Pitäkää ne pentunne poissa lentokoneista!

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
Ärsyynnyttekö te äidit siitä, jos muut matkustajat silminnähden ärsyynytyvät teidän huutavasta ja huonosti käyttäytyvästä lapsestanne? Olen nimittäin törmännyt tällaiseenkin äiti-ryhmään. Onhan se nyt ymmärrettävää, että ihmisiä saattaa alkaa ärsyttää jatkuva huuto tai selkänojaan potkiminen.
Ärsyyntyisin itse ekana, jos lapseni lentokoneessa, bussissa, junassa noin tekisivät.

Ja itse kärvensin käämini kerran lentokoneessa, kun takanani istunut n. 5 v muksu potki tauotta selkänojaani & ajoi autollaan pääni päältä. Äiti vaan piipitti että "hän on lapsi" kun siitä sanoin. Sain kyllä kostoni sitten myöhemmin, kun laitoin selkänojani lepoasentoon ja ko. lapsen juoma kaatuikin hänen syliinsä :saint: (ei, mulla ei ollut silmiä selässä enkä tiennyt että näin tulee käymään).

Elokuussa kun lensimme, niin jonkun 3-4 v lapsi löi ja raapi ja nipisti 7 v lapseni jalkaa monta kertaa. Istui edessämme ja sieltä kurotteli. Siitä sanoin vanhemmille, ja heti pistivät moiselle toiminnalle stopin :)

• Tykkää
Reactions: Jenssoni
pennut pois koneista!
Juu, lapset pitää ilman muuta poistaa lennoilta, koska ne häiritsee lennon turvallisuutta ja viihtyisyyttä.

Ehdotan, että samoilla perusteilla koneesta poistetaan myös seuraavat henkilöt:

-Kaikki lihavat. Eihän niiden vieressä mahdu istumaan.
-Kaikki liian pitkät. Ne tunkee jalkojaan häiritsevästi joka paikkaan.
-Kaikki vanhat ihmiset. Niillä on huono kuulo ja niille joutuu huutamaan.
-Kaikki nuoret ihmiset. Ne kiroilee ja käyttäytyy aina aivan kauhean huonosti.
-Kaikki miehet. Ne juo kuitenkin alkoholia koneessa ja alkaa öykkäröimään.
-Kaikki naiset. Ne juoruaa koko matkan kovaäänisesti ja haisee parfyymeille, jotka voi saada jonkun sekoamaan.
-Kaikki jollain tapaa vammautuneet ihmiset. Niillä on kaikenmaailman erityistarpeita, joiden huomioimimnen viivästyttää muidenkin matkantekoa.
-Kaikki keltapaitaiset. Keltainen väri käy liiaksi kanssamatkustajien silmiin. Joku saattaa luulla jopa tulipalon syttyneen.

Kappas vaan. Ei tainnutkaan jäädä yhtään matkustajaa koneeseen. No ei se mitään, säästetäänpä luontoa eikä kenenkään turvallisuus ja viihtyisyys ainakaan kärsi, kun pysytellään jokainen kotona ja vältetään kaikkia kontakteja muihin ihmisiin.

Ja itse kärvensin käämini kerran lentokoneessa, kun takanani istunut n. 5 v muksu potki tauotta selkänojaani & ajoi autollaan pääni päältä. Äiti vaan piipitti että "hän on lapsi" kun siitä sanoin.
Just näin... Mulla on aina korvatulpat mukana, kun matkustan, mutta se että joku fyysisesti tökkii, potkii selkänojaa, läpsii jne. on jo ihan helevetisti liikaa. Junassa on yksi kuriton kakara hyppinyt selkänojilta ihmisten päälle ja ei todellakaan oo kiva saada kenkää naamaan. Yleensä näiden lasten vanhempia ei voisi vähempää kiinnostaa, kuten ei tässäkään tapauksessa. Silmien pyörittelyä vaan ja "semmonen se vaan on".

......
Kyllä se lapsen käyttäytyminen on aikuisesta kiinni hyvin pitkälti. Jos opetamme lapset vieraskoreiksi, ne on vieraskoreita sitten kaikkialla. Jos opetamme, että on paljon erillaisia paikkoja ja tilanteita, lapsi ei saa myöskään hepuleita.

Suurin riski noilla reissuilla on se, että jokin lento/kuljetus on paljon myöhässä ja kaikki esivalmistelut menee hukkaan. Toiset valitsee yölentoja siten, että lapset nukkuu, toiset lähtee virkeän ja tyytyväisen kanssa matkaan. Omalla pitkällä lennolla viimeeksi oli pieniä lapsia ja ei se mitenkään yllättäny että itkua oli kun se kone oli 2h myöhässä!

Omat lapset on ollu aina sellasia, et jos se itku ei lopu syliin tai herkkuun ja hyssyttelyyn siinä +1v:nä ja kyseessä ei ole ihan yliväsymys on syytä mennä käymään lääkärissä tai miettiä onko ummetusta tms. Ja ei kyllä mitään supervanhempia olla, ehkä tavallista laiskempia vaan?

huhhu
Just näin... Mulla on aina korvatulpat mukana, kun matkustan, mutta se että joku fyysisesti tökkii, potkii selkänojaa, läpsii jne. on jo ihan helevetisti liikaa. Junassa on yksi kuriton kakara hyppinyt selkänojilta ihmisten päälle ja ei todellakaan oo kiva saada kenkää naamaan. Yleensä näiden lasten vanhempia ei voisi vähempää kiinnostaa, kuten ei tässäkään tapauksessa. Silmien pyörittelyä vaan ja "semmonen se vaan on".
Tosi törkeetä. Tollasen sallivalle vanhemmalle ois hyvä antaa kunnon opetus. Kengästä jälki vaikka takkiin/laukkuun ja vanhemmalle sitten kertoo että pitää viedä pesulaan ja saako yhteystiedot. Luultavasti tulee vastaan että se on vaan lapsi, en anna, ei siinä mitään oo. SItten vaan poliisit paikalle, vahingonteko. Lapsi ei saa mitään, jos jotain tahraa on vanhempi maksaa pesulamaksun ja saa osakseen vähän kasvatusohjeita ja ehkä ehdotuksen käydä juttelemassa kasvatukseen liittyvistä asioista ammattilaisen kanssa.

Kuinka helkkarin typeriä aikuisia voikaan olla, en pysty käsittämään. Toisaalta ohan niin paljon erinäisiä päihteitä ja muita ongelmia omaavia, että sinäänsä kai se on mahdollista.

IKUISETKIN
Ihanaa enää vajaa 2 kk niin lähdemme koko perhe etelän maille. Mukan 1v4kk lapsi. Ei minua haittaa jos se siellä jotain kiukuttelee tai itkee. Ihan normaalia. Enemmän ketuttaa ne saatanan humalaiset aikuiset ketkä ei osaa käyttäytyä laisinkaan. Niitä kun mahtuu joka ikiselle lennolle.

• Tykkää
Reactions: Jenssoni
huhhhh
Mun mielestä pitäis olla lentoja joille ei lapsia saisi mennä, sitten voisin kylmästi sanoa valittajille että menkää lapsettomalle lennolle, tänne ette kuulu. :D
Pitäisikö perheiden lukittautua himaan kunnes lapsi ei enää varmasti kiukuttele...eli öö 4vuodeksi? :D Vitun idiootit hahaha. :D

....
Jännä että näiden lapsiperheiden pitää ymmärtää ajatella muita ihmisiä, mutta muiden ei tarvii yrittää yhtään ymmärtää lapsiperhettä.
Ei ole kyse ymmärtämisestä, vaan kanssaihmisten kunnioittamisesta.

Ei kenelläkään muullakaan ole oikeutta potkia edessäolevan pikkulapsen penkkiä ja huutaa niin lujaa kännykässä ettei kanssamatkustaja saa vauvaansa nukutettua. KUKAAN ei "ymmärrä" jotain äänekästä juoppoa tai muuten vain riehuvaa matkustajaa, eikä niitä ole syytäkään ymmärtää. Mutta lapsiperheitä odotetaan kyllä ymmärrettävän loputtomasti.

....
Ärsyynnyttekö te äidit siitä, jos muut matkustajat silminnähden ärsyynytyvät teidän huutavasta ja huonosti käyttäytyvästä lapsestanne? Olen nimittäin törmännyt tällaiseenkin äiti-ryhmään. Onhan se nyt ymmärrettävää, että ihmisiä saattaa alkaa ärsyttää jatkuva huuto tai selkänojaan potkiminen.

No en todellakaan ärsyyntyis. Koittasin pahoitella ja jos lapsi vaikka juuri aiheuttais jotain extrahäiriöö lennolla ja en sitä ois saanu kerrasta kuriin, yrittäsin tarjota jotain sille häiriköinnin kohteeksi joutuvalla ja ilmoittaa lapselle, et se oli sitten sun karkkipäivästä pois se..

Ja mua ei haittaa jos joku muu ojentaa lapsiani, mutta se haittaa jos joku tallaa minun käskyjen yli : älä kiipeä sohvan selkänojalle - anna vaan mennä, ei se kerrasta rikki mene... noin niinkuin esimerkiksi.

Lentoemäntä
Lapsen ovat todellakin pienempi paha kuin känniläiset. Lapsilta kiukutelun myös ymmärtää, paremmin kuin känniläisien örvellyksen ja tätien motkotukset ja valitukset kaikesta. Nämä saman harakat valittavat kun lapsi koneessa älähtääkin, tekisi mieli ehdottaa yksityislennon varaamista jos ei normaalia lapsen ääntä siedä.

t.lentoemäntä

Mun mielestä pitäis olla lentoja joille ei lapsia saisi mennä, sitten voisin kylmästi sanoa valittajille että menkää lapsettomalle lennolle, tänne ette kuulu. :D
Pitäisikö perheiden lukittautua himaan kunnes lapsi ei enää varmasti kiukuttele...eli öö 4vuodeksi? :D Vitun idiootit hahaha. :D
Tuo lapsettomien lentojen idea on "tosi kiva" meitä kohtaan joiden muksut käyttäytyy hyvin.

meidän 2v tyttö sai lentokoneessa kerran hepulin. Oltiin jo ilmassa. Tosin pidin hänet kyllä paikoillaan, mutta huusi kyllä kuin palosireeni.

Syynä varmaan oli monen tunnin myöhästynyt lento + odottelu täpötäydellä lentokentällä+ väsymys. Nukahti kyllä hetken päästä. Onneksi.

Meillä on ollut todella harvinaisia tuollaiset raivarit julkisella paikalla edes 2-vuotiaana, mutta niin vaan lentokoneessa kerran ne sai. Minkäs teet.

Viimeksi muokattu:
"vieras"
No just, ette kai te oikeasti idiootit kuvittele että lapsen itkun takia perhe poistettiin koneesta? Jutussa sanotaan että vanhemmat eivät saaneet lapsia millään pidettyä paikoillaan! Se, että pitkän ajan kuluttua lapset istuivat ja olivat vöissä hetken aikaa ei varmasti ollut kapteenille kovinkaan vakuuttavaa. Juu eihän se mikään turvallisuusriski ole että nousun tai laskun aikana taaperot kirmaavat ympäri konetta... Suloistahan se vain on!

Ja miksi aina vedetään vastaheitoksi että ne känniläiset aikuiset vasta kamalia ovatkin! Ei kai kukaan sitä ole kiistänytkään, mutta se nyt ei tässä ole keskustelun aiheena. Ihmettelen miten huono säkä kaikilla on aina lennoilla kun joko on karseita kakaroita tai öykkäröiviä aikuisia. Itse olen lentänyt aika paljon, neljässä maanosassa, pitkiä ja lyhyitä lentoja. Koskaan ei ole yksikään känniläinen öykkäröinyt tai kukaan aikuinen käyttäytynyt huonosti. Muutaman kerran on kakara kiljunut hetken aikaa, kerran yhdellä vanhemmalla oli todella vaikeuksia saada lapsi pidettyä paikoillaan mutta ei sekään ollut häiritsevää. Onko mulla ollut vain hyvä tuuri niillä kymmenillä lennoilla vai olisiko pientä ylireagointia ja dramatisointia näissä jutuissa...

lisäys
[QUOTE="candy";25887664]Niin kauan kuin 2-vuotias joutuu maksamaan matkastaan täydeen hinnan, on hän yhtä oikeutettu matkustamaan kuin kuka tahansa muu lippunsa lunastanut.[/QUOTE]

... häiriköimättä.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
"vieras"
Aina se että lapsi esim. potkii edessä olevan selkänojaa ei ole kasvatuksesta kiinni. On meilläkin lapselle sanottu siitä satoja kertoja, mutta ei se tota adhd lasta silti estä potkimista. Parhaamme mukaan yritämme välttää lento ja juna matkoja, mutta välillä ne kuitenkin on pakollisia, jos haluaa isovanhempia nähdä. Välillä nämä joita lapsen huuto ja riehuminen haittaa, voisivat vaikka miettiä miltä sen lapsen vanhemmista mahtaa tuntua? Se, että lapsi riehuu on kuitenkin vanhemmille jo muutenkin hankala paikka ilman, että kanssa matkustajat koko ajan mulkoilevat.

[QUOTE="vieras";25887730]Aina se että lapsi esim. potkii edessä olevan selkänojaa ei ole kasvatuksesta kiinni. On meilläkin lapselle sanottu siitä satoja kertoja, mutta ei se tota adhd lasta silti estä potkimista. Parhaamme mukaan yritämme välttää lento ja juna matkoja, mutta välillä ne kuitenkin on pakollisia, jos haluaa isovanhempia nähdä. Välillä nämä joita lapsen huuto ja riehuminen haittaa, voisivat vaikka miettiä miltä sen lapsen vanhemmista mahtaa tuntua? Se, että lapsi riehuu on kuitenkin vanhemmille jo muutenkin hankala paikka ilman, että kanssa matkustajat koko ajan mulkoilevat.[/QUOTE]

Meillä lähinnä toi potkiminen tulee siitä et laps valuu penkillä ja sit työntää jaloillaan itteensä takasin istumaan. Mut on siitäkin joskus joku häiriintynyt. Mun mielestä kantsii mennä suoraan ykkösluokkaan jos ei kestä laps perheitä koneessa. Mä en lakkaa matkustamasta sen vuoks et joku vitun nirppanokka ei kestä lasten ääniä. Mun kaveri on hyvä esimerkki kun sillä ei ole lapsia ja se tietää mukamas kaiken ja sitä raivostuttaa lasten äänet matkoilla (ei meidän kun niihin on tottunut) mut aervostelee paljon vauvojen äitejä kun vauvat itkee. Oon vaan myhäilly et odotas vaan kun sulla on omia lapsia niin muuttuu kummasti ajatusmaailma asioista..

Mieluummin kuuntelen huutavia lapsia kun kännisiä ihmisiä.

"vieras"
Tuo lapsettomien lentojen idea on "tosi kiva" meitä kohtaan joiden muksut käyttäytyy hyvin.
Peesi. Pitäiskö ennemmenkin olla ne lennot niille perheille, joiden lapset ei osaa käyttäytyä, tietäis ainakin mitä olis tiedossa...

"..."
Meillä lähinnä toi potkiminen tulee siitä et laps valuu penkillä ja sit työntää jaloillaan itteensä takasin istumaan. Mut on siitäkin joskus joku häiriintynyt. Mun mielestä kantsii mennä suoraan ykkösluokkaan jos ei kestä laps perheitä koneessa. Mä en lakkaa matkustamasta sen vuoks et joku vitun nirppanokka ei kestä lasten ääniä.
Eli sinun lapsesi potkii edessäolevan selkänojaa, ja jos edessäoleva ei tykkää siitä niin on vitun nirppanokka joka ei kestä lasten ääniä? Mitä vittua?

Oon vaan myhäilly et odotas vaan kun sulla on omia lapsia niin muuttuu kummasti ajatusmaailma asioista..
Joo, ilmeisesti. Yhdellä tavalla itsekkäästä toisella tavalla itsekkääksi.

[QUOTE="vieras";25887730]Aina se että lapsi esim. potkii edessä olevan selkänojaa ei ole kasvatuksesta kiinni. On meilläkin lapselle sanottu siitä satoja kertoja, mutta ei se tota adhd lasta silti estä potkimista. Parhaamme mukaan yritämme välttää lento ja juna matkoja, mutta välillä ne kuitenkin on pakollisia, jos haluaa isovanhempia nähdä. Välillä nämä joita lapsen huuto ja riehuminen haittaa, voisivat vaikka miettiä miltä sen lapsen vanhemmista mahtaa tuntua? Se, että lapsi riehuu on kuitenkin vanhemmille jo muutenkin hankala paikka ilman, että kanssa matkustajat koko ajan mulkoilevat.[/QUOTE]
Ihan sama mikä diagnoosi kenenkin lapsella on tai on olematta, mutta ei voi olettaa että edessä istuva ihminen jaksaa koko 4-5 h (tai pidempäänkin kestävän) lennon ajan sietää sitä kun takana istuva muksu potkii penkkiä ja riehuu ehkä muullakin lailla lisäksi.

Kun siellä lentokoneessa on ihan tarpeeksi epämukavaa muutenkin.

"yrittaja"
Ihan sama mikä diagnoosi kenenkin lapsella on tai on olematta, mutta ei voi olettaa että edessä istuva ihminen jaksaa koko 4-5 h (tai pidempäänkin kestävän) lennon ajan sietää sitä kun takana istuva muksu potkii penkkiä ja riehuu ehkä muullakin lailla lisäksi.

Kun siellä lentokoneessa on ihan tarpeeksi epämukavaa muutenkin.
Toisen kanssamatkustajan ei tarvitse sietaa adhd-lapsea? Entas sitten vaikka muita kehitysvammaisia lapsia, jotka saattaa huutaa ja kuolata koko matkan? Pitaako mun sit sietaa haisevia ja kiroilevia alkoholisteja lentokoneessa tai hielle haisevaa lihavaa 2 penkkia valtaavaa lihakasaa?

On aika helppoa sanoa, etta lapset pitaisi pitaa kurissa, mutta joillekin se ei vain ole mahdollista. Jos adhd-lapsen pakottaa istumaan paikallaan, se on todella ongelmallista, vaikka antaisi kaikki maailman lelut syliin.

Ajattele niita aiteja, jotka hoituu sietamaan tuota kaytosta koko ajan.

[QUOTE="yrittaja";25889284]Toisen kanssamatkustajan ei tarvitse sietaa adhd-lapsea? Entas sitten vaikka muita kehitysvammaisia lapsia, jotka saattaa huutaa ja kuolata koko matkan? Pitaako mun sit sietaa haisevia ja kiroilevia alkoholisteja lentokoneessa tai hielle haisevaa lihavaa 2 penkkia valtaavaa lihakasaa?

On aika helppoa sanoa, etta lapset pitaisi pitaa kurissa, mutta joillekin se ei vain ole mahdollista. Jos adhd-lapsen pakottaa istumaan paikallaan, se on todella ongelmallista, vaikka antaisi kaikki maailman lelut syliin.

Ajattele niita aiteja, jotka hoituu sietamaan tuota kaytosta koko ajan.[/QUOTE]
Häiriökäyttäytymisen syy ei ole mun mielestä merkityksellinen, vaan se miten suurta häiriötä siitä syntyy. Jossain menee raja. Jos lapsi potkii edessä istuvan penkkiä, ja asia on tiedossa, eikä sille voi mitään, niin voisi pyytää paikan eturivistä...

Ja kyllä adhd-lapsen vaan pitää istua lentokoneessa paikallaan. Kuten kaikkien muidenkin lasten sekä aikuisten. Ihan turvallisuussyistäkin. Jos ei pysty, niin ei voi lentää.

"heh"
joo siinä edessä voi istua vaikka adhd-aikuinen. Tai 21-trisomia, joka menettää närvinsä sen lapsen potkuihin.

Tai keski-ikäinen kiukkuinen leidi jolla on vaihdevuodet, pms ja ptsd, murkkuikäinen kakara kotona ja vittumainen pomo ja närvi olemattoman lyhyt. (kuten mää...)

Yhteistyössä