Imetyksen ihmettelyä (en itse imetä)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "..."
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ihan mielenkiinnosta... Jos elämä lapsiperheessä yleensäkin on helvettiä, niin onko parempi heittää ensimmäisenä kirves kaivoon ja tukehduttaa ne kakarat tyynyllä sänkyihinsä?

On raskaana oleminenkin monen mielestä kuppasta touhua, mutta harva sen takia aborttia tekee...

Juupa jee. Minä olen kaksi lasta imettänyt 1-vuotiaaksi. Ensimmäinen oli vähän hankala vauva ja huonompi nukkuja, toka sitten koisas öitä läpi ihan pienestä. Molemmat ovat kasvaneet hyvin ja olleet terveitä, ei allergioita. En muuttanut ruokavaliotani mitenkään imettäessäni. Imetys oli ihanaa ja helppoa (alku toki hankalaa nännikipuineen), mutta koin sen helpommaksi kuin tuttipullojen kanssa sähläämisen. Sitä minäkään en toki ymmärrä, että jos se imetys on jotenkin ihan kauheaa ja on kaikenlaisia vaivoja ja allergiaa jne. niin miksi sitä jatkaa väkisin. Toisaalta tilanne ei välttämättä helpottuisi mitenkään korvikkeeseen vaihtamalla... Tästäkin on lähipiiristä kokemusta, kun eka vauva oli korvikevauva, joka nukkui hyvin ja toka oli sitten hankalampi ja imetys lopetettiin parin kuukauden jälkeen juuri siksi, että aateltiin, että aletaan antaa korviketta niin kaikki on hyvin, mutta ei se tilanne siitä mihinkään muuttunut.

Mutta mun mielestä imetys on vaan niin helppoa ja kätevää, että aion nyt seuraavankin vauvan kyllä ehdottomasti imettää sinne 1-vuotiaaksi.

Eli sun mielestä vauva ajan kuuluu olla ruusuilla tanssimista ja aina mennään siitä, mistä aita on matalin. Ei viitsitä edes yrittää. Vaikuttaa siltä, että ap on katkera, kun ei ole pystynyt imettämään lastaan ja nyt on keksinyt, että imettäminen onkin suoraan hel**tistä. Nyt on sit parempi omatunto?

Se pulloruokinta ei todellakaan ole mikään vastaus, jos vauvalla on vatsavaivoja tai valvottaa öisin. Kaikki rintaruokinnalla olevat vauvat eivät todellakaan huoli edes pulloa. Kokemusta on. Mut kiva, että sun pulloruokittu lapsesi on täydellinen eikä sulla ole kaoskaan hänen kanssaan mitään ongelmia, hänen kanssaan.

Kuten aijemmin kirjotin, niin olisin kyllä pystynyt imettämään. Oma valinta ;)
Vauva-ajan ei kuulu ollakkaan ruusuilla tanssimista ja jokaisella vauvalla on vatsavaivoja 3kk ikään. Mutta jos ne jatkuu yli puolivuotiaanakin ja 7kuisen kanssa ei helpota mikään vaan kaikki pahenee, sillon vois jo toki miettiä et oisko jotain muuta ratkaisua. ;) ;) ;)

Ihan mielenkiinnosta... Jos elämä lapsiperheessä yleensäkin on helvettiä, niin onko parempi heittää ensimmäisenä kirves kaivoon ja tukehduttaa ne kakarat tyynyllä sänkyihinsä?

On raskaana oleminenkin monen mielestä kuppasta touhua, mutta harva sen takia aborttia tekee...

Ja siinä taas yksi einstein. :D Vautsi miten fiksusti pähkäilty, tulosta nyt jääkaapin oveesi tuo kommentti.

[QUOTE="aapee";26002872]Kuten aijemmin kirjotin, niin olisin kyllä pystynyt imettämään. Oma valinta ;)
Vauva-ajan ei kuulu ollakkaan ruusuilla tanssimista ja jokaisella vauvalla on vatsavaivoja 3kk ikään. Mutta jos ne jatkuu yli puolivuotiaanakin ja 7kuisen kanssa ei helpota mikään vaan kaikki pahenee, sillon vois jo toki miettiä et oisko jotain muuta ratkaisua. ;) ;) ;)[/QUOTE]

"mutta lääkärin määräyksestä sain imettämistauon ja siihen tuntui kaikki kusevan."

Kannattaa miettiä mitä kirjoittaa, ennen kuin kirjoittaa. Menetät uskottavuutta.

Kannattaa miettiä mitä kirjoittaa, ennen kuin kirjoittaa. Menetät uskottavuutta.

Kuka muuten laittaa nimimerkikseen "masuilija" ? Siinäpä oikein uskottavuutta herättävä nimimerkki. Imettää lastansa 3 viikkoiseksi ja tulee imetysketjuun pätemään. Kirjoittaa että haluaa kokea jokun imetyksen intensiteetin (en muista sanaasi jota käytit) ja sitten ei tarkoitakkaan läheisyyttä.
Etkö sä sit 3 viikossa ehtiny tajuta sitä asian ydintä?

[QUOTE="aapee";26002883]Ja siinä taas yksi einstein. :D Vautsi miten fiksusti pähkäilty, tulosta nyt jääkaapin oveesi tuo kommentti.[/QUOTE]

Ite just olet esitelmöiny, että jos tulee vaikeuksia, niin kannattaa heti luovuttaa. Miten sitte sun elämöinti ois pitäny ymmärtää? Moni asia voi olla helvettiä joskus, ei se tarkota sitä, että heti pitäis luovuttaa joka asiassa.

Joillaki se imettäminen voi sujua. Toisilla siinä voi olla hetkittäisiä vaikeuksia, mutta kokonaisuudessaan sujuu kuitenkin. Jos joku purkautuu siitä vertaistuen tarpeessa, niin mikä ihmeen tarve sulla on alkaa vedota, että se on huono äiti jos valittaa eikä tajua, että vois vaan kaiken suoraan lopettaa.

Ja toki on syitä, minkä takia imettäminen loppuu syystä tai toisesta, aina sille ei maha mitään.

Näihin tuttavapiirin yksityäistapauksiin vetoaminen on vähän hassua. Tulee aina väkisin mieleen se tuttu joka tupakoi askin päivässä läpi raskauden koska uskoi sen tuttavapiirinsä perusteella olevan vauvalle hyväksi. Kaikki hänen tuntemansa raskaana tupakoineet äidit olivat saaneet terveet vauvat ( toki vauvoilla on myöhemmin voinut olla paljon sairasteluja, astmaa, levottomuutta jne mutta ei mitään synnynnäisiä epämuodostumia tai vammoja). Kaikki hänen tuntemansa vammaiset lapset ovat taas syntyneet tupakoimattomille äideille, eli eikös se kerro ihan selkeästi että tupakointi suojaa vauvaa vakavilta vammoilta ja sairauksilta? :D

Muuten, lapset on erilaisia. Esikoinen oli hitaampi kasvussaan, korvat jouduttiin putkittamaan ja sairateli paljon. Itse pidän downin syndroomaa tuohon syynä enkä suinkaan imetystä, uskon jopa lääkäreiden näkemykseen siitä että ilman imetystä lapsella olisi voinut olla paljon vaikeampaakin. Kuitenkin esikoinenkin nukkui yöt läpi siitä 2kk iästä, kuten nukkui myös keskimmäinen, pitkään imetetty lapseni joka on sairastellut hyvin vähän ja se korvatulehduskin on ollut kerran tämän kohta 6v aikana. Kuopus on nyt 1v4kk ja häntä imetän yhä. Kerran tuo on ollut kipeänä, samalla kun sairastettiin koko perhe. Muuten keskimmäisen tavoin kasvanut kokoajan yläkäyrillä tai sen tuntumassa. Nukkumisessa hän taas on sisaruksiaan huonompi ja heräilee yhä öisin.

Mutta siis uskon että niin imetetyistä kuin imettämättömistä löytyy niin sairastelevia kuin terveitä lapsia, niin hyvin nukkuvia kuin öisin heräileviä, niin hyvin kasvavia kuin niitä kellä kasvu on hidasta jne.

• Tykkää
Reactions: maitovara ja Eedla
[QUOTE="aapee";26002872]Kuten aijemmin kirjotin, niin olisin kyllä pystynyt imettämään. Oma valinta ;)
Vauva-ajan ei kuulu ollakkaan ruusuilla tanssimista ja jokaisella vauvalla on vatsavaivoja 3kk ikään. Mutta jos ne jatkuu yli puolivuotiaanakin ja 7kuisen kanssa ei helpota mikään vaan kaikki pahenee, sillon vois jo toki miettiä et oisko jotain muuta ratkaisua. ;) ;) ;)[/QUOTE]

Oon kuullu myös aikusista, joilla on vatsavaivoja... Ei se korvike niiltä vaivoilta pelasta takuuvarmasti. Toisen kohdalla voi auttaa, mutta ei kaikkien. Minkä takia sä luulet, että WHO ja THL suosittaa pitkää imetystä, jos siitä ois enemmän haittaa ku korvikkeista?

[QUOTE="aapee";26002905]En jaksa miettiä, kun se ei kuulu teille lainkaan. Enkä edelleenkään erittele tähän mitään, saatte omissa pikku päissänne miettiä jos noin kiinnostaa ;)[/QUOTE]

Tuota, itse kuitenkin tämän aloituksen teit. Noloa sanoa nyt että "ei kuulu teille", kun ensin olet omia asioitasi täällä levitellyt. Luuserilta (sinulta) vaan loppui argumentit kesken.

Ite just olet esitelmöiny, että jos tulee vaikeuksia, niin kannattaa heti luovuttaa. Miten sitte sun elämöinti ois pitäny ymmärtää? Moni asia voi olla helvettiä joskus, ei se tarkota sitä, että heti pitäis luovuttaa joka asiassa.

Joillaki se imettäminen voi sujua. Toisilla siinä voi olla hetkittäisiä vaikeuksia, mutta kokonaisuudessaan sujuu kuitenkin. Jos joku purkautuu siitä vertaistuen tarpeessa, niin mikä ihmeen tarve sulla on alkaa vedota, että se on huono äiti jos valittaa eikä tajua, että vois vaan kaiken suoraan lopettaa.

Ja toki on syitä, minkä takia imettäminen loppuu syystä tai toisesta, aina sille ei maha mitään.

En oo esitelmöinyt yhtään mitään, enkä sanonu et kannattaa HETI luovuttaa. Vitsi te ette kyllä tajua yhtään mitään. Edelleenkin JOS JOS ja JOS se imetys on yhtä kaaosta näin 7 kk ikäisenäkin ja asiat vaan pahenee, niin annoin ihmisille ajattelemisen aihetta et hei voi sen imetyksen lopettaakkin, kun kerta siitä tarvitsee aiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiina valittaakkin (siinä mun keskusteluryhmässä)

Mut kuuroille korville. Ihmiset lukee vaan sieltä täältä: imetys, helvettiä, lopettakaa, itse en imettänyt

ja seuraus:

"MEIDÄN-NICO-PETTERI-OLI-TYYTYVÄINEN-LAPSI-EIKÄ-YHTÄÄN-KORVATULEHDUSTA-JA-MINÄ-EN-OLE-MIKÄÄN-HUONO-ÄITI-JA-MIKÄ-SINÄ OLET-SANOMAAN-ETTÄ-ASIAT-ON-NÄIN-KUN-TILASTOTKIN-KERTOVAT-ETTÄ IMETYS ON KAIKISTA PARHAIN JUTTU JA MINÄ OLEN SENTÄÄN JAKSANUT YRITTÄÄ ENKÄ MENE SIITÄ MISTÄ AITA ON MATALIN JA JA JA JA OLET VAIN KATKERA!!!"

[QUOTE="aapee";26002914]Kuka muuten laittaa nimimerkikseen "masuilija" ? Siinäpä oikein uskottavuutta herättävä nimimerkki. Imettää lastansa 3 viikkoiseksi ja tulee imetysketjuun pätemään. Kirjoittaa että haluaa kokea jokun imetyksen intensiteetin (en muista sanaasi jota käytit) ja sitten ei tarkoitakkaan läheisyyttä.
Etkö sä sit 3 viikossa ehtiny tajuta sitä asian ydintä?[/QUOTE]

Voi herran jesta ja taas palataan nimimerkkiini :D :D Puhuin siteestä minkö se luo lapsen ja äidin välille. Kyllä tajusin asian ytimen mutta ei siinä ehsi muodostumaan samaa sidetti kuin esim vuoden imetyksessä taikka 6kuukauden. Näiden nimimerkki komenttien jälkeen tuli sama vaikutelma kuin monelle muulle että olet katkera imetyksen loppumisesta.

Alkuperäinen kirjoittaja Labran täti;26002934:
Tuota, itse kuitenkin tämän aloituksen teit. Noloa sanoa nyt että "ei kuulu teille", kun ensin olet omia asioitasi täällä levitellyt. Luuserilta (sinulta) vaan loppui argumentit kesken.

kerroin jo kuule ekassa viestissä et en ala erittelemään, niin mikä siinä on levittelyä :D ja multa ei todellakaan lopu argumentit kesken, testaa vaikka!

ps. mee hetkek vaikka pihalle rauhottumaan ja hengitteleen raikasta ilmaa, ettei verisuoni katkea päästäsi kun olet noin vihainen.

[QUOTE="aapee";26002905]En jaksa miettiä, kun se ei kuulu teille lainkaan. Enkä edelleenkään erittele tähän mitään, saatte omissa pikku päissänne miettiä jos noin kiinnostaa ;)[/QUOTE]

Sä viet täysin pohjan noilta sun mielipiteiltäs tolla hyökkäävällä asenteella. Eikä noissa mielipiteissä kovin vankkaa pohjaa tainnut olla. Kunhan piti päästä provosoimaan. Olis mukava, jos voitais asiallisesti keskustella aiheesta, jos jollekin on jäänyt harhakuivtelmia joko imetyksestä tai pulloruokinnasta. Tässä ketjussa se ei ilmeisesti onnistu, kun ap ei ota vastaan mitään tietoa. Ei kommentoi järkevästi vaan hyökkää heti kimppuun. Antaa olla sit...

[QUOTE="aapee";26002951]En oo esitelmöinyt yhtään mitään, enkä sanonu et kannattaa HETI luovuttaa. Vitsi te ette kyllä tajua yhtään mitään. Edelleenkin JOS JOS ja JOS se imetys on yhtä kaaosta näin 7 kk ikäisenäkin ja asiat vaan pahenee, niin annoin ihmisille ajattelemisen aihetta et hei voi sen imetyksen lopettaakkin, kun kerta siitä tarvitsee aiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiina valittaakkin (siinä mun keskusteluryhmässä)

Mut kuuroille korville. Ihmiset lukee vaan sieltä täältä: imetys, helvettiä, lopettakaa, itse en imettänyt

ja seuraus:

"MEIDÄN-NICO-PETTERI-OLI-TYYTYVÄINEN-LAPSI-EIKÄ-YHTÄÄN-KORVATULEHDUSTA-JA-MINÄ-EN-OLE-MIKÄÄN-HUONO-ÄITI-JA-MIKÄ-SINÄ OLET-SANOMAAN-ETTÄ-ASIAT-ON-NÄIN-KUN-TILASTOTKIN-KERTOVAT-ETTÄ IMETYS ON KAIKISTA PARHAIN JUTTU JA MINÄ OLEN SENTÄÄN JAKSANUT YRITTÄÄ ENKÄ MENE SIITÄ MISTÄ AITA ON MATALIN JA JA JA JA OLET VAIN KATKERA!!!"[/QUOTE]

Kyllä me sun tekstissä nähdään muutakin kun nuo sun kirjoittamat sanat, mutta ongelma taitaa olla se ettet pysty katsomaan asiaa muiden kannalta, etkä pysty käsittämään että tässäkin ja varsinkin tässä aiheessa on eriäviä mielipiteitä.

Oon kuullu myös aikusista, joilla on vatsavaivoja... Ei se korvike niiltä vaivoilta pelasta takuuvarmasti. Toisen kohdalla voi auttaa, mutta ei kaikkien. Minkä takia sä luulet, että WHO ja THL suosittaa pitkää imetystä, jos siitä ois enemmän haittaa ku korvikkeista?

Kyseessä olikin pelkät vastavaivat, kyllä :D Ja hei, en tiedä, taidan mennä kysymään heiltä.

[QUOTE="aapee";26002963]kerroin jo kuule ekassa viestissä et en ala erittelemään, niin mikä siinä on levittelyä :D ja multa ei todellakaan lopu argumentit kesken, testaa vaikka!

ps. mee hetkek vaikka pihalle rauhottumaan ja hengitteleen raikasta ilmaa, ettei verisuoni katkea päästäsi kun olet noin vihainen.[/QUOTE]

Ei katkea enkä ole vihainen :) Ja aika valikoiden olet täällä viesteihin vastannut eli argumentit ovat loppuneet.

Ihmiset kokevat imetyksen erilailla. Hassu sattuma jos ap:n vauvakerhoihin tms on eksynyt ainoastaan äitejä keillä imetys on ollut helvettiä ja vauvat sairastelee jatkuvasti, kasvavat huonosti jne ja vastaavasti taas pullolla ruokkivia äitejä joiden vauvat on terveyden perikuvia ja kaikki kuin unelmaa.

Uskoisin että noissa kerhoissa äidit muodostavat jonkinlaista imetystukiryhmää. Siis voivat kerrankin käydä porukalla läpi niitä imetyksen ongelmia mitä kukin on hankalaksi kokenut, ei siinä välttämättä muisteta käydä läpi niitä positiivisia asioita ja imettämättömän korvissa tuo voi kuulostaa hyvinkin rankalta. Varsinkin kun naisilla on vielä tapana vähän liiotella kun kertovat noista kovista kokemuksistaan..

Ei kukaan pyytäny sua erittelemään mitään. Tuskin kaikkia ees kiinnostaa. masuilija tais vaan vihjata, että voisit ite miettiä näitä asioita. Onko sulle iskeny joku masennus tms., jonka käännät sitte vihaiseks esitelmöinniks jossain vauvapalstalla? Kannattaa harkita mahdollisuutta ihan ite, ei sitä täällä tartte eritellä, jos ei halua.

Ei imettäminen mitenkään arvota ihmistä. Silti sulla tekstien perusteella tuntuu olevan asennoituminen "minä" vastaan "imettäneet/imettävät äidit". Ei sitä vastakkainasettelua tartte olla. Enemmän asiallista keskustelua myös saisit aikaan, jos et koko ajan kärjistäis asioita epävalideilla perusteilla. Jos taas tarve on vaan provota, niin miettisit, mistä se halu provota johtuu. Haluatko huomiota, vai mikä on?

Kyllä me sun tekstissä nähdään muutakin kun nuo sun kirjoittamat sanat, mutta ongelma taitaa olla se ettet pysty katsomaan asiaa muiden kannalta, etkä pysty käsittämään että tässäkin ja varsinkin tässä aiheessa on eriäviä mielipiteitä.

Aivan, en ymmärräkkään. Olen aina luullut että kaikilla ihmisillä on sama mielipide kaikista. Siitähän tämä johtuu. Ja sekin, että olen itse kateellinen imettäjille ja leivttänyt täällä henkilökohtaisia asioita imetyksestäni ja kertonut juurta jaksaen kaikki ne asioiden summat joihin oma imettämiseni päättyi. Ja se että sen myötä menetin uskottavuuteni ja kaikenlisäksi olen silti vain ja yhä samaa mieltä, kuin tuossa ekassa viestissäni. Apua. Laitoshoitoon kuulun.

Ihmiset kokevat imetyksen erilailla. Hassu sattuma jos ap:n vauvakerhoihin tms on eksynyt ainoastaan äitejä keillä imetys on ollut helvettiä ja vauvat sairastelee jatkuvasti, kasvavat huonosti jne ja vastaavasti taas pullolla ruokkivia äitejä joiden vauvat on terveyden perikuvia ja kaikki kuin unelmaa.

Uskoisin että noissa kerhoissa äidit muodostavat jonkinlaista imetystukiryhmää. Siis voivat kerrankin käydä porukalla läpi niitä imetyksen ongelmia mitä kukin on hankalaksi kokenut, ei siinä välttämättä muisteta käydä läpi niitä positiivisia asioita ja imettämättömän korvissa tuo voi kuulostaa hyvinkin rankalta. Varsinkin kun naisilla on vielä tapana vähän liiotella kun kertovat noista kovista kokemuksistaan..

Toisilla ihmisillä on ylipäätään hyvin negatiivinen asenne kaikkeen ja pienistäkin vastoinkäymisistä tehdään suuren suuria. Ulkopuolinen saattaa sitten saada väärän käsityksen ongelmien todellisesta suuruudesta.

Ei kukaan pyytäny sua erittelemään mitään. Tuskin kaikkia ees kiinnostaa. masuilija tais vaan vihjata, että voisit ite miettiä näitä asioita. Onko sulle iskeny joku masennus tms., jonka käännät sitte vihaiseks esitelmöinniks jossain vauvapalstalla? Kannattaa harkita mahdollisuutta ihan ite, ei sitä täällä tartte eritellä, jos ei halua.

Ei imettäminen mitenkään arvota ihmistä. Silti sulla tekstien perusteella tuntuu olevan asennoituminen "minä" vastaan "imettäneet/imettävät äidit". Ei sitä vastakkainasettelua tartte olla. Enemmän asiallista keskustelua myös saisit aikaan, jos et koko ajan kärjistäis asioita epävalideilla perusteilla. Jos taas tarve on vaan provota, niin miettisit, mistä se halu provota johtuu. Haluatko huomiota, vai mikä on?

Joo, eikun sä oot niin hyvä tossa analysoimisessa, niin voisit alkaa leikkiä mun psykiatria :) Voisit antaa mulle lisää analyyseja, tukea ja eri visioita mikä mulla vois olla, mikä mulla ei ole ja mitä milloinkin tarkotan. <3 Voimahali.

Alkuperäinen kirjoittaja Labran täti;26003000:
Toisilla ihmisillä on ylipäätään hyvin negatiivinen asenne kaikkeen ja pienistäkin vastoinkäymisistä tehdään suuren suuria.

Tässä asiassa mä oon sun kanssa samaa mieltä. Ja edelleenkin palataan siihen ryhmään jossa keskustelen...

[QUOTE="aapee";26002993]Aivan, en ymmärräkkään. Olen aina luullut että kaikilla ihmisillä on sama mielipide kaikista. Siitähän tämä johtuu. Ja sekin, että olen itse kateellinen imettäjille ja leivttänyt täällä henkilökohtaisia asioita imetyksestäni ja kertonut juurta jaksaen kaikki ne asioiden summat joihin oma imettämiseni päättyi. Ja se että sen myötä menetin uskottavuuteni ja kaikenlisäksi olen silti vain ja yhä samaa mieltä, kuin tuossa ekassa viestissäni. Apua. Laitoshoitoon kuulun.[/QUOTE]

Nyt kyllä meni jotenkin yli mun kohdallani. Aloituksesi oli hyvä synnyttämään keskustelua, mutta olet heti hyökkäys kannalla jos joku on toista mieltä.

• Tykkää
Reactions: maitovara

Yhteistyössä