Mitä kummallista sinulle on sanottu neuvolassa?

• Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"mutsi"
No ilmoitin olevani raskaana ja tarvitsin aikaa nlaan oli terkkarin vastaus "jaa onko rouvalla käynyt lipsahdus" Varmaan syynä se että sillä hetkellä juniori oli vielä vauva, mutta kuitenkin.. :)

"vieras"
Meitä kummastutti 1 kerralla, kun niin innokkaasti oli miehen verenpaineita mittaamassa. Eipä tuo mies suostunut, kun sitä ahdistaa ne verenpaineen mittaus laitteet. Ja vähän itseäkin nauratti, että onko tämä nyt käytäntö. Onhan se lapselle hyväksi, että isääkin seurataan yhtä tarkasti kun äitiä :D
Meille tätä perusteltiin sillä, että kuulemma erittäin harva hieman vajaa kolmikymppinen mies on käynyt edes vaa'alla, verenpaineista puhumattakaan armeijan jälkeen. Työnantajat kun niin laiskasti järjestävät terveystarkasuksia alle 35- vuotiaille.

"riiviöiden äiti"
terveydenhoitaja tokaisi isoon ääneen "hyi kamala" kun kuopus 4v riisui paitansa.
Ehkä kylkiluut eivät olleet kauniit, mutta vähän käytöstapoja saisi olla.

"Vieras"
[QUOTE="juu";26060027]Että lapselle voi antaa vaikka yhden kuukauden D-tipat kerralla. Siis että antaa vain kerran kuussa ne tipat. Ymmärtääkseni noin ei voi tehdä.[/QUOTE]

Suomessa suositellut D-vit. annokset on maailmanlaajuisesti niin pieniä, ettei mtn vahinkoa tapahdu, vaikka ottaiskin koko kuukauden annoksen kerralla ja sit taas kuukauden tauko. (kesällä auringossa saa 15min:ssa monisatakertaisesti yli sen suositellun 10mikrogr).
Onko siinä sit mitään järkee, ainakaan pienellä vauvalla, on taas ihan toinen juttu.
Meillä leikki- ja kouluikäiset ottaa viikon annoksen kerrallaan

"mamma"
4kk neuvolassa sanoivat, etteivät puhu meille vielä edes kiinteistä kun lapsi kasvaa yli kaikkien käyrien. Sitten 5kk neuvolassa kun kerroin, että olimme aloittaneet kiinteät, sanoi, että kylläpä toimit fiksusti kun on niin iso lapsi että tarvitsee varmasti jo muutakin ravintoa kuin äidinmaidon :D :D

Meille neuvolassa paasasi rasvoista ja maidosta. Yks vuotiaalle riittäisi aivan hyvin rasvaton- tai ykkösmaito, mutta täysmaitoa ei kannattaisi suuren rasvaprosentin takia juottaa. Kuitenki samaan syssyyn tokaisi tilamaidon olevan sitä parasta maitoa lapselle.

määä
Kun vauva oli vajaan vuoden ikäinen sanoi että nyt voisi sitten alkaa lopetella sitä imetystä. Ööö, miksi? Ei tainnut olla täti kuullu WHO:n suosituksista tai muustakaan.

"Vieras"
Meillä vanhin lapsista oli 3,5 kk, kun kysyin, että voisinko jo aloittaa kiinteät, kun oma maito ei riitä. Oman terkan sijainen sitten totes, että EU-direktiivien mukaan vasta 4 kk:n ikäisestä saa antaa kiinteitä. Oliskohan mun pitänyt pitää lapsi nälässä?? Luotin sitten omaan maalaisjärkeen ja kävin hakemassa sosetta kaupasta, eikä ollut minkäänlaista ongelmaa.

Allergiasuossa tarponeena olen saanut myös tosi kummallisia kommentteja ja muutenkin ylihysteerisen äidin paperit.... :/ Mm. yksi neuvola lääkäri sanoi, että lapsi nukutetaan väärin, 4 kk:n ikäinen vauva nukahti syliin, kun imetin tai annettiin tuttipullosta... Oliskohan pitäny kesken kaiken lopettaa, että saa omaan sänkyyn nukkumaan...

"mä"
Mulle tuli peruutus neuvolakäyntiin kaksoisvarauksen takia.
Takana keskenmeno eli tsekkauskäynti ja terkkari sanoi : " Eihän sun nyt tarvitse enää tulla kun et ole raskaanakaan" :(

Esikoista kun odotin niin neuvolantäti tarjotui antamaan mulle omia vanhoja vauvanlakanoita... Jokseenkin erikoista. Eikä ollut tarvetta.
Sama täti puhui moneen kertaan että mun vauva näyttää ihan Visa Benjaminilta että anna sille se nimeksi. Juu en antanut :D

Neljättä kun odotin niin mulla oli tosi hauskanen neuvolantäti, käynnit kesti aina vähintään tunnin kun terkka kertoili omasta elämästään (oli n. 50-60v lapseton vanhapiika). Silloin mieskin oli välillä mukana neuvolassa ja aina naureskeltiin tädin juttuja.

"harmaa"
Eläkkeellä oleva neuvolalääkäri joka teki siis sivutoimisena neuvolahommia tokaisi minulle kun kolmatta aloin odottamaan
-montas sinulla on jo
kaksi vastasin minä
neuvolalääkäri jatkaa uteluaan, niin ja molemmat on tyttöjä vai poikia?
-yksi tyttö yksi poika vastaan minä taas samalla kun ihmettelen outoa jutun kulkua
-No miksi sinä sitten vielä kolmannen teet jos sinulla on jo molemmat ja onhan näitä vaihtoehtoja ettei tarvi tehdä...
Silloin tein hyvin selväksi että lapsi on todellakin yhtä toivottu kuten 2 edellistäkin

kyseisellä tädillä oli muutenkin outoja kommentteja muillekin äideille jakaa :O

"vieras"
[QUOTE="Vieras";26063640]Suomessa suositellut D-vit. annokset on maailmanlaajuisesti niin pieniä, ettei mtn vahinkoa tapahdu, vaikka ottaiskin koko kuukauden annoksen kerralla ja sit taas kuukauden tauko. (kesällä auringossa saa 15min:ssa monisatakertaisesti yli sen suositellun 10mikrogr).
Onko siinä sit mitään järkee, ainakaan pienellä vauvalla, on taas ihan toinen juttu.
Meillä leikki- ja kouluikäiset ottaa viikon annoksen kerrallaan[/QUOTE]

Jo suositelluilla annoksilla D-vitamiini saattaa aiheuttaa allergiaa, astmaa ja maksavaurioita. D-vitamiini ei ole oikea vitamiini, vaan steroidihormoni.

Ehkä se on jäänyt esikoisen ajoilta parhaiten mieleen, kun neuvolatäti kysyi lapsen huutaessa jo 10 minuuttia putkeen et enkö mä hermostu ollenkaan?.... Kysyin itse neuvolatädiltä suoraan, et miksi mun pitäis tässä nyt hermostua? Lapsi oli siis n.1-3kk ja varmaan joku rokotus just annettiin, eikä se oikeen sitten siitä suuttuneena halunnut rauhoittua..

"..."
Esikoinen oli aika pullea täysimetysaikana. Lastenneuvolan täti oli sitä mieltä, että ei saa imettää niin paljon, kun vauva on ylipainoinen... Ehdottomasti 4h syöttövälit tai sitten vaihtoehtoisesti imetyksen lopettaminen ja korviketta. WHAT?! Tämä 3kk iässä.

4kk iässä samainen täti oli sitä mieltä, että kiinteiden aloittamisella ei ole mitään kiirettä, kun vauva kasvaa niin upeasti rintamaidolla, täysimetystä saa jatkaa. Mihin se edellisen kuun ylipaino unohtui?! (Ja vauva oli edelleen siis kasvanut omilla käyrillään ja oli pullea, mitään muutosta ei ollut tapahtunut)

"kerran vielä"
Kolmatta odotellaan (vanhemmat lapset jo 14- ja 11v.) ja eka neuvolassa täti totesi, että tämähän on sun miehelles ensimmäinen lapsi..?? X) Jaa..kyllä se on tuo sama rakas ollut jo 19 vuotta, ihanaa iltatähteä haluttiin vielä. Tais olla neuvolantädillä automaattisesti oletusarvona uusperhe, kun ikäeroa on edellisiin sisaruksiin tuon verran?:)

"akka"
Odotin kuopusta eli viidettä lastani,kolme ekaa neuvolakäyntiä terkkari jankutti jatkuvasti mulle keskenmenosta,mitä jos saat keskenmenon,pelkäätkö että saat keskenmenon, mitä sitten jos saat keskenmenon.Totesin siihen että mitä sitten,en mä osaa pelätä keskenmenoa kun mulla on neljä normaalia raskautta takana.Täti siihen tokas että niin,asiahan tietysti olisi eri jos tämä olisi kovin toivottu lapsi.Vastasin että en mä niin sanonut etteikö tämä toivottu olis vaan että en osaa pelätä keskenmenoa kun takana neljä normiraskautta.
Samainen ämmä sitten totesi jossain vaiheessa että ensi kerralla keskustellaan sitten imettämisestä.Totesin että kun mä noi neljä edellistä olen osannu imettää nii enköhän mä tän viidennenkin osaa.
Ennen synnytyksen käynnistämistä se vielä totesi että taitaa olla perätilassa,voin sitten sanoa kokemuksesta että perätilasynnytys on kamalinta mitä nainen voi kokea.
Voin vaan kuvitella mitkä traumat se ensimmäistään odottaville järjesti.Aivan kamala ämmä ja täysin alalle sopimaton.

"Ootkos yhtään aborttia miettiny, kun olet noin nuorikin?" - No ehkäpä en olisi äitiysneuvolaan siinä tapauksessa varannut aikaa, vaan siihen aborttiin :headwall:

Olin 22-vuotias....
:O

ymmärtäisin abortin esiintuomisen vaihtoehtona, jos kyseessä olisi alaikäinen. Ja silloinkin vaan vaihtoehtona, keskusteluluonteisesti. Mutta 22-vuotiaalle..:O

"vieras"
Sanoi että poika ei mene lähellekkään käyrillä ja on pahasti miinuksilla. Muutoin mitään varsinaista vikaa tuossa sanomisessa ollut mutta kun poika painoi syntyessään vähän yli kilon ja pituutta oli 38 cm. Kysyin että onko tavalliset vai keskoskäyrät johon kysyi että mitkä ihmeen keskoskäyrät?

Sijaisena toiminut terv.hoitaja kysyi ensimmäiseksi kuinka paljon poltan.
Olin rv39 ja en polttanut,mikä luki tiedoissakin mutta kuulema niin paha tupakanhaju tuli samantien kun tulin huoneeseen niin ajatteli kysyä. Sitä mistä se tupakanhaju tuli ei selvinnyt.
Samainen oli tuttavan kohdalla avannut oikein huoneensa ikkunan ja hengitellyt raikasta ulkoilmaa kun niiiiin kauhea tupakanhaju oli hänessä; ja tämäkään odottava äiti ei polttanut.

Mieleen jäi myös viimeisimmän raskauden viimeinen lääkärintarkastus missä lääkäri kyseli multa mitä hänen kuuluisi kysellä. Ja viiden minuutin sisällä pelotteli paniikissa raskausmyrkytyksellä ja minuutin päästä ei mitään hätää ollutkaan ym. Loppujen lopuksi kysyi t.hoitajalta mitä pitäisi tehdä kun ei itse osannut päättää onko hätää vai ei.

:O

ymmärtäisin abortin esiintuomisen vaihtoehtona, jos kyseessä olisi alaikäinen. Ja silloinkin vaan vaihtoehtona, keskusteluluonteisesti. Mutta 22-vuotiaalle..:O
Jep :D Ja äänensävystä ei kyllä jäänyt pienintäkään epäilystä siitä, mikä rouva terveydenhoitajan mielestä olisi ollut oikea ratkaisu.... On noita "tätejä" tullut sen verran monenlaisia nähtyä, että täytyy vaan ihmetellä miten herkemmät ihmiset selviää täyspäisinä joidenkin käsittelystä.

"moi"
Toisen odotuksen ensimmäisessä neuvolassa täti kysyi multa, et "haluatko sinä tämän lapsen?" Olin 22v ja tosiaan yhden äiti jo. Kun selvis et toista odotan, muuttui heti ääni ja käytös sillä tädillä.

J.J.
No meillä 5kk vauva ja soseita annettu kuukauden verran. Kysyin annetaanko vettä, ni sanoi ettei tarvi. Että kiinteistä saa nestettä. Tietääkö joku onko tosiaan näin? Kaveria kehotettu taas antamaan vettä kiinteiden aloituksen jälkeen..?

Yhteistyössä