Saako sairaslomalla lomailla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mamatsu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ahaa, no kerropa sinä sitten vaikka minun pomolle tai esimiehelle se kun otan saikkua ja lähden kylpylään viikoksi, Migreenin ja selkäkivun takia sairauslomaa. Kyllä olen aika varma että vähintään varoitus tulisi jos kiinni siitä jäisin työpaikalla.

Siinä tapauksessa sinun syytä ottaa yhteyttä ammattiliittoon.
Selkäkipuinen saa aivan varmasti mennä sairaslomallaan kylpylään ilman että siitä voidaan työpaikalla varoitella.

:)

Ahaa, no kerropa sinä sitten vaikka minun pomolle tai esimiehelle se kun otan saikkua ja lähden kylpylään viikoksi, Migreenin ja selkäkivun takia sairauslomaa. Kyllä olen aika varma että vähintään varoitus tulisi jos kiinni siitä jäisin työpaikalla.

No kylpylä vois tehdä selälle ihan hyvääkin. Mutta mä haluaisin nähdä ihmisen, joka migreenissä haluaa lähteä kylpylään.

Niitähän riittää yllättävän paljon, varsinkin arkipyhien välipäivinä. milloin on jumalaton mahakipu tai oksennustauti, migreeni ja silti pystyy kaupoissa käymään ja iltaa istumaan kavereiden kanssa.

No sä puhut nyt niistä lusmuista, jotka hankkii saikkua jos jostakin syystä ihan vaan siks ettei tarttis mennä töihin. Mutta jos ihminen on ihan oikeasti työkyvytön jostain syystä, niin se ei silti tarkoita sitä että sen pitää pysyä kotona koko ajan. Kun työkyvytön voi olla monesta eri syystä.

No sä puhut nyt niistä lusmuista, jotka hankkii saikkua jos jostakin syystä ihan vaan siks ettei tarttis mennä töihin. Mutta jos ihminen on ihan oikeasti työkyvytön jostain syystä, niin se ei silti tarkoita sitä että sen pitää pysyä kotona koko ajan. Kun työkyvytön voi olla monesta eri syystä.

Kun lääkäri määrää sairaslomaa se tarkoittaa että ei ole kyvykäs hoitamaan työtehtäviään, ja samalla se tarkoittaa sitä että ei sairauslomalla voi myöskään lomailla. Sehän se on suoraan sitä lusmuilemista. Sehän se vasta olisikin omituista jos saikulla voi lomailla miten itse haluaa, kyllä siinä on ihan selvät rajat vedetty kaikille. Lisää löytyy tuolta ->Asiasanat | Edilex

Kun lääkäri määrää sairaslomaa se tarkoittaa että ei ole kyvykäs hoitamaan työtehtäviään, ja samalla se tarkoittaa sitä että ei sairauslomalla voi myöskään lomailla. Sehän se on suoraan sitä lusmuilemista. Sehän se vasta olisikin omituista jos saikulla voi lomailla miten itse haluaa, kyllä siinä on ihan selvät rajat vedetty kaikille. Lisää löytyy tuolta ->Asiasanat | Edilex

Aina vain : Sairaslomalla voi lomailla ihan sen mukaan miten kunto kestää.
Mikään linkissäsi ei tukenut päinvastaista väitettä.

:)

Jos olet kyvytön tekemään jotain nimenomaista työtä ei se tarkoita ettet voisi tehdä jotain muuta sairauslomalla. Tästä on ihan työtuomioistuimen päätöksiä. Se on eri asia jos olet työkvytön, mutta teet jotain samankaltaista sairauslomalla. Nämä ovat tapauskohtaisia mutta pääsääntöisesti ei ole mitään estettä "lomailla".

Onhan mulla omaki esimerkki. Sain saikkua työstä, koska oli kurkkuputken tulehdus ja ei ollut ääntä. Työssäni tarvitsee siis puhua lähes jatkuvasti ja yksin hiljaa tehtäviä työtehtäviä ei olis edes ollu tarjolla siinä yrityksessä. Jaksoin ihan hyvin mennä luennolle kuuntelemaan, kun ei ollut edes kuumetta ja aivot kyllä toimi ihan hyvin.

Ymmärrän kyllä ihmetyksen siitä että liikunnanopettaja ei voi uupumuksen takia opettaa, mutta käy sariaslomallaan lenkillä. Mutta kyllähän se uupumus voi tulla vaikkahuonoista työolosuhteista tai suurista murheista töissä ja kotona. Väärinkäyttäjiäkin kyllä varmasti on, mutta toivottavasti aika vähän. Ei jaksa tuomita ketään, kun ei tiedä taustoja..

Eiköhän tässäkin kohtaa vaikuta se syy miksi ei työntekijä ole työkykyinen. Jos työntekijä ilmoittaa olevansa kuumeessa ja tulee vastaan festareilla samana iltana lomaillen on näiden asioiden välillä kohtuullisen suuri ristiriita.

Periaattessa ajattelen niin, että sairausloman aikana ei voi "lomailla". Jos olet siinä kunnossa, että pystyt oikeasti lomailemaan ja nauttimaan siitä, matkustamaan esim. etelään, kylpylään yms niin pitäisi loma pitää lomana, ei maksattaa sitä työnantajalla.
Lähinnä poikkeus voisi olla masennuksen takia oleva sairausloma, jossa matkustaminen voi jopa edesauttaa toipumista, mutta aste-ero siinäkin on reissu mökille vai sitten äkkilähtö etelän aurinkoon. Vähintäänkin oudolta voisi näyttää etelänreissu työkavereiden silmissä.
Ei tarkoita sitten, että esim. masennuksen tai selkäkivun takia sairauslomalla ollessa pitäisi olla neljän seinän sisällä, päinvastoin.

[QUOTE="Kats";26007450]Ymmärrän kyllä ihmetyksen siitä että liikunnanopettaja ei voi uupumuksen takia opettaa, mutta käy sariaslomallaan lenkillä. Mutta kyllähän se uupumus voi tulla vaikkahuonoista työolosuhteista tai suurista murheista töissä ja kotona.[/QUOTE]

Niin no tällaisessakin tapauksessa se liikunta tuskin on aiheuttanut liikunnanopettajan masennusta, vaan jotkut muut työhön (tai vapaa-aikaan) liittyvät asiat. Ja lenkki todennäköisesti tekisi ihan hyvää. Mutta jos liikunnanopettaja on sairauslomalla kipeän polven takia ja lähtee silti lenkille, niin siinä on ihan selvä ristiriita.

Jos mä kaatuisin ja murtaisin käteni, mä en pystyisi tekemään työtäni, mutta pystyisin kyllä istumaan teatterissa, käymään kävelyllä, shoppailemassa, jopa lähtemään sinne etelään. Työssäni mä tarvitsen molempia käsiä eikä meillä ole mitään työtehtävää, mitä voisin yhdellä kädellä tehdä. Mutta noita edellämainittuja vapaa-ajan aktiviteetteja voisin tehdä yksikätisenäkin. Eihän se nyt sitä tarkoita, että jos sulla on käsi viisi viikkoa kipsissä, niin et voisi muuta kuin istua kotona sisällä.

Oon toki ite pomo omassa firmassa, mut työnkuva on aika riskialtis (kaivurilla voi tulla kallis vahinko jos osuu esim valokuitu kaapeliin/ vesijohtoon tms) . Nimenomaan pyysin ettei lääkäri kirjoittaisi sairaslomaa, ettei tarvis palkata sijaista, vaan aika turha oli anoa, tiukasti sanoi et tuon jalan kanssa et riskeeraa. . ja mitä jos ny meen kumminki töihin, jos jotain sattuu, ei vastuu vakuutus kata, vai kuin menee?

Yhteistyössä