Mulla on ollut 20 vuotta syömishäiriö, haluatko kysyä jotain?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja oksu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllä luin artikkelin eilen illalla ja siitä se ajatus tämän aloituksen tekemisestä lähti...

Kaikki alkoi 13-vuotiaana kun kuvittelin olevani aivan järkyttävä läski (163cm/51kg) kun vertasin itseäni parhaisiin kavereihini jotka molemmat olivat todella alipainoisia.
Siitä se on jäänyt päälle, välillä pahempana ja välillä parempana. En koe että voin olla kaunis ylipainoisena, enkä tiedä olenko kaunis normaali- tai alipainoisenakaan mutta läski on se vihollinen nro 1.
Mulla on varmaan ollut koko nuoruus- ja aikuisiän ajoittain lievää masennustakin, ei ole koskaan diagnisoitu mutta varsinkin nuorempana oli itsetuhoisia ajatuksia, kropan riuduttamista, itsensä satuttamista ja muutaman kerran viiltelyäkin.

[QUOTE="vieras";26017670]Kui sun hampaat? Entäs äänihuulet?[/QUOTE]

Hampaat on aika surullisessa kunnossa, 5 on jouduttu poistamaan. Itse asiassa ihmettelen ettei kukaan hammaslääkäri ole koskaan tajunnut asiaa, tai ainakaan siihen puuttunut sen kummemmin. Välillä olen selitellyt jotain kuinka olen raskauksien aikana oksennellut paljon...
Äänihuulista en tiedä, varsinkin flunssien yhteydessä ääni lähtee tai kähenee helposti.

En ole koskaan kehdannut.
Olen nyt raskaana ja ahmiminen on mennyt ihan mahdottomaksi ja paino noussut kamalasti, tänään tungin sormet kurkkuun.
Leikin ajatuksella että kertoisin asiasta neuvolassa mutta tiedän etten pysty, ne pitäis mua vaan ihan sekopäänä.

Sano vain neuvolassa. Ihan oikeasti. Sun lapsi ja sinä itse ansaitsette hyvää elämää eikä sun ahdistusta. Itse asiassa sä voit jopa päästä johonkin psykologille nyt raskaanaollessa. Tavallisesti ne ajat on tosi tiukalla, ainakin meillä päin. Voitko verrata tätä mielessäsi fyysiseen sairauteen, koska sellaiseenhan sinä hakisit apua? Nyt on kyse myös syntymättömästä lapsesta ja hänen hyvinvoinnistaan.

[QUOTE="Niia";26017758]Sano vain neuvolassa. Ihan oikeasti. Sun lapsi ja sinä itse ansaitsette hyvää elämää eikä sun ahdistusta. Itse asiassa sä voit jopa päästä johonkin psykologille nyt raskaanaollessa. Tavallisesti ne ajat on tosi tiukalla, ainakin meillä päin. Voitko verrata tätä mielessäsi fyysiseen sairauteen, koska sellaiseenhan sinä hakisit apua? Nyt on kyse myös syntymättömästä lapsesta ja hänen hyvinvoinnistaan.[/QUOTE]

Mä en oikein osaa nähdä asiaa noin, oon onnistunut pitämään kulissit niin nätisti pystyssä että tällainen "tunnustus" tuntuis romuttavan kaiken.
Yhdessä raskaudessa mä ihan oikeasti voin koko ajan niin pahoin että oksensin loppuun asti päivittäin ja paino vaan putosi mutta vauva oli kuitenkin ihan kormaalipainoinen syntyessään ja kaikki ok, kyllä se vauva ottaa mitä tarvitsee (eikä tiedä tunkeeko äiti sormet kurkkuun vai onko oikeasti huono olo).

Mieti sitten tarkkaan miten kerrot lapsillesi sairaudestasi. Asian salaaminen ja välttely on pahasta kun lapset kuitenkin osaavat yhdistellä asioita ja murehtivat äitinsä vointia. Tietävät että jokin on viella mutta eivät sitä mikä. Ja se jos mikä mietityttää ja aiheuttaa lapsessa oireilua.

Alkuperäinen kirjoittaja kyssäri;26018584:
MItkä on sun mitat tällä hetkellä? Pituus ja paino.

163cm/86kg/rv28

Eli raskauden aikana en ole pahemmin oksennellut vaan vaan ahminut, mutta nyt on pakko alkaa oksentaan (en kehtaa muuten mennä neuvolaan).

Aikuisena (esikoisen jälkeen) paino ollut alimillaan 59,5kg ja korkeimpana on nyt.

Olen aina, siitä 13-vuotiaasta asti, unelmoinut että painaisin 49kg mutta ihan suht hyvä olo on kunhan painaisin alle 63kg.

Synnytyksen jälkeen alkaa todella tiukka.

Alkuperäinen kirjoittaja Läheltä seuraaja;26018856:
Mieti sitten tarkkaan miten kerrot lapsillesi sairaudestasi. Asian salaaminen ja välttely on pahasta kun lapset kuitenkin osaavat yhdistellä asioita ja murehtivat äitinsä vointia. Tietävät että jokin on viella mutta eivät sitä mikä. Ja se jos mikä mietityttää ja aiheuttaa lapsessa oireilua.

Niin, ei ne ehkä mitään oo huomannut. Ei mun mieskään todellakaan tiedä missä mittakaavassa tää juttu on.

Kukaan ei kysynyt mutta tänään olen syönyt:

aamupala: Paula vadelma-jogurtti ja puolikas sämpylä jonka päällä ingmariinia
aamupäivällä: Pussillinen amerikanpastilleja ja n. litra Pepsi Maxia (jotka oksensin)
myöhäinen lounas: 3 Mäkkärin juustohampurilaista ja n. 6dl kokista (jotka oksensin)

Yhteistyössä