Ekologisuus ei kiinnosta minua. Haluatko kysyä jotain?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";25897473]Kierrätätkö?[/QUOTE]

Kierrätän sen verran mitä taloyhtiö velvoittaa. Tämä siksi, että haluan yleensäkin noudattaa lakeja ja muita yleisiä säädöksiä.

ap
 
[QUOTE="Chef";25897504]Paljonko teillä on erilaisia laseja alkoholijuomille? Kokeile pärjäätkö, epäilen että meidän perhe on tässä kohtaa epäekologisempi.[/QUOTE]

Meillä on punkkulaseja, kuoharilaseja ja jotain viskilaseja tms. ja tietysti tuoppeja. Miten tämä muuten riippuu ekologisuuteen?

ap
 
[QUOTE="vieras";25897529]Meillä on punkkulaseja, kuoharilaseja ja jotain viskilaseja tms. ja tietysti tuoppeja. Miten tämä muuten riippuu ekologisuuteen?

ap[/QUOTE]

siis liittyy?
 
[QUOTE="vieras";25897579]En vaan ymmärrä asian tärkeyttä. Mitä väliä sillä on minulle mitä joskus parin sadan vuoden päästä tapahtuu? Elän tässä ja nyt ja yritän parantaa asioita tässä olevassa ajassa, huolehtia nyt elävistä ihmisistä jne.

ap[/QUOTE]

Susta on ihan sama, millaisessa maailmassa lapsenlapsesi elävät? Hirveän itsekästä, anteeksi nyt vaan. Oletko muissakin asioissa yhtä mulkku?
 
Susta on ihan sama, millaisessa maailmassa lapsenlapsesi elävät? Hirveän itsekästä, anteeksi nyt vaan. Oletko muissakin asioissa yhtä mulkku?

En ole mulkku. Olen yleisesti empaattisena tunnettu ihminen, huolehdin muista. Itsekäskään en ole.

En vaan usko tuohon ekologisuuteen. Uskon, että se mikä on oikeasti tulevaisuuden kannalta merkityksellistä, määrätään laissa. En usko, että yksittäinen ihminen voi jotain hamppurasvaa ostamalla pelastaa maapallon.

Mitä lapsenlapsiin tulee. Totta kai toivon heille vain ja ainoastaan parasta, mutten usko voivani vaikuttaa heidän elämäänsä valinnoillani tässä päivässä. Ties vaikka tulee maailman loppu tai Venäjä kosauttaa ydinpommin ennen kun sinne asti päästään. Tuntuu jotenkin utopistiselta ajatella kymmenien tai satojen vuosien päähän ja tehdä valintoja omassa elämässä sen mukaan, kun ei ole mitään takeita, että tulevaisuutta edes on.

ap
 
[QUOTE="vieras";25897713]En ole mulkku. Olen yleisesti empaattisena tunnettu ihminen, huolehdin muista. Itsekäskään en ole.

En vaan usko tuohon ekologisuuteen. Uskon, että se mikä on oikeasti tulevaisuuden kannalta merkityksellistä, määrätään laissa. En usko, että yksittäinen ihminen voi jotain hamppurasvaa ostamalla pelastaa maapallon.

Mitä lapsenlapsiin tulee. Totta kai toivon heille vain ja ainoastaan parasta, mutten usko voivani vaikuttaa heidän elämäänsä valinnoillani tässä päivässä. Ties vaikka tulee maailman loppu tai Venäjä kosauttaa ydinpommin ennen kun sinne asti päästään. Tuntuu jotenkin utopistiselta ajatella kymmenien tai satojen vuosien päähän ja tehdä valintoja omassa elämässä sen mukaan, kun ei ole mitään takeita, että tulevaisuutta edes on.

ap[/QUOTE]

Mieti esimerkiksi vaikka Itämerta, kuinka huonostivoiva se on nyt. Ihmisten syytä kaikki tyynni. Sulleko on ihan sama, miten sen käy? Ja meinaat, ettei asialla ole vaikutusta tuleviin sukupolviin?
 
Mieti esimerkiksi vaikka Itämerta, kuinka huonostivoiva se on nyt. Ihmisten syytä kaikki tyynni. Sulleko on ihan sama, miten sen käy? Ja meinaat, ettei asialla ole vaikutusta tuleviin sukupolviin?

En usko, että minä yksittäisenä ihmisenä vaikutan kovinkaan paljon, jos ollenkaan, Itämereen. Luotan lainsäätäjiin, että he tekevät järkeviä päätöksiä tämän asian suhteen. Lakeja noudatan.

Ongelmia on ihan tässäkin päivässä (esim. vanhusten huolto), mietin ennemmin niitä, kuin mahdollisia tulevaisuuden ongelmia.

ap
 
[QUOTE="vieras";25897826]En usko, että minä yksittäisenä ihmisenä vaikutan kovinkaan paljon, jos ollenkaan, Itämereen. Luotan lainsäätäjiin, että he tekevät järkeviä päätöksiä tämän asian suhteen. Lakeja noudatan.

Ongelmia on ihan tässäkin päivässä (esim. vanhusten huolto), mietin ennemmin niitä, kuin mahdollisia tulevaisuuden ongelmia.

ap[/QUOTE]

Ei tämän päivän ongelmiin puuttuminen poissulje ekotekoja - eikä ekologisuus ole poissa muusta. Miten esim. kierrättäminen ja kohtuullinen kuluttaminen muka vaikuttavat vanhusten huoltoon? Ei yhtään mitenkään.
 
[QUOTE="vieras";25897826]En usko, että minä yksittäisenä ihmisenä vaikutan kovinkaan paljon, jos ollenkaan, Itämereen. Luotan lainsäätäjiin, että he tekevät järkeviä päätöksiä tämän asian suhteen. Lakeja noudatan.

Ongelmia on ihan tässäkin päivässä (esim. vanhusten huolto), mietin ennemmin niitä, kuin mahdollisia tulevaisuuden ongelmia.

ap[/QUOTE]

Hassua, että koet, että ekologisuus ei olisi "tämän päivän ongelma". Ajattelitko raskaana ollessasikin, että lapseni terveys ei ole "tämän päivän ongelma", koska lapsi ei ollut syntynyt etkä häntä nähnyt?

Ihan samoin kuin raskausaikaset toimesi vaikuttivat lapsen terveyteen, vaikuttavat nyt tekemäsi valinnat maapallon terveyteen nyt ja tulevaisuudessa - vaikket sitä itse nääkään.
 
Ei tämän päivän ongelmiin puuttuminen poissulje ekotekoja - eikä ekologisuus ole poissa muusta. Miten esim. kierrättäminen ja kohtuullinen kuluttaminen muka vaikuttavat vanhusten huoltoon? Ei yhtään mitenkään.

Moneen asiaan panostamiseen harvoin riittää yhdeltä ihmiseltä aikaa, jaksamista, paneutumista jne. Kaikilla on oma tärkeysjärjestyksensä ja siellä listan alkupäässä oleviin asioihin yleensä panostetaan eniten. Ja ekologisuus ei ole minun listassani kovin kärkipäässä mm. siitä syystä, etten usko, että yksittäinen ihminen pystyy näihin asioihin vaikuttamaan.

ap
 
monessa vastauksessasi korostuu lutotamus lainsäätäjiin. miksi luotat heihin noin paljon? lait on muuttuvia, niihin voi vaikuttaa. pystyykö mielestäsi yksi pieni ihmienn vaikuttamaan mihinkään? onko se mielestäsi syy jättää yrittämättä?

ps itse pidän kyllä ekologisia arvoja hyvin tärkeänä, olen vaan välillä tosi laista ja rahaton niin jää turhan usein esim luomut kauppan. tietty köyähän on vaikea kuluttaa paljon, niin sitä on melkein itsestään aika ekologinen :)
 
[QUOTE="jaa";25897868]Hassua, että koet, että ekologisuus ei olisi "tämän päivän ongelma". Ajattelitko raskaana ollessasikin, että lapseni terveys ei ole "tämän päivän ongelma", koska lapsi ei ollut syntynyt etkä häntä nähnyt?

Ihan samoin kuin raskausaikaset toimesi vaikuttivat lapsen terveyteen, vaikuttavat nyt tekemäsi valinnat maapallon terveyteen nyt ja tulevaisuudessa - vaikket sitä itse nääkään.[/QUOTE]

Mielestäni nämä ovat kaksi täysin eri asiaa. Ensinäkin siksi, että 9 kk ja monta kymmentä tai monta sataa vuotta ovat aivan eri luokkaa. Ja raskausajan tapahtumat on pystytty todistamaan tieteelliseksi faktaksi, kun taas ekologisuuteen liittyvät asiat ovat vain arvioita ja ehkä tapahtuvia.

ap
 
[QUOTE="neiti";25897897]monessa vastauksessasi korostuu lutotamus lainsäätäjiin. miksi luotat heihin noin paljon? lait on muuttuvia, niihin voi vaikuttaa. pystyykö mielestäsi yksi pieni ihmienn vaikuttamaan mihinkään? onko se mielestäsi syy jättää yrittämättä?

ps itse pidän kyllä ekologisia arvoja hyvin tärkeänä, olen vaan välillä tosi laista ja rahaton niin jää turhan usein esim luomut kauppan. tietty köyähän on vaikea kuluttaa paljon, niin sitä on melkein itsestään aika ekologinen :)[/QUOTE]

Luotan läinsäätäjiin ja muihin vaikutusvaltaisiin siksi, että ovathan he tähänkin mennessä osanneet meitä tiedottaa. Uskon, että valtion johdolla on enemmän tietoa tällaisista asioista, kun tavallisilla kansalaisilla.

ap
 
ymmärrätkö sitä, että poliitikot eivät voi tehdä todella merkittäviä päätöksiä, ennen kuin yleinen mielipide hyväksyy asian? Vai riskeeraisitko itse työpaikkasi ja julkisen maineesi kovinkin herkästi? Poliitikoiksi kun valikoituu herkästi ihmisiä, joille se julkinen hyväksynnän osoitus on elintärkeää.

lisäksi poliitikot ovat ihmisinä toiveajattelijoita niinkuin sinäkin. tutkijoita ei uskota silloinkaan kun on faktaa pöydässä. ollaan tuudittautuneita että hyvin menee, vaikka oikeasti tarvittaisiin poikkeustilamentaliteettia.

tiedätkö patoteoriasta? eli mitä kauempana padon alla ihminen asuu, sitä enemmän hän sitä pelkää. kun padon näkee omilla silmillään ja tajuaa mitä sitten tapahtuu jos pato murtuu, ei ole varaa pelätä. me asutaan nyt aivan juurella.
 

Yhteistyössä