Onko täällä muita yhtä wanhoja kuin mä?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
Täällä myös nelikymppinen :)

Beta vs VHS!
Lauantaisin tuli Viisikko ja Onnen päivät.
Nuorisolle oli musiikkia kerran viikossa radiossa :LOL:
Busseihin myytiin 10 matkan lippuja, seutuliput lippuvihossa ja käytössä oli erilliset vaihtoliput jos vaihtoi bussista toiseen tai bussista ratikkaan.
Metroa ei ollut.
Eka oikea tietokone ja sen pelit :LOL: Latasit peliä C-kasetilta 30 min jos joku meni vikaan latauksessa, ei kun uudelleen :LOL:
Monkey-mopot

Ja kruununa kaikessa; Onks noi aidot? viittasi vaatteisiin. Nykyään aitoutta pohditaan ihmisen kroppaan viitaten :LOL:

Monessa asiassa ollaan menty eteenpäin ja yhtä monessa kadotettu jokin sellainen, joka teki elämästä silloin kauniin.
 
Ei meilläkään ollut kuin kaksi kanavaa tv:ssä ennen 90-lukua. Tv:ssä ei ollut kaukosäädintä, eikä meillä ei ollut videoita. Oli lankapuhelin, jossa oli nappulat, joka lähti joskus 2000-luvun alussa, kun netti muuttui toisenlaiseksi, eikä lankapuhelinta enää tarvittu. Koskaan ei ollut vastaajaa, joten muistan kyllä sen puhelun odottamisen. Mikron vanhemmat ostivat vasta sitten, kun kaikki lapset olivat jo muualla opiskelemassa. Ensimmäinen tietokone taisi olla isoveljen hankkima commodore 64, jossa ei ollut kuin näppäimistö, kasetti soitin, peliohjain ja joka laitettiin kiinni televisioon ja siinä siten pelattiin. Sitten tuli sellainen, jossa oli oma näyttö ja värit olivat musta ja vihreä, merkkiä en enää muista. Siinä käytettiin diskettejä.
 
Vanhoja on hauska muistella. Mä tosin olen loistavaa 80-luvun tuotosta, mutta silti on kiva kuunnella eli lueskella teidän juttuja. On hauska miettiä omaakin lapsuutta, että miten on omien lasten asiat ihan eri tavalla. Mä just tossa juttelin miehen kanssa siitä kuinka ite kävin kavereiden kanssa yksin uimahallissa ja kesäisin rannalla uimassa vaikka oltiin jotain alle kymmenen vanhoja. Jätin vaan lapun keittiön pöydälle, että olen uimassa sen ja sen kanssa ja tulen suurinpiirtein siihen ja siihen aikaan.

Ja mä muistan vieläkin joitain parhaimpien kavereiden lapsuudenkotien lankapuhelinnumeroita. =)
 
"poikia3"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26061052:
MTV ei alussa näkynytkään kaikkialla Suomessa. Tosin kai se jo 80-luvulla näkyi? En mene vannomaan.
MTV:hän näkyi aluksi Ylen kanavilla omina lähetysaikoinaan.

vm. -67.

Ja niiltä kahdelta kanavaltakaan ei tullut koko ajan ohjelmaa, päivisin ei mitään ja iltaisinkin lähetys loppui ajoissa. Kaikki lasten ohjelmat katsottiin tarkkaan, niitä kun tuli vähän. Samoin tosi tärkeitä olivat esim. Charlie Chaplin -pätkät, Ohukaiset ja Paksukaiset jne.
 
Lapset oli lapsia, mutta kuitenkin lapset saivat ja osasivat tehdä asioita ilman vanhempien jatkuvaa läsnäoloa.

Äiti saattoi ekan luokan ekana päivänä kouluun ja sen jälkeen menin yksin. En muista pelänneeni tai tunteneeni itseäni mitenkään hylätyksi. Tietä pitkin kunnes koulun piha tulee vastaan ja vieraiden kanssa ei puhuta. piste.

Koulun jälkeen avain kaulassa kotiin ja jääkaapista välipalaa, läksyt ja pihalle pelaamaan kirkkistä kavereiden kanssa. Vanhemmat tulivat joskus viiden maissa kotiin, jonka jälkeen syötiin yhdessä ruokaa. Koskaan ei pelottanut, ei ollut surkea olo tai käynyt mielessäkään, että siinä olisi jotain outoa. Kaikkien kavereiden kohdalla melkein poikkeuksetta sama juttu. Eikä me poltettu koteja, katkottu jalkoja tai hukuttu lätäköihin yhtään sen enempää kuin nykypäivänäkään onnettomuuksien kohdatessa. Oli ehkä selkeämmät säännöt mihin sai koskea ja mitä tehdä. Niitä myös noudatettiin. Lapset oli lapsia ja aikuiset aikuisia. Lapsilla oli lasten jutut ja aikuisilla aikuisten.

Ja meillä saattoi sukulaiset ja vanhempien ystävät kokoontua meille joskus viikonloppuna tanssimaan ja viettämään aikuisten aikaa. Saunoivat, kuuntelivat musiikkia, pelasivat joskus pareittain korttipelejä ja istuivat iltaa. Joivat kotiviiniä. Kukaan ei ollut naama pöytää vasten, kakaroiden silmille ei puhalleltu savua ja jos joku oli huppelissa, se vaan oli huppelissa jos ylipäätään ymmärrettiin asian olevan niin. Ei siitä sen kummenpaa ajateltu. Kakarat leikki pihalla, saunottiin, sitten syötiin lihapiirakkaa ja aikuiset siirtyivät aikuisten juhla-aikaan. Lapset saivat valvoa hieman pidempään ja sitten mentiin nukkumaan. Vaikka olenkin ehdottomasti sitä mieltä, ettei lasten edessä tulisi olla silminnähden humalassa, en oman lapsuuteni perusteella oikeen ymmärrä liioitteluakaan tästä aiheesta. Oman lapsuuden leppoisissa kesäjuhlissa lapset oli lasten puuhissa ja aikuiset aikuisten puuhissa, oli aivan normaalia juhlia ystävien kesken välillä ja ottaa saunaoluet. Asioista ei tehty niin suurta numeroa ja sen tyyppinen juhlinta, joka pysyi siis kohtuudessa, oli aivan normaalia.
 
[QUOTE="poikia3";26064100]MTV:hän näkyi aluksi Ylen kanavilla omina lähetysaikoinaan.[/QUOTE]


näinhän se tosiaan oli, YLE antoi maikkarille lähetysaikaa jonkun tunnin illassa

mulle on lapsuuden telkkariohjelmista parhaiten jäänyt mieleen Onnen Päivät, Musta Ori ja Lassie
 
"Renatte"
Meillä ensimmäinen tietokone oli Vic 20 (1982), siihen tehtiin itse pelit mikrobitti-lehden mukaan.. Sen jälkeen tuli vasta commanore 64 joka oli huimasti kehittyneempi versio.

Meille tuli ensimmäinen astianpesukone muistaakseni -75. Pöytämalli, pyöreä, liukuovet ja ikkunoilla varustettu. Samoihin aikoihin tuli oma sivusta täytettävä pyykinpesukone jossa oli ikkuna. Niitä sitten katsottiin päivät pitkät ihastuksissaan. :D

Poljettavan ompelukoneen tilalle saatiin oranssi Toyotan sähköompelukone (joka minulla vieläkin käytössä).

Telkkari ohjelmat alkoivat klo 18 pikkukakkosella.

Kotona rivitalossa ei ollut suihkua, vain vessa ja vessanpytyssä sellainen musta pallopäinen vipu sivussa jota väännettiin alaspäin, vanhemmissa taloissa oli ketju josta vedettiin ja vesisäiliö oli katon rajassa. Suihku ja sauna löytyivät kellarikerroksesta, samoin pyykkitupa pulsaattorikoneineen ja liotusaltaineen.

Kaapeissa oli vain vähän tavaraa, ei sellaista tavaravyöryä kuin nykyään. Lelutkin mahtuivat pieneen hyllykköön.

Ensimmäiset mikroaaltouunit tulivat 80-luvun alussa. Valtavan kokoinen härpäke. Ei mitään pyöriviä aluslautasia. Harvassa astiassa sai lämmittää ruokaa, koska monet olivat koristeltu hopea tai kulta maalilla. Muoviastiat sulivat liiasta kuumuudesta. Mahdollisti sen, että kaikki saivat syödä ruuan silloin kun oli nälkä.

Popcornit tehtiin kattilassa hellalla. ;D

Ja paljon muuta hauskaa...
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26061052:
MTV ei alussa näkynytkään kaikkialla Suomessa. Tosin kai se jo 80-luvulla näkyi? En mene vannomaan.
maikkari sai oman kanavan vasta joskus 80-luvulla. Sitä ennen maikkarin ohjelmia näkyi joitaikin tunteja ylen kanavilla ykkösellä tai kakkosella.

pohjoisessa meillä näkyi 70-luvulla vain ykköskanava mustavalkoisesta telkkarista. puhelin oli myrkynvihreä pyöritettävällä numerolevyllä. ei ollut kahvinkeitintä, mikroaaltouunista ei oltu kuultukaan.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26061052:
MTV ei alussa näkynytkään kaikkialla Suomessa. Tosin kai se jo 80-luvulla näkyi? En mene vannomaan.
Mua alkoi tää asia sen verran vaivata, että tarkistin wikipediasta:D
MTV3-kanava aloitti toimintansa vasta 1985,
(niin ja olen vm- 64)
 
"vieras"
Hauska ketju.
Huvittavaa sinänsä, mitä asioita pidetään itsestäänselvyyksinä nykyisin.
Mulla ei ole mikroaaltouunia, kahvinkeitintä eikä astianpesukonetta VIELÄKÄÄN, eikä ole koskaan ollutkaan :D
Pyykinpesukone toki on sekä sähköompelukone. Ja tietokone tietty. Ensimmäisen väri-tv.n hankin sen jälkeen, kun mustavalkolupa poistui 1990-luvun lopulla... kännykänkin vasta 2003.
Tunnen itseni nyt kyllä amishiksi. Pitää varmaan se mikroaaltouuni hankkia. Ehkä...
 
Uppoudun muistojen aikaan..

Mulla oli kampauspöytä, sellainen jossa keskellä oli iso peili ja sen molemmin puolin hieman kepeammat taittuvat siivekepeilit. Kampauspöydän aarteisiin kuului peltinen rasia, jossa oli lettinauhoja. Eri väreissä, erilaisilla kuvioilla. Aina 2 rullaa kutakin sävyä. Äiti letitti aina aamuisin hiukset siten, että nauha kulki siellä letityksen seassa.

Olo- ja sauna-asut oli kaikilla. Lapsena ne oli kokohaalareita vetskarilla ja muistaakseni froteeta tai sellaista 70-luvun veluuria ja myöhemmin mekkomallisia asuja. Niitä pidettiin aina saunan jälkeen.

Margariinirasioissa oli tarroja. Peruskukkamallisia, kirkuva värisiä ja mummo laitteli niitä keittiössään kaakeleihin.

Jippo-lehti ja sen ihanat itse kasattavat jutut!

Discolenkkarit!

Tyttöleirit ja tyttökerhon tarrat vihkoissa!

Miltä maisuikaan se ensimmäinen "aito" hampurilainen, kun Carrols avasi ovensa City-käytävällä.

MicMac, se liike Stadissa.

Telttailureissut kesäisin, kupoli- ja huvilateltat.

Ja autot.. niistä näki päältä heti mikä auto on kyseessä. Kuplat, rellut, ladat, jenkit, volvot, saabit (poliisit ajoi aina saabeilla).. Nykyisin autot näyttää musta kaikki ihan samoilta.
 
Jippo-lehti ja sen ihanat itse kasattavat jutut!

Telttailureissut kesäisin, kupoli- ja huvilateltat.
nuo Jippo-lehden jutut oli jo päässeet unohtumaan mutta ne oli tosiaan aivan huippuja

nykyään kun on kakskerrosteltat niin tuntuu ihan hassulta muistella sitä aikaa kun purjekankaisen teltan päälle viritettiin lastiikka ja kiinnitettiin se muka pyykkipojilla :LOL:
 
"jeps"
Muistatteko Neil Hardwickin Hello, hello, hello? Kielikurssi/sarja telkkarissa. Siinä oli 2 poliisia ja pelkäsin niitä ihan hurjana. Hello, hello, hello, where's the cat? Cat's in the moon :O
Hardwick oli varmaankin ensimmäinen ulkomaalainen. :D Muistan tuon ohjelman. Aika karu!

Ajetaan me tandemilla, oli ensimmäinen suomalainen biisi josta tykkäsin todella.

Meiilä tehtiin saunal jälkeen Drymd-mehua jauheesta. Myöhemminhän tuo todettiin syöpää aiheuttavaksi.
Jogurti oli taivaallisen hyviä neliskulmaisissa purkeissa, varsinkin pähkinä.
Hai-saappaat, puntti takaa varressa. Tähtiniitit farkkutakeissa. Merkkifarkut, Beawersit ym. Iso kampa takataskussa pystyssä. :D :D
 
[QUOTE="jeps";26064654]Hardwick oli varmaankin ensimmäinen ulkomaalainen. :D Muistan tuon ohjelman. Aika karu!

Ajetaan me tandemilla, oli ensimmäinen suomalainen biisi josta tykkäsin todella.

Meiilä tehtiin saunal jälkeen Drymd-mehua jauheesta. Myöhemminhän tuo todettiin syöpää aiheuttavaksi.
Jogurti oli taivaallisen hyviä neliskulmaisissa purkeissa, varsinkin pähkinä.
Hai-saappaat, puntti takaa varressa. Tähtiniitit farkkutakeissa. Merkkifarkut, Beawersit ym. Iso kampa takataskussa pystyssä. :D :D[/QUOTE]

Me syötiin tuota mehujauhetta,oli hyvää ja oli monia makuja. Muistan kans tuon farkkukamman. Ja Trip oli tietysti kolmionmallinen ja sitä reikää piti aina hakea:)
 
Mehujauheista tuli mieleen se vihreä sporttijuoma, nimeä en muista. Hard sport?

Ja todellakin, sadesuoja oli teltassa pyykkipojilla kiinni.

Sarviksen muoviastiat oli in. Meillä oli niitä sinisiä neliölautasia kotonakin. Telttareissuilla ne oli aina käytössä.

Puukkarit oli in!

Ja ainakin mun pyörässä oli valot, joissa virtalähteenä oli dynamo. Se piti omanlaistaan ääntä.
 
Ja hei, tyttölapset muistanee Daisy-nuket, joita oli Barbien kilpailijana. Itse pidin niistä enemmän kuin Barbeista.



Yhden oleellisen jutun olen huomannut omaan lapsuuteeni verrattuna, mitä tulee leluihin. Silloin vielä lelut olivat leluja, välineitä, joilla leikittiin ja joiden ympärille itse kehiteltiin ne leikit ja tarinat. Nykyään lelut tulevat valmiine, loppuun saakka mietittyinä ja kaupallistettuine tarinoineen ja oheismateriaaleineen. Musta oli niin ihanaa omassa lapsuudessani juuri se, että oli lelu ja sen ympärille rakennettiin kokonainen maailma. Jotain lisävarusteita toki oli nukeille esimerkiksi, mutta kaikki ei ollut niin loppuun saakka mietittyä. Nyt lelu on brändätty tuote, joka jaksaa kiinnostaa hetken ja sitten onkin jo seuraavan tuotteen aika.

Leluista tuli mieleen, että joulua ennen oli aina iso juttu kun Anttilan kuvasto tuli kotiin. Voi sitä rastittelua :xmas:
 
  • Tykkää
Reactions: Ultramariini
mutta ensimmäinen vähänkään reilumpi tuulenpuuska nakkas sen lastiikan lähimmän männyn latvaan ja sen jälkeen tuuli sai painaa sateen suoraan teltan sisälle...
Niinhän siinä usein kävi. Meillä taisi isä viritellä muovin kulmiin jotain umpisolmujaan, joilla muovi vedettiin narulla maahan kiinnikkeillä. Muistan kuitenkin elävästi kuinka yhdellä reissulla aikuiset juoksi pitkin Hangon rantaa karkuun lähteneen muovin perässä ja isä haki sen lopulta merestä mun uimapaljalla :LOL:
 

Yhteistyössä