A tietysti. Paitsi että en kuuntelisi tuota huutamista ollenkaan, vaan laittaisin stopin sille. Minulla myös luonteikas tytär, kilahti uhmiksena aika herkästi. Jos keksi haluta jotain ja kielsin, hermostui. Huutaminen loppui kuitenkin aika nopeasti, kun tein stopin hommaan.
Useamman kerran oli kiinnipitämistilanne, kun kävi lyömään tai heittämään tavaroita. Jos yritti heittää jotain tai lyödä, tartuin kädestä kiinni ja tiukasti silmiin katsoen ärähdin "EI SAA". Ihan fyysisesti siis estin kielletyn toiminnan. Kiukkupuheet yleensä jätin omaan arvoonsa, pahimmat puheet huomioin vastaamalla että nyt suu tukkoon, noin et puhu kenellekään. Nyt ekaluokkalaisena ymmärtää kyllä tomintansa seuraukset hyvin, vaikka on tullut sellaista esimurkkuikää. Huutamista ja muuta vastavaa, mutta niihin riittää tiukka vastaus ja muistuttaminen siitä kuinka toisille puhutaan.
Jos neuvotellaan jostain, esim. tavaran/karkin/yms ostamisesta, ja mietitään onko järkeä ostaa. Jos tyttö yhtään alkaa asenevammailemaan (huutaminen, kiukkuamaan tai mikään muukaan vastaava), tietää että peli on menetetty. Asiat hoidetaan puhumalla ja asiallisesti. Jos kuulen sanaakaan epäkohteliasta puhetta, homma on siinä. Ja jos leluja käydään "vain katsomassa", niin silloin mitään ei osteta. Jos tyttö alkaa kinuamaan vaikka on sovittu ettei osteta, tulee lähtö kohteesta aika nopesti. Oli kohde sitten kaupan leluosasto, karkkihylly tai dvd-hylly.
"Mulla on periaatteena, että joistakin asioista joustetaan ja sitten on asioita, mitkä vaan on ja piste" Juuri näin.
Tietyllä tavalla tyttö on aika hemmoteltu, mumminsa kanssa osaa vetää oikeista naruista saadakseen haluamansa. Itse olen tiukempi... Tyttö kyllä itse on sitä mieltä etten ole tiukka
kysyin asiaa tytöltä itseltään, kun kertoi ankarasta puistotädistä.