Onko täällä muita yhtä wanhoja kuin mä?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
Suomayrjö
[QUOTE="alkup.";26062152]Minkälaisia autoja teidän vanhemmilla oli? Oliko niissä turvavöitä? Meidän eka auto oli Wartburg, siinä ei ollut turvavöitä eikä sen toinen takaovi mennyt kunnolla kiinni, sitä piti aina potkaista ulkopuolelta että meni kiinni. Se auto piti aina kauhean räpätyksen ja papatuksen. Ihan Kummelimeininkiä :)[/QUOTE]

Olen 63v
Ensimmäinen auto oli Ford, jota sanottiin Hopaksi.
Toinen auto oli Wolseley eli Wolski.
Kolmas auto oli Chervolet, jota isä sano Letukaksi.
Nämä oli meillä, kun olin lapsi.
 
Itse syntynyt 80-luvun alkupuolella ja moni ketjussa lueteltu asia on erittäin tuttua.

Vaarallisimmasta päästä lueteltuna esim.:
-Autossa ei turvavöitä, mökille matkustettiin koko kesäksi auto tupaten täynnä tavaraa ja lapset vaan jotenkin heitettyinä takapenkille omiin koloihinsa.
-Telkkarin päällä se pitsiliina ja kynttilä.
-Pihalla mellastettiin kavereiden kanssa (avaimet kaulassa, tietenkin ;)) vaikka koko päivä, eikä kukaan tienny missä oltiin (kunhan tultiin sovittuun aikaan kotiin).
-Kaverin kanssa kuljettiin yhtä matkaa kerhoon (viisivuotiaina, ilman vanhempia) toiselle puolelle kaupunkia ja käytiin matkalla ostamassa eväät Kukkurasta (lihapasteija ja se pyramidi-mehutetra). :)

Näin jälkeenpäin ajatellen, olihan tossa paljonkin vaaranpaikkoja ja saa olla kiitollinen, että on selvinnyt hengissä aikuiseksi. :)

Toisaalta oli kyllä niin paljon hyvääkin, että oikein harmittaa, kun ajat ovat radikaalisti muuttuneet. Jos jotain haluaisin nykyaikaan siirtää niin koko pihan lasten yhteiset pihaleikit (kirkkis, pole ja rofe, 10 tikkua laudalla, pehvis), joita leikittiin oikeasti koko päivä aamusta iltaan, sekä sen "Koko kylä kasvattaa"-asenteen.
 
Itse syntynyt 80-luvun alkupuolella ja moni ketjussa lueteltu asia on erittäin tuttua.

Vaarallisimmasta päästä lueteltuna esim.:
-Autossa ei turvavöitä, mökille matkustettiin koko kesäksi auto tupaten täynnä tavaraa ja lapset vaan jotenkin heitettyinä takapenkille omiin koloihinsa.
-Telkkarin päällä se pitsiliina ja kynttilä.
-Pihalla mellastettiin kavereiden kanssa (avaimet kaulassa, tietenkin ;)) vaikka koko päivä, eikä kukaan tienny missä oltiin (kunhan tultiin sovittuun aikaan kotiin).
-Kaverin kanssa kuljettiin yhtä matkaa kerhoon (viisivuotiaina, ilman vanhempia) toiselle puolelle kaupunkia ja käytiin matkalla ostamassa eväät Kukkurasta (lihapasteija ja se pyramidi-mehutetra). :)

Näin jälkeenpäin ajatellen, olihan tossa paljonkin vaaranpaikkoja ja saa olla kiitollinen, että on selvinnyt hengissä aikuiseksi. :)

Toisaalta oli kyllä niin paljon hyvääkin, että oikein harmittaa, kun ajat ovat radikaalisti muuttuneet. Jos jotain haluaisin nykyaikaan siirtää niin koko pihan lasten yhteiset pihaleikit (kirkkis, pole ja rofe, 10 tikkua laudalla, pehvis), joita leikittiin oikeasti koko päivä aamusta iltaan, sekä sen "Koko kylä kasvattaa"-asenteen.
Tosiaan,Kukkura:) Ja Mini-Hinta. Hopeatoffee oli hyvää ja se toinen toffeeversio,nimeä en nyt muista. Ja sellaset ihanat kermatoffeepussit.
 
"Mintus"
Ja koulussa opettajaa kunnioitettiin, tiedä sitten johtuko karttakepistä jota ei kylläkään saanut enää käyttää oppilaisiin.
Maantiedon tunnilla oli sellaiset katosta riippuvat rullaverhon tavoin toimivat kartat ja uskontotunnilla käyristyneet pahviset raamatun kertomuskuvat. Ja kaikki tietenkin osallistuivat uskonnon opetukseen.
Koulussa keittäjä teki ruoan alusta lähtien itse ja se oli oikeasti tosi hyvää!
 
Beep
[QUOTE="vieras";26060459]Joitten lapsuudessa ei ollut telkkarissa kuin kaksi kanavaa, ykkönen ja kakkonen. Videoita ei ollut, sitä katsottiin sitä ohjelmaa mitä telkusta tuli tai sitten laitettiin telkku kiinni.
Puhelin oli johdolla seinässä kiinni, siinä oli veivattava numerolevy. Mitään puhelinvastaajia ei ollut, oli vaan kökötettävä puhelimen vieressä jos odotti puhelua. Puhelinnumerossa oli 5 numeroa, mitään suuntanumeroita ei ollut keksittykään.

Isällä ja äidillä oli semmoinen ihan aataminaikuinen herätyskello, joka vedettiin joka ilta. Jos sitä ei vedetty, niin se lakkasi toimimasta.
Silloin kun olin ihan pieni meillä ei ollut kahvinkeitintäkään, kahvi keitettiin pannulla. Eikä tietenkään mikroa eikä leivänpaahdintakaan.
Vähän isompina paahdettiin siskon kans leipiä hellan levyllä niin, että laitettiin levyn päälle uuniritilä ja siinä käänneltiin leipiä.

Meillä oli siskon kans yhteisenä radiomankka, sillä kuunneltiin radiota ja soitettiin kasetteja ja voitiin myös nauhoittaa musiikkia, joko radiosta kasetille tai kasetilta toiselle. Siinä oli 2 eri kasettipesää. Äänentoisto oli sitä luokkaa, että jos nykynuorille antaisi semmosen laitteen ne varmaankin itkisivät epätoivosta,
mutta silloin se oli tosi hieno :)

Olen syntynyt v- 64.[/QUOTE]

Kyllä muistan nämä asiat lapsuudesta.

Mun lapsuudessa erittäin hienoina ja uusina asioina tosiaan tuli kolmoskanava telkkariin, wuhuu... mahtavaa. Sain nauhoitettua Grease 2-elokuvan jota tuli katsottua moneen otteeseen. Muistan myös kun MTV music television alkoi näkymään, ihan mahtavaa.

Mikroaaltouuni oli jotain ihmeellistä. Samoin kun kiekkopuhelin vaihtui näppäin-malliseksi. =)

Meillä oli kuusinumeroinen puhelinnumero muistaakseni aina.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26065740:
Rahastajia oli myös raitiovaunussa.
Kutosen ratikassa oli rahastajat vielä kesällä -85. Kuljin kasilla kesätöihin, nousin kyytiin Kurvissa ja siitä tiesi, että oli vahingossa astunut väärän ratikaan, kun oli sellainen tiukea täti siinä takasillan kohdalla kopissaan!
 
"Renatte"
Meillä käytiin kaupassa Tuotannossa ja Voimassa ja se iso marketti oli Tampereella Eka-marketti ja kyljessä alko eli toka-marketti. Niku ja Aholaita ja tietysti Vikkula. :D

Laulettiin: Pistetään pistetään banaania poskeen...
Ota kinkusta kii ja lähde kaken kanssa rokkaamaan...
Jee jee Jerry Cotton, Kuka ajaa punaisella jaguaarilla...
 
"Heidi"
Muistan kaikki samat asiat kuin sinäkin lapsuudestani, paitsi että puhelinnumero oli 4-numeroinnen (3473) plus suuntanumero, joka oli 3-numeroinen. Astianpesukoineita ei vielä ollut, eikä telkkariessa kaukosäätimiä. Koulussa opeteltiin kirjoittamaan kaunokirjoitusta.

Olen syntynyt vuonna 1971.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";26065632]Pitkänmatkan linja-autoissa oli rahastaja. Muistaakseni linja-autoissa tupakoitiin vielä 1960-luvun lopulla.[/QUOTE]

Poltettiin vielä 70-luvun puolella, muistaakseni takaosassa sai polttaa.

Ja kävin yksin ostamassa lähikiskalta tupakkaa isälle alle kouluikäisenä.
 

Yhteistyössä