Kuinka varovainen olet lasten kanssa? Annatko esim. kiipeillä sohville ja tuoleilla vai oletko heti suojaamassa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja luottavainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja näinkin voi olla;26048631:
Onko se sitten parempi, että sinun syömistapasi periytyy lapsillesi? Parempi kai se ,että lapsi kiroaa välillä kun syö itsensä läskiksi ja sairatuu sitä myötä. Onko tämä sitten fiksua.
no minun syömistapani saakin periytyä lapsilleni koska syön kasviksia ja muutenkin terveellisesti. olisin iloinen jos lapseni alkaisvat syödä salaatteja kanssani.

Alkuperäinen kirjoittaja näinkin voi olla;26048650:
juuri tällaiset lapset ketä saa kotona tehdä mitä haluaa niin ne tekee sitä muuallakin.
no, eivät meidän lapset ainakaan, koska ymmärtävät käyttäytyä ja ymmärtävät kiellot.

Alkuperäinen kirjoittaja näinkin voi olla;26048704:
Sinä et ole koskaan hermostunut mistään asiasta? Ethän? Etkä ole koskaan kironnyt? Ethän?

Juu, olen toki hermostunut ja kiroillut, mutta kyllä siihen vaaditaan "pikkasen" enemmän kuin tuo kommentti mistä otit kilarit.

Enkä kyllä muista niin paljoa hermostuneeni että olisi tarvetta tuollaisia ilmaisuja käyttää näin kirjoittaen. Mielummin yritän rauhallisemmin ja lukijaystävällisemmin tuoda sen oman näkemykseni esille.

välillä kyllä ittellä päässä huimaa ku kattoo pojan menoja, kyllä sieltä sohvalta onki tiputtu, yleensä poika ite siinä vaiheessa hurjemmat kiipeily puuhat toiselle päivälle.. eikai tollasta tai siis voi vahtia kokoajan, sohva on kuitenki matala ja tosi harvoin tapahtuu mitään tosi pahaa. oli kyllä surullinen sattuma tässä keskustelussa esitetty tippumisesta johtunut vaurioituminen :(

mutta on toi poika aikamoinen koheltaja viellä, kyllä ittellä sydän pomppaa kurkkuun ku kattoo et toinen seisoo ihan sohvan laidalla selkä siis pois sohvalta ja sohvapöytä on siinä kivasti alle puolenmetrin päässä.. kyllä varmaan jokainen osaa miettiä miten kivasti siinä vois käydä. tuntuu jotenki että kukaan ei sais ikinä "hysterisoida" tälläisiäkään asioita, kaikki tulee heti huutelee kuraa niskaan ja sitten nämä 7398279218lapsen vanhemmat kertoo kuinka heillä niin rentoa. ihan sama mulle miten muilla toimitaan, mutta kyllä välillä ihmetyttää että sitten ei suvaita toisten oloja ja ajatuksia. ja kyllä, osui ittellä arkaan paikkaan koska on tosiaan se ensimmäinen lapsi kyseessä ja mitä vanhemmaks laps kasvaa niin sitä enemmän tietty tulee uusia asioita jotka ihmetyttää/ei aina heti tiedä miten toimia ja sit löytyy tietty siinä kohtii niitä neuvojia, osa hyviä ja osa turhan näsäviisaita ylenkatsomisia. tai jos näillä jälkinmäisillä on hyvä pointti asiassa niin sitä asiaa ei voida tietenkään ilmoittaa niin ettei toinen loukkaantuisi/suuttuisi. mutta jees, rauhaa ja rakkautta :D

Niin hauska ketju kun tästäkin tuli niin kommentoin silti vain alkuperäiseen kysymykseen.
Annan ja en anna kiipeillä. Toki lapsi saa kiivetä sohvalle mutta keittiön pöydällä ei istu kukaan. Eikä kirjahyllyssä. Tai pakastimen päällä.
Olen aika varovainen mutta kolmannen kohdalla jo vähän löysemmin ottein. Kuopus on kova kiipeämään ja hällä onkin pikkuinen lastentuoli koko ajan matkassa (oikeasti) jotta pääsee paremmin ylemmäs.
Mutta olen vähän kurjimus ja rajoitan.

Alkuperäinen kirjoittaja näinkin voi olla;26048764:
Terveellistä ruokaako se sitten on
no no jos kasviksia on annoksessa yli puolet niin eiköhän tuo aika terveellistä ole. kermaa ja voita meillä ei ruuanlaittoon käytetä kuin jouluna.

Alkuperäinen kirjoittaja näinkin voi olla;26048750:
Sulla? Mulla ei,muuten kuin tämän osalta.

Oikeesti ottaa pääähän kun minulla on kuitenkin ihan selvä syy miksi suojelen lastani ja en anna hänen itsekekseen sohvalla pomppia ja kiipeillä missä tähänsä niin joku tulee määkimään,että hän näkee sitten töissä näitä ketkä ei osaa mitään ym. En missään vaiheessa sanonut,että lapsi ei saa tehdä mitään vaan, että valvon tilannetta.
Minä en tahdo lapselleni samallaista kohtaloa kuin siskon lapsi ja siksi suojelen ja varjelen,mutta en liiaksi, opetan myös samalla.
Tämä ei vaan voi käydä teidän järkiinne mitenkään.
Joo kielenkäyttö ei ollut parhaimmasta päästä,mutta meistä jokainen kaiketi hermostu välillä ja kiroaa. Eikä se tarkoita kuitenkaan sitä,että laspen aikansa kiroaisi tai olisi huono vanhempi. Aika mustavalkoista ajattelua jos noin teistä asia on.

Olisiko sitten ollut ihan liian vaikeaa kirjoittaa vastine vaikka tyyliin: "meidän lapsilla ei ole ollut koskaan motoriikassa ongelmia. Vaikken annakaan vapaasti kiipeillä ympäri asuntoa, saavat kyllä mahdollisuudet harjoittaa noita taitoja valvotuissa olosuhteissa. Muutenkaan en tykkää siitä että pöydillä kiipeillään. "

Olisi tullut idea ihan hyvin esille ilman yhtään kirosanaa, nyt koko pointti hukkui toisten solvaamisen alle.

Ja ihan rehellisesti, jos tämä on edustanut normaalikielenkäyttöäsi silloin kun sinulla on hyvä päivä niin pelottaa ajatella miten reagoit huonona päivänä jos joku sanoo sinulle jotain oikeasti ikävää.

• Tykkää
Reactions: Aamuäree ja Tara74
Maalaisjärjellä pärjää pitkälle lasten kanssa. Esikoinen 1,7 v oppi vasta nyt hiljattain kiipeilemään ja taitavasti osaakin, myös tulla alas kolhimatta itseään mihinkään. Ei olla estelty mutta ei tietentahtoen anneta lapsen joutua vahingoille alttiiksi missään, ei kotona ja muuallakaan.

Kolmonen on kans aika hurjapää ja kiipeilee kans mihin vaan ikinä pääsee, myöskin sinne vessan lavuaariin :) Ylimääräisiä sydämen tykytyksiä on koettu mut annan kiipeillä, tietenkin nostan pois vaarallisista paikoista kuten juurikin lavuaarista tai keittiön apupöydältä. Rappusissa en antais itekseen kiipeillä, koska ne lukeutuu niihin vaarallisiin paikkoihin kun pudotus rappujen yläpäästä on jo melkoinen.. ja mulla kans kaveri jonka lapsi tipahti rapuista ja vammautui täysin :(

Alkuperäinen kirjoittaja näinkin voi olla;26048769:
Tällaisessa tilnteessa olemme himan erilaisia. Minäkin useinmiten osaan hillitä itseni,mutta tuo viesti oli täyttä vittuilua ei muuta mitä viestiini vastattiin. Eikä muka ollut?

Ei minusta ha voin sanoa sen ihan omasta kokemuksestani. Olen kuullut vastaavaa niin joskus palstalla kuin myös irl ihmisiltä jotka ovat seuranneet minun ja lasteni toimintaa. Ja pakko myöntää että eihän nuo ihan väärässä ole olleet.

Minulla on omat "traumani" miksi olen ollut ylivarovainen lasten motoristen harjoitteiden kanssa ja nyt kun kuopuksella ei ainakaan näyttäisi olevan tuohon mitään syytä, yritän opetella tavasta eroon vaikka välillä pahaa tekeekin.

[QUOTE="vieras";26048852]:D Nimenomaanhan kirjoitit, että sinun lapsi ei saa kiipeillä!!! Koita nyt päättää saako se kiipeillä vai ei? :D :D Jos olet tuollainen kasvattaja, että et itsekkään tiedä mitä saa tehdä ja mitä ei (muuttuu koko ajan tuo saako vai ei) ja kielenkin käyttö on mitä on, niin kyllähän tälläiset lapset hoidossa huomiota kiinnittävät. ;)[/QUOTE]

Minä en anna kiipeillä . Siskon lapsi vammautui kun tippui sohvalta pääedellä selälleen, alaraaja halvaus. Se oli piste sille,että meillä ei todellakan kiipeillä mihinkään. En oikesti uskalla antaa koheltaa yksinään.
Tiedän,että tämä on harvinaista,mutta olen mielummin ylihysteerinen kuin otan sen riskin

Sanoin joo,että ei saa kiipeillä,mutta sanoin myöskin,että en anna yksin koheltaa. Eli lapsi saa valvostusi kiipeillä ja opetetaan taitoja samalla. Minä ymmärsin kysymysen niin,että saako ihan vapaasi kipeillä missä haluaa :D

Alkuperäinen kirjoittaja näinkin voi olla;26048062:
Minä en anna kiipeillä . Siskon lapsi vammautui kun tippui sohvalta pääedellä selälleen, alaraaja halvaus. Se oli piste sille,että meillä ei todellakan kiipeillä mihinkään. En oikesti uskalla antaa koheltaa yksinään.
Tiedän,että tämä on harvinaista,mutta olen mielummin ylihysteerinen kuin otan sen riskin
Huom! Meillä ei todellakaan kiipeillä MIHINKÄÄN! Näin tuo näinkin voi olla kirjoitti ja sit hetken päästä kirjoitti, että sanoinko muka että ei saa kiipeillä. :D
Joten suotta kävi leijonan, vai mikä lie nyt olikaan kimppuun ja haistatteli.

[QUOTE="vieras";26048917]Huom! Meillä ei todellakaan kiipeillä MIHINKÄÄN! Näin tuo näinkin voi olla kirjoitti ja sit hetken päästä kirjoitti, että sanoinko muka että ei saa kiipeillä. :D
Joten suotta kävi leijonan, vai mikä lie nyt olikaan kimppuun ja haistatteli.[/QUOTE]

Mitähän mahtanee tarkoittaa tuo,että en uskalla antaa yksinään koheltaa msisään? Ihan turhaan sinä siellä nyt juputat

Alkuperäinen kirjoittaja näinkin voi olla;26048848:
Sanoinhan,että tämä vittuilu minua ärsytti ja se sai kirjoittamaaan noin kun kirjoitin.
Sitten kun olet päässyt yli tuosta ihmeen raivotilastasi ja luet ko. viestin uudestaan, niin huomaat että siinä ei todellakaan vittuiltu sinulle mitenkään. Siinähän käsiteltiin yleisesti lapsien, jotka eivät saa harjotuttaa kiipeilemistä yms., motorista kehitystä ja siihen puuttumista. Sinä sen sijaan vedit kunnon itkupotkukilarit, aloit haukkua läskiksi, tingata ruokavaliosta jne jne. Uskomattoman typerää ja lapsellista käyttäytymistä. Tuollaista harvoin tapaa jopa tällä palstalla. Pikkasen kyllä pistää huolettamaan mielenterveytesi taso etenkin lapsesi kannalta.

Minä annan vapaasti kiipeillä ja riehua. Hyppii sohvalla ja juoksee sisällä jne. Mies on tarkempi ja joskus takavarikoi leluja, joihin poika aina itsensä satuttaa tai kieltää pomppimisen. Itse en näe siihen syytä, kunhan valvon, että kohellus on tosiaan sellaista, että vaikka sattuisi niin ei satu pahempaa kuin mustelma ja itku.

Serkkuni lapsilla on ihan toisenlainen kuri, ja koko ajan varoitellaan, että älä mene sinne, älä juokse tänne, älä kipeä, älä heilu KOHTA SATTUU! Mun mielestä ihan turhaa stressiä aiheuttaa tuollainen jatkuva kieltäminen. Toisaalta, meillä on melko rauhallinen poika ja koskaan ei ole esim. ollut tarvetta käydä lääkärissä tikattavana tms. (ei ole kyllä ikääkään edes 3-v. vielä).

[QUOTE="Lotta";26048945]Sitten kun olet päässyt yli tuosta ihmeen raivotilastasi ja luet ko. viestin uudestaan, niin huomaat että siinä ei todellakaan vittuiltu sinulle mitenkään. Siinähän käsiteltiin yleisesti lapsien, jotka eivät saa harjotuttaa kiipeilemistä yms., motorista kehitystä ja siihen puuttumista. Sinä sen sijaan vedit kunnon itkupotkukilarit, aloit haukkua läskiksi, tingata ruokavaliosta jne jne. Uskomattoman typerää ja lapsellista käyttäytymistä. Tuollaista harvoin tapaa jopa tällä palstalla. Pikkasen kyllä pistää huolettamaan mielenterveytesi taso etenkin lapsesi kannalta.[/QUOTE]

Kukahan ei ny ole viestejä kunnolla lukenut :D

Alkuperäinen kirjoittaja näinkin voi olla;26048926:
Tuo on tekopyhyyttä. Jo soikeasti joku asia ottaaa päähän niin miksi sitä ei voi tuoda omalla temperamentillaan esille? Ettei vaan joku loukkaannu ja saa ikuisia traumoja, niinkö? (Edelleenkään en kiroile lapseni aikana eli hän ei myöskään traumoja saa mistään)
Niin ja tämä palsta on täynnä kiroilua ja haukkumista. Vain sokea ei sitä vain huomaa

Vaikka siksi että keskustelu pysyisi asiassa. Sinä toit näkemyksesi esille oman tempperamenttisi mukaisella tyylillä ja se aiheutti vähän jälkipyykkiä, sinun kielenkäyttöäsi lasten seurassa epäiltiin ja sinä kirjoittelit ilkeyksiä muista palstalaisista.

Jos olisit kirjoittanut vastineen tyylillä mitä käytit viestissä 73(?) niin asia olisi tarkentunut muille ja koko välikohtaus olisi jäänyt pois.

Tietty riippuu siitäkin mitä haluaa, keskustella aiheesta asiallisesti (silloinkin kun omaa niitä eriäviä näkemyksiä) vai kohauttaa kirjoituksillaan. Todennäköisesti tavoitteesi oli tuo jälkimmäinen ja siinä onnistuit ihan kivasti. :)

Mutta jos muuten haluaa väittelyssä pärjätä niin kannattaa kokeilla jotain muuta taktiikkaa.

Serkkuni lapsilla on ihan toisenlainen kuri, ja koko ajan varoitellaan, että älä mene sinne, älä juokse tänne, älä kipeä, älä heilu KOHTA SATTUU! Mun mielestä ihan turhaa stressiä aiheuttaa tuollainen jatkuva kieltäminen. Toisaalta, meillä on melko rauhallinen poika ja koskaan ei ole esim. ollut tarvetta käydä lääkärissä tikattavana tms. (ei ole kyllä ikääkään edes 3-v. vielä).

Juu, kai nämä jutut riippuu lapsen persoonastakin. Meidän muksu taaperona osoitti lahjakkuutta kiipeilyä kohtaan. Sen lisäksi että se osasi kiipeillä niin se sai älynväläyksiä. Yhdessä vaiheessa meillä esim. oli keittiön tuolit yön ajan kaadettuna lattiaa vasten ettei poika pääse käyttämään niitä ja on meillä telkkukin tullut alas tv-tasolta kun lapsi kiipesi tv-tasolle...

Yhteistyössä