Kuinka varovainen olet lasten kanssa? Annatko esim. kiipeillä sohville ja tuoleilla vai oletko heti suojaamassa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja luottavainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Juu, kai nämä jutut riippuu lapsen persoonastakin. Meidän muksu taaperona osoitti lahjakkuutta kiipeilyä kohtaan. Sen lisäksi että se osasi kiipeillä niin se sai älynväläyksiä. Yhdessä vaiheessa meillä esim. oli keittiön tuolit yön ajan kaadettuna lattiaa vasten ettei poika pääse käyttämään niitä ja on meillä telkkukin tullut alas tv-tasolta kun lapsi kiipesi tv-tasolle...

Meidän kiipeää useasti pöydälle tai tv-tasolle (nämä kyllä kielletään), mutta on sitten kuitenkin jotenkin sen verran rauhallinen, että kiipeää sieltä siististi alas sen sijaan, että heittäytyisi pää edellä. Yksi serkkuni lapsista taas esimerkiksi kerran keksi laskea portaat alas Plaston mopolla (poski aukesi, useita tikkejä ja musta silmä kuukauden), meidän pojalle ei tulisi tuollainen mieleenkään. Ehkä tuollaisesta tulee sitten hysteeriseksi, eikä osaa enää rauhoittua, vaikka oikeaa vaaraa ei olisikaan. Esim. viimeksi lapset leikkivät niin, että hyppivät sohvalta lattialle heittämälleen patjalle. Mun mielestä siinä ei ollut mitään pahaa kun kaksi lähes saman kokoista lasta siinä heiluivat, vaikka olisihan se itkuun varmaan lopulta päätynyt kun olisi tullut törmäys. No tämäkin kiellettiin ihan heti tiukasti niin en tiedä sitten.

Alkuperäinen kirjoittaja näinkin voi olla;26049104:
Olisihan hän voinut siinä tapauksessa kirjoittaa se erikseen eikä vastata minun viestiini jos oli yleisesti tarkoitettu

Vaikka se olikin sinun viestisi pohjalta kirjoitettu, ei se silti ollut vittuilua. Se oli vaan kirjoittajansa näkemys siitä mihin tuollainen varominen voi johtaa. Sen perään olisit voinut itsekin kirjoittaa asiallisen vastineen.

Erimieltä saa olla ja sen voi ilmaista. Siihen ei kuitenkaan tarvita kiroilua eikä toisten solvaamista.

Alkuperäinen kirjoittaja näinkin voi olla;26048936:
Mitähän mahtanee tarkoittaa tuo,että en uskalla antaa yksinään koheltaa msisään? Ihan turhaan sinä siellä nyt juputat
Koheltaa, onko se sinun mukaan synonyymi sanalle kiipeillä???
Minäkin tiedän sinunlaisia ihmisiä jotka ei anna lapsensa edes pomppia tasajalkaa lattialla (koheltaa siis sun mielestä) ettei vain satu ja kyllähän se motoriikka on mitä on.
Meitä on nii moneen junaan. Toiset on ylisuojelevaisia, toiset ajattelee maalaisjärjellä ja sit on niitä jotka ovat ihan liian välinpitämättömiä.

Jokainen vanhempi kuiteskin aika hyvin tuntee lapsensa ja meillä uskallan sen tähden antaakkin kiipeillä. Tiedän että lapsi on taitava.
Sinä varmaan tunnet oman lapsesi ja tiedät, ettei hänen passaa antaa kiipeillä ilman jatkuvaa valvontaa kun muuten sattuu. Hyvä se on tietä silotella, mutta liika silottelukaan ei ole hyväksi. :)

[QUOTE="Lotta";26048945]Sitten kun olet päässyt yli tuosta ihmeen raivotilastasi ja luet ko. viestin uudestaan, niin huomaat että siinä ei todellakaan vittuiltu sinulle mitenkään. Siinähän käsiteltiin yleisesti lapsien, jotka eivät saa harjotuttaa kiipeilemistä yms., motorista kehitystä ja siihen puuttumista. Sinä sen sijaan vedit kunnon itkupotkukilarit, aloit haukkua läskiksi, tingata ruokavaliosta jne jne. Uskomattoman typerää ja lapsellista käyttäytymistä. Tuollaista harvoin tapaa jopa tällä palstalla. Pikkasen kyllä pistää huolettamaan mielenterveytesi taso etenkin lapsesi kannalta.[/QUOTE]Peesi!

Vaikka se olikin sinun viestisi pohjalta kirjoitettu, ei se silti ollut vittuilua. Se oli vaan kirjoittajansa näkemys siitä mihin tuollainen varominen voi johtaa. Sen perään olisit voinut itsekin kirjoittaa asiallisen vastineen.

Erimieltä saa olla ja sen voi ilmaista. Siihen ei kuitenkaan tarvita kiroilua eikä toisten solvaamista.

Tehty mikä tehty tekemättömäksi ei enää saa. Minä koin se vittuiluna ja henkilökohtaisen viestinä. Ja miksi ei voi minun tyyliäni hyväksyä? En varmasti olisi näin suojeleva lastani kohtaa jos ei olisi tätä ikävää sattumusta käynyt.

[QUOTE="vieras";26049148]Koheltaa, onko se sinun mukaan synonyymi sanalle kiipeillä???
Minäkin tiedän sinunlaisia ihmisiä jotka ei anna lapsensa edes pomppia tasajalkaa lattialla (koheltaa siis sun mielestä) ettei vain satu ja kyllähän se motoriikka on mitä on.
Meitä on nii moneen junaan. Toiset on ylisuojelevaisia, toiset ajattelee maalaisjärjellä ja sit on niitä jotka ovat ihan liian välinpitämättömiä.

Jokainen vanhempi kuiteskin aika hyvin tuntee lapsensa ja meillä uskallan sen tähden antaakkin kiipeillä. Tiedän että lapsi on taitava.
Sinä varmaan tunnet oman lapsesi ja tiedät, ettei hänen passaa antaa kiipeillä ilman jatkuvaa valvontaa kun muuten sattuu. Hyvä se on tietä silotella, mutta liika silottelukaan ei ole hyväksi. :)[/QUOTE]

Sanoppa ihan rehellisesti jos sinun siskosi lapsi olisi vammautunut tippuessaan sohvaltaniin etkö olisi suojelevainen omaa lastasi kohtaan? Antaisi hänen koheltaa miten sattuu?
Koheltaa tarkoittaa kiipeämistä myös.

Sillon kun tirppa oli sen ikänen et alko kiipeilemään niin sai kyllä jonkun verran kiipeillä, mut kyllä mä suht tiiviisti vieressä vahdin ettei nyt ihan päälleen mistään tullut tonttiin. Sohvien selkänojille tms. paikkoihin ei ollut sillonkaan asiaa riekkumaan eikä ole edelleenkään. Ulkona saa kiivetä puihin niin paljon kun kerkiää, iän myötä on tullut vapautta touhuumiseen mut tolkku pitää olla edelleenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja näinkin voi olla;26049189:
Sanoppa ihan rehellisesti jos sinun siskosi lapsi olisi vammautunut tippuessaan sohvaltaniin etkö olisi suojelevainen omaa lastasi kohtaan? Antaisi hänen koheltaa miten sattuu?
Koheltaa tarkoittaa kiipeämistä myös.
Olisin varmasti, mutta en silti ylisuojelevainen. Antaisin hänen kyllä edelleen kiipeillä, mutta en tietenkään miten sattuu. Itse kirjoitin tuonne aiemmin, että lapsi saa kiipeillä sohville ja sänkyyn vapaasti, mutta en anna kiivetä lavuaarin päälle enkä keittiön pöydälle.

Annan kiipeillä,nopeiten se on tuntunut menevän ohi kun siitä ei tee kiellettyä hedelmää.Meillä taasen on oleskelukerros yläkerta ja kuopus on kulkenut noin 1-vuotiaasta itse rappusissa edestakaisin,sitä on meidän vieraat kauhistelleet.:D

Täytyy sanoa, 2-veen äitinä, että olin ennen kauhuissani, kun taaperot juoksenteli rappusissa esim. kyläpaikassa. MUTTA tajusin, että kun meillä ei kotona ole rappusia lainkaan, eihän toi oma voikaan samalla tavalla niitä osaa käyttää! Heureka! :)

Tottakai siis lapsi oppii, jos kotona on ne portaat.

Alkuperäinen kirjoittaja näinkin voi olla;26049164:
Tehty mikä tehty tekemättömäksi ei enää saa. Minä koin se vittuiluna ja henkilökohtaisen viestinä. Ja miksi ei voi minun tyyliäni hyväksyä? En varmasti olisi näin suojeleva lastani kohtaa jos ei olisi tätä ikävää sattumusta käynyt.

Hmm... Siis sinun ei tarvitse hyväksyä sitä että joku kirjoittaa ihan asiallisesti olevansa jostain jutustasi erimieltä vaan voit antaa täyslaidallisen takaisin. Mutta muiden on hyväksyttävä sinun kiroilusi ja toisille palstalaisille ilkeily näiden ylipainosta ja sukulaislapsen kuolemasta?

On erilaisia tyylejä ja itseäni ärsyttää esim sellaiset ihmiset jotka mainostavat omaa suorasanaisuuttaan ja rehellisyyttään ottaen näin oikeuden solvata muita ihan miten tykkäävät, rehellisyyden ja suoruuden nimissä. Sitten taas heille itselleen ei saa koskaan sanoa mistään eriävää mielipidettä tai ottavat nokkiinsa.

Mutta juu, en jaksa tästä vääntää. Ongelmana ei missään vaiheessa ollut se että olet keskivertoa varovaisempi lasten kiipeilyssä johtuen tästä sukulaislapsen ikävästä kohtalosta.

[QUOTE="vieras";26049211]Olisin varmasti, mutta en silti ylisuojelevainen. Antaisin hänen kyllä edelleen kiipeillä, mutta en tietenkään miten sattuu. Itse kirjoitin tuonne aiemmin, että lapsi saa kiipeillä sohville ja sänkyyn vapaasti, mutta en anna kiivetä lavuaarin päälle enkä keittiön pöydälle.[/QUOTE]

Saa meilläkin kiipeillä ,mutta katson vierestä kyllä että ei mitään satu eli valvotusti. Olen varmasti joo ylisuojelevainen,mutta onko sen niiin pahasta? Minusta lapsi ei taidoiltaa ole sen huonompi kuin muutkaan. Minulla on myös kaksi muuta lasta ja he ovat olleet ihan saman suojeluksen alla ja koskaa ei ole tullut hoidossa tai missään palautetta,että he ei osaisi tehdä joitakin asioita mitä siihen ikään kuuluu osata.

Hmm... Siis sinun ei tarvitse hyväksyä sitä että joku kirjoittaa ihan asiallisesti olevansa jostain jutustasi erimieltä vaan voit antaa täyslaidallisen takaisin. Mutta muiden on hyväksyttävä sinun kiroilusi ja toisille palstalaisille ilkeily näiden ylipainosta ja sukulaislapsen kuolemasta?

On erilaisia tyylejä ja itseäni ärsyttää esim sellaiset ihmiset jotka mainostavat omaa suorasanaisuuttaan ja rehellisyyttään ottaen näin oikeuden solvata muita ihan miten tykkäävät, rehellisyyden ja suoruuden nimissä. Sitten taas heille itselleen ei saa koskaan sanoa mistään eriävää mielipidettä tai ottavat nokkiinsa.

Mutta juu, en jaksa tästä vääntää. Ongelmana ei missään vaiheessa ollut se että olet keskivertoa varovaisempi lasten kiipeilyssä johtuen tästä sukulaislapsen ikävästä kohtalosta.

Miksi kummassa muut puuttuu siihen mitä minä kirjoitan jollekkin henkilölle. Täällä onkin se vika,että puututaan toiseten asioihin. Minä vastasin vain ja ainoastaa heille ketkä minun viesteihini vastasi. Moni taas vastasi minun viestiini vaikka heille se ei kohdistunut mitenkään. Miksi ollaan niin nättinokkaisia ,että aina loukkaannutaan asioista mikä ei kuulu edes itselle.

Ja minusta se tosiaankin oli kyse siitä, että olen suojelevainen. Suojelevaisten vanhempien lapsethan ei osaa hoidossa mitään. Niinhänsiinä sanottiin.

Näkemykset on niin erilaisia,että vääntäminen ei tosiaankaan auta.

Meillä on vajaa yksi vuotias ja ainoa paikka missä saa yksinään seisoskella ja riekkua on pinnasänky, muualla vahdin koko ajan jos nousee ylös ja koittaa jonnekin kiivetä tai kävellä. Vauva siis saa kyllä kiipeillä yms. mutta olen ottamassa vastaan kyllä kun ei ole oikein hoksannut että ne kädet kannattaa laittaa eteen kun kaatuu :)

Alkuperäinen kirjoittaja näinkin voi olla;26049164:

Tehtyä ei tekemättömäksi saa, mutta asiallista olisi pyytää anteeksi Mummeliisalta ja Kökköliiniltä. Luulisi, että siskon lapsen tragedian kautta sinulla olisi edes hiven ymmärtämystä läheisen lapsen menettänyttä kohtaan.

Mä en ole erityisemmin antanut kiipeillä. Sohviin ja tuoleihin kuuluu peppu, ei jalat.

Meillä sama. Muuten saa (ulkona ja tallilla yms) kiipeillä ja riekkua, enkä kulje perässä varoittelemassa, mutta sohvilla, sängyillä tai ruokapöydällä ja sen tuoleilla vaan ei leikitä. Sänkyihin ei juurikaan ole päivävaatteissa mitään asiaa saati pöydälle. Tuolit ja sohvat ovat istumista varten.

Öh... Meinasin kirjoittaa kokemuksiani oman poikani kiipeilyistä, mutta kun mulle selvisi, mistä täällä oikeasti jutellaan, niin...tuota antaapa olla.

On muuten törkein ketju mitä oon ikinä täällä nähnyt. Vois melkein luulla, että avasin vahingossa Demin keskustelupalstan...

[QUOTE="Heivaan";26049344]Tehtyä ei tekemättömäksi saa, mutta asiallista olisi pyytää anteeksi Mummeliisalta ja Kökköliiniltä. Luulisi, että siskon lapsen tragedian kautta sinulla olisi edes hiven ymmärtämystä läheisen lapsen menettänyttä kohtaan.[/QUOTE]

Juuri näin.

Koitin aamulla noiden pahimpien solvausten jälkeen etsiä jotain nappia mistä voisi ilmoittaa kaikki tämän ketjun asiattomat viestit, mutta en löytänyt. Todella hirvittävää henkilökohtaisuuksiin menemistä, johon muiden puuttuminen on kaikkea muuta kuin "nättinokkaisuutta".

Öh... Meinasin kirjoittaa kokemuksiani oman poikani kiipeilyistä, mutta kun mulle selvisi, mistä täällä oikeasti jutellaan, niin...tuota antaapa olla.

On muuten törkein ketju mitä oon ikinä täällä nähnyt. Vois melkein luulla, että avasin vahingossa Demin keskustelupalstan...

mulla on ainakin paskasuodatin päässä päällä kun näitä lukee, ei vaan kannata välittää turhasta mussutuksesta, nyt on eka arkipäivä ja ihmiset kiukuttelee :)

[QUOTE="vieras";26049498]mulla on ainakin paskasuodatin päässä päällä kun näitä lukee, ei vaan kannata välittää turhasta mussutuksesta, nyt on eka arkipäivä ja ihmiset kiukuttelee :)[/QUOTE]

Kyllä mullakin suodattimet on hyvinkin päällä, kun netin (erit.) keskustelupalstoilla olen. Mutta ihan jokaisessa niissä on järjestyssäännöt syystä. Tämä ketju tässä on malliesimerkki siitä, millaista ei tarvitse sietää. :)

No ihan riippuu lapsesta kuinka annan kiipeillä. Esikoinen oli niin kohelo että koitin vähän rajoittaa kiipeilyä. Annoin toki hänenkin kiipeillä, mutta lensi monta kertaa päivässä takaraivo edellä lankkulattiaan, kiipesi pinnasängystä, tippui sängyltä ja hyllystä. Ihan pienestä vauvasta asti on kiivennyt todella ketterästi ylöspäin, mutta on vaan niin itsesuojeluvaistoton että mätkähtää edelleen 2,5-v iässä milloin mistäkin alas. Annan kyllä tippuilla tuoleilta ja muilta kun tuntuu olevan suojelusenkelikin mukana eikä oikein estääkään voi. Pikkuveljensä 10kk oon antanut kiivetä muutaman portaan rauhassa vaikka en vieressä oliskaan kun hän tulee sieltä nätisti alas eikä semmoisella ryminällä.

Eli jos ap:n tutulla on yhtä vauhdikas ja hullu lapsi kuin mun esikoinen, niin ymmärrän hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja näinkin voi olla;26049278:
Miksi kummassa muut puuttuu siihen mitä minä kirjoitan jollekkin henkilölle. Täällä onkin se vika,että puututaan toiseten asioihin. Minä vastasin vain ja ainoastaa heille ketkä minun viesteihini vastasi. Moni taas vastasi minun viestiini vaikka heille se ei kohdistunut mitenkään. Miksi ollaan niin nättinokkaisia ,että aina loukkaannutaan asioista mikä ei kuulu edes itselle.

Ja minusta se tosiaankin oli kyse siitä, että olen suojelevainen. Suojelevaisten vanhempien lapsethan ei osaa hoidossa mitään. Niinhänsiinä sanottiin.

Näkemykset on niin erilaisia,että vääntäminen ei tosiaankaan auta.
ja itse et puutu ja vielä ohi aiheen:laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;26050026:
No ihan riippuu lapsesta kuinka annan kiipeillä. Esikoinen oli niin kohelo että koitin vähän rajoittaa kiipeilyä. Annoin toki hänenkin kiipeillä, mutta lensi monta kertaa päivässä takaraivo edellä lankkulattiaan, kiipesi pinnasängystä, tippui sängyltä ja hyllystä. Ihan pienestä vauvasta asti on kiivennyt todella ketterästi ylöspäin, mutta on vaan niin itsesuojeluvaistoton että mätkähtää edelleen 2,5-v iässä milloin mistäkin alas. Annan kyllä tippuilla tuoleilta ja muilta kun tuntuu olevan suojelusenkelikin mukana eikä oikein estääkään voi. Pikkuveljensä 10kk oon antanut kiivetä muutaman portaan rauhassa vaikka en vieressä oliskaan kun hän tulee sieltä nätisti alas eikä semmoisella ryminällä.

Eli jos ap:n tutulla on yhtä vauhdikas ja hullu lapsi kuin mun esikoinen, niin ymmärrän hyvin.

No sehän tässä on hassua, että mun omat lapset ovat paljon vilkkaampia kuin kaverin lapset, joista etenkin vanhempi on varsin arka ja varovainen. Kaverin päätä huimaa katsella noiden mun lasten vauhtia, etenkin vanhempi lapsista on varsin vauhdikas, saattaa ajella potkutteluautolla tai mopolla kämppää ympäri yli kymmenenkin kertaa perätysten eikä millään pienellä vauhdilla :)

Minun mielestäni on edesvastuutunta antaa 1,5v kiipeillä yksin yläkertaan, tai minnekkään muuallekkaan missä voi loukata itsensä. En todellakaan usko että tuon ikäinen ymmärtää mitä saa/voi tehdä loukkaamatta itseensä
.
Meillä nuorin on 2,5v ja minun tehtäväni vanhempana on opettaa lapselle käytöstapoja ja sitä mikä on vaarallista ja mikä ei.

Yhteistyössä