitä normaali-ihminen ole töissä ja osta ihan itse matkansa ja tietokoneensa.[/QUOTE]

Minä taas uskon, että useimmat niin auttavat tarvittaessa mielellään sisaruksiaan kuin toki muutenkin muistavat läheisiään lahjoin.

:)

Minulla ei ole vakituista työpaikkaa eikä säästöjä, joten en saisi asuntolainaa. Enkä ole edes löytänyt sopivaa/täysin miellyttävää asuinaluetta, saati asuntoa, että viitsisi asuntoa ostaa. Se huono asunto oli ennen esteenä, ei enää, mutta ei hänellä ole koskaan ollut tarkoitustakaan muuttaa Suomeen.

Mut eikös nyt kannata laittaa sinne säästöön "ylimääräiset" rahat, niin joskus ehkä voit sen asunnon ostaa kun oikea sattuu eteen. Vielä paremmalla syyllä, jos työpaikkasi on määräaikainen.

En siis ole ostellut. Toisaalta olen 3 lapsen / nuoren yh ja yksi veljeni on kuollut, kaksi muuta sisarrusta perheettömiä. Minusta tässä on pointti se, että on ok jos ostaa lahjaksi koska on rahaa ja haluaa yllättää. Minusta ei ole ok jos sisarrukset olettaa että kyllä minä ostan.
Akaatti, ei sinun asunto voi kovin kallis olla, jos noin 1800 e käteen jäävästä rahasta voit ostella mm 800e lentolippuja..

Luulisin että on aika yleistä.

EI ole! Tai sitten me eletään eri maailmassa ;)

Tavaroiden lainaaminen ja kierrätys on tavallista perhe- ja jopa sukulaispiirissä. Esim. kun muutettiin yhteen miehen kanssa, ylimääräinen vanha pölynimuri ja mikro meni mun nuoremmalle sisarelle, joka vasta muutti ensimmäiseen kotiinsa. Kelpasi mainiosti ja on käytössä edelleen. Vanha toimiva tietokone on laitettu edelleen sellaiselle, jolla ei ollut konetta ollenkaan. Itse on saatu lastenvaatetta ja -tavaraa sukulaisilta.

Mutta ei kukaan kyllä toiselle ostele matkoja ja tietokoneita. Ei edes vanhemmat lapsilleen enää. Eikä muuten kaikki, joilla olisi ollut varaa, suostuneet edes takaajiksi asuntolainaan.

[QUOTE="vieras";26077353]EI ole! Tai sitten me eletään eri maailmassa ;)

Tavaroiden lainaaminen ja kierrätys on tavallista perhe- ja jopa sukulaispiirissä. Esim. kun muutettiin yhteen miehen kanssa, ylimääräinen vanha pölynimuri ja mikro meni mun nuoremmalle sisarelle, joka vasta muutti ensimmäiseen kotiinsa. Kelpasi mainiosti ja on käytössä edelleen. Vanha toimiva tietokone on laitettu edelleen sellaiselle, jolla ei ollut konetta ollenkaan. Itse on saatu lastenvaatetta ja -tavaraa sukulaisilta.

Mutta ei kukaan kyllä toiselle ostele matkoja ja tietokoneita. Ei edes vanhemmat lapsilleen enää. Eikä muuten kaikki, joilla olisi ollut varaa, suostuneet edes takaajiksi asuntolainaan.[/QUOTE]

Ihmisiä on monenlaisia ja toki elämäntilanteitakin...
Meillä kyllä on sisarusten kesken tapana avittaa toisiamme sen mukaan millainen tarve kullakin on ja tapana on myös avata tilejä tiettyihin juttuihin ; esim on tällä hetkellä olemassa tili siskontytön ateljeeta varten ja toinen yhden tyttäreni vaihto-oppilasvuodelle jne. Sinne sitten muut laittavat oman tilanteensa mukaan itselleen sopivan summan kuukausittain kunnes kasassa on tarpeeksi.

Samaa harrastavatomat lapsenija moni heidän ystävistään.
Samoin tekivät myös vanhempani sisarustensa kanssa aikanaan - ja joskus vieläkin.

[QUOTE="vieras";26077404]On se köyhää jos ei itse pysty tarvitsemiaan matkoja ja koneita ostamaan...[/QUOTE]

Ei ole siitä kyse, ettei pystyisi vaan ettei tarvitse, jos matkan/tavaran saa lahjaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja eipä oo tullut mieleen;26077341:
En siis ole ostellut. Toisaalta olen 3 lapsen / nuoren yh ja yksi veljeni on kuollut, kaksi muuta sisarrusta perheettömiä. Minusta tässä on pointti se, että on ok jos ostaa lahjaksi koska on rahaa ja haluaa yllättää. Minusta ei ole ok jos sisarrukset olettaa että kyllä minä ostan.
Akaatti, ei sinun asunto voi kovin kallis olla, jos noin 1800 e käteen jäävästä rahasta voit ostella mm 800e lentolippuja..

Tässä vuokra on yli 600 euroa. Sähkölaskun kanssa tulee hinnaksi melkein 650 euroa kuukaudessa ja yksin siis maksan sen. On se mielestäni todella iso summa tästä asunnosta, kun ei tämä ole edes mitenkään iso tai hieno.

Minulla ei ole vakituista työpaikkaa eikä säästöjä, joten en saisi asuntolainaa. Enkä ole edes löytänyt sopivaa/täysin miellyttävää asuinaluetta, saati asuntoa, että viitsisi asuntoa ostaa. Se huono asunto oli ennen esteenä, ei enää, mutta ei hänellä ole koskaan ollut tarkoitustakaan muuttaa Suomeen.

no eikö niitä rahoja kannattais pistää säästöönkin eikä pistää kaikkea heti menemään?niin,tarkoitin että eikös se asunto ollut este vierailullekin ei pelkästään Suomeen muutolle ( menee vähän ot. mutta hassua,että asunto voi olla esteenä miehen vierailulle ) ?

no eikö niitä rahoja kannattais pistää säästöönkin eikä pistää kaikkea heti menemään?niin,tarkoitin että eikös se asunto ollut este vierailullekin ei pelkästään Suomeen muutolle ( menee vähän ot. mutta hassua,että asunto voi olla esteenä miehen vierailulle ) ?

En kaikkia rahoja tuhlaakaan, mutten kaikkea säästäkään. Ja kyllä kaikki aiemmat asunnot olivat sellaisia, ettei niihin vieraita kutsuisi. Asuin nuorempana mm. soluasunnoissa ja niihin ei edes saa kutsua vieraita, saati, että itse olisin halunnut kutsua. En itsekään suostuisi tulemaan vierailulle jonnekin soluasuntoon ihan jo sen vuoksi, ettei muiden asukkaiden rauhaa saa häiritä. Lisäksi joskus aiemmin asuin sellaisessa paikassa, ettei siellä oikein ollut mitään ja oli syrjäinen sijainti ja muutenkin kamala paikkakunta.

En kaikkia rahoja tuhlaakaan, mutten kaikkea säästäkään. Ja kyllä kaikki aiemmat asunnot olivat sellaisia, ettei niihin vieraita kutsuisi. Asuin nuorempana mm. soluasunnoissa ja niihin ei edes saa kutsua vieraita, saati, että itse olisin halunnut kutsua. En itsekään suostuisi tulemaan vierailulle jonnekin soluasuntoon ihan jo sen vuoksi, ettei muiden asukkaiden rauhaa saa häiritä. Lisäksi joskus aiemmin asuin sellaisessa paikassa, ettei siellä oikein ollut mitään ja oli syrjäinen sijainti ja muutenkin kamala paikkakunta.

Niissä soluasunnoissa, missä olen opiskeluajat asunut on aina saanut tuoda vieraita.

[QUOTE="vieras";26077647]Niissä soluasunnoissa, missä olen opiskeluajat asunut on aina saanut tuoda vieraita.[/QUOTE]

Mutta kaikki eivät halua tuoda soluasuntoon vieraita pidemmäksi aikaa tai itse matkustaaa vieraiden luokse.

Yhteistyössä