Kilpirauhasarvoista...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Semmoinen asia vaan että viitearvot kattaa 95% ihmisten arvoista muistaakseni. Sen alapuolella ja yläpuolella on siis loput arvot eikä aina tarkoita että jotain olisi pielessä. Toki oireet ratkaisee mutta kilpirauhasen vajaatoiminnan oireet on niin monimuotoisia että niitä on varmasti kaikilla jos alkaa oikein miettiä. Jos on epämääräistä väsymystä niin sekin voi johtua hormonaalisista syistä tai vaikka sairastamisesta. En halua kenenkään oireita väheksyä enkä ole lääkevastainen mutta tämä asia on hyvä ottaa huomioon. Tk-lääkärit mielellään kontrolloi arvot ja seurailee just noista yllämainituista syistä. Itselläni esim on iänkaiken ollut tsh normaali mutta t4v 10-11. Samoin isälläni ja ollaan ihan terveitä. Eli jos arvot on alakanttiin ei aina tarkoita että on hämminkiä.

Semmoinen asia vaan että viitearvot kattaa 95% ihmisten arvoista muistaakseni. Sen alapuolella ja yläpuolella on siis loput arvot eikä aina tarkoita että jotain olisi pielessä. Toki oireet ratkaisee mutta kilpirauhasen vajaatoiminnan oireet on niin monimuotoisia että niitä on varmasti kaikilla jos alkaa oikein miettiä. Jos on epämääräistä väsymystä niin sekin voi johtua hormonaalisista syistä tai vaikka sairastamisesta. En halua kenenkään oireita väheksyä enkä ole lääkevastainen mutta tämä asia on hyvä ottaa huomioon. Tk-lääkärit mielellään kontrolloi arvot ja seurailee just noista yllämainituista syistä. Itselläni esim on iänkaiken ollut tsh normaali mutta t4v 10-11. Samoin isälläni ja ollaan ihan terveitä. Eli jos arvot on alakanttiin ei aina tarkoita että on hämminkiä.

Kilpparissa tosiaan aika laajalti oireita, että kenellä tahansa voisi kuvitella olevan se...
Ja samanlaisia oireita aiheuttaa myös imetys, kuten hiustenlähtö- ja katkeilu, mielialan heittelyt, hajamielisyys ym.

Niin, mutta jos oireita on, niin on aivan naurettavaa vuosikausia etsiä syytä muualta, kun koelääkitys paljastaisi totuuden.

[QUOTE="vieras";25886303]Olen käsittänyt että pienellä lääkeannoksella (riippuu toki kilppari lääkkeestä) sais imetystä jatkaa mutta vauvalta pitäisi otattaa säännöllisesti verikoe??[/QUOTE]

Thyroxinin käyttö ei millään lailla vaikuta imetykseen.

Vauvan kilppareita seurataan siinä tapauksessa ainakin, jos äidillä on alunperin ollut vasta-aineista johtuva liikatoiminta. Vasta-aineet saattavat kulkeutua istukan kautta vauvaan ja aiheuttaa ohimeneviä kilpirauhasen toimintahäiriöitä. Kilpirauhasen toiminta tällaisessa tapauksessa kuulemma palautuu vauvalla normaaliksi 3kk ikään mennessä.

Itselläni on todettu aikoinaan Basedowin syndrooma, jonka vuoksi raskausaikana on tiukempi kontrolli. Esikoisesta oli synnytyksen jälkeen pari kuukautta säännöllinen seuranta ja seuraavan kanssa todennäköisesti sama show.

[QUOTE="vieras";25889941]Niin, mutta jos oireita on, niin on aivan naurettavaa vuosikausia etsiä syytä muualta, kun koelääkitys paljastaisi totuuden.[/QUOTE]

Niin, kirjoitin että kenenkään oireita väheksymättä. Pointtini oli, ettei kannata tuijotella noita arvoja liikaa. Nuo epämääräiset oireet voi johtua vajaatoiminnasta mutta myös monesta muusta syystä.

Ap täällä kirjoittelee! Mietin vain, että voikohan mulla olla se synnytyksen jälkeinen kilpirauhasen tulehdus? Kun oikeastaan synnytyksen jälkeen olo on ollut semmoinen, että niinkun ei omassa kropassa oliskaan.
Onko kenelläkään kokemusta tästä?

Tai sitten yksinkertaisesti mulla vaan raskaus/synnytys laukassut kilpirauhasen vajaatoiminnan, niinkun tuolla ylempänä joku sanoi epäilevänsä että hänellä alkoi tämä raskauden tai synnytyksen myötä...

Ap täällä kirjoittelee! Mietin vain, että voikohan mulla olla se synnytyksen jälkeinen kilpirauhasen tulehdus? Kun oikeastaan synnytyksen jälkeen olo on ollut semmoinen, että niinkun ei omassa kropassa oliskaan.
Onko kenelläkään kokemusta tästä?

Tai sitten yksinkertaisesti mulla vaan raskaus/synnytys laukassut kilpirauhasen vajaatoiminnan, niinkun tuolla ylempänä joku sanoi epäilevänsä että hänellä alkoi tämä raskauden tai synnytyksen myötä...

mene yksityiselle tarkempiin tutkimuksiin, verikokeita lisää. TK lääkäriin en suosittele

Thyroxinin käyttö ei millään lailla vaikuta imetykseen.

Vauvan kilppareita seurataan siinä tapauksessa ainakin, jos äidillä on alunperin ollut vasta-aineista johtuva liikatoiminta. Vasta-aineet saattavat kulkeutua istukan kautta vauvaan ja aiheuttaa ohimeneviä kilpirauhasen toimintahäiriöitä. Kilpirauhasen toiminta tällaisessa tapauksessa kuulemma palautuu vauvalla normaaliksi 3kk ikään mennessä.

Itselläni on todettu aikoinaan Basedowin syndrooma, jonka vuoksi raskausaikana on tiukempi kontrolli. Esikoisesta oli synnytyksen jälkeen pari kuukautta säännöllinen seuranta ja seuraavan kanssa todennäköisesti sama show.

Millaisia oireita sinulla oli ja oliko niitä säännöllisesti vai oliko niissä vaihtelua? Minulla on epäilty kilpirauhasen liikatoimintaa pariin kertaan, ja arvotkin ovat olleet nyt jo aika pitkään siinä ja siinä (THS alimmillaan 0,12 ja TV4 korkeimmillaan 19).

Minulla on jonkin verran kuitenkin liikatoiminnan oireita. Kummaa minusta tässä on, että oireet tuntuvat seuraavan kuukautiskiertoa (mikä on ollut hieman epäsäännöllinen). Noin kierron puolestavälistä oireet alkavat pahenemaan ja menkkojen pari ensimmäistä päivää on välillä aivan kamala olo. Oireet alkavat helpottamaan muutaman päivän jälkeen, ja noin viikko kierron alusta olo on aika normaali (eli suorastaan mahtava), mutta sitä kestää vain 4-5 päivää ja sitten alkaa taas sama alusta.

Lääkärini ei ole ottanut oireitani kovin vakavasti, ja ymmärrän kyllä, että lääkkeitä ei liikatoiminnassa ihan helposti kannata aloittaa, mutta en oikein tiedä mitä tässä voisi tehdä kun suurimman osan ajasta saa taistella huonoa oloa vastaan ja tuntuu, että ei ole oma itsensä, vaan on jotenkin puoliunessa. Lääkärini pistää kaiken stressin piikkiin (kun menin myöntämään, että stressiä on monta kuukautta sitten). Tein asialle jotain ja enää ei ole stressiä, ja minulla on nyt myös masennuslääkitys käytössä. Se on parantanut mielialaa, mutta ei ole poistanut kaikkia oireita.

En oikein tiedä miten asia nyt etenee kun seuraavan kerran käyn lääkärillä, mutta mietin vain, että miten sairaus sinulla tai muilla liikatoimintalaisilla alkoi ja miten se eteni.

Hei!

Munkin on pakko kysyä näistä arvoista, edelliset arvot ovat olleet 0,507 ja 13 ja ihan ekat arvot mistä alettiin seuraamaan oli 0,304 ja 13 ja välissä on ollut mm.0,7 ja 11 sekä 1,1 ja 11.

Olen lääkärille menossa n.3viikon päästä, mulla siis alettiin raskauden alussa seuraamaan kun valittelin outoa oloa ja arvot parani raskauden edetessä, mutta tuo ihan ensimmäinen arvo on otettu n.3kk synnytyksestä eli alaspäin on menossa.

Vasta-aineet tms otettiin raskauden aikana olivat ok.

Oireita mulla on, pahimpana ja selkeimpänä palan tunne kurkussa, jota ollut jo vuoden verran, mutta raskausaikana se katosi melkein kokonaan. Muita on hiustenlähtö, vatsa koko ajan löysällä, AHDISTUS, ylikierroksilla käynti, muistihäiriöt ja just tuo että välillä on vaikeeta ilmaista itseään. Välillä on pää ihan 'sumussa'.

Pelottaa nyt ketjua kun luin, että viittaako noi mun arvot johonkin aivoperäiseen kun molemmat on alhaalla??

Lääkäriin pääsen tosiaan toivottavasti jo 3 viikon päästä!

[QUOTE="Jude";25893018]Hei!

Munkin on pakko kysyä näistä arvoista, edelliset arvot ovat olleet 0,507 ja 13 ja ihan ekat arvot mistä alettiin seuraamaan oli 0,304 ja 13 ja välissä on ollut mm.0,7 ja 11 sekä 1,1 ja 11.

Olen lääkärille menossa n.3viikon päästä, mulla siis alettiin raskauden alussa seuraamaan kun valittelin outoa oloa ja arvot parani raskauden edetessä, mutta tuo ihan ensimmäinen arvo on otettu n.3kk synnytyksestä eli alaspäin on menossa.

Oireita mulla on, pahimpana ja selkeimpänä palan tunne kurkussa, jota ollut jo vuoden verran, mutta raskausaikana se katosi melkein kokonaan. Muita on hiustenlähtö, vatsa koko ajan löysällä, AHDISTUS, ylikierroksilla käynti, muistihäiriöt ja just tuo että välillä on vaikeeta ilmaista itseään. Välillä on pää ihan 'sumussa'.

Pelottaa nyt ketjua kun luin, että viittaako noi mun arvot johonkin aivoperäiseen kun molemmat on alhaalla??

Lääkäriin pääsen tosiaan toivottavasti jo 3 viikon päästä![/QUOTE]

Turha rasittaa labraa tuon enempää kun sullakin arvot on normaalit.

[QUOTE="Jude";25893018]Hei!

Lääkäriin pääsen tosiaan toivottavasti jo 3 viikon päästä![/QUOTE]

Yksityiselle pääset nopeemmin! kyllä mulla noilla arvoilla jo on oireita ja paljon.

[QUOTE="vieras";25893070]Yksityiselle pääset nopeemmin! kyllä mulla noilla arvoilla jo on oireita ja paljon.[/QUOTE]

Ei helvetti :D Ja yksityiset senkun porskuttaa ja kiittää kun luulotautiset terveet käy mittauttaa siellä kilpirauhas arvojaan hahahahah :D Maksakaa ja mittauttakaa ainakin kerran viikossa :D Käykää vaikka joka päivä :D

Alkuperäinen kirjoittaja Luulosairaita täys;25893119:
Ei helvetti :D Ja yksityiset senkun porskuttaa ja kiittää kun luulotautiset terveet käy mittauttaa siellä kilpirauhas arvojaan hahahahah :D Maksakaa ja mittauttakaa ainakin kerran viikossa :D Käykää vaikka joka päivä :D

No sä ainakin oot terve! heh..

[QUOTE="hehehehe";25893124]No sä ainakin oot terve! heh..[/QUOTE]

Joo niin oonkin kun arvot oli niinkin normaalit kun 1.1 ja 16. Mun on pakko nyt mennä yksityiselle uudelleen ainakin kerran viikossa kun mun normaaliarvot ei kelpaa mulle :D Pakko olla väärin ja pielessä kaikki :D

Myöskään kenenkään oireita väheksymättä täytyy sanoa että on helppoa hakea lihomiselle ja väsymiselle yms syytä kilpirauhasarvoista. Kait se paino sit laskee kun alkaa extraThyroxinia ottaa.
Tietysti arvot on syytä tarkistaa ja toimia sen mukaan ja hoitaa myös subkliininen vajaatoiminta jos oireita on, mutta silloin nimenomaan TSH nousee. Sentraalinen vajaatoiminta on harvinaista, jos sitä epäillään tarvitaan yleensä sairaalatason lisätutkimuksia.
Aivan kuten heboglobiinissakin jotkut on luontaisesti viitearvojen alapäässä lk 120 ja toiset yläpäässä lk 150-160 ja molemmat on täysin normaaleja ja kumpikin pärjää lukemillaan vallan mainiosti.

Minulla s-tsh 0.65 t-4v 12. Tsh vakio, t4v vaihdellut 10 ja 19 (!!) Välillä. S-tyglab lievästi koholla 340(280).

Välillä ihan hyvä vointi, välillä.... ihan hirveä.